AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #1 Skrevet 2. juni 2016 Jeg opplevde noe litt underlig i går som fikk meg til å lure: Synes folk at det er helt ok å la sin egen hund gå bort til fremmede hunder, helt uten å ta kontakt med eier eller å ha sett an den andre hunden? Jeg og kjæresten stod og forsøkte å bestemme spisested, hvorpå ett par voksne damer, en barnevogn, noen barn (litt usikker på hvor mange de var, de tok en del plass på fortauet, men vi stod helt inntil veggen) og en hund går forbi. Hunden var i fleksibånd, og hun som gikk med den kjeftet på den men lot den gå på langt bånd mot oss. Hunden dro i båndet, med retning hunden vår, og den hørte ikke på eieren sin, som heller ikke tok den inn. Hunden vår ble stående i et hjørne mot veggen, og viste ingen tegn på å ønske kontakt med den andre hunden. Hun hadde heller ingen steder å gå, derfor satt vi en fot foran den andre hunden, som fortsatte å presse seg frem. Eieren stoppet opp og ville åpenbart vente til hunden hennes var ferdig med å ‘hilse på’ vår hund, selv om vi holdt den på avstand. Hun gikk til slutt, mens hun ropte hun at vi hadde en ‘pyntehund’ som var overbeskyttet, ikke fikk hilse på andre hunder og flere ting i den retningen. Hun sa ingenting til oss før dette. Jeg burde bitt det i meg, men slang tilslutt tilbake at hunden vår selvfølgelig fikk hilse på andre hunder, så lenge de virket stabile. Det førte til at hele gjengen gikk i fistel og ropte at jeg var et dumt nek og det som verre var, og hele situasjonen ble så absurd at jeg bare begynte å le, som åpenbart også hisset dem opp. Jeg følte i det minste jeg fikk svar på hvorfor hunden deres virka så stressa. Situasjonen i går var jo ganske ekstrem, og er heldigvis ikke normen, men jeg møter rett som det er folk som lar sin hun gå rett bort til min, både løse, i bånd og i fleksibånd. Stort sett går det fint, men det har også oppstått situasjoner som ikke har vært supre. Jeg lar aldri hunden min gå bort til noen vi ikke kjenner, hverken folk eller firbeinte, såfremt de ikke viser at det er ønsket. Jeg trodde det var normal folkeskikk, og jeg tenker også at det er utrolig mange grunner til at man ikke vil at hunden sin skal hilse på andre, f.eks: - Hunden kan vare syk eller relativt nylig operert - Hunden kan være aggressiv, nylig omplassert og utrygg eller så - Det kan være at eiere trener med den - Hunder kan ha lus Har jeg misset noe? Er det innafor å la hunden sin løpe bort til fremmede hunder uten så mye som et nikk til eier? Er jeg ufin om jeg spør om folk kan ta inn hunden sin eller setter foten foran en hund for å unngå hilsesituasjon? Jeg har liksom levd i den tro at man skal passe på hunden sin, ta den inn når man går forbi folk og fe, forsikre seg om at andre vil hilse på forhånd osv, men jeg tar kanskje feil? Anonymkode: 92287...de5 3
Marionette Skrevet 2. juni 2016 #2 Skrevet 2. juni 2016 Jeg er helt enig med deg! Jeg har fått mange passerings-treninger og kontakttreninger ødelagt av hunder som skal hilse. Jeg har til og med opplevd å stelle meg med ryggen til folk som kommer og prøvd å være tydelig på at jeg trener med hunden, hvor de både slipper bort sin hund og LØFTET opp min hund for å kose. Jeg er dessverre ikke tøff nok til å si i fra. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 2. juni 2016 #3 Skrevet 2. juni 2016 De som lar hunden sin løpe bort til vilt fremmede hunder/mennesker trenger kursing. Sånt er faktisk ikke greit. "jammen hunden min er snill altså" har jeg fått høre flere ganger, da får de i retur "det er det ikke sikkert at min er". Da gikk de. Noen folk altså... Nå har jeg ikke hund lenger, men er ganske striks på hvordan ting skal skje i nærheten av mine dyr
