Gå til innhold

Dysleksi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg lurer på om jeg muligens har en form for dysleksi.

Jeg har ikke vært hos legen og fått bekreftet dette, og lurer på om det er noen andre der ute som har noen formeninger.

Jeg vil bare si først, at når jeg var liten og gikk på barneskolen så ble jeg mobbet fra 1-6 klasse. Jeg kan tegnspråk og ble derfor satt i klasse med en som var døv, og tolket ofte for henne i timene (dvs. at jeg ikke fikk så mye med meg i timene), dette også fra ca 2-6 klasse. 

Jeg har ekstremt konsentrasjonsvansker, jeg klarer å skrive nogenlunde normalt. Men har store vansker med å lese, og det legge jeg stor merke til nå siden jeg er student og skal lese mye. 

Jeg har prøvd forskjellige studieteknikker, men føler ikke at noen ting hjelper meg. Jeg sitter i forelesningene og følger aktivt med, men får ikke med meg så mye. Jeg sitter hjemme å lese mye, gjerne flere ganger over samme tema - og skriver notater, lager tankekart osv. men føler at det ikke går inn. Jeg må også gjerne lese flere setninger av gangen, da jeg OFTE ikke skjønner sammenhengen av ting jeg leser eller hører.

Jeg blir fort distrahert, og jeg begynner fort å tenke på andre ting når jeg leser (selv om jeg prøver å ikke gjøre dette)

Hvis jeg skal lese høyt, er det ofte jeg ikke klarer å si et langt ord riktig, eller stopper ofte fort opp da jeg må lese ordet flere ganger før jeg sier det. Hvis jeg skal forklare ting, så bruker jeg ofte kroppsspråket mitt for å forklare ting, bevegelser med hendene osv (da jeg har døve foreldre og er vandt til dette) 

Jeg har også veldig store vansker om å formidle setninger om til "mitt eget" eller hvis jeg skal prøve å formidle ting på en annen måte, enn hva som står i pensum/spørsmålet.

Dette er veldig frustrerende da jeg har anatomi som et fag, og må da kunne mye. 

Noen som har noen ide?

Anonymkode: 7ba9e...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...