Feyfeyhey Skrevet 1. juni 2016 #21 Skrevet 1. juni 2016 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #22 Skrevet 1. juni 2016 I min familie så har jeg og min bror av vår bror fått beksjed om å ikke legge ut bilder av nevøene våres, som vi selvsagt respekterer. Men jeg reagere på hvorfor Kona/moren har flere bilder av ungene offenlig, alle kan se bildene, og her om dagen var det en mann som jeg ikke kjennner som la ut 3 bilder av barn og mor på Tusenfryd. Alle på hans profil,alle hans venner kan se disse bildene, og i tilegg er disse bildene offientlige. og ser på profilen hans at han har flere offientlige bilder av nevøene mine, Anonymkode: 3a1f5...4b6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #23 Skrevet 1. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I min familie så har jeg og min bror av vår bror fått beksjed om å ikke legge ut bilder av nevøene våres, som vi selvsagt respekterer. Men jeg reagere på hvorfor Kona/moren har flere bilder av ungene offenlig, alle kan se bildene, og her om dagen var det en mann som jeg ikke kjennner som la ut 3 bilder av barn og mor på Tusenfryd. Alle på hans profil,alle hans venner kan se disse bildene, og i tilegg er disse bildene offientlige. og ser på profilen hans at han har flere offientlige bilder av nevøene mine, Anonymkode: 3a1f5...4b6 Fordi da har de foreldrene kontroll over hvilke bilder som finnes av barna på Internett. Så enkelt er det, og det er bare positivt. De er i sin fulle rett til å gjøre det, selv om de ikke ønsker at dere skal gjøre det samme. De bestemmer over slikt når det gjelder deres barn. Hun har sannsynligvis godkjent at mannen la ut disse bildene da får man tro. Kanskje hun/de har et annet/nærere forhold til ham enn til deg? Blodsbånd er ikke alltid tykkest. Kan også hende han la det ut fort uten å spørre for alt vi vet. Det er egentlig ikke din sak uansett. Du skal ikke kverulere på deres valg som foreldre i denne saken. Anonymkode: 98c2d...f60
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #24 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Fordi da har de foreldrene kontroll over hvilke bilder som finnes av barna på Internett. Så enkelt er det, og det er bare positivt. De er i sin fulle rett til å gjøre det, selv om de ikke ønsker at dere skal gjøre det samme. De bestemmer over slikt når det gjelder deres barn. Hun har sannsynligvis godkjent at mannen la ut disse bildene da får man tro. Kanskje hun/de har et annet/nærere forhold til ham enn til deg? Blodsbånd er ikke alltid tykkest. Kan også hende han la det ut fort uten å spørre for alt vi vet. Det er egentlig ikke din sak uansett. Du skal ikke kverulere på deres valg som foreldre i denne saken. Anonymkode: 98c2d...f60 Hvem har sagt at de ikke kan bestemme det? Hvis jeg ikke respektert det, så hadde jeg jo bare postet bilder av ungene. Jeg kunne også ha postet bilder av ungene uten at han kunne se det på min profil, men siden min bror ikke ønsker det,så da gjør jeg ikke det. Selfølgelig Men jeg har lov til å bli lei meg og skuffet på vegne av meg og min bror som ikke for lov til poste bilder,mens alle andre for lov til det. Det er naturlig reaksjon, og bare fordi bare fordi man føler seg såret og skuffet, betyr ikke at man har tenkt å lage en stor sak. Anonymkode: 3a1f5...4b6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #25 Skrevet 1. juni 2016 7 timer siden, Silfen skrev: Du vet at foreldre bestemmer, ja, og det med loven i hånd? Selvsagt er det ok. At man ikke har lov til å legge ut bilder av andre uten samtykke er en helt annen ting. Jeg kan legge ut av meg og mine barn, så fremt de ikke nekter, ferdig arbeid. Jasså? Du/ dere som gjør slik, risikerer å bli anmeldt og saksøkt av barna deres når de blir voksne. (Jeg har nylig lest om dette) Anonymkode: 5ac10...544 3
Gjest Netttroll Skrevet 1. juni 2016 #26 Skrevet 1. juni 2016 Jeg er hobby fotograf, deler gjerne 1-2 bilder av barna om dagen, har en liten privat Instagram konto for de jeg kjenner og dem som er interesert av å se bildene jeg tar Ser ikke problemet i det. Facebook legger jeg nesten ikke noe på, kanskje på høytider som 17.mai, jul, osv.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #27 Skrevet 2. juni 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for hjelpen, det var akkurat den saken jeg hadde i tankene. De som ikke ser problemet med å legge ut 2 - 3 bilder i året, selv med lukket profil og mener de har full kontroll på vennelista, har virkelig ikke forstått hva de gjør. Ingen eier bildene sine etter å postet dem p nett. Anonymkode: 9f67e...d94 Da har du misforstått. Du eier bildene dine resten av livet, uansett hvor du poster de. Og du gir Facebook BRUKsrett til bildene. Og så gir du hvem-som-helst mulighet til å stjele bildene og gjøre hva de vil med dem (du gir de ikke lov/rett til å gjøre det, men mange gjør som de vil uansett) Anonymkode: 95cf6...fdc
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #28 Skrevet 2. juni 2016 Jeg legger ut bilder av mitt barn. Pene bilder, som ikke viser noe privat eller flaut for barnet i ettertid. Det er såkalte skrytebilder og/eller gratulasjoner/milepæler som jeg ønsker å dele med familie og venner. Også de vi kanskje ikke ser så ofte. Ser ikke problemet så lenge man ikke legger ut alt mulig drit. Anonymkode: 93838...cf3 4
