Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Babylon4ever skrev:

Kanskje ikke sånn direkte, men de forklaringene er hva forskere mener er grunnen til at noen mennesker føler mer for dyr enn mennesker. Det er vel mer det med den trofaste kjærligheten og kjemien. Det gjelder nok ikke alle, men er mulige forklaringer.

Tror på forskerne altså, var mer de andre konklusjonene dine jeg ikke var enig med.

Jeg har alltid vært glad i dyr, også når jeg var 6 år og hylgråt over sauen som måtte til slaktern, eller hesten som ble for gammel og halt noen år senere.

Det er sikkert mye forskning ang hvorfor enkelte er mer glad i dyr enn andre, men at man opplever gode følelser/kjemi som du nevner er nok et godt tips ;)

Endret av Torelli
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis, men jeg forstår hvordan man bruker sarkasme som et språklig virkemiddel, noe du tydeligvis ikke gjør. Man må evne å se ting fra ulike perspektiver. Det er grunnleggende for et moderne menneske.

Anonymkode: af11b...1f3

Jeg jobber i akademia og vil bare påpeke at du mangler belegg for samtlige av dine påstander, samt at du later til å mangle evnen til å se på hundehold fra ulike perspektiver. Man kan jo si at du forsøker å gjøre noe med dette gjennom denne tråden, men det at du trekker konklusjoner om populasjonen på bakgrunn av et ikke-representativt utvalg er veldig langt unna noe som gjøres innen forskning.

Anonymkode: e0aea...3f3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Babylon4ever skrev:

Kanskje ikke sånn direkte, men de forklaringene er hva forskere mener er grunnen til at noen mennesker føler mer for dyr enn mennesker. Det er vel mer det med den trofaste kjærligheten og kjemien. Det gjelder nok ikke alle, men er mulige forklaringer.

Ok, om en person måtte bli skutt, og dette enten var din venn eller en fremmed person du aldri hadde sett, og aldri kom til å se igjen, hvem hadde du valgt at skulle få leve? Vennen din ikke sant? Fordi du faktisk har en relasjon til denne personen, og er glad i personen. 

Hvorfor er det da så ekstremt vanskelig å skjønne at noen vil da redde hunden sin over en fremmed person, det er jo hunden man har en relasjon til. Jeg kan godt si jeg ville ha reddet hunden min over et fremmed menneske, men i selve handlingen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, hunden min er 9 år og har ikke alt for mange år igjen, så sånn sett hadde jeg nok heller reddet et barn for eksmepel, men om det sto mellom min hund og en gammel mann, så hadde jeg valgt hunden min igjen. Skjønner du ikke at forskjellige faktorer har betydning for en avgjørelse man tar? Igjen, en fremmed person og en fremmed hund, så klart hadde jeg reddet det fremmede menneske. 

Som sagt, vi mennesker er bare dyr vi og, og i grunn alt for mange, jeg syntes ikke menneskeliv har noen spesiell verdi, hvorfor har jeg så mye verdi liksom? Jeg er bare en del av verden som hele tiden er i forandring. Blir for tåpelig å sette seg selv (mennesker) på en pedestall.

(Forøvrig, foreldrene mine er fremdles godt gift, faren min har alltid vært til stede, trygg og god oppvekst, aldri økonomisk problemer, mange venner og en kjempegod søster, vokst opp med hund og katt. Har hatt to forhold, begge etter at jeg fikk min første hund. Første varte i 3 år, andre er pågående og vi er forlovet, vært sammen i 6 år. Og har ikke manglet på oppmerksomhet fra menn for å si det slik heller, blir til og med ofte sjekket opp på gaten, og forloveden min er ikke akkurat noen jeg har tatt til takke med, vi passer perfekt sammen personlighetsmessig, utseendemessig er han kjempekjekk, veldig muskuløs og har en veldig godt betalt jobb, ambisiøs, respektert og perfekt. :) 

Jeg kan ikke fordra hundeeieren som ikke har peiling på hund da, eller dyret sitt generelt, som bare skaffer seg hund siden de er så søte, så de ender opp med en stresset, gneldrete hund med kraftig separasjonsangst... 

Anonymkode: e4c89...417

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg prøver bare å få deg til å tenke på hvorfor du tenker som du tenker;-) Er ikke det å sammenligne øyenbryn med det å ha hund et tegn på at du er så besatt av hunder at du setter dem foran andre mennesker, og at du har et problematisk forhold til andre mennesker og foretrekker hunder fordi de alltid er lojale og aldri motsier deg?:)

Jeg sammenlignet ikke det å ha hund med det å ha øyebryn. Jeg sa det å si at man velger dyr foran kjærlighet, er like dumt som å si at man velger øyebryn foran kjærlighet. 

Men nå finner du på ting og virker ekstremt irrasjonell. Litt diskusjonsteknikk ala "En agurk kan ikke fly. Obama kan ikke fly. Obama er en agurk." Det gidder jeg ikke. Kos deg med videre forsøk på provosering. Legg lista litt lavere neste gang, så kanskje jeg henger med videre. 

Skrevet
3 timer siden, Babylon4ever skrev:

Andre undersøkelser har vist at 40% ville ha reddet sitt kjærledyr foran et ukjent menneske(!) Kvinner var i flertall.Grunnen til dette skal visst nok være vår biologiske hang til å føle oss elsket og at det hos noen utskilles en del lykkestoffer i hjernen av å klappe hunden vår. Ubegrenset kjærlighet uten spørsmål som hunder gir, noe som mennesker ikke alltid kan tilby, føles godt.

En annen grunn skal visst nok være måten kjæledyr fremstilles på i media, for hvem ville egentlig hatt en kjæleku? Vi gråter når en hundevalp blir drept, men biffen på fatet vårt er greit. Dette har blitt kalt "survival" of the cutest.

Jeg hadde reddet mitt kjæledyr foran et ukjent menneske ja, det finnes det ikke tvil om. Grunnen er at jeg er emosjonelt knyttet til dyret mitt og ikke til et fremmed menneske.
Samme med det at jeg spiser kjøtt, jeg er ikke emosjonelt knyttet til biffen.

Gjest ytmnd
Skrevet

Har selv vokst opp med hund og kunne ikke forestilt meg ett liv uten. Det er en ekte, betingelsesløs kjærlighet man ikke finner andre steder.

AnonymBruker
Skrevet
Den 5/30/2016 at 6.56, AnonymBruker skrev:

Som TS, var jeg i grunn ikke ute etter gladhistorier av typen: "Det går greit for meg, hva mener du egentlig?" og "Alle som ikke liker hunder er onde mennesker", men mer hvorfor enslige skaffer seg hund som enslige, når de så inderlig godt vet at det er en gedigen "dealbreaker" for både enslige kvinner og menn. Uansett, jeg har vel fått svar. Enslige med hund, prioriterer hund over en eventuell fremtidig partner og ekskluderer sånn sett alle som ikke liker hund eller andre kjæledyr. En ganske sprø tankegang å prioritere forhold til dyr over forhold til andre mennesker spør du meg, men da vet jeg i alle fall at grunnen er at det finnes mange mennesker som faktisk er så sprøe;)

Du fatter jo INGENTING.

Det er en dealbreaker for deg !, men 99%av menn som er ressurssterke, snille og høye nok jeg dater etc digger dyr. En av dealbreakerne mine og skrekken er å kaste bort en kveld på  folk som deg. Som I sin ( veldig begrensende )villeste fantasi ikke forstår  gleden ved dyr.  Du er takk og pris en bitte liten minoritet. :).  Jeg dømmer lett en persons karakter på omsorgen og respekt for dyr. Det stemmer alltid. 

Anonymkode: fdc5c...53b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 30.5.2016 at 18.43, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i akademia og vil bare påpeke at du mangler belegg for samtlige av dine påstander, samt at du later til å mangle evnen til å se på hundehold fra ulike perspektiver. Man kan jo si at du forsøker å gjøre noe med dette gjennom denne tråden, men det at du trekker konklusjoner om populasjonen på bakgrunn av et ikke-representativt utvalg er veldig langt unna noe som gjøres innen forskning.

Anonymkode: e0aea...3f3

50% av Norges befolkning har jo en master nå til dags, så "å jobbe inne akademia" gir vel ikke deg noe mer rett enn andre. Hvis du fikk med deg Gundersen vs Hylland Eriksen i går, så ser du godt at akademikere kan være som dag og natt. TS sier vel at det virker som om mange ser på forhold til dyr som mer verdifulle enn mennesker, dette er en tendens som både amerikanske og britiske aviser har skrevet om med bakgrunn i forskning, og han hevder heller ikke at det er snakk om noe representativt utvalg. Kommentaren om perspektiv ser ut til å være en kritikk av at alle svarene er fullstendig unyanserte til en slik grad at de i sin blinde kjærlighet til dyr, ikke en gang evner å plukke opp ironi og sarkasme, men tar alle svar bokstavelige. Det kan dreie seg om en lettere form  for autisme, men mest sannsynligvis et religiøst forhold til kjæledyr:tongue:

Anonymkode: 3b49f...06c

AnonymBruker
Skrevet
Den 30.5.2016 at 18.52, AnonymBruker skrev:

Ok, om en person måtte bli skutt, og dette enten var din venn eller en fremmed person du aldri hadde sett, og aldri kom til å se igjen, hvem hadde du valgt at skulle få leve? Vennen din ikke sant? Fordi du faktisk har en relasjon til denne personen, og er glad i personen. 

Hvorfor er det da så ekstremt vanskelig å skjønne at noen vil da redde hunden sin over en fremmed person, det er jo hunden man har en relasjon til. Jeg kan godt si jeg ville ha reddet hunden min over et fremmed menneske, men i selve handlingen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, hunden min er 9 år og har ikke alt for mange år igjen, så sånn sett hadde jeg nok heller reddet et barn for eksmepel, men om det sto mellom min hund og en gammel mann, så hadde jeg valgt hunden min igjen. Skjønner du ikke at forskjellige faktorer har betydning for en avgjørelse man tar? Igjen, en fremmed person og en fremmed hund, så klart hadde jeg reddet det fremmede menneske. 

Som sagt, vi mennesker er bare dyr vi og, og i grunn alt for mange, jeg syntes ikke menneskeliv har noen spesiell verdi, hvorfor har jeg så mye verdi liksom? Jeg er bare en del av verden som hele tiden er i forandring. Blir for tåpelig å sette seg selv (mennesker) på en pedestall.

(Forøvrig, foreldrene mine er fremdles godt gift, faren min har alltid vært til stede, trygg og god oppvekst, aldri økonomisk problemer, mange venner og en kjempegod søster, vokst opp med hund og katt. Har hatt to forhold, begge etter at jeg fikk min første hund. Første varte i 3 år, andre er pågående og vi er forlovet, vært sammen i 6 år. Og har ikke manglet på oppmerksomhet fra menn for å si det slik heller, blir til og med ofte sjekket opp på gaten, og forloveden min er ikke akkurat noen jeg har tatt til takke med, vi passer perfekt sammen personlighetsmessig, utseendemessig er han kjempekjekk, veldig muskuløs og har en veldig godt betalt jobb, ambisiøs, respektert og perfekt. :) 

Jeg kan ikke fordra hundeeieren som ikke har peiling på hund da, eller dyret sitt generelt, som bare skaffer seg hund siden de er så søte, så de ender opp med en stresset, gneldrete hund med kraftig separasjonsangst... 

Anonymkode: e4c89...417

Hvis man velgere å redde en hund isteden for et ukjent menneske, er man syk i hodet. Det viser jo også den fb- aksjonnen med 300k følgere som mente det var galt å skyte en gorilla som holdt på å drepe en fire år gammel gutt i en dyrepark. Verden er syk med dette "dyr er så søte" hysteriet. Sammen mekanismen som gjør at folk er stokk naive når det gjelder "flyktninger" som media så emosjonelt dekker. Dere går fem på!

Anonymkode: 3b49f...06c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fatter jo INGENTING.

Det er en dealbreaker for deg !, men 99%av menn som er ressurssterke, snille og høye nok jeg dater etc digger dyr. En av dealbreakerne mine og skrekken er å kaste bort en kveld på  folk som deg. Som I sin ( veldig begrensende )villeste fantasi ikke forstår  gleden ved dyr.  Du er takk og pris en bitte liten minoritet. :).  Jeg dømmer lett en persons karakter på omsorgen og respekt for dyr. Det stemmer alltid. 

At 99% av menn digger hunder eller dyr er en absurd påstand. Jeg har møtt svært mange menn i løpet av livet, og slik er det rett og slett bare ikke. Det er mulig mange er for feige til å innrømme at de ikke like de stinkende røytedottene som ikke greier seg i fem minutter alene før de bjeffer gjennom lydmuren og gjør på gulvet av nervøsitet. Hvis vi noensinne møtes og du nevner ordet hund, så snur jeg på hælen, så ikke vær redd for å kaste bort noe tid. Jeg er ingen dårlig person, jeg elsker mennesker siden det er det jeg er skapt til å gjøre, men jeg kan ikke fordra hunder. Katter, fugler, hamstere, hva som helst er helt topp, men hunder, er bare nei, fordi denne tråden handlet om at jeg ikke forstår enslige med de uselvstendige stokk dumme dyra, ikke de som har katter eller noe annet som faktisk lever sine egne liv og klarer seg selv uten å legge beslag på all fritid og å være ekstremt plagsomme for alle i nærheten.

Skrevet

Jeg fikk hunden min mens jeg var i et forhold, altså fikk vi hunden sammen.

Men jeg synes det helt greit å ha hund som singel. Det blir nesten som en test.
Hadde jeg ikke hatt hund nå, ville jeg hatt det i fremtiden. Så uansett uaktuelt å kaste bort tiden på noen som ikke vil/kan ha hund.

Skrevet

Har ingen hund, men kunne aldri blitt sammen med en som ikke liker dyr.

Gjest PseudonymBruker
Skrevet
Den 30. mai 2016 at 18.53, Pompom skrev:

"En agurk kan ikke fly. Obama kan ikke fly. Obama er en agurk."

Moroklumpen @Pompom. Takk for latteren.

AnonymBruker
Skrevet
Den 5/31/2016 at 12.44, AnonymBruker skrev:

At 99% av menn digger hunder eller dyr er en absurd påstand. Jeg har møtt svært mange menn i løpet av livet, og slik er det rett og slett bare ikke. Det er mulig mange er for feige til å innrømme at de ikke like de stinkende røytedottene som ikke greier seg i fem minutter alene før de bjeffer gjennom lydmuren og gjør på gulvet av nervøsitet. Hvis vi noensinne møtes og du nevner ordet hund, så snur jeg på hælen, så ikke vær redd for å kaste bort noe tid. Jeg er ingen dårlig person, jeg elsker mennesker siden det er det jeg er skapt til å gjøre, men jeg kan ikke fordra hunder. Katter, fugler, hamstere, hva som helst er helt topp, men hunder, er bare nei, fordi denne tråden handlet om at jeg ikke forstår enslige med de uselvstendige stokk dumme dyra, ikke de som har katter eller noe annet som faktisk lever sine egne liv og klarer seg selv uten å legge beslag på all fritid og å være ekstremt plagsomme for alle i nærheten.

....... akkurat som jeg trodde. Null sosialt nettverk og en lost case-:).

AnonymBruker
Skrevet

Menn og kvinner som eier ett snev av empati ville aldri dumpet noen pga de hadde hund. Folk som velger vekk en partner fordi de har hund er onde, empatiløse "mennesker". De vet rett og slett ikke hva kjærlighet er.

Anonymkode: ea91d...801

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn og kvinner som eier ett snev av empati ville aldri dumpet noen pga de hadde hund. Folk som velger vekk en partner fordi de har hund er onde, empatiløse "mennesker". De vet rett og slett ikke hva kjærlighet er.

Anonymkode: ea91d...801

Dette er jeg helt uenig i. De kan være allergikere, redde for hunder, eie katter eller andre dyr som er redde for hunder, eller de ønsker rett og slett ikke ansvaret en hund fører med seg.

Dyremishandlere er onde og empatiløse mennesker, men du er ikke et ondt og empatiløst menneske bare fordi du ikke ønsker å ha hund.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...