Gå til innhold

spiseforstyrrelser, risting

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har slitt med bulimi siden jeg var 13-14 år, før det igjen har jeg hatt perioder med spisevegring og enorm treningsmengde. Jeg er er nå 23 år, og har vel ikke egentlig tenkt at problemet mitt med mat er så alvorlig. Tidligere kunne jeg gjerne fråtse, for så å kvitte meg med maten opptil 6 ganger daglig. Nå varierer det veldig hvor ofte jeg føler trang til å gjøre det. Har en samboer som jobber turnus, og har fortalt han om problemet mitt for å prøve å hindre meg selv i holde på med dette, for jeg vil selvfølgelig ikke ha et så anstrengt forhold til mat og kropp.  Allikevel opplever jeg å bli helt besatt noen ganger, og da prøver jeg enten å få han ut av huset, eller sette på høy musikk og la vasken renne på badet, slik at det overdøver lyden til at jeg kaster opp. Når han er borte på jobb, kan det være alt fra 0 til 3 ganger daglig. Etter at jeg fortalte det til han, klarte jeg å unngå det i ca. en uke, ved å styre unna all mat som jeg vet trigger dette. Dette holdt til i går. 

Jeg opplever ofte at det "svartner" for meg, og jeg tar derfor jerntabletter som jeg vet jeg har hatt et lavt nivå av tidligere. Nå i kveld opplevde jeg at jeg ble svimmel, for så å begynne å riste. Jeg falt ned på bakken, og fortsatte å riste i ca. 10-15 sekunder. Begynner å bli litt bekymret, men har ingen jeg tørr å snakke med om det. Er det noen som kan gi meg noen råd, eller en forklaring på hva ristingen kan skyldes?

Anonymkode: 4f924...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppsøke lege. NÅ!!!

Anonymkode: 366ec...5bb

• Liker 5
Skrevet

Elektrolytimbalanse. 

Men snakk med legen, du trenger hjelp

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg klarer ikke å manne meg opp for å dra til legen.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Elektrolytimbalanse. 

Men snakk med legen, du trenger hjelp

Væske og elektrolyttbalanse mener du vel? Hva er det du tenker på da? Hypokalemi?

ts: Oppsøk lege så fort som mulig.

Anonymkode: 54cfd...34c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg klarer ikke å manne meg opp for å dra til legen.

Du trenger ikke manne deg opp. Bare reis på legevakten og si du har bulimi og trenger hjelp. Det er ingenting å være nervøs for. Bare gjør det. Ikke tenk. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Væske og elektrolyttbalanse mener du vel? Hva er det du tenker på da? Hypokalemi?

ts: Oppsøk lege så fort som mulig.

Okei. Men er det noe jeg kan gjøre i dag, sånn her og nå? eller skal jeg vente til i morgen og ringe legen?

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer nå i kveld. Man skal ikke spøke med slike ting.

Anonymkode: 5f320...9bd

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Jente992 skrev:

Okei. Men er det noe jeg kan gjøre i dag, sånn her og nå? eller skal jeg vente til i morgen og ringe legen?

Legevakt. Bare reis dit du.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har slitt med bulimi siden jeg var 13-14 år, før det igjen har jeg hatt perioder med spisevegring og enorm treningsmengde. Jeg er er nå 23 år, og har vel ikke egentlig tenkt at problemet mitt med mat er så alvorlig. Tidligere kunne jeg gjerne fråtse, for så å kvitte meg med maten opptil 6 ganger daglig. Nå varierer det veldig hvor ofte jeg føler trang til å gjøre det. Har en samboer som jobber turnus, og har fortalt han om problemet mitt for å prøve å hindre meg selv i holde på med dette, for jeg vil selvfølgelig ikke ha et så anstrengt forhold til mat og kropp.  Allikevel opplever jeg å bli helt besatt noen ganger, og da prøver jeg enten å få han ut av huset, eller sette på høy musikk og la vasken renne på badet, slik at det overdøver lyden til at jeg kaster opp. Når han er borte på jobb, kan det være alt fra 0 til 3 ganger daglig. Etter at jeg fortalte det til han, klarte jeg å unngå det i ca. en uke, ved å styre unna all mat som jeg vet trigger dette. Dette holdt til i går. 

Jeg opplever ofte at det "svartner" for meg, og jeg tar derfor jerntabletter som jeg vet jeg har hatt et lavt nivå av tidligere. Nå i kveld opplevde jeg at jeg ble svimmel, for så å begynne å riste. Jeg falt ned på bakken, og fortsatte å riste i ca. 10-15 sekunder. Begynner å bli litt bekymret, men har ingen jeg tørr å snakke med om det. Er det noen som kan gi meg noen råd, eller en forklaring på hva ristingen kan skyldes?

vet ingenting om hva dette kan være, men vet godt hvordan du har det og vil gi deg en klem å oppfordre deg til å søke hjelp/reise til lege.

Anonymkode: 95e98...4ba

Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

Alice i Eventyrland, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...