EvaLena Skrevet 2. juni 2016 #29 Skrevet 2. juni 2016 Jeg synes det er overhysteri ang dette for tiden. Har lest at noen er redd for at bildene skal havne i de pedofiles hender, men hva med pedofile som faktisk kan sitte og snikfotografere barn på feks badestrender eller andre steder?? Jeg hadde ikke vært redd for å legge ut bilder av mine barn når de som vil misbruke andres bilder likegjerne kan ta de selv. 3
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2016 #30 Skrevet 2. juni 2016 (endret) 31 minutter siden, EvaLena skrev: Jeg synes det er overhysteri ang dette for tiden. Har lest at noen er redd for at bildene skal havne i de pedofiles hender, men hva med pedofile som faktisk kan sitte og snikfotografere barn på feks badestrender eller andre steder?? Jeg hadde ikke vært redd for å legge ut bilder av mine barn når de som vil misbruke andres bilder likegjerne kan ta de selv. Jeg vil ikke kalle det hysteri, men jeg syns det er bra med mye fokus på dette. Det er bra folk får seg en oppvekker når det gjelder barnebilder på internett, det er bra det blir satt fokus på det, og det når ut til flere av de som trenger en oppvekker om det mye fokus på det. PS: Det handler ikke utelukkende om at andre kan misbruke bildene som legges ut, selv om det er ille nok. Det handler også om at alle barn har rett til et privatliv, og derfor selv bør få bestemme hva som skal legges ut og deles av informasjon. Nå sier det seg selv at små barn ikke kan ta den avgjørelsen, og derfor gjør foreldrene det for dem. Da er det viktig å ha i mente at foreldre heller ikke skal krenke privatlivet til sine barn, og må opptre aktsomt. Endret 2. juni 2016 av Evans
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #31 Skrevet 2. juni 2016 22 timer siden, Silfen skrev: Vi er kommet i en tidsalder der sosiale medier er kommet for å bli. Folk er så SYKT redd for alt mulig. Ha en stengt profil og legg ut hva faen du vil, så lenge det er innenfor normal oppførsel. Jeg blir dritsur om folk legger ut bilde av meg uten mitt samtykke. Du kan ikke legge ut hva faen du vil. Eller, bilde av deg selv må du gjerne spre til du stuper. Det er bra folk slutter publisere bilder av ungene sine på nett. Anonymkode: 781f5...3ba 1
Gjest Evans Skrevet 2. juni 2016 #32 Skrevet 2. juni 2016 Ellers anbefaler jeg alle å lese litt i tråden det lenkes til nedenfor. Den går på de virkelig profilerte barna: Barna til bloggerne som brukes som inntjeningsmakin. Men det kommer frem ganske mye bra om lovverket, diskusjoner om grensedragninger osv.
Havrekjeksen Skrevet 2. juni 2016 #33 Skrevet 2. juni 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg er så forferdelig stolt av barnet, men angrer på at jeg ikke holdt det til ett bilde. Foreldre som deler barnebilder blir omtalt som ukritiske egoister som er slemme mot barna sine så jeg føler meg veldig truffet. Men - blir som sagt ikke flere bilder nå. Anonymkode: 30594...1dc Jeg tenker i samme baner. Ikke for mye i sosiale media! Men jeg har ikke gitt meg eller pappaen forbud. Dersom jeg legger det ut, så skal det følge noen regler: Kun begrenset til venneliste. Ikke public. Ikke hyppige oppdateringer Bildet jeg legger ut, skal tåle å bli spredt i all offentlighet. Jeg bruker kontrollspørsmålet "Hadde jeg mislikt dette i lokalavisen?" - dersom jeg ikke hadde likt det på trykk, så legges det ikke ut. Påkledd, ren, ikke matsøl, sjarmerende smil, første barnehagedag, en bursdag eller stolt i julekjole med hilsen til slekt og venner? Det synes jeg er helt innafor. Det jeg reagerer på er de som legger ut mye (10 bilder fra en skogstur eller ferietur), de som legger ut hyppig (bilder på ukentlig basis eller oftere), pinlige bilder (at barnet har dummet seg ut, er nakent, sølete), tydelig uvillige bilder (rasende unge, eller sykt barn? Eller i en situasjon som er privat, som sittende på toalettet.). En håndfull "normale" bilder i løpet av et år synes jeg er koselig å se fra venner og kjente. Men jeg tenker ikke vondt om de som ikke legger ut noenting heller. Ikke ha dårlig samvittighet. Og fortsett å vær stolt av barnet ditt!
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 #34 Skrevet 2. juni 2016 36 minutter siden, Havrekjeksen skrev: Bildet jeg legger ut, skal tåle å bli spredt i all offentlighet. Jeg bruker kontrollspørsmålet "Hadde jeg mislikt dette i lokalavisen?" - dersom jeg ikke hadde likt det på trykk, så legges det ikke ut. Påkledd, ren, ikke matsøl, sjarmerende smil, første barnehagedag, en bursdag eller stolt i julekjole med hilsen til slekt og venner? Det synes jeg er helt innafor. En håndfull "normale" bilder i løpet av et år synes jeg er koselig å se fra venner og kjente. Men jeg tenker ikke vondt om de som ikke legger ut noenting heller. Ikke ha dårlig samvittighet. Og fortsett å vær stolt av barnet ditt! Jeg tenker likt som dette. To bilder i året som fint kunne stått i lokalavisa som en hyggelig hilsen til mormor, det er innafor. Det er bevisst offentliggjøring som ikke går ut over barnet på noe vis. Jeg setter pris på å se bilder av andres barn også, men ikke 34 bilder hver dag fra sydenferien. Men en "God jul"-hilsen der man ser hvor store de har blitt, det er hyggelig. Anonymkode: 5d74f...2c1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå