Gå til innhold

Bilder av barnet mitt på FB

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg som verdens verste mor siden jeg har lest så mye om folks meninger om eksponering av barn på FB. Har sluttet å legge ut men det hjelper ikke på den saken at jeg allerede har lagt ut tidligere og bildene allerede er sett og kommentert.

Jeg har 7 bilder av barnet mitt på FB, på 5 av de er ikke barnet i fullstendig fokus men med meg og pappaen, 2 er av barnet alene men selvsagt fullt påkledd. Hvor ille er dette? 

Har også slettet profilbildet jeg hadde med barnet siden det da kan bli sett av fremmede. 

Anonymkode: 30594...1dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Regner med at profilen din er stengt for andre enn deg og dine venner, det er ikke så ille. Slapp av.

Endret av Boneli
  • Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Synes ikke det gjør noe, jeg da..

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Må ikke være helt hysterisk heller. Ja, det er flott om man begrenser det man legger ut slik at ikke hele livet til arvingen er ute på sosiale medier. Men det er virkelig ikke slik at verden går under om man har lagt ut noen bilder heller. Retningslinjer er bra å ha, og alt med måte. Men ikke bli helt hysterisk, som sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Legger ut minimalt selv og skjønner ikke de som legger ut ørtogførti bilder hver dag. Eller de som legger ut bilder av barna på do for eks.....

Et par bilder er ok når man kun har venner og bekjente der men har man 2000 "venner" så burde man tenke seg om.

Anonymkode: 34512...c15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg er så forferdelig stolt av barnet, men angrer på at jeg ikke holdt det til ett bilde. Foreldre som deler barnebilder blir omtalt som ukritiske egoister som er slemme mot barna sine så jeg føler meg veldig truffet. Men - blir som sagt ikke flere bilder nå. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg som verdens verste mor siden jeg har lest så mye om folks meninger om eksponering av barn på FB. Har sluttet å legge ut men det hjelper ikke på den saken at jeg allerede har lagt ut tidligere og bildene allerede er sett og kommentert.

Jeg har 7 bilder av barnet mitt på FB, på 5 av de er ikke barnet i fullstendig fokus men med meg og pappaen, 2 er av barnet alene men selvsagt fullt påkledd. Hvor ille er dette? 

Har også slettet profilbildet jeg hadde med barnet siden det da kan bli sett av fremmede. 

Det som her ville vært interessant er hvor høy utdannelse du har. 

Anonymkode: 9f67e...d94

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det får være grenser til hysteri også, da. :)

Anonymkode: 836ad...2ef

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg er så forferdelig stolt av barnet, men angrer på at jeg ikke holdt det til ett bilde. Foreldre som deler barnebilder blir omtalt som ukritiske egoister som er slemme mot barna sine så jeg føler meg veldig truffet. Men - blir som sagt ikke flere bilder nå. 

Jeg har lagt ut noen få bilder av barnet hittil, og kommer nok til å fortsette med det. Da gjerne sammen med familien eller et fint bilde fra fotograf. Kanskje snakk om 2-3 bilder i året. Det synes jeg er uproblematisk. Har lukket profil selvsagt, og rydder jevnlig i vennelista.

Tror nok de fleste sikter til de som nærmest legger ut daglige bilder av barna i alle slags situasjoner, helt ukritisk.

Må bare nevne det verste skrekkeksempelet jeg har sett: En bestefar som la ut bilde av et pågående bleieskift på barnebarnet, med åpen bleie og alle detaljer av innholdet. Det var en eller annen humoristisk ment kommentar angående mengden "avfall", men foreldrene til barnet fant det nok ikke så morsomt 🙈 Ikke fb-vennene hans heller håper jeg. Bildet forsvant kjapt.

• Liker 2
Gjest Tom/Loki
Skrevet

Har aldri forstått poenget,, med å legge ut private bilder på nette.

Gjest Evans
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening kommer det an på en rekke faktorer: Hvor mange bilder, hvordan bilder, hvordan innstiller har du, hva tenker du selv om å dele bildene, hvorfor gjør du det osv. 

Jeg syns det er en veldig stor forskjell på rosabloggere som lever av å dele bilder av barna sine offentlig, og i alle mulige vinkler og former, og en forelder som deler et par bilder av sitt barn, i påkledd tilstand, uten å utlevere barnet sitt (type sykdom, flaue hendelser osv) på sin facebookside med sine venner hvor han/hun både har tenkt over konsekvensene, og har en rekke innstillinger på. Selvsagt kan bildene også misbrukes i det siste tilfellet, og barnet selv kan føle seg ille til mote senere, men det er allikevel en betydelig mindre mulighet for det. 

At du har delt bilder av baret ditt gjør deg hverken egoistisk eller totalt ukritisk - du tenker jo åpenbart over det, og det er jo kjempebra. Enda bedre er det at du er bevisst hva det vil si å dele bilder av barna sine, da handler du deretter også. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som her ville vært interessant er hvor høy utdannelse du har. 

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 201e2...5fc

Gjest Evans
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 201e2...5fc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Evans skrev:

Takk for hjelpen, det var akkurat den saken jeg hadde i tankene. 

De som ikke ser problemet med å legge ut 2 - 3 bilder i året, selv med lukket profil og mener de har full kontroll på vennelista, har virkelig ikke forstått hva de gjør. Ingen eier bildene sine etter å postet dem p nett. 

• Liker 4
Skrevet

Vi er kommet i en tidsalder der sosiale medier er kommet for å bli. Folk er så SYKT redd for alt mulig. Ha en stengt profil og legg ut hva faen du vil, så lenge det er innenfor normal oppførsel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Silfen skrev:

Vi er kommet i en tidsalder der sosiale medier er kommet for å bli. Folk er så SYKT redd for alt mulig. Ha en stengt profil og legg ut hva faen du vil, så lenge det er innenfor normal oppførsel.

Det er overhodet ikke ok å legge ut ting om andre, uten deres samtykke. Er barnet stort nok til å gi samtykke, og skjønne hva det innebærer? om svaret er nei, er det ikke ok å legge noe ut. 

Jeg nekter andre å legge ut bilder av meg, selv om det er på lukket profil. Det er min rett, og min alene, samme hvor teit og paranoid andre måtte synes jeg er. Jeg har hat negative erfaringer med stalking, til det punktet hvor en i min omgangskrets fikk besøksforbud og en heftig påpakning fra politiet. Dette er en person som da var venner med andre jeg var venner med på facebook, så selv om en venn la noe ut på sin lukkede profil, kunne da stalkeren min se det. Og det liker jeg IKKE. 

Anonymkode: 25da9...c62

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er overhodet ikke ok å legge ut ting om andre, uten deres samtykke. Er barnet stort nok til å gi samtykke, og skjønne hva det innebærer? om svaret er nei, er det ikke ok å legge noe ut. 

Jeg nekter andre å legge ut bilder av meg, selv om det er på lukket profil. Det er min rett, og min alene, samme hvor teit og paranoid andre måtte synes jeg er. Jeg har hat negative erfaringer med stalking, til det punktet hvor en i min omgangskrets fikk besøksforbud og en heftig påpakning fra politiet. Dette er en person som da var venner med andre jeg var venner med på facebook, så selv om en venn la noe ut på sin lukkede profil, kunne da stalkeren min se det. Og det liker jeg IKKE. 

Du vet at foreldre bestemmer, ja, og det med loven i hånd?  Selvsagt er det ok. At man ikke har lov til å legge ut bilder av andre uten samtykke er en helt annen ting. Jeg kan legge ut av meg og mine barn, så fremt de ikke nekter, ferdig arbeid.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Silfen skrev:

Du vet at foreldre bestemmer, ja, og det med loven i hånd?  Selvsagt er det ok. At man ikke har lov til å legge ut bilder av andre uten samtykke er en helt annen ting. Jeg kan legge ut av meg og mine barn, så fremt de ikke nekter, ferdig arbeid.

Hvilken lov er det du referer til? Små barn, som ikke kan snakke, kan ikke akkurat nekte, kan de vel? Og selv om en fire-åring kan snakke, skjønner fire-åringen konsekvensene det kan føre med seg?

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker det ikke, selv om det bare skulle være noen bilder. Barnet selv forstår ikke konsekvensene av dette, og foreldre flest er helt ukritiske til hvilke bilder de legger ut. Dette kan bli lagret av ukjente mennesker eller misbrukt som reklame. Noen bilder forsvinner aldri fra nettet, og jeg mener man skal gå ut ifra at de bildene en legger ut, skal en også kunne være komfortabel med å vise til hele verden. Såpass kritisk skal du være til egne bilder, og enda mer kritisk til dine barns.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal få panikk her, TS. Hvis du bare har 7 nøytrale bilder og bildenes personvern er å dele med kun venner og du ikke har mengder med folk på vennelisten, er det veldig langt fra de som får pepper på KG. Det folk her tar utgangspunkt i er først og fremst "foreldreblogger" som deler massevis av barnebilder med ukjente lesere.

Anonymkode: 8e982...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...