Gå til innhold

ME og reising

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Hvordan er det å reise med ME? Jeg har nylig blitt diagnostisert med mild ME, og skal egentlig til syden om 8 uker. (Bestilte reisen før utredning, bare så det er sagt). 

Tror dere det går bra, eller blir det for mye? Er 7t reise hver vei totalt ca.

Anonymkode: 02555...a1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke problemstillingen... Du er da den samme som før du fikk diagnosen?

Anonymkode: 88d82...0b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke problemstillingen... Du er da den samme som før du fikk diagnosen?

Jeg er jo ikke det da jeg er mye mer sliten og sånt nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor dårlig du er. ME kan være alt fra livstruende til svært mild grad.

Ett av hovedsymptomene på ME er belastningsintoleranse med forsinket reaksjon. Altså at man blir dårligere av å presse seg utover sine grenser, og at reaksjonen på overbelastning ofte kommer opptil flere dager etter aktiviteten.

Derfor vil jeg anbefale deg å legge opp til en rolig tur, med mange muligheter til å justere ned aktivitetsnivået. Spar energi der du kan. Mange velger for eksempel å få assistanse på flyplassene, så man slipper å gå langt og stå i lange køer. Dette kan spare deg for mye energi og gjøre reisen langt mindre utfordrende for helsen. Kontakt flyselskapet du skal reise med, eventuelt reisebyrået.

Det kan også være lurt å reise med støttestrømper, da mange med ME sliter med dårlig blodsirkulasjon. Jeg reiser dessuten alltid med øyemaske, ørepropper og støykansellerende hodetelefoner til å bruke på flyreisen. Det er mye bråk på fly, og veldig energibesparende å få mulighet til å stenge bråket ute.

Bare spør om det er noe mer du lurer på :) Og lykke til med reisen! Pass på deg selv.

Anonymkode: e7bcb...5ac

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så du har fått ME etter du bestilte turen? Jeg misforsto, jeg trodde du "bare" hadde fått diagnosen etter du hadde bestilt... Man går jo lenge med ME før man kan få noen diagnose i det hele tatt.

Svaret på spørsmålet ditt er at det bare er du som vet svaret. Jeg har ME og det hadde gått greit for meg å reise, så lenge hviletiden mellom tur/retur er lang nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvor dårlig du er. ME kan være alt fra livstruende til svært mild grad.

Ett av hovedsymptomene på ME er belastningsintoleranse med forsinket reaksjon. Altså at man blir dårligere av å presse seg utover sine grenser, og at reaksjonen på overbelastning ofte kommer opptil flere dager etter aktiviteten.

Derfor vil jeg anbefale deg å legge opp til en rolig tur, med mange muligheter til å justere ned aktivitetsnivået. Spar energi der du kan. Mange velger for eksempel å få assistanse på flyplassene, så man slipper å gå langt og stå i lange køer. Dette kan spare deg for mye energi og gjøre reisen langt mindre utfordrende for helsen. Kontakt flyselskapet du skal reise med, eventuelt reisebyrået.

Det kan også være lurt å reise med støttestrømper, da mange med ME sliter med dårlig blodsirkulasjon. Jeg reiser dessuten alltid med øyemaske, ørepropper og støykansellerende hodetelefoner til å bruke på flyreisen. Det er mye bråk på fly, og veldig energibesparende å få mulighet til å stenge bråket ute.

Bare spør om det er noe mer du lurer på :) Og lykke til med reisen! Pass på deg selv.

Livstruende?

Anonymkode: 63cae...bb0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livstruende?

Anonymkode: 63cae...bb0

Det har vært dødsfall grunnet ME. Heldigvis svært sjeldent, og etter mange års svært alvorlig sykdomsgrad, så ikke noe TS trenger å bekymre seg for altså! Mener ikke å skremme :) 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Hvordan er det å reise med ME? Jeg har nylig blitt diagnostisert med mild ME, og skal egentlig til syden om 8 uker. (Bestilte reisen før utredning, bare så det er sagt). 

Tror dere det går bra, eller blir det for mye? Er 7t reise hver vei totalt ca.

Du må kjenne hva din kropp tåler av påkjenninger. Tåler du reisen og flyduren dårlig, kan du bli dårligere av ME en din. Takler du reisen kan varmen gjøre deg godt, forutsatt at du tåler varmen og lytter til kroppens signaler om hvile. 

Forøvrig et spørsmål du må stille til legen din. 

Anonymkode: f4291...d03

AnonymBruker
Skrevet

Har du avklart dette med NAV?

Anonymkode: df197...55b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...