duplexx Skrevet 1. juni 2016 #1 Skrevet 1. juni 2016 (endret) Dette har jeg sett flere steder. Noen tar bilder AV barna, andre bare ryggen, leker barna leker med osv. Nå så jeg sist ei venninne av min venninne som er pedleder i en barnehage - hun har delt bilder av barn som husker, leker, plukker blomster, sitter i sandkasse sammen osv. Jeg betviler dette skjer i barnehagen til mine barn, men jeg syns rett og slett det er utrolig ubehagelig og ekkelt at de ANSATTE i en barnehage sitter med telefonen, tar BILDER i arbeidstiden og DELER de på sosiale medier - enten barna er avbildet gjenkjennelig eller ei! Har aldri møtt denne dama, men ser det på bl.a. ig-kontoen hennes... Er jeg hysterisk eller? Er liksom noe helt annet at feks tanten til ungene legger ut et bilde, men de ansatte i barnehagen? What? Endret 1. juni 2016 av duplexx 3
Gjest Raindrops Skrevet 1. juni 2016 #2 Skrevet 1. juni 2016 Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt.
sjøhest Skrevet 1. juni 2016 #3 Skrevet 1. juni 2016 Det er virkelig ikke greit. Hun hadde fått rimelig klar beskjed herfra. I vår bhg tar de bilder med barnehagens kamera, deler med foreldrene i nyhetsbrev på Mail og henger av og til noen på tavla i garderoben. På Facebook-siden deres legger de kun ut bilder uten ansikter med. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #4 Skrevet 1. juni 2016 De ansatte har da ikke lov til å dele bilder av barna i barnehagen på sosiale medier! Det bør rapporteres til styrer i barnehagen. Ikke ok! Ingen har lov å dele bilder av andres barn på sosiale medier uten tillatelse. Ikke tanten til ungene heller. Da må samtykke fra foreldre innhentes. Eller bryter man faktisk loven. Anonymkode: 5b8c4...4f5 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #5 Skrevet 1. juni 2016 Og det sier endel om denne ped. lederens vurderingsevne tenker nå jeg... Anonymkode: 5b8c4...4f5 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #6 Skrevet 1. juni 2016 Det er absolutt forbudt å ta bilder med egen mobil, men en del pedagoger bruker barnehagens kamera til dokumentasjon og til videre samtale med foreldrene. Men betyr IG "instagram"? hennes private? Det syns jeg er kjempe ekkelt! Anonymkode: 4e8db...13c 4
Gjest Elyanie Skrevet 1. juni 2016 #7 Skrevet 1. juni 2016 4 minutter siden, duplexx skrev: Dette har jeg sett flere steder. Noen tar bilder AV barna, andre bare ryggen, leker barna leker med osv. Nå så jeg sist ei venninne av min venninne som er pedleder i en barnehage - hun har delt bilder av barn som husker, leker, plukker blomster, sitter i sandkasse sammen osv. Jeg betviler dette skjer i barnehagen til mine barn, men jeg syns rett og slett det er utrolig ubehagelig og ekkelt at de ANSATTE i en barnehage sitter med telefonen, tar BILDER i arbeidstiden og DELER de på sosiale medier - enten barna er avbildet gjenkjennelig eller ei! Har aldri møtt denne dama, men ser det på bl.a. ig-kontoen hennes... Er jeg hysterisk eller? Er liksom noe helt annet at feks tanten til ungene legger ut et bilde, men de ansatte i barnehagen? What? De har ikke tillatelse til å legge ut bilder uten foreldrenes tillatelse. Kanskje har de spurt foreldrene. Ta det opp med henne. Det er helt vanlig å ta bilder av barna i barnehager i forskjellige situasjoner og dokumentere deres hverdag. Kjenner selv til ei som jobber i bhg, som har lagt ut bilder fra barnehagen hun jobber i, med godkjennelse fra foreldrene.
