Gå til innhold

Litt bekymret for lymfekreft.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 25 år gammel kvinne med en autoimmun sykdom, nemlig ulcerøs kolitt, som er en kronisk tarmsykdom. Foreløpig lokalisert i endetarmen, dog det er en stund siden jeg har vært på koloskopi. 

Hverdagen min er relativ normal, men jeg har det siste 1,5 året gått på konstant medisin da sykdommen er inne i en aktiv periode og det er en stikkpillene som holder sykdommen i sjakk, men jeg fungerer ellers ganske bra, aktivitesmessig og i hverdagen. 

Som følge av sykdommen min er immunforsvaret mitt i konstant aktivitet og det fører jo selvfølgelig med seg hovne lymfeknuter. Jeg kjenner en spesielt godt en på venstre siden av halsen som jeg har kjent på til og fra det siste året. Den kan variere i størrelse, så jeg regner med at den går opp og ned i størrelse ettersom hvordan immunforsvaret mitt jobber.  Den er kanskje 1 cm stor på det største. Formen er også rund og den gjør ikke vondt, men kan være litt øm når den er på det største. Ettersom det jeg har forstått og lest er dette + at den går ned i størrelse, et godt tegn.

I tillegg føler jeg meg stort sett frisk, har hatt lite halsvondt den siste tiden, har ikke nattesvette eller andre av de klassisk symptomene for lymfekreft.

Jeg tok det likevel opp med legen i går, da jeg over lang tid har grudd meg til å ta det opp og har feiget ut på tidligere legebesøk. Siden jeg etter det jeg har lest ikke har noe spesielt grunn til å bekymre for den. Jeg har likevel gått og tenkt mye på den, og tenkte endelig at jeg ikke får ro i sjelen før jeg tok det opp med legen og hun kunne kjenne på den.

Hun kjente på den og sa at hun ikke umiddelbart følte noen grunn til bekymring. Hun sa at det ikke var noe stor forskjell på denne og den på høyre siden, selv om jeg har merket større forskjell der. Den på venstre side er litt lenger nede og har litt annen form en den på høyre, derfor føler jeg selv at det er noe forskjell og noe unormalt. 

Hun sa også det jeg har sagt, om at den varierte i størrelse (gikk ned). o.s.v var et godt tegn. I går var den nok litt hoven igjen og på sin største størrelse og i dag etter en god natts søvn kjenner jeg at den er mindre igjen. Hun sa derimot at jeg skulle følge med på den og gå til legen dersom den ble større, da rekner jeg med at hun mener om den var større enn det den var i går. 

I tillegg tok jeg diverse blodprøver som ren prosedyre. Jeg er temmelig sikker på at blodprøvene, senking, blodprosent o.s.v. viser at alt er i orden som tidligere. Bortsett fra at jeg har slitt med lave jernverdier og D-vitaminmangel som følge av tarmsykdommen min (men til tross for hatt en knall blodprosent tidligere) har alt annet tydet på at jeg er frisk, bortsett fra at det har vist seg på blodprøver det siste året at jeg har hatt litt forhøyet kalsiumnivå i blodet.

Og det er dette som gjør til at jeg er litt bekymret. Da jeg googlet (Jada, vet man ikke skal gjøre) dette med fornøyet kalsiumnivå i blodet kan sees som årsak hos de som har lymfekreft eller annen type kreft. Kalsiumnivået var såvidt over normalverdi og jeg ble i høst kalt inn til nye blodprøver for å holde øye med dette. Legen da (som var vikar) sa at det ikke var noe alarmerende, men at det var greitt å kontrollere dette og holde en øye med nivået. Nye prøver viste at det fortsatt var litt forhøyet nivå, men bare så vidt over normalverdiene. I vår tok jeg noen nye prøver på sykehuset, en fryseprøve blant annet, uten at jeg helt hva var det egentlig tok blodprøver for, sannsynligvis for å se om det kunne være knyttet til sykdom i skjoldbruskskjertelen kanskje? Jeg hørte ikke noe fra prøvene og jeg rekner med at de ikke fant ut at det var noe alarmerende. Jeg spurte fastlegen min nå om de prøvene siden jeg ikke hadde hørt noe, og hun sa de var greie.

