Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2002 #1 Del Skrevet 18. juli 2002 Heisann! Om tre uker reiser skjærsten min og jeg til Skottland - nærmere bestemt til Glasgow. Vi skal også innom Edinburgh. Noen som har gode tips om steder vi MÅÅÅÅ se/ting vi må gjøre, steder vi må spise eller noe i den duren? Linn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 18. juli 2002 #2 Del Skrevet 18. juli 2002 Hei! Jeg var i Skottland for tre år siden, og reiste rundt med bil. Glasgow er en stor industriby, og bærer preg av det. Jeg var ikke så mye i der, men den har en del flotte bygninger. Blant annet på George Square. En av de store shopping gatene heter Sauchiehall Street. Er noen av dere fotballinteressert, så har jo byen to av øyrikets største fotballklubber i Celtic og Rangers. Jeg besøkte Celtic Park siden jeg er svoren Celtic patriot gjennom mange år. Jeg går ut ifra at Glasgow har en pulserende uteliv, og sikkert har mye å by på, men for oss ble Glasgow kun innfallsporten til Skottland. Derimot trivdes jeg veldig godt i Edinburgh... Edinburgh er en flott by, og gamlebyen og Edinburgh Castle er verd et besøk. Jeg bodde forresten på et veldig bra B&B i Edinburgh kalt Glenallan Guest House litt sør i byen. Gamlebyen har bygninger datert tilbake til 1200 tallet. Edinburghs eldste bygninger ligger inne i festninger og er et kapell bygget på 1100 tallet. Det finnes mer enn nok av puber med livemusikk i gamlebyen, og massevis av restauranter. Selv den nye bydelen er veldig flott, og mye av bebyggelsen er fra 1800 tallet og fremover. Som sagt en by med flott arkitektur. Ta gjerne en busssightseeing gjennom byen om dere har tid. Har dere tid, og leier bil, så kan jeg anbefale en tur opp i høylandet. Ihvertfall en tur langs innsjøen Loch Lomond og opp i de trolske fjellene Glencoe. Det er som tatt ut i fra scener fra Rob Roy og Braveheart. Skottlands høyeste fjell ligger ved byen Fort William og heter Ben Nevis. Pga tåke kom vi aldri opp dit. Jeg kan også anbefale en tur langs dalføret The Great Glen, med blant annet innsjøen Loch Ness. Vi så selvfølgelig ikke noe monster. Stopp gjerne ved ruinene av Uruquhart Castle. Jeg var så langt nord som til Ullapool og Stoer på vestkysten. Ullapool en koselig fiskerby, og Stoer et sted med et utrolig flott fyr, og en trivelig times fottur ut langs flotte klipper til en stor satein ute ved klippene kalt "The old man of Stoer". Vel dere kommer neppe helt dit kanskje, men ville bare nevne det i tilfelle! Ha en god tur! mvh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 19. juli 2002 #3 Del Skrevet 19. juli 2002 Jeg har heller ikke tilbragt veldig mye tid i Glasgow, det er som Kris sier en industriby. Dere må imidlertid få med dere Glascow School of Art (Mackintosh Building) der var det veldig fint. Ellers vil jeg anbefale å bruke mer tid i Endinburgh enn i Glasgow. Edinburgh Castle må selvfølgelig oppleves og the Royal Mile. Gå opp på Arthurs Seat ("fjell" midt i byen). Grassmarket (med puber og barer) og Edinburgh University. Edinburgh er en fantastisk by, masse spennende å se. Glasgow er bedre for shopping av klær, sko osv. God tur iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dunkel Skrevet 19. juli 2002 #4 Del Skrevet 19. juli 2002 Jeg studerte i Glasgow et år for noen år siden og trivdes veldig bra der. Det stemmer at det er en industriby, men de siste årene har de gjort masse for å forbedre ting. Er enig i at byen ikke er like flott å se på som Edinburgh, men det sies at innbyggerne er mye hyggeligere... Kan anbefale den botaniske hagen (hvis dere liker sånt), samt Glasgow Cahtedral og den gamle kirkegården ved siden av (stemningsfult). Museum of Modern Art er også bra. Og så bør du absolutt se noe av den kjente arkitekten MacIntosh - f.eks. Glasgow School of Art eller House for an Art Lover (jeg synes det er kjempeflott selv om jeg ikke er interessert i arkitektur ellers). Det er masse trivelige pub'er og restauranter i sentrum. Et sted med tradisjonell dansing (chelidh) er annerledes og morsomt (minner om norsk folkedans men mer livlig). Kan ellers tipse om at det er billig overnatting i studentbyene på sommeren dersom dere er ute etter det. Ha en fin tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå