Anciol Skrevet 31. mai 2016 #1 Skrevet 31. mai 2016 Har en nabogutt la oss kalle han Nils, som bor med sin mor og bestemor (faren er helt ute av bildet). Denne gutten har stygge tendenser som å skade dyr (kutte frosk i 2 med kniv, mose rompetroll med stein , skyte med lekebue etter katter og klenger på datteren min og vil ikke slippe henne, og blir slem mot henne når hun ikke vil være med han), moren gjør så godt hun kan, men er ikke helt frisk, bestemoren er gammel og sliten og jobber. Han har ødelagt minidrivhuset mitt (sparket det i stykker). Og det er ikke uvanlig at han lusker ute etter 21.00 på hvrdager! og han er frekk i kjeften med voksne! Er fristet til å sende en melding, men vil heller ikke være den nyskjerrige nabokjærringa som ødelegger, fordi moren til gutten er min barndomsvenninne!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #2 Skrevet 31. mai 2016 Relevant med alder her ts. Uansett, du kan ikke "ødelegge" hvis alt egentlig er i orden. Anonymkode: 42ff7...726 2
Ulven Skrevet 31. mai 2016 #3 Skrevet 31. mai 2016 Å skade dyr er et svært alvorlig alarmsignal. Bare det er nok til at familien bør få hjelp slik at dette ikke eskalerer videre. Ta en prat med barneverntjenesten og hør hva de mener om saken. I første instans kan du være anonym. 19
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #5 Skrevet 31. mai 2016 Skading av dyr er faretegn når det gjelder empati, det kan bety at barnet har redusert empati og har lavere terskel for å skade mennesker. Dersom det ikke blir tatt tak i fra ung alder, får personen aldri noen mekanismer som stanser oppførsel som kan skade andre mentalt eller fysisk. Dersom man har lite empati fra "naturens" side, så må man få det gjennom "logikk". Men dersom foreldre ikke evner dette, så kan det gå galt Anonymkode: 5d25c...413 7
Jobbermedbarn Skrevet 31. mai 2016 #7 Skrevet 31. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skading av dyr er faretegn når det gjelder empati, det kan bety at barnet har redusert empati og har lavere terskel for å skade mennesker. Dersom det ikke blir tatt tak i fra ung alder, får personen aldri noen mekanismer som stanser oppførsel som kan skade andre mentalt eller fysisk. Dersom man har lite empati fra "naturens" side, så må man få det gjennom "logikk". Men dersom foreldre ikke evner dette, så kan det gå galt Anonymkode: 5d25c...413 Dette! Forstår godt at du er bekymret! Denne gutten trenger oppfølging! Kunne du tatt en prat med mor som en barndomsvenninne, og si at du er bekymret og at du ønsker de skal få hjelp? Evt ringer du til BV og drøfter anonymt med de hva mulighetene er for å hjelpe fam! 2
atropos Skrevet 31. mai 2016 #8 Skrevet 31. mai 2016 Kanskje mor også tenker det er noe galt? Hvis du tar det opp med henne, kan du jo si at du er bekymra og høre hva hun sier. Kanskje hun ville sette pris på at noen så det samme som henne? BV bør nok bli kontakta her pga. typen oppførsel fra barnet. Han trenger oppfølging for mangelen på empati. Det skjer via BUP, og mor kan ta kontakt med de selv eller via skolen. Barnevernet kan også hjelpe med tiltak. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #9 Skrevet 31. mai 2016 1 time siden, Anciol skrev: Guttungen er 8 år gammel!! Oi...ville definitivt tatt kontakt med bv og sagt hva som skjer. Det er ett gigantisk faretegn å torturere dyr. Når han er så gammel så er det med overlegg. Anonymkode: b7ff1...60f 6
Rumle Skrevet 31. mai 2016 #10 Skrevet 31. mai 2016 Regner med at du snakker til ham når du ser dette skje? Hva sier han? Og hva sier moren? Å skade dyr med vilje er svært alvorlig. 2
Anciol Skrevet 31. mai 2016 Forfatter #11 Skrevet 31. mai 2016 Ja jeg gav han en overhøvling men han svarte frekt: Du er ikke mammaen min du er bare en dum kjerring! Og han er infam mot datteren min . Han har anklaget mine barn for å mobbe han, men det var han som slengte dritt til mine barn ( en annen nabo så og hørte det) moren hans kjeftet på meg
