Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi legger nytt golv, nytt soverom og sånne små ting. Er det farlig med alt det støvet og material lukt osv? Holder meg for ørene når de bruker sag og sånne bråkete ting. Er det noe jeg bør holde meg unna?

Anonymkode: dcbbd...462

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ble jeg gravid tre ganger da vi holdt på med oppussing av et gammelt hus. Holdt meg unna maling og sterke lukter. Men dette var pga kvalmen.

 

Anonymkode: 2f7f1...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Jobber med maling og gravide skal IKKE være i samme rom som det males i! Heldigvis er de "nye" malingene mer vannbaserte og du kan derfor være i rommet ca 2 timer etter det er malt. Dersom det er oljebasert maling må du vente mellom 8-12 timer og helst ikke sove i det rommet. Anbefaler at du bruker en allergivennlig maling som Sens fra Jotun til barnerom og deres eget soverom hvis det skal males. Da er det trygt å sove der :) 

Lykke til med både oppussing og svangerskap! 

Anonymkode: 5b967...447

  • Liker 2
Skrevet

Holder på med det samme nå. Sålenge en holder seg unna kjemikalier, maling også videre så tenker jeg det går fint. Og selvsagt tyngre løft :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drev med det samme da jeg var gravid. Brukte maske da noen rev tapet og rev andre ting som det kom støv av. Drev ikke med sånt arbeid selv heller. Malte, brukte da sense maling som skal være trygg. Pass på god lufting. Alt bra med baby når han kom :)

Anonymkode: 0aa12...70a

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi legger nytt golv, nytt soverom og sånne små ting. Er det farlig med alt det støvet og material lukt osv? Holder meg for ørene når de bruker sag og sånne bråkete ting. Er det noe jeg bør holde meg unna?

Anonymkode: dcbbd...462

Eh, du holder deg for ørene? Tror du babyen din får skader gjennom dine ører?

Anonymkode: 23d65...318

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ifølge offentlig helseinformasjon potensielt farlig. 

Ingen skal puste inn støv, og fostre er særlig utsatt første trimester. 

Du kan ikke male eller oppholde deg i nymalte rom.

 

Anonymkode: bfc1b...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Du bør også holde deg unna støyen. Det hjelper ikke at du holder deg for ørene, da babyen hører støyen gjennom magen.

Anonymkode: 73df1...1c4

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 2. juni 2016 at 23.10, AnonymBruker skrev:

Jobber med maling og gravide skal IKKE være i samme rom som det males i! Heldigvis er de "nye" malingene mer vannbaserte og du kan derfor være i rommet ca 2 timer etter det er malt. Dersom det er oljebasert maling må du vente mellom 8-12 timer og helst ikke sove i det rommet. Anbefaler at du bruker en allergivennlig maling som Sens fra Jotun til barnerom og deres eget soverom hvis det skal males. Da er det trygt å sove der :) 

Lykke til med både oppussing og svangerskap! 

Anonymkode: 5b967...447

Man bør også tenke på at de nye vannbaserte malingene bruker månedsvis herdetid, kontra noen dager ved oljebasert. Hva stoffene som slippes ut i løpet av den tiden gjør med deg vites ikke, men det går sikkert helt fint.

Anonymkode: a5e94...b27

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bør også tenke på at de nye vannbaserte malingene bruker månedsvis herdetid, kontra noen dager ved oljebasert. Hva stoffene som slippes ut i løpet av den tiden gjør med deg vites ikke, men det går sikkert helt fint.

Anonymkode: a5e94...b27

Vannbasert maling skal ikke være farlig etter den har tørket. Tørketid står på spannet. Men vil fortsatt anbefale at man bruker malinger som Sens til soverom til små barn og gravide.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et hysteri!

Anonymkode: 36cb5...9d1

  • Liker 1
Gjest Sunhands
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for et hysteri!

Anonymkode: 36cb5...9d1

Hvorfor er dette hysteri? Det er vel ganske fornuftig å holde seg til råd gitt av blant annet Astma-og allergiforbundet, all den tid stadig flere unger har fått astma og allergi.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for et hysteri!

Anonymkode: 36cb5...9d1

Det er ikke hysteri når kvinner som jobber med dette blir sykemeldt på grunnlag av at det er farlig for babyen. Skjerp deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver også med oppussing nå, og vi maler med sens i alle rom og jeg jobber heller i hagen når de holder på med den verste pussingen. Støy er jeg ikke så bekymra for. Det blir jo en del dempa igjennom alt fostervannet. Jeg er i andre trimester.

Anonymkode: af7de...1f4

Gjest Sunhands
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver også med oppussing nå, og vi maler med sens i alle rom og jeg jobber heller i hagen når de holder på med den verste pussingen. Støy er jeg ikke så bekymra for. Det blir jo en del dempa igjennom alt fostervannet. Jeg er i andre trimester.

Anonymkode: af7de...1f4

Det er en gammel myte at fostervannet demper særlig med støy. Jeg driver med et støyprosjekt via jobben, og får ikke holde på med dette mens jeg er gravid. Enda dette ikke egentlig er mye og langvarig støy, det blir mer gjennom oppussing. Støy har vist seg å stresse foster, og foster kan også få hørselskader. Selvfølgelig ved veldig høy lyd, så det kommer litt an på hva dere driver med. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi pussa opp både hus og hytte mens jeg gikk gravid. Jeg malte masse! Både ute og inne. Saga med kappsag osv. Ingen problem :) 

Synes folk er litt hysteriske.. jeg spiser salami også 

Anonymkode: 3eaf9...4db

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...