Gå til innhold

Er alt for sjelden sulten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært undervektig i over ett år, etter at jeg gikk ned noen kilo pga. alt for mye trening og ikke nok energiinntak. Nå har jeg i en lengre periode redusert treningsmengden. Prøver å spise fire hovedmåltider hver dag for å få i meg nok mat, men jeg blir jo ALDRI sulten?! Da er det utrolig demotiverende og vanskelig å spise, særlig for en som er vant til å spise når hun er sulten til hun er mett. 

I ukedagene står jeg opp ca. kl 7, men blir ikke sulten før tidligst kl 10, og spiser fra frokost. Selv om frokosten ikke er kjempestor, blir jeg ikke sulten igjen før tidligst kl 15. Da spiser jeg et nytt måltid, som ofte holder meg mett helt til kl. 19-20. Når jeg da spiser et nytt måltid igjen, er jeg jo fortsatt mett rundt kl 23, når jeg legger meg. Totalt blir det for lite mat i løpet av dagen. 

Har prøvd å spise andre typer matvarer enn jeg først gjorde også, for å se om det metter mindre, men det funket heller ikke. Og hvis jeg spiser "kaloririke mellommåltider" blir jeg sulten enda sjeldnere, så det har heller ingen hensikt :( 

Noen tips her? 

Anonymkode: b1e5e...1d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett spise selv om du ikke er sulten.

Anonymkode: 53855...ac3

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må rett og slett spise selv om du ikke er sulten.

Anonymkode: 53855...ac3

Men jeg synes det er så ekkelt å presse i meg mat når kroppen ikke vil ha. Hvordan skal jeg vite når jeg skal spise og ikke, hvis jeg ikke skal la sultfølelsen styre det?  Orker ikke å telle kalorier, det har jeg heller ikke tid til for hvert måltid jeg spiser. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du til disse tre måltidene, da? Kanskje du bør endre på innholdet?

Anonymkode: 1d3e4...1ad

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du til disse tre måltidene, da? Kanskje du bør endre på innholdet?

Les HI, jeg har prøvd å endre innholdet, uten hell 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å drikke kaloriene? På apoteket får man kjøpt fresubin næringsdrikk (sjokolade er best) som inneholder 400 kcal per 200ml. Drikker du to sånne per dag får du i deg 800 kcal, 40 g protein 31,2 g lipid, 46,8 g cho/kh - aner ikke hva det er og 6,4 g fiber. Bare på 4 dl.. 

Kalles fullverdig næringsdrikk og mye næringsstoffer. De er litt dyre, men veldig bra. Jeg bruker de selv, to stk per dag. Noen ganger tre.

Helmelk inneholder også en del kalorier.

Anonymkode: 3e56f...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du at du ikke får i deg nok mat? 

Anonymkode: a9cda...b81

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at du ikke får i deg nok mat? 

Fordi jeg ikke går opp i vekt? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke går opp i vekt? 

Det indikerer jo ikke at du ikke spiser godt nok. For å gå opp i vekt må du spise mer enn det du trenger. Du må ha et kalorioverskudd. Da gjelder det ofte å spise mer enn det du er vant til og å spise mer kaloririke måltider. 

AnonymBruker
Skrevet

Har det samme problemet, blir ikke sulten så da spiser jeg ikke. Blir kvalm av å spise når jeg ikke er sulten, og da utsetter jeg det bare mere fordi jeg ikke vil bli kvalm.

Anonymkode: 50eaa...58f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det samme problemet, blir ikke sulten så da spiser jeg ikke. Blir kvalm av å spise når jeg ikke er sulten, og da utsetter jeg det bare mere fordi jeg ikke vil bli kvalm.

Men er du undervektig og ønsker å gå opp i vekt, da? 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det indikerer jo ikke at du ikke spiser godt nok. For å gå opp i vekt må du spise mer enn det du trenger. Du må ha et kalorioverskudd. Da gjelder det ofte å spise mer enn det du er vant til og å spise mer kaloririke måltider. 

Ja, det vet jeg, det er vel selve grunnlaget for vektoppgang :)

AnonymBruker
Skrevet

Et tips: bestem deg for hva som er viktigst først. Å gå opp i vekt, eller å bare spise når du er sulten. 

Anonymkode: e290f...067

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er du undervektig og ønsker å gå opp i vekt, da? 

Normalvektig fortsatt men går nedover.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips: bestem deg for hva som er viktigst først. Å gå opp i vekt, eller å bare spise når du er sulten. 

Anonymkode: e290f...067

Å gå opp i vekt er jo det viktigste 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les HI, jeg har prøvd å endre innholdet, uten hell 

Jeg har lest HI. Men du får jo åpenbart i deg færre kalorier enn du bruker, og derfor er det relevant å vite hva du faktisk spiser for oss, ellers er det vanskelig å gi deg råd om hvordan de få/små måltidene dine kan bli mer kaloririke. 

Du vil ikke spise mer eller oftere fordi det er ubehagelig å presse i seg mat. Forståelig nok. Du vil ikke telle kalorier. Forståelig det også. Men noe må jo endre seg for at du skal få opp i vekt. Jeg blir usikker på hva du egentlig vil ha hjelp til, det føles litt vanskelig å gi deg råd. 

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Jeg sliter veldig ofte med at jeg aldri er sulten selv, og har funnet ut et triks som funker for min del. Kanskje det funker for din del og. Jeg har funnet ut at jeg rett og slett må varme opp magen. Jeg spiser altså ofte et lite måltid før jeg spiser som jeg skal, for da blir jeg sulten til måltidene. For eksempel kan jeg spise noen never med nøtter før middag for eksempel, så er jeg skrubbsulten til middag en times tid etterpå :) Har du prøvd noe sånt som dette? 

Gjest Sukkerbit
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå opp i vekt er jo det viktigste 

Bruker du godt med smør på skivene for eksempel? Jeg bruker et tykt lag med bremykt på skiva eller knekkebrødet, og dersom jeg ønsker meg ost på bruker jeg en god del ost. Jeg er også påpasselig med å steke mat i en god del olje (olivenolje for eksempel er sunt fett, så det er kjempebra å bruke!) og prøver å spise egg o.l i stedet for bare noen skiver med agurk oppå skiva. Det er også lurt å spise avocado da det også inneholder en del fett. Nøtter er og kjempebra og kaloririkt. Jeg vet at de fleste lærer seg at fett er farlig, men det inneholder en del kalorier, så det er faktisk lurt å smøre tykt på på skiva når man ønsker å gå opp i vekt. 

Dette er en del sånne småting som kan hjelpe deg å få i deg en del kalorier. Kanskje du også skal drikke en næringsdrikk eller to om dagen? Jeg pleier å ha noen næringsdrikker i kjøleskapet (liker veldig godt mange av de fra Fresubin og har fått anbefalt den som står "2 kcal" på (det er vel ca 300 kcal tilsammen i en drikk) og liker godt smakene aprikos, cappuccino og sjokolade) og drikker noen sånne hvis det står dårlig til med kaloriintaket en dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du spiser for mye? Du trenger jo ikke gå opp 10kg på en dag, lissom, du kan ta det gradvis. Spise 300kcal ekstra om dagen for eks. Du trenger ikke spise to ekstra måltid om dagen.

Anonymkode: dd9bc...09e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...