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #12 Skrevet 31. mai 2016 Oi. Dette høres veldig alvorlig ut og kan få alvorlige konsekvenser når gutten blir eldre dersom han ikke får hjelp. Er sant som en over sier at terskelen for å skade mennesker blir lavere. Vi vet i dag at mange som sitter inne for vold og drap i voksen alder begynte med å skade dyr i barndommen. Ville nok i første omgang tatt dette opp med mor ja. Det kan jo hende hun trenger bekreftelse fra noen andre som ser det samme som henne? Dersom det ikke hjelper å snakke med mor ville jeg uten tvil kontaktet barnevernet. De kan sørge for at barnet får hjelp fra f.eks. BUP selv om mor ikke er enig. Videre kan de gi mor/barn avlastning hvis det er behov for det. Husk på at det for mange foreldre er vanskelig å se egen situasjon. Anonymkode: 5b323...f74
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #13 Skrevet 31. mai 2016 Ta kontakt med barnevernet du. Anonymkode: 2dfd8...6a7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2016 #14 Skrevet 31. mai 2016 Gutten trenger hjelp til å komme inn på riktig spor. Du MÅ gjøre noe for hans skyld. Kanskje moren innerst inne trenger/ønsker hjelp også (du nevnte at hun er syk?). Han plager jo datteren din, dyr og sikkert andre barn også! Anonymkode: d87c2...e0f 2
Anciol Skrevet 1. juni 2016 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2016 Får ta en samtale med moren hans i aften, etter at Nils er i seng! Og hører hun ikke på me får jeg ringe BV selv om jeg ikke helt liker det! 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #16 Skrevet 1. juni 2016 20 timer siden, Anciol skrev: Har en nabogutt la oss kalle han Nils, som bor med sin mor og bestemor (faren er helt ute av bildet). Denne gutten har stygge tendenser som å skade dyr (kutte frosk i 2 med kniv, mose rompetroll med stein , skyte med lekebue etter katter og klenger på datteren min og vil ikke slippe henne, og blir slem mot henne når hun ikke vil være med han), moren gjør så godt hun kan, men er ikke helt frisk, bestemoren er gammel og sliten og jobber. Han har ødelagt minidrivhuset mitt (sparket det i stykker). Og det er ikke uvanlig at han lusker ute etter 21.00 på hvrdager! og han er frekk i kjeften med voksne! Er fristet til å sende en melding, men vil heller ikke være den nyskjerrige nabokjærringa som ødelegger, fordi moren til gutten er min barndomsvenninne! Er det et poeng med å kalle ham Nils...? Anonymkode: a6395...074 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #17 Skrevet 1. juni 2016 Sitter med en følelse av at sakens kjerne ligger i at du føler deg krenket på ditt barns vegne. Anonymkode: efbeb...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #18 Skrevet 1. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitter med en følelse av at sakens kjerne ligger i at du føler deg krenket på ditt barns vegne. Anonymkode: efbeb...0e1 Definitivt. Dyretorturen har sikkert ingenting med saken å gjøre Anonymkode: b7ff1...60f 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #19 Skrevet 1. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Definitivt. Dyretorturen har sikkert ingenting med saken å gjøre Anonymkode: b7ff1...60f Selvfølgelig er ikke tortur av dyr bra, men vis meg den 8-år gamle gutten som ikke har vært nysgjerrig og lurt på hvordan en frosk ser ut innvendig eller som har rotet rundt i en maurtue for å se hvor hysteriske maurene blir da. Er sikker på at om ikke ts sitt barn ble "plaget" så hadde ikke ts brydd seg om de rompetrollene og den frosken. Anonymkode: efbeb...0e1 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 1. juni 2016 #20 Skrevet 1. juni 2016 43 minutter siden, Anciol skrev: Får ta en samtale med moren hans i aften, etter at Nils er i seng! Og hører hun ikke på me får jeg ringe BV selv om jeg ikke helt liker det! Ikke for å være dryg, men hva skal du snakke med henne om? Hva tror du kommer til å skje? Du er i en stor risiko for at etter den samtalen så kanskje kvier du deg for å kontakte barnevernet fordi da blir det veldig åpenlyst hvem det er som har kontaktet dem.. Synes det du beskriver er såpass alvorlig at jeg ville bare kontaktet BV direkte. Om gutten oppfører seg sånn på hjemmebane er det høyst sannsynlig at han er like utagerende i skolen. Kanskje trenger familien ekstra støtte og avlastning, kanskje bør han utredes. Jeg ville ringt BV NÅ! Ingenting å diskutere en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå