Gå til innhold

Kan man takke ja til flere stillinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å takke ja til jobb, men si opp etter noen uker? Jeg har sommerjobb i sommer og har søkt en del stillinger fra høsten av. Har fått to stillinger. Den ene har jeg skrevet under på, og jeg vurderer å skrive under på den andre. Da har jeg i såfall 1mnd oppsigelse og har mulighet for å si opp i juli-august for å slippe å måtte begynne de stedene. Jeg har fått korte frister fra begge jobbene, så jeg føler at jeg ikke har noe annet valg enn å takke ja, for så å si nei senere. Jeg trenger litt tid på å bestemme meg. Jeg vil jo heller ikke la andre muligheter gå fra meg, dersom jeg blir tilbudt jobb de stedene jeg ønsker mest å jobbe. 

Anonymkode: 619f5...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å takke ja til jobb, men si opp etter noen uker? Jeg har sommerjobb i sommer og har søkt en del stillinger fra høsten av. Har fått to stillinger. Den ene har jeg skrevet under på, og jeg vurderer å skrive under på den andre. Da har jeg i såfall 1mnd oppsigelse og har mulighet for å si opp i juli-august for å slippe å måtte begynne de stedene. Jeg har fått korte frister fra begge jobbene, så jeg føler at jeg ikke har noe annet valg enn å takke ja, for så å si nei senere. Jeg trenger litt tid på å bestemme meg. Jeg vil jo heller ikke la andre muligheter gå fra meg, dersom jeg blir tilbudt jobb de stedene jeg ønsker mest å jobbe. 

Anonymkode: 619f5...005

Føler med deg! oppi det samme!

Anonymkode: def6e...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være begynt i jobben før du kan si opp. Å takke ja til to 100 % stillinger vet du du ikke kan, fordi du kan ikke jobber to steder samtidig. Du vil i tillegg få særdeles dårlig rykte om du sier opp før du har stått i stillingen noe tid. Tenk på om noen ringer referanser på deg. 

Anonymkode: 6a8b1...fc2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg vært svært forsiktig med. Enig med anonym bruker over her, det kan slå uheldig ut. Om det er innen samme bransje i samme by, kan det fort være at lederene på disse to arbeidsplassene kjenner hverandre og får vite om at du har takket ja til to 100% stillinger. Hva svarer du dem da..?

Anonymkode: 28627...de4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ville jeg vært svært forsiktig med. Enig med anonym bruker over her, det kan slå uheldig ut. Om det er innen samme bransje i samme by, kan det fort være at lederene på disse to arbeidsplassene kjenner hverandre og får vite om at du har takket ja til to 100% stillinger. Hva svarer du dem da..?

Anonymkode: 28627...de4

Helt enig! 

Jeg jobber i Bergen og selv om det er enstor by i norsk målestokk kjenner "alle" hverandre i min bransje. Hadde jeg signert kontrakt to stede, kunne dette veldig lett kommet ut før august. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lurt. Sett deg ned og finn ut hvor du vil jobbe. Si nei til det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei dette gjør man absolutt ikke. Du skulle tenkt deg om før du signerte den første. Dette er risikoen med å søke flere jobber, altså at drømmejobben kan bli "for sein". Sånn er det bare. Voks opp, begynn i den første jobben. Du har signert kontrakt.

Anonymkode: 31136...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo en prøvetid. Jeg ser ikke hvorfor det er så ille å si opp i løpet av prøvetiden og deretter starte i den andre stillingen. 

Anonymkode: 87192...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det dårlig gjort ovenfor arbeidsgiver å takke ja til jobb, men si opp etter noen uker? Jeg har sommerjobb i sommer og har søkt en del stillinger fra høsten av. Har fått to stillinger. Den ene har jeg skrevet under på, og jeg vurderer å skrive under på den andre. Da har jeg i såfall 1mnd oppsigelse og har mulighet for å si opp i juli-august for å slippe å måtte begynne de stedene. Jeg har fått korte frister fra begge jobbene, så jeg føler at jeg ikke har noe annet valg enn å takke ja, for så å si nei senere. Jeg trenger litt tid på å bestemme meg. Jeg vil jo heller ikke la andre muligheter gå fra meg, dersom jeg blir tilbudt jobb de stedene jeg ønsker mest å jobbe. 

Anonymkode: 619f5...005

Når du signerer ansettelsespapirene/-avtalen så har du inngått en avtale om å begynne å arbeidet hos den arbeidsgiveren.

Å forsøke slike helgarderinger hvor det planlegges med å si opp nærmest umiddelbart for å starte i den andre jobben er fy-fy.

Det beste du kan gjøre er å bruke helgen til å bestemme deg for hvilken av jobbene du helst vi ha, og dersom det er jobb nr. 2 (hvor du ennå ikke har signert og akseptert avtalen) så må du ringe til jobb nr. 1 og høre pent om du kan få lov til å gå fra avtalen du har signert.

Du bør gjøre det raskt, fordi de har sannsynligvis en kandidat som nr. 2 på listen, og vedkommende bør få informasjon fra arbeidsgiver fort som fy.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 3. juni 2016 at 22.50, AnonymBruker skrev:

Man har jo en prøvetid. Jeg ser ikke hvorfor det er så ille å si opp i løpet av prøvetiden og deretter starte i den andre stillingen. 

Anonymkode: 87192...622

Det er veldig uprofesjonelt å gjøre. Man har signert og bundet seg til en kontrakt, sånn er det bare. Det er risiko å drive på sånn som dette, og hvis det er innen samme bransje kan det bite deg i ræva ved senere anledning. Ikke alle bransjer er store. 

Anonymkode: 31136...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begynne i jobben for å kunne si opp, så her skaper du problemer for deg selv ved å skrive under flere steder. Vil du heller jobbe ett annet sted enn der du har signert, så kontakter du arbeidsgiver asap og spør pent om det finnes en løsning. Husk at du er valgt foran andre, skal de få inn noen i stillingen er det viktig å få beskjed rskt før nr to på listen har funnet seg en annen jobb. En ansettelsesprosess er heller ikke gratis for arbeidsgiver, så du lager fort et dårlig rykte for deg selv med å holde på slik.

Anonymkode: 73313...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Har du sagt ja, så får du stå for det... Å deretter si ja til noen andre, er bare rett og slett umodent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...