Det virker da som det forhøyet kalsiumnivået i blodet ikke er en årsak grunnet skjoldbruskkjertlene og jeg er da litt bekymret for at dette da heller kan være et tegn på et tidlig stadie av kreft, eller om dette nivået er en konsekvens av sykdommen min generelt og medisinene jeg går på. Grunnet medisinene jeg går så sjekker legen alltid leververdiene mine og jeg vet ikke om det kan ha en sammenheng. 

Jeg leser også at de med autoimmune sykdommer er ekstra utsatt for lymfekreft og i tillegg til dette med et uforklarlig forhøyet kalisumnivå i blodet, burde ikke fastlegen da vurdert å sende meg på ultralyd for å se om alt er som det skal? Jeg tenker jo at det kan være et tidlig stadie av kreft som utvikler seg sakte og at jeg derfor føler meg frisk ellers. 

Burde legen ta det mer alvorlig eller har jeg ingen grunn til bekymring? Jeg lurer jo også på hvorfor de med autoimmune sykdommer har utsatt risiko for lymfekreft og hvor utsatt jeg faktisk er.

Anonymkode: 7e44a...7b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe godt svar til deg, men du kan lese om lymfekreft på Kreftforeningens sider. Føler du deg veldig urolig, ber du om å få det undersøkt. :) 

Anonymkode: c2be2...e30

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe godt svar til deg, men du kan lese om lymfekreft på Kreftforeningens sider. Føler du deg veldig urolig, ber du om å få det undersøkt. :) 

Takk. Jeg har selvfølgelig lest alt jeg kan komme over men blir ikke noe klokere. Det mest som skrives handler jo om klassiske symptomer der kreften gjerne utvikler seg fort og er kommet litt på vei før symptomene går. Det jeg mistenker er at jeg i tilfelle kan ha/utvikle en av de typene som utvikler seg sent (Non-hodgkins).

Bortsett fra forhøyet kalsiumnivå i blodet og det at jeg har sykdommen min, har jeg faktisk ingen spesiell grunn til å mistenke det. Jeg skulle gjerne visst hvor høyt kalsiumnivå i blodet som kan være et tegn på kreft. 

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig lå kalsiumverdiene på 2,57 sist jeg målte. Det er altså litt over normalverdiene, som i følge brevet jeg fikk lå på 2,55. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig lå kalsiumverdiene på 2,57 sist jeg målte. Det er altså litt over normalverdiene, som i følge brevet jeg fikk lå på 2,55. 

Normale verdier av kalsium i blod er 2,10-2,60 mmol/l, så du er innafor. :) Når det er sagt så kjenner jeg ikke til sykdommen din, så det kan være det finnes andre tommelfingerregler der. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normale verdier av kalsium i blod er 2,10-2,60 mmol/l, så du er innafor. :) Når det er sagt så kjenner jeg ikke til sykdommen din, så det kan være det finnes andre tommelfingerregler der. 

Dersom du googler litt, så vil du se at det er litt omdiskutert hva som regnes som normalverdier. En plass leser jeg at normalverdier i Skandinavia blir satt litt annerledes og over 2,53 blir regnet som hyperkalsemi. På svararket jeg fikk fra legen så hadde laben. definert 2,55 som normalverdier (Det stod i parantes) og derfor blir 2,57 ansett som litt for høyt. Altså det er ikke dramatisk høyt enda,  men nok til at det ble reagert litt på det. Tror ikke verdien ble satt annerledes grunnet sykdommen min altså. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du googler litt, så vil du se at det er litt omdiskutert hva som regnes som normalverdier. En plass leser jeg at normalverdier i Skandinavia blir satt litt annerledes og over 2,53 blir regnet som hyperkalsemi. På svararket jeg fikk fra legen så hadde laben. definert 2,55 som normalverdier (Det stod i parantes) og derfor blir 2,57 ansett som litt for høyt. Altså det er ikke dramatisk høyt enda,  men nok til at det ble reagert litt på det. Tror ikke verdien ble satt annerledes grunnet sykdommen min altså. 

Stoler ikke på google. :) 

Men igjen, om du er bekymret så ber du om at det blir undersøkt. Kjipt å gå rundt og være nervøs og ikke ha det bra, når det lett kan avklares. Lykke til. :) 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stoler ikke på google. :) 

Men igjen, om du er bekymret så ber du om at det blir undersøkt. Kjipt å gå rundt og være nervøs og ikke ha det bra, når det lett kan avklares. Lykke til. :) 

Som sagt, legen har undersøkt halsen min og mener det ikke er grunn til bekymring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...