Gå til innhold

Hva sier du  

61 stemmer

1. 1. Hva sier du

• Je
      41
    • Jådd
      20

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekslet mellom je og jådd til ungene lærte jådd på skolen. Man kødder ikke med lærere. :sprettoy:

AnonymBruker
Skrevet

Har da alltid sagt jådd kåå ell, tror jeg.

Jeje, sånn er det...

Anonymkode: 77ab6...e09

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker begge deler. Når jeg skal stave navnet mitt sier jeg jådd, fordi je kan høres ut som g og veldig mange tror at navnet skrives med g. 

Anonymkode: 8fdce...d9c

AnonymBruker
Skrevet

Je

Anonymkode: ce35a...984

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid hørt at bokstaven J uttales jee, men på TV har jeg hørt folk si jådd noe som jeg syns høres veldig rart ut. Hvor jeg kommer fra sier alle jee. 

Anonymkode: d2a91...4ab

Omg. Da er det ikke rart du er ensom min venn. Nei da. :)

Anonymkode: e12bf...951

Skrevet

Jeg sier alttid Je. Jådd høres veldig rart og sært ut.

Skrevet

Jeg sa je helt til jeg hadde jobbet noen uker med kundeservice på telefon. Etter det sier jeg jådd. Det er mindre rom for misforståelser på den måten, og det er ikke måte på hvor sure folk kan bli dersom man tar feil av én enkelt bokstav i navnet deres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er oppvokst med je, og har aldri sagt noe annet helt til jeg begynte å jobbe som lærer i Oslo. Her sier alle elevene jådd, så da er det bare å føye seg. :P

Anonymkode: e12d0...0de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa "jådd" frem til tidlig barneskole. Husker jeg syns det var noe feil når vi sang alfabetet, og plutselig skulle si "je". Aner ikke hvorfor jeg sa det slik, er fra Stavanger og ingen av foreldrene mine sier "jådd". 

Anonymkode: c23f5...220

Skrevet

Bor på landet i Sør-Trøndelag. Sier je.

Har alltid hatt inntrykk av at jådd brukes i Oslo-området. Aner ikke hvorfor. :fnise: 

AnonymBruker
Skrevet

Sier jådd. Født i Oslo på tidlig 1990-tall, så jeg er ikke utgammal. Oslo vest, om det har noen betydning. Mamma sier jådd, pappa sier je. Tror de fleste rundt meg også sier jådd.

Praktisk når jeg skal stave navnet mitt uansett. J er første bokstav, og navnet mitt er litt uvanlig. Hvis noen da først ikke hadde skjønt om jeg sa "je", "te", "se", "pe" eller noe annet ville det heller ikke fremgått av noen sammenheng hvilken bokstav jeg sa. Det har faktisk skjedd et par ganger at noen ikke skjønner hva "jådd" er, men i de fleste tilfeller er det en fordel at jeg sier "jådd" når jeg staver. Noen synes kanskje "jådd" lyder merkelig, men det kan i hvert fall ikke forveksles med noen annen bokstav.

Anonymkode: 978d2...d74

Skrevet

...ja det er sant.

Det er en fordel til med å si jådd. Alle disse hverdagens "drillsersjanter" som synes alt er rart og skal fortelle andre hva de skal og ikke skal fordi det og det er rart, høres rart ut eller hva det nå skulle være grunnen til å dra fram faciten og vise andre mennesker: sånn skal du gjøre. 

Du viser dem faktisk fingeren med å si jådd...

• 6 år senere...
Skrevet

Lenge leve «jod», den beste bokstav-uttalen i dele det latinske alfabetet mener nå jeg 👍

Skrevet

Kommer litt an på sammenhengen.

Skrevet

Lærte je på barneskolen, men har brukt jådd siden. Er fra Oslo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...