palamina Skrevet 2. juni 2016 #4 Skrevet 2. juni 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: men jeg tar kanskje feil? Anonymkode: 92287...de5 Nei, du tar ikke feil.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #5 Skrevet 2. juni 2016 Min hund er faktisk blitt ganske usikker etter altformange møter med småhunder som SKAL hilse og bjeffe opp i ansiktet på vår. Anonymkode: e3cd1...fee 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #6 Skrevet 2. juni 2016 48 minutter siden, Marionette skrev: Jeg er helt enig med deg! Jeg har fått mange passerings-treninger og kontakttreninger ødelagt av hunder som skal hilse. Jeg har til og med opplevd å stelle meg med ryggen til folk som kommer og prøvd å være tydelig på at jeg trener med hunden, hvor de både slipper bort sin hund og LØFTET opp min hund for å kose. Jeg er dessverre ikke tøff nok til å si i fra. Ja, samme her. Jeg vil ikke ha en hund som må løpe bort og hilse på alt og alle, så jeg benytte ofte anledningen til å trene når vi går forbi noe spennende også. Det du har opplevd høres for meg helt sprøtt ut. For meg er det veldig langt unna det jeg anser som normal oppførsel. Jeg turte aldri å si ifra selv før heller, men jeg har gått noen runder med meg selv og det er jo mitt ansvar at hunden min har det bra og at vi fungerer fint sammen. Det innebærer å la vær å hilse på alle hunder vi møter på vår vei, men jeg får jo en og annen ufin kommentar, da. Anonymkode: 92287...de5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #7 Skrevet 2. juni 2016 57 minutter siden, HappyWaffle skrev: De som lar hunden sin løpe bort til vilt fremmede hunder/mennesker trenger kursing. Sånt er faktisk ikke greit. "jammen hunden min er snill altså" har jeg fått høre flere ganger, da får de i retur "det er det ikke sikkert at min er". Da gikk de. Noen folk altså... Nå har jeg ikke hund lenger, men er ganske striks på hvordan ting skal skje i nærheten av mine dyr Hehehe, så bra. Kanskje jeg skal forsøke meg på den Jeg er bestemt på ting selv. Hun er nokså liten, men for meg er det viktig at hun likefullt får være hund, men det er en del vi møter som også har småhunder som har et veldig annet syn på ting enn meg. Jeg legger meg ikke borti det, men etter en del forsøk må jeg si at det stort sett fungerer dårlig å hilse på veskehunder som løftes bort. Når jeg sier nei, virker det som om de synes jeg er verdens dårligste dame. Anonymkode: 92287...de5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #8 Skrevet 2. juni 2016 52 minutter siden, palamina skrev: Nei, du tar ikke feil. Godt å høre, jeg blir jo litt usikker.. 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min hund er faktisk blitt ganske usikker etter altformange møter med småhunder som SKAL hilse og bjeffe opp i ansiktet på vår. Anonymkode: e3cd1...fee Jeg merker det samme på min. I tillegg sier hun ifra om det ikke hjelper å gå unna og de dasker henne i hodet og gneldrer, og jeg ser også at når dette skjer mange ganger, er hun raskere til å si ifra. Når hun har mange gode hilsesituasjoner med trygge hunder, blir hun sikrere. Dette er jo noe av grunnen til at jeg ser an hunder, fordi jeg kjenner min hund og vil skape gode assosiasjoner. Anonymkode: 92287...de5
nurcos Skrevet 2. juni 2016 #9 Skrevet 2. juni 2016 Åh, jeg er så enig, jeg har en adoptert hund som ikke går så godt overens med andre hunder. Hun sender ut litt feil signaler som kan egge opp andre hunder, derfor er vi veldig forsiktige med hvem vi hilser på, og hvis det er sånn at vi bestemmer oss for at vi kan hilse, så foretrekker jeg at vi tar følge med den andre hunden et stykke, fremfor at de står der snute til snute. Men det er veldig mange som bare kommer rett bort, og til og med folk som lar hunden gå løst uten å ha noen som helst kontroll over den (midt i byen) og lar hundene sine komme bort. Veldig frustrerende.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #10 Skrevet 2. juni 2016 5 timer siden, nurcos skrev: Åh, jeg er så enig, jeg har en adoptert hund som ikke går så godt overens med andre hunder. Hun sender ut litt feil signaler som kan egge opp andre hunder, derfor er vi veldig forsiktige med hvem vi hilser på, og hvis det er sånn at vi bestemmer oss for at vi kan hilse, så foretrekker jeg at vi tar følge med den andre hunden et stykke, fremfor at de står der snute til snute. Men det er veldig mange som bare kommer rett bort, og til og med folk som lar hunden gå løst uten å ha noen som helst kontroll over den (midt i byen) og lar hundene sine komme bort. Veldig frustrerende. Ja, her er det også sånn at om vi skal ha stor sjans for suksess er det bra om de får gå sammen. Jeg synes det er så rart også, at det skal være et problem at man sier: Nei, vi vil ikke hilse. For alt de vet er det fordi hun har en smittsom sykdom eller lus. Vurderer nesten å begynne å si det. 'Hun har lus!' Tipper de tar inn bikkjene sine da.. Man må jo få lov til å styre dette selv? Her om dagen gikk jeg pent med henne, møtte en eier med en jack russel i line, og hun så at vi øvde, og da vi gikk forbi, slipper hun lina, sånn at hunden hennes løper opp i stjerten på min, og gir seg ikke, lurte på om den forsøkte å komme seg inn eller noe. Jeg sa: 'Ser du ikke at jeg trener?' 'Jo, hun var så flink så,' svarer dama. 'Men da må du jo ikke slippe hunden din?' sier jeg, hvorpå hun blir kjempesur og sier at hunden må få gå hvor den vil. Jeg mener.. what? Anonymkode: 92287...de5 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #11 Skrevet 3. juni 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Min hund er faktisk blitt ganske usikker etter altformange møter med småhunder som SKAL hilse og bjeffe opp i ansiktet på vår. Anonymkode: e3cd1...fee Det er min hund også blitt. Det er så trist for hun er verdens snilleste med folk og større hunder. Vi har trent mye til og med tatt timer hos en venninne av meg som jobber på hundeskole. Det er jo bortkasta tid, når andre med små hunder ikke tror de trenger oppdragelse fordi de er små... Anonymkode: c8d05...7a4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #12 Skrevet 3. juni 2016 Hater de gneldrete småhundene!!! Bor midt i byen også, ved Frognerparken, og der er det så alt for mange hundeeiere som aldri burde tenkt tanken på å skaffe seg hund en gang, i tillegg lar de hundene sine gå løst. Senest i går ble hunden min "angrepet" av to små poemeranians som sto å jappet konstant og hoppet opp og ned på hunden min, når vi prøvde å gå følger de etter til og med, og eieren var ikke å se noe sted. Til slutt gadd jeg ikke mer, så vi gikk videre med de to hundene på slep, så kommer plutselig eieren bort til meg å kjefter på meg for at jeg ikke passer bedre på hundene hennes og lar de følge etter meg!!! Var på nippet til å slå henne ned Anonymkode: c443b...2d4 1
Gjest Badebuksa Skrevet 3. juni 2016 #13 Skrevet 3. juni 2016 Hun var jo tydeligvis ikke helt frisk i toppen, og dessverre er det mange som ikke er det som velger å få seg hunder. Og jeg er helt enig med deg, hunder i bånd skal IKKE HILSE PÅ FREMMEDE HUNDER! Min hund var heldigvis slik at han sa ifra, og vel så det, så eieren av den andre hunden skjønte tegninga. "Jada, du kan godt la dem hilse, men da angriper hunden min hunden din " Det gjaldt forøvrig mennesker også. Vær så god og hils, men han kommer til å bite. Stakkars liten, er ikke så greit. Han bet aldri da, men heller føre var
OppNedPåAlt Skrevet 3. juni 2016 #14 Skrevet 3. juni 2016 Mange har ikke respekt for andre hundeeiere og ofte har de ødelagt trening for andre på grunn av sin uvitenhet. En venninne som driver hundeskole, er instruktør og har vært med på å gi ut bok om hundetrening fortalte meg hennes "hemmelighet": hun sprang! Eller ikke sprang, men hun snudde, hun gikk inn en sidevei, inn i innkjørselene til folk etc etc for å unngå andre hunder. Når det ikke gikk, ropte hun "hunden min har lopper!". Da holdt de seg unna. Jeg tror at det alltid vil være sånne folk som ikke respekterer/ikke vet bedre, og jeg kommer nok ofte til å virke uhøflig ovenfor dem fordi jeg vil trene hunden min/beskytte hunden min.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #15 Skrevet 3. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er min hund også blitt. Det er så trist for hun er verdens snilleste med folk og større hunder. Vi har trent mye til og med tatt timer hos en venninne av meg som jobber på hundeskole. Det er jo bortkasta tid, når andre med små hunder ikke tror de trenger oppdragelse fordi de er små... Anonymkode: c8d05...7a4 Jeg føler ikke at det er bortkastet, for hunden min og jeg har jo øvd inn ting og vi har en dynamikk, men ja, hun blir absolutt påvirket negativt av dårlige hilsesituasjoner, og det er kjedelig når man har jobbet lenge med å få henne trygg. Hun er liten, da, men som sagt: det er viktig for meg at hun får lov til å være hund. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hater de gneldrete småhundene!!! Bor midt i byen også, ved Frognerparken, og der er det så alt for mange hundeeiere som aldri burde tenkt tanken på å skaffe seg hund en gang, i tillegg lar de hundene sine gå løst. Senest i går ble hunden min "angrepet" av to små poemeranians som sto å jappet konstant og hoppet opp og ned på hunden min, når vi prøvde å gå følger de etter til og med, og eieren var ikke å se noe sted. Til slutt gadd jeg ikke mer, så vi gikk videre med de to hundene på slep, så kommer plutselig eieren bort til meg å kjefter på meg for at jeg ikke passer bedre på hundene hennes og lar de følge etter meg!!! Var på nippet til å slå henne ned Anonymkode: c443b...2d4 Hehehe, Frognerparken, ja, det er et kapittel for seg, altså. Jeg synes egentlig at det er fint at hunder får gå fri, men om man har en hund som ikke kommer på innkalling, så kan man rett og slett ikke gjøre det, sånn jeg ser det. Så lignende på et hundetreff jeg var innom en gang. En halvstor hund som etter lang tid bjeffet på to små som plaget den. Endte ikke bra, eierne av de to små hundene kjeftet hun med den halvstore hunden huden full og ba henne om å gå. Hun begynte å gråte, så jeg løp etter henne og sa at hunden hennes ikke hadde gjort noe galt. Huff. Hva endte du opp med å si, da? Det er der jeg sliter litt, folk blir jo sure når jeg sier ifra om ting jeg mener burde være en selvfølge... 'Ta inn hunden din.' Må også si at siden jeg har liten hund selv, tror de med andre små hunder at vi er i samme klubb, eller noe. De kan hilse, for de er like store! Nei. De kan hilse om hunden din virker trygg og lugn. Uavhengig av størrelse. 10 timer siden, Badebuksa skrev: Hun var jo tydeligvis ikke helt frisk i toppen, og dessverre er det mange som ikke er det som velger å få seg hunder. Og jeg er helt enig med deg, hunder i bånd skal IKKE HILSE PÅ FREMMEDE HUNDER! Min hund var heldigvis slik at han sa ifra, og vel så det, så eieren av den andre hunden skjønte tegninga. "Jada, du kan godt la dem hilse, men da angriper hunden min hunden din " Det gjaldt forøvrig mennesker også. Vær så god og hils, men han kommer til å bite. Stakkars liten, er ikke så greit. Han bet aldri da, men heller føre var Huff, nei. Det ble en helt underlig situasjon. Burde jo bare bitt meg i det og ikke sagt noe, men det er så viktig for meg at hunden min nettopp ikke skal være en 'pyntehund', og hun er jo i skogen så og si daglig, går spor og hele pakka, selv om hun er liten, så jeg ble litt sur. Haha, værsågod, men da biter han.. knegg. Føler nesten det er letter å si noe sånt enn å faktisk si: 'Vi vil ikke hilse i dag'. Hunden min sier jo ifra hun også, hun går først unna, og om den andre følger etter, lager hun litt lyd og løper etter dem. Jeg vil helst ikke at hun skal gjøre dette, selv om jeg ofte kan se hvorfor det skjer. Skjer det, virker det som om hun har litt lavere terskel for å ty til den i neste hilsesituasjon. Er bra med møter med andre hunder som er balanserte. 10 timer siden, OppNedPåAlt skrev: Mange har ikke respekt for andre hundeeiere og ofte har de ødelagt trening for andre på grunn av sin uvitenhet. En venninne som driver hundeskole, er instruktør og har vært med på å gi ut bok om hundetrening fortalte meg hennes "hemmelighet": hun sprang! Eller ikke sprang, men hun snudde, hun gikk inn en sidevei, inn i innkjørselene til folk etc etc for å unngå andre hunder. Når det ikke gikk, ropte hun "hunden min har lopper!". Da holdt de seg unna. Jeg tror at det alltid vil være sånne folk som ikke respekterer/ikke vet bedre, og jeg kommer nok ofte til å virke uhøflig ovenfor dem fordi jeg vil trene hunden min/beskytte hunden min. Ja. Jeg er enig, men jeg tenker også at de jeg er helt uenig med får holde på med sitt. Det har liten hensikt å skjelle ut folk som har veskehunder, selv om jeg mener det er dyreplageri endrer det dem ikke, og det er jo lov. Litt usikker på hvorfor de ikke kan tenke det samme om meg og la meg i fred. Ja, er det virkelig det som skal til? 