Gå til innhold

Søker voldsoffererstatning - møtt med mistro...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...hos gynekologen!

Sist gang jeg var hos gynekologen var første gang jeg har vært siden jeg ble voldtatt (saken er henlagt). Jeg svimte av i stolen. Jeg koblet det med en gang, men dum som jeg er sa jeg ingenting om det til gynekologen. Idag ringte jeg til gyn og snakket med sekretæren, forklarte situasjonen og spurte om hun hadde mulighet til å bare skrive en bekreftelse på at det skjedde, evt om jeg kunne få journal fra den dagen, så jeg kunne ha det som vedlegg i søknad om erstatning. Tenker at alt hjelper i en sånn sak. Fikk til svar at hun trodde ikke at dette var noe sammenheng og kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle ha noe sånt for gyn kunne ikke si noe om grunnen til at jeg besvimte når jeg ikke hadde fortalt henne hva som hadde skjedd med meg.
Jeg følte hun ble skikkelig ekkel og ikke trodde meg, og det er nettopp sånne grunner til at jeg ikke vil snakke med folk om det. Jeg har for det meste holdt tett om dette, mamma og kjæresten min vet det i tillegg til politi og advokat, men er ikke noe jeg går rundt og snakker om. Ikke sagt det til fastlegen engang. Jeg syns fortsatt det er flaut og jeg kjenner på skam selv om det er over 1,5 år siden. Jeg sa at det ikke var nødvendig med en forklaring i skrivet, kun bekreftelse på at det skjedde eller journal men sekretæren syntes det var fryktelig vanskelig. Jeg hadde mannet meg lenge opp til samtalen og følte meg så dum da jeg la på at jeg begynte å gråte.

Vet ikke hvor jeg vil med dette, bare få det ut et sted. Hadde forventet mer forståelse fra sekretæren, og ikke grunner til at dette ikke hang sammen. Og jeg har da vært hos gynekolog tidligere uten å besvime. Hvordan er dette med rett til å få kopi av sin egen journal? Det er jo ikke sånn at gyn ender opp som vitne i en rettsak, saken er henlagt og det er kun erstatningen dette gjelder.

Anonymkode: dac21...032

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å si det, men jeg tror du skal slite med å få saken din gjennom når du ikke har vært til medisins undersøklse ifm voldtekt og ikke engang har fortalt det til fastlegen slik at denne kan legge ved erklæring. For øvrig er det mange som takler gu då,rlig og får  reaksjoner på det, selv uten å være utsatt for overgrep. Var du i kontakt med voldtekstsmottaket er det kanskje greit å få en uttalelse derfra, ellers bør du begynne med å snakke med fastlegen. 

Anonymkode: 7ee3c...e27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men kan man få erstatning når saken er henlagt? 

Anonymkode: c0437...53f

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men jeg tror du skal slite med å få saken din gjennom når du ikke har vært til medisins undersøklse ifm voldtekt og ikke engang har fortalt det til fastlegen slik at denne kan legge ved erklæring. For øvrig er det mange som takler gu då,rlig og får  reaksjoner på det, selv uten å være utsatt for overgrep. Var du i kontakt med voldtekstsmottaket er det kanskje greit å få en uttalelse derfra, ellers bør du begynne med å snakke med fastlegen. 

Anonymkode: 7ee3c...e27

Jeg var på voldtekstsmottaket et par timer etter det skjedde og tok undersøkelser og har fått papirer derfra. Var på en oppfølgingssamtale der også men siden jeg bor i en annen by enn det skjedde så ble det med det pga reisevei. Det jeg mener med at jeg ikke har sagt noe til fastlegen er ifm samtaler videre. Er ekkelt å komme til ham og si "ehm ja jeg ble voldtatt og trenger noen å snakke med". Vet ikke hva jeg skal si heller, er ikke flink å snakke om sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. De fleste saker blir henlagt. Men siden saker som min med kjent gjerningsmann ofte blir ord mot ord kan det bli vanskelig å få erstatning også. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er dette med rett til å få kopi av sin egen journal?

Du har krav på å få en kopi av din egen journal. 

• Liker 1
Gjest Evans
Skrevet

Gynekologen bør kunne gi deg en bekreftelse på at du svimte av - ettersom det faktisk skjedde. Hvorfor det skjedde vet ikke gynekologen, og det trenger hun/han heller ikke skrive noe om. Gynekologen trenger altså ikke måtte spekulere i hvorfor det skjedde, bare konstantere at det faktisk skjedde. Du vet hvorfor det skjedde, og det er vel også bare du og en psykolog som kan sette de to tingene sammen. 

Jeg forstår at det ikke er en lett ting å ta over telefonen. Jeg ville sendt en e-post til legekontoret du var og bedt om å få en bekreftelse  av gynekologen på hva som faktisk skjedde under timen. Hvis du orker å ringe en gang til be om å få snakke direkte med gynekologen du var hos og ikke sekretæren.  

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dett er både et unødvendig og dumt spørsmål i denne tråden. I de aller fleste straffesaker der det er personskade er straffesaken en sak og erstatning til offeret en annen sak. Blir straffesaken fremmet er det vanlig å ha erstatningskravet med i straffesaken. Der det ikke har blitt straffesak, kan offeret enten reise privat erstatningssak mot gjerningsmannen eller dersom det er ukjent gjerningsperson eller gjerningspersonen ikke er søkegod søke voldsoffererstatning. Kravet til bevis er lavere i en erstatningssak enn i en straffesak. (Ikke meningen å kuppe tråden, men synes det er viktig å opplyse om dette.)

Journal har pasienten innsynsrett i og rett på kopi/utskrift av etter pasientrettighetslovens paragraf 5.1.(det kan kreves noe betaling for dette.) 

Men, ts, de fleste har advokat i slike saker. Du burde overleatt til advokaten å gjøre denne henvendelsen til gynekologkontoret. De har ikke forstått dette slik du har forstååt situasjonen, heller ikke følt på kroppen det du har opplevd, derfor forstår de nok ikke hva du ber om og hvorfor. Ja, det vil styrke saken din og vise at du sliter psykisk. Ta heller en telfon eller skriv en mail til advokaten din. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. De fleste saker blir henlagt. Men siden saker som min med kjent gjerningsmann ofte blir ord mot ord kan det bli vanskelig å få erstatning også. 

Det skal være noe vanskelig å få voldsoffererstatning. Hvor vanskelig det blir i din sak, gjenstår å se. Det skal være mer enn 50 % sannsynlighetsovervekt, ikke 49,9 %, da får du avslag. 

Anonymkode: 85648...998

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...