Gå til innhold

Fjerne føflekk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til legen neste uke og vurderer å spørre om en føflekk som har plaget meg i mange år. Det er nok ikke noe farlig med den, så jeg er redd for å få nei og da synes jeg det er flaut å spørre.

Kan fastlegen fjerne den, eller må han henvise meg til en hudlege? Siden føflekken ikke er "farlig" må jeg da betale alt selv eller vil det gå på frikort?

Takk :) klem

Anonymkode: 9b336...5ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare si når du bestiller timen at du vil fjerne en føflekk. Legen setter lokalbedøvelse og tar bort føflekken på et øyeblikk. Jeg bestilte dobbelttime, men legen satte lokalbedøvelse og så ventet jeg på gangen mens han hadde en pasien og så kom jeg inn og han tok vekk føflekken. Totalt tok det vel 10 minutter. Det går på frikortet som alle offentlige helsetjeneseter.

Anonymkode: 7fdc5...de8

AnonymBruker
Skrevet

Både min og min søsters fastlege(to forskjellige) har fjernet føflekker på oss uten problem.

Anonymkode: 67bcd...014

Skrevet

Anbefaler at du tenker deg godt om hvis det bare er et estetisk problem. Har selv fjernet tre stykker på tre forskjellige deler av kroppen, og de tre arrene er veldig forskjellige. Huden på magen er ikke lik huden på ryggen eller beina, så husk at du kan ende opp med et arr som er ti ganger styggere enn selve føflekken

AnonymBruker
Skrevet

Utstyr, bedøvelse ol går ikke på frikortet. 

De aller fleste fastleger tar bort føflekker, dem du må si i fra om det før du kommer da settes det opp en lengre time (ev dobbelt time). Det er fort gjort. Om den er i ansiktet så ville jeg ha fått en spesialist til å ta den bort pga faren for skjemmende arr. 

Fastlegen min fjernet en føflekk på armen min, den var rar i fargen og stakk ut så den var sjenerende for meg. Arret var ikke noe pent det første halve året, nå synes det knapt. Jeg tror jeg betalte ca 350 for alt. Men det er et par år siden.

Anonymkode: d5ab3...0e6

AnonymBruker
Skrevet
Den Thursday, June 02, 2016 at 11.33, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til legen neste uke og vurderer å spørre om en føflekk som har plaget meg i mange år. Det er nok ikke noe farlig med den, så jeg er redd for å få nei og da synes jeg det er flaut å spørre.

Kan fastlegen fjerne den, eller må han henvise meg til en hudlege? Siden føflekken ikke er "farlig" må jeg da betale alt selv eller vil det gå på frikort?

Takk :) klem

Anonymkode: 9b336...5ce

Noen fastleger gjør småkirurgi selv, andre henviser. Alle fjernede føflekker skal sendes inn til biopsi, undersøkelse av hudceller i mikroskop - enkelt forklart. Derfor er det uenighet mht å fjerne føflekker med laser. 

Selve konsultasjonen ved føflekkfjerning går på frikortet, mens materialer, bedøvelse, sytråd med nål, plaster etterpå osv må betales enten du har frikort eller ikke. Det samme må henvisning dersom du skal henvises videre. 

Anonymkode: 183e0...54a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...