'Den har lopper'? Det er jo helt sprøtt. Folk må jo klare å passe hundene sine. Jeg vil jo også at min hund ikke skal lære at ser vi andre hunder, må vi unna, men det gjelder jo heldigvis ikke alle dette. Tørr du å si ifra og virke uhøflig? Jeg gjør det jo, og endte med det opp som et 'dumt nek'. Anonymkode: 92287...de5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #16 Skrevet 3. juni 2016 Det er ekstremt mange dårlig sosialiserte hunder i Norge. Sjokkerende hvor lite eiere fokuserer på det! Noen hunder opplever aldri å leke, løpe fritt med andre hunder heller! Noen får knapt lov til å hilse på andre hunder. Skjerp dere. Anonymkode: 8c92b...4aa
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #17 Skrevet 3. juni 2016 Om man har en hund som er aggressiv så er det EIER som har gjort en ræva jobb. Håpløst å gå med hund i eks Oslo. Små aggressive, nervøse og kneldrede. Eiers feil!. Anonymkode: 8c92b...4aa
Gjest Evans Skrevet 3. juni 2016 #18 Skrevet 3. juni 2016 Jeg syns det er en skikkelig uting med disse som slipper hunden sin løs på vår hund, enten uten å ha spurt og/eller i de tilfeller de åpnetbart må se at jeg ikke ønsker det. Det beste er de som har tisper med løpetid som av en eller annen helt koko årsak har de løs. Hunden løper mot min, og eieren spør når hunden deres setter frem rompa: er det en hannhund? Det er ikke noe som gleder meg mer enn å si ja, se skrekken som brer seg, for der å si at han er kasterert, men du burde faktisk ikke la tipsa løpe løs om hun har løpetid - du hadde vedlig flaks nå. Vi har en har en hund som både er stor og voldsom, og som vi samtidig prøver så godt det er å trene opp til å passere uten å stå i selen som en gal. Hunder løper bort til vår hund når det er helt åpnetbart at vi ikke ønsker å hilse og jeg får kjeft når jeg sier at vi ikke vil hilse når "gullet" er på vei mot oss - og vår hund er i bånd! Jeg har gitt opp å gå enkelte steder fordi jeg har lært at der holder de som ike bryr seg til. Videre har jeg lært st enkelte ikke forstår min tankegang, og at det enest jeg kam gjøre er å løpe andre veien. Jeg har rett og slett gitt opp.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 #19 Skrevet 3. juni 2016 Dette har egentlig ikke så mye i denne tråden å gjøre men poenget er litt av det samme. Jeg er drittlei av at folk med hunder lar hunden deres løpe bort til barnet mitt som for øvrig overhodet ikke liker hunder. Mens de ler og sier den er ikke farlig. Men for helvete, hvordan skal vi vite det når det kommer en løshund i full galopp mot oss, bjeffer og sikler, hopper på barnet mitt så det nesten faller over ende. Synes det er for jævlig at folk som ikke har kontroll på hunden sin lar den gå løst. Her hvor vi bor så er det båndtvang hele året, det er hundehager på hvert et hjørne men allikevel skal den jævla hunden komme og drite i sandkassen på lekeplassen. Noen hundeeiere er så jævla selvopptatt. Vet det ikke gjelder alle og det er ikke meningen å generalisere, men dette irriterer vettet av meg. Jeg lærer barnet mitt å aldri gå bort til hunder hun ikke kjenner og så kommer disse forblåste hundeeierne og kjører sitt eget løp. Anonymkode: 93667...979 1
Gjest Evans Skrevet 3. juni 2016 #20 Skrevet 3. juni 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man har en hund som er aggressiv så er det EIER som har gjort en ræva jobb. Håpløst å gå med hund i eks Oslo. Små aggressive, nervøse og kneldrede. Eiers feil!. Anonymkode: 8c92b...4aa Samme hvem sin feil det måtte være - du slepper ikke huden din løs på en hund du ikke kjenner! Vips så har du en hund mindre, og om du var den som slapp hunden din løs mot en hund i bånd hvor eieren helt klart ikke ville ha noe med dere å gjøre - synd for deg. Eller hunden da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå