Gå til innhold

Ansatte publiserer barnehagebilder

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, duplexx skrev:

Dette har jeg sett flere steder. Noen tar bilder AV barna, andre bare ryggen, leker barna leker med osv.

Nå så jeg sist ei venninne av min venninne som er pedleder i en barnehage - hun har delt bilder av barn som husker, leker, plukker blomster, sitter i sandkasse sammen osv.

Jeg betviler dette skjer i barnehagen til mine barn, men jeg syns rett og slett det er utrolig ubehagelig og ekkelt at de ANSATTE i en barnehage sitter med telefonen, tar BILDER i arbeidstiden og DELER de på sosiale medier - enten barna er avbildet gjenkjennelig eller ei!

Har aldri møtt denne dama, men ser det på bl.a. ig-kontoen hennes...

Er jeg hysterisk eller? Er liksom noe helt annet at feks tanten til ungene legger ut et bilde, men de ansatte i barnehagen? What?

I min bhg har pedlederne avdelingstelefoner de tar bilde med. På forhånd har alle foreldre godkjent/ikke godkjent hvor vi kan legge ut bildene. Vi har en Facebook-side der vi legger ut ikke gjenkjennelige bilder av barna og en egen app som kun er foreldre i bhg der vi legger ut gjenkjennelige bilder. Det er ikke lov for øvrige ansatte å ta bilder å publisere dem. Kun pedlederne med jobbtelefonen. Det er også for å sikre at det ikke blir tatt usømmelige bilder av barna. (Alle bilder som blir tatt med telefonene blir lastet automatisk opp i en sky, så styrer har adgang til å se hva telefonene blir brukt til)

Foreldre skal være spurt før det blir lagt ut bilder av barna på sosiale medier, og jeg mener nå at bilder av barn fra jobb ikke har noe på private kontoer å gjøre.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke i vær barnehage, der får ikke de ansatte ta frem telefonen engang. M

Reagerer på at hun deler bildene så hele verden kan se!! Forrige barnehagen storesøster gikk i tok de jo bilder og delte privat. Men dette er ikke bilder til foreldrenes glede eller bruk, semisladdet uten ansikt hvor hun deler av hverdagen sin som ped-leder rett og slett...

Skrevet

Bilder skal ikke tas med privat mobil eller kamera. Bilder som tas med barnehagens mobil eller kamera er lov men skal bildene legges ut på nettside, lukket fb gruppe som er knyttet direkte til barnehagen skal det godkjennes av foreldrene. Det samme gjelder bilder i avisen. Studenter som er i praksis kan av og til få oppgaver fra skolen hvor de må ta bilder til dokumentasjon, da må de innhente tillatelse fra foreldrene før de tar bilder og også si hva bildet skal brukes til. 

Brudd på dette skal meldes til styrer evt tilsynsmyndighetene  (barnehagekontoret hos kommunen). Hvis dette gjaldt mitt barn og vår barnehage hadde jeg tatt det med styrer, hvis det gjaldt noen jeg kjenner som jobber i en barnehage hadde jeg gått til tilsynet. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Sulosi skrev:

Bilder skal ikke tas med privat mobil eller kamera. Bilder som tas med barnehagens mobil eller kamera er lov men skal bildene legges ut på nettside, lukket fb gruppe som er knyttet direkte til barnehagen skal det godkjennes av foreldrene. Det samme gjelder bilder i avisen. Studenter som er i praksis kan av og til få oppgaver fra skolen hvor de må ta bilder til dokumentasjon, da må de innhente tillatelse fra foreldrene før de tar bilder og også si hva bildet skal brukes til. 

Brudd på dette skal meldes til styrer evt tilsynsmyndighetene  (barnehagekontoret hos kommunen). Hvis dette gjaldt mitt barn og vår barnehage hadde jeg tatt det med styrer, hvis det gjaldt noen jeg kjenner som jobber i en barnehage hadde jeg gått til tilsynet. 

Når de ikke en gang klarer å følge retningslinjer over barn som kan ha vært utsatt for misbruk, hvordan mener du de skal klare å følge opp ansatte som tar bilder av barn og legges ut på en lukket side kun tilgjengelig for barn/ ansatte?

( I tillegg har foreldrene gitt samtykke om at dette er greit )

Anonymkode: ac7b2...e56

AnonymBruker
Skrevet

Nja. Jeg synes ikke bilder av barn har noe på private kontoer å gjøre.

Men at barnehagen har hjemmeside eller Facebookside der det legges ut bilder som ikke er gjenkjennelige, klarer jeg ikke å hisse meg opp over. Heller ikke at identifiserbare bilder publiseres i lukkede fora (vi mottar ukebrev med bilder av alle barna, eller at de tar bilder med barnehagens kamera som vi får på minnepinne). Så lenge motivene velges med vett og forstand og bruken er fornuftig, ser jeg ikke noe problem i at barnehagen tar bilder eller deler dem, så lenge de viser nettvett.

Og jeg ville ikke sendt noen anonym melding på bakgrunn av dette. Det hadde vært noe annet hvis det var identifiserbare bilder  som var lagt ut. I dette tilfellet ville jeg spurt personen direkte om hun har lov til å bruke bilder av barn på sine private konti.

Anonymkode: 47e04...c33

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når de ikke en gang klarer å følge retningslinjer over barn som kan ha vært utsatt for misbruk, hvordan mener du de skal klare å følge opp ansatte som tar bilder av barn og legges ut på en lukket side kun tilgjengelig for barn/ ansatte?

( I tillegg har foreldrene gitt samtykke om at dette er greit )

Det er jo ikke noe problem å legge ut bilder på en lukket fb side som tilhører barnehagen så lenge foreldrene har samtykket. Det finnes gode rutiner på det. Bilder av barn i barnehagen på ansattes private sider er ikke tillatt og ikke noe barnehagen skal spørre om engang. Det er bare ikke lov. Hvis noen ansatte legger ut bilder av bhg barna på privat fb side er vi faktisk avhengige av at de som oppdager det melder ifra og da gjerne med en screenshot som bevis. Det vil få konsekvenser, hvilke konsekvenser kan avhenge av om det har vert andre kritikkverdige forhold med den aktuelle ansatte før. Avskjed på dagen kan gis. 

Mtp misbruk har vi prosedyrer å følge og de er veldig tydelige. Det finnes prosedyrer for det meste, mobbing, dødsfall osv.

Dersom en styrer ikke tar tak I slike ting MÅ se som vet noe eller har en sterk mistanke ta saken videre til tilsynet.  

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Sulosi skrev:

Det er jo ikke noe problem å legge ut bilder på en lukket fb side som tilhører barnehagen så lenge foreldrene har samtykket. Det finnes gode rutiner på det. Bilder av barn i barnehagen på ansattes private sider er ikke tillatt og ikke noe barnehagen skal spørre om engang. Det er bare ikke lov. Hvis noen ansatte legger ut bilder av bhg barna på privat fb side er vi faktisk avhengige av at de som oppdager det melder ifra og da gjerne med en screenshot som bevis. Det vil få konsekvenser, hvilke konsekvenser kan avhenge av om det har vert andre kritikkverdige forhold med den aktuelle ansatte før. Avskjed på dagen kan gis. 

Mtp misbruk har vi prosedyrer å følge og de er veldig tydelige. Det finnes prosedyrer for det meste, mobbing, dødsfall osv.

Dersom en styrer ikke tar tak I slike ting MÅ se som vet noe eller har en sterk mistanke ta saken videre til tilsynet.  

Jeg er enig med alt du skriver her, men det er nå slik det er ikke alltid prosedyrer blir fulgt.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med alt du skriver her, men det er nå slik det er ikke alltid prosedyrer blir fulgt.

Og hvis de ikke blir fulgt må dere melde ifra. Hos oss bruker vi hverken nettside eller fb sider. Ingen bilder av våre barn havner på nett. Hvis noen ser bilder fra noen av oss vil jeg ha beskjed ellers kan jeg jo ikke få gjort noe med det.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, duplexx skrev:

Dette har jeg sett flere steder. Noen tar bilder AV barna, andre bare ryggen, leker barna leker med osv.

Nå så jeg sist ei venninne av min venninne som er pedleder i en barnehage - hun har delt bilder av barn som husker, leker, plukker blomster, sitter i sandkasse sammen osv.

Jeg betviler dette skjer i barnehagen til mine barn, men jeg syns rett og slett det er utrolig ubehagelig og ekkelt at de ANSATTE i en barnehage sitter med telefonen, tar BILDER i arbeidstiden og DELER de på sosiale medier - enten barna er avbildet gjenkjennelig eller ei!

Er jeg hysterisk eller? Er liksom noe helt annet at feks tanten til ungene legger ut et bilde, men de ansatte i barnehagen? What?

Dette forundrer meg ikke. Jeg møter veldig mange barnehagelærere i min jobb, og jeg er overrasket over hvor utrolig stor forskjell det er blant dem.

På den ene siden har du folk som er dønn seriøse, fagfolk tvers gjennom og opptatt av barnas beste og utvikling på en god og omsorgsfull måte.

På den andre siden har du folk som knapt nok kan telle på fingrene, som man ikke kan forstå at har klart å fullføre et studium, og som er opptatt av seg selv og hva barna gjør for dem og som har "omsorg" på en påtatt måte som ofte ikke er sunn for barna.

Sistnevnte typen er gjerne de som elsker å ta bilder av barna. Barnehagebarna blir et statussymbol som de viser frem.

Anonymkode: 14702...d55

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette forundrer meg ikke. Jeg møter veldig mange barnehagelærere i min jobb, og jeg er overrasket over hvor utrolig stor forskjell det er blant dem.

På den ene siden har du folk som er dønn seriøse, fagfolk tvers gjennom og opptatt av barnas beste og utvikling på en god og omsorgsfull måte.

På den andre siden har du folk som knapt nok kan telle på fingrene, som man ikke kan forstå at har klart å fullføre et studium, og som er opptatt av seg selv og hva barna gjør for dem og som har "omsorg" på en påtatt måte som ofte ikke er sunn for barna.

Sistnevnte typen er gjerne de som elsker å ta bilder av barna. Barnehagebarna blir et statussymbol som de viser frem.

Anonymkode: 14702...d55

Skulle tro vi kjente hverandre. Fryktelig frustrerende å jobbe med slike "meg, meg, meg" og sannelig ikke lett å hverken få de til å ta veiledning heller. Helt utrolig at de har passert praksisperiodene og fått papirer. 

Anonymkode: 0414e...ec6

Skrevet

Reglene er at de ansatte kan ta bilder med barnehagens kamera, ikke privat kamera/mobil. Bildene de tar har lov til å brukes "privat" i barnehagen (altså i album for barnehagen/avdelingen/de enkelte barna, henges opp på veggen i barnehagen, sendes på e-post til foreldre etc). Dette får man beskjed om når barnet begynner i barnehage. Da kan man som forelder samtykke eller ikke samtykke til at slike bilder blir tatt av barna. 

Å ta bilder med privat kamera og legge ut på sosiale medier er IKKE lov.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Totalforbud er hysterisk, det går faktisk an å finne en gyllen middelvei for alle. Fantastiske minner å få med seg på veien videre 

( lager minnebøker )

Nei vet du, hysterisk er det da overhode ikke å ønske beskytte barn mot eksponering fra voksne som ikke skjønner omfanget det kan ha at de legger ut bilder av barn i tide og utide på nett. Og nei, det er ingen "gyllen middelvei" når det kommer til andres barn - der er grensen veldig klar i loven og den må man forholde seg til. 

Hvis man ønsker lage minnebøker osv er dette avtalt med foreldrene på forhånd OG det ligger ikke på de ansatte sine private telefoner men på barnehagens kamera og lagret på barnehagens maskiner osv. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Carrot skrev:

Nei vet du, hysterisk er det da overhode ikke å ønske beskytte barn mot eksponering fra voksne som ikke skjønner omfanget det kan ha at de legger ut bilder av barn i tide og utide på nett. Og nei, det er ingen "gyllen middelvei" når det kommer til andres barn - der er grensen veldig klar i loven og den må man forholde seg til. 

Hvis man ønsker lage minnebøker osv er dette avtalt med foreldrene på forhånd OG det ligger ikke på de ansatte sine private telefoner men på barnehagens kamera og lagret på barnehagens maskiner osv. 

Tror du mistforsto hva den personen mente , men jeg tror du egenlig skjønte hva personen mente.

Anonymkode: 9c714...261

AnonymBruker
Skrevet

To av mine venner har også sendt meg snap av barn de jobber med. Ikke direkte ansiktet, men likevel. Dette synes jeg er ekkelt, man skal vell ikke gå rundt med mobil på jobb? Jeg gjør ikke det på jobb, og om jeg gjør er det fordi jeg MÅ, og da tar jeg den ikke opp før jeg MÅ eller ar jeg får telefonen/meldingen jeg venter på

Anonymkode: 386a9...831

Skrevet

Jeg har et par bekjente på facebook som gjør dette støtt og stadig... Bra det ikke bare er jeg som syntes det er skikkelig sært :/ De deler altså dette på sin private facebookprofil og instagramkonto. Har også fått snap av barna i barnehagen hvor de jobber....

AnonymBruker
Skrevet

Dere som mottar disse bildene, hvorfor tar dere ikke vare på bevisene?

Går ned i barnehagen og sier ifra om det?  Det er ulovlig og det er grunn til det!

Hva om de bildene blir sendt videre og det er unger på bildene som er skjult for en foreldrer eller noe?

Utrolig ansvarlig oppførsel av både ansatte OG dere.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lov til å ta gjenkjennelige bilder av barna, nei. Men det er fult lovlig å ta bilde av ryggen deres. Jeg ser heller ikke noe galt i sistenevnte.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mottar disse bildene, hvorfor tar dere ikke vare på bevisene?

Går ned i barnehagen og sier ifra om det?  Det er ulovlig og det er grunn til det!

Hva om de bildene blir sendt videre og det er unger på bildene som er skjult for en foreldrer eller noe?

Utrolig ansvarlig oppførsel av både ansatte OG dere.

Dette er en oppfordring jeg gjerne skriver under på.

Å ta bilde av barna bakfra eller på andre måter..De kan fortsatt identifiseres. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 6/1/2016 at 20.19, duplexx skrev:

Det er ulovlig å gjøre det uten tillatelse fra foreldre og det kan også være farlig ift at enkelte foreldre ikke skal vite hvor barnet er. Feks i voldssaker. 

Anonymkode: da96c...189

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med personen det gjelder først. For alt vi vet kan den ansatte ha spurt foreldrene til barna om det er greit at hun legger ut bilde på sin bruker. Vi vet jo ikke, men ser bare at mange av dere bare går ut ifra at hun ikke har gjort det. 

Hun kan også ha lagret bilde fra barnehage kamera/telefonen og sendt det til hennes private teorien for å legge ut med foreldrenes godkjenning. Det er mye vi ikke vet her. 

Når det er sagt er jeg helt enig at å legge ut bilder av barn som ikke er ditt eget uten lov er helt absurd. Ikke noe jeg ville gjort personlig. Men nå legger jeg ikke ut bilder av mitt eget barn på sosiale medier heller. De har ingenting å gjøre der.

Anonymkode: 0adab...585

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...