Gå til innhold

Ny sykkel - hvilken?


Tibbie

Anbefalte innlegg

Sykkelen min er blitt stjålet, så nå må jeg kjøpe ny. Har som regel kjøpt brukte sykler, men tenker nå å kjøpe en splitter ny. Merker at jeg har null peiling på sykkel, så tar gjerne imot gode forslag her :)

Det er bysykling det går mest i. Type til og fra jobb-sykkel. Tenker ikke så mye mer enn 2000 kroner. Vil helst ha en elsykkel, men de går nok ikke så langt ned i pris (eller fins det?).

Noen anbefalinger?

Hvordan er disse? Erfaringer? Beskrivelsene i linkene sier meg ikke så mye :P

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Dame/City-Comfort-28-LTD-7-gir-2000037684/

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Dame/City-Comfort-28-3-gir-2000037256/

Kjøpte nesten sistenevnte i dag, men bestemte meg for å sjekke utvalget og høre litt rundt først : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du i Oslo? Du kan få min. Terrengsykkel, svart, litt rusten, kjedet må byttes men jeg har nytt kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bor du i Oslo? Du kan få min. Terrengsykkel, svart, litt rusten, kjedet må byttes men jeg har nytt kjede.

Takk, men jeg bor ganske langt unna Oslo :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt den med 7 gir, fordi 3 gir lett blir for lite. Husk å kjøpe en lang lås så du kan låse sykkelen fast i ting, slike låser som bare låser hjulet er ikke like effektive.

Syklene er veldig tunge, men en damesykkel til den prisen blir lett det. Det ser ut som om de har navgir (litt usikker) og det er et pluss siden det sparer vedlikehold. 

Anonymkode: a5786...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.6.2016 at 16.25, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kjøpt den med 7 gir, fordi 3 gir lett blir for lite. Husk å kjøpe en lang lås så du kan låse sykkelen fast i ting, slike låser som bare låser hjulet er ikke like effektive.

Syklene er veldig tunge, men en damesykkel til den prisen blir lett det. Det ser ut som om de har navgir (litt usikker) og det er et pluss siden det sparer vedlikehold. 

Anonymkode: a5786...804

Navgir? Wow, jeg kan virkelig ingenting som sykler :P Hva er det?

Når det er tre gir... Er det det samme som gir 1, 2 og 3, eller er det mer 1, 4, 7? Er sistegiret likt som en sykkel med sju gir? Håper det ikke er et veldig dumt spørsmål :rolleyes: Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.6.2016 at 23.38, Tibbie skrev:

Navgir? Wow, jeg kan virkelig ingenting som sykler :P Hva er det?

Når det er tre gir... Er det det samme som gir 1, 2 og 3, eller er det mer 1, 4, 7? Er sistegiret likt som en sykkel med sju gir? Håper det ikke er et veldig dumt spørsmål :rolleyes: Haha

Det varierer. Jeg har syklet på to 7-gir-sykler der 4, 5, 6 og 7 på den ene tilsvarte 1, 2, 3 og 4 på den andre. Vanligvis har sykler med 3 gir større avstand slik at det blir mer som 1,4 og 7, men for å vite om det er tunge eller lette gir må du prøve sykkelen. 

Vanlige gir bytter gir ved å flytte kjedet over på et større eller mindre tannhjul. Med navgir ligger giret lukket inne i en boks i navet (midten) på bakhjulet. Det gjør at giret blir mindre slitt og ikke trenger så mye vedlikehold. Ulempen er at det kan være vanskeligere å ta hjulet av og på, men det vil ikke være noe problem før du finner ut at du skal være helårssyklist.

Anonymkode: a5786...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coop Hypermarked har nå kampanje på en DBS-sykkel. Den koster egentlig 3000 kr, men koster nå 2000 kr.

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/sykkel-til-voksen/dbs-dbs-classic-583-28-3s-51m

Dere med peiling, er denne ok?

Jeg har ingen bratte oppoverbakker i det som vil være min hverdagsrute... Men jeg er jo ikke kjempesterk, og jeg tror at jeg er under middels sprek. I hvert fall i styrke og kondis å regne :rolleyes: Så vil jo ikke ha en som er tung å "jobbe" med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...