duplexx Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2016 1 minutt siden, Elyanie skrev: De har ikke tillatelse til å legge ut bilder uten foreldrenes tillatelse. Kanskje har de spurt foreldrene. Ta det opp med henne. Det er helt vanlig å ta bilder av barna i barnehager i forskjellige situasjoner og dokumentere deres hverdag. Kjenner selv til ei som jobber i bhg, som har lagt ut bilder fra barnehagen hun jobber i, med godkjennelse fra foreldrene. Er det vanlig? 😱 For alt jeg vet har hun spurt foreldrene ja, men det kunne liksom aldri meg inn personlig å komme til det punktet - bruke min personlig telefon på jobb, ta bilder av barna der OG spørre om å få dele de? Syns det virker fjernt.. Hva er behovet for det liksom? Er ikke hennes barn engang. 3
Gjest Elyanie Skrevet 1. juni 2016 #9 Skrevet 1. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ansatte har da ikke lov til å dele bilder av barna i barnehagen på sosiale medier! Det bør rapporteres til styrer i barnehagen. Ikke ok! Ingen har lov å dele bilder av andres barn på sosiale medier uten tillatelse. Ikke tanten til ungene heller. Da må samtykke fra foreldre innhentes. Eller bryter man faktisk loven. Anonymkode: 5b8c4...4f5 Man bør vel først snakke med den det gjelder før man flyr til styrer og rapporterer. Det kan være at hun har fått tillatelse av både foreldre og styrer. Det siste har du helt rett i. Ingen har lov til å legge ut bilder av voksne heller, uten deres tillatelse.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #10 Skrevet 1. juni 2016 Det er forbudt. Spør henne om hun har fått tillatelse og informer henne om lovverket. Er det offentlig barnehage? Der er det nok ulovlig uansett. Anonymkode: 41e7e...317 1
Gjest Yellowrose Skrevet 1. juni 2016 #11 Skrevet 1. juni 2016 16 minutter siden, duplexx skrev: Dette har jeg sett flere steder. Noen tar bilder AV barna, andre bare ryggen, leker barna leker med osv. Nå så jeg sist ei venninne av min venninne som er pedleder i en barnehage - hun har delt bilder av barn som husker, leker, plukker blomster, sitter i sandkasse sammen osv. Jeg betviler dette skjer i barnehagen til mine barn, men jeg syns rett og slett det er utrolig ubehagelig og ekkelt at de ANSATTE i en barnehage sitter med telefonen, tar BILDER i arbeidstiden og DELER de på sosiale medier - enten barna er avbildet gjenkjennelig eller ei! Har aldri møtt denne dama, men ser det på bl.a. ig-kontoen hennes... Er jeg hysterisk eller? Er liksom noe helt annet at feks tanten til ungene legger ut et bilde, men de ansatte i barnehagen? What? Her har de spurt om tillatelse til å ta bilder av barna som blir lagt ut, jeg har sagt nei fordi jeg ikke liker det. Synes ikke de skal være på mobilen i arbeidstida heller.
Carrot Skrevet 1. juni 2016 #12 Skrevet 1. juni 2016 Jeg "Mistet" kontakten med en bekjent (venn av en venn) pga tilsvarende - ikke noe stort savn siden jeg nok bidro til det tapet. Hun sendte snap av ungene og jeg svarte gang på gang at jeg ikke syns det var greit. Hun klagde på jobben sin ved å nevne unger som umulige - igjen sa jeg at jeg ikke syns det var greit, siste var at hun ble kalt inn til samtaler etter brudd på taushetsplikten og når hun klaget til meg sa jeg "hva ventet du deg?" det var visstnok "dråpen på min manglende støtte" hva nå det betyr - men nei, jeg ville ikke latt slike ha ansvar for mitt barn og jeg syns ikke det er greit å ta bilde av andres unger uten at man har fått tillatelse til det og i allefall ikke dele dem med andre.
duplexx Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #13 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er forbudt. Spør henne om hun har fått tillatelse og informer henne om lovverket. Er det offentlig barnehage? Der er det nok ulovlig uansett. Anonymkode: 41e7e...317 Helt vanlig barnehage ja. Kjenner henne ikke, vi har bare felles venner og vet nok om hverandre, aldri møttes. Lurer på om jeg skal si noe... Syns det er ekkelt å tenke på rett og slett, dette kan jo hvem som helst gjøre! Bilder av barn minus øynene deres som blåser løvetann, unger som husker, unger som holder blomster. Ikke noe ordentlig ansikt, men likevel...føler meg hysterisk i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #14 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, duplexx skrev: Helt vanlig barnehage ja. Kjenner henne ikke, vi har bare felles venner og vet nok om hverandre, aldri møttes. Lurer på om jeg skal si noe... Syns det er ekkelt å tenke på rett og slett, dette kan jo hvem som helst gjøre! Bilder av barn minus øynene deres som blåser løvetann, unger som husker, unger som holder blomster. Ikke noe ordentlig ansikt, men likevel...føler meg hysterisk i alle fall. Send anonym melding, du trenger ikke å være stygg, men bare spør om dette er greit. Anonymkode: 4e8db...13c
duplexx Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send anonym melding, du trenger ikke å være stygg, men bare spør om dette er greit. Anonymkode: 4e8db...13c Hvordan sender jeg anonym melding? 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 Har tatt flotte bilder av barn i bhg og lagt det ut på barnehagens private facebookside ( kun innsyn fra foreldre og ansatte ) Har alltid tilgjengelig mob dersom noe skulle skje. At jeg tar flotte bilder av barna er godkjent av foreldrene, de sitter gjerne på jobb og får ett-bare fått glede tilbake. Ville ikke sendt anonym melding men spurt om gjeldende regler via fotografering av barn, er helt sikker på de setter pris på at dere spør og vil etterkomme alle foreldres ønske-men de må jo få vite om det Ville aldri delt bilder på privat face/inst. Anonymkode: ac7b2...e56
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 I mange barnehager er det totalt fotoforbud. Foreldre får heller ikke lov til å ta bilder. Det er til å leve med for alle foreldre. De fleste skjønner til og med at det er lurt. TS, du kan gi beskjed i dine barns barnehage at foto av dine barn er helt uaktuelt dersom du ikke blir spurt og evt godtar bilder i konkrete tilfeller. Anonymkode: b05a8...470
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #18 Skrevet 1. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I mange barnehager er det totalt fotoforbud. Foreldre får heller ikke lov til å ta bilder. Det er til å leve med for alle foreldre. De fleste skjønner til og med at det er lurt. TS, du kan gi beskjed i dine barns barnehage at foto av dine barn er helt uaktuelt dersom du ikke blir spurt og evt godtar bilder i konkrete tilfeller. Anonymkode: b05a8...470 Totalforbud er hysterisk, det går faktisk an å finne en gyllen middelvei for alle. Fantastiske minner å få med seg på veien videre ( lager minnebøker ) Anonymkode: ac7b2...e56 4
minister-mio Skrevet 1. juni 2016 #19 Skrevet 1. juni 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forbudt. Spør henne om hun har fått tillatelse og informer henne om lovverket. Er det offentlig barnehage? Der er det nok ulovlig uansett. Anonymkode: 41e7e...317 Hvilket lovverk sikter du til? Dersom de har tillatelse fra foreldrene er det ikke forbudt. (Men uprofesjonelt imo) 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #20 Skrevet 1. juni 2016 Det er langt fra uvanlig.. Flere barnehager som tar bilde og sender sms flere ganger daglig til foreldrene mens de er på jobb. Man får også en CD i fleste barnehager med bilder fra tiden de har vært der. Vil du ikke noen skal ta bilde av ditt barn så skriver du ikke under på papiret når barnet begynner. Anonymkode: 34c0b...908
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå