Mari Y Skrevet 29. mai 2016 #1 Skrevet 29. mai 2016 Jeg må si jeg finner det vanskelig noen ganger, å tilkalle sykehjelp, dersom jeg ser noen på gata som har sovnet, e l. Fordi de krever som regel at dem som ringer, hører hvordan de har det, før de stiller opp. Her i stad ble jeg skjelt ut av en narkoman dame, som begynte å følge etter meg. Det da etter at jeg hadde ringt nødtelefonen, fordi hun hadde ligget og virket veldig sløv. Så krevde de at jeg spurte om hun kunne stå oppreist, og si at jeg hadde ambulansen på tråden. Når jeg så gjorde det, reiste hun seg opp, og virket ganske sint. Nå skjønner jeg jo at det er vanskelig for mange å ta imot hjelp( psykiatri i Norge gir ikke alltid inntrykk av å gjøre folk bedre). Men mener uansett at i fall noen virker ustabile, så er det ikke akkurat det beste at folk blir bedt om å kontakte de som ser syke eller skadde ut, i fall man kommer utfor skade. Jeg mener da at man skal ha mulighet til å kunne beskytte seg selv, samtidig mens man hjelper andre? For når jeg kontakter politi, så kommer de som regel uten at du snakker med vedkommende( og jeg mener egentlig at det heller ikke er hvem som helst sin oppgave). Noen innspill om hvorfor det er slik?
Luckiness Skrevet 29. mai 2016 #2 Skrevet 29. mai 2016 Jeg tror ressurser er svaret her. Jeg vil tro AMK får inn opptil flere telefoner daglig angående personer som virker sløv/er vanskelig å vekke på gaten. I flere tilfeller vil jeg også tro at dette er personer som er påvirket av rus. Det er rusen som viser seg hos personen. Og i flere tilfeller vil nok ikke sløvhet være farlig for personen. Det vil koste mye for samfunnet om ambulanse skal rykke ut i alle disse tilfellene. AMK ønsker nok bare å bruke ressursene sine riktig og derfor ber de deg sjekke personen. Jeg forstår det er ubehagelig for deg. Til neste gang ville jeg informert AMK tydelig om hvordan atferden til personen er og fortelle at du ikke føler deg trygg og komfortabel nok til å spørre ut personen. Og si at hvis ikke de sender ambulanse så kommer du til å forlate stedet fordi du føler deg truet av atferden til personen. Så lenge du har varslet AMK så har de ansvar. Hvis du ønsker så kan du eventuelt flytte deg unna litt og følge med hvis du har sjans. I tilfelle tilstanden skulle endre seg. Og så kan du prøve å få hjelp av andre personer før du ringer ambulansen, så du får støtte underveis
Mari Y Skrevet 29. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2016 6 minutter siden, Luckiness skrev: Jeg tror ressurser er svaret her. Jeg vil tro AMK får inn opptil flere telefoner daglig angående personer som virker sløv/er vanskelig å vekke på gaten. I flere tilfeller vil jeg også tro at dette er personer som er påvirket av rus. Det er rusen som viser seg hos personen. Og i flere tilfeller vil nok ikke sløvhet være farlig for personen. Det vil koste mye for samfunnet om ambulanse skal rykke ut i alle disse tilfellene. AMK ønsker nok bare å bruke ressursene sine riktig og derfor ber de deg sjekke personen. Jeg forstår det er ubehagelig for deg. Til neste gang ville jeg informert AMK tydelig om hvordan atferden til personen er og fortelle at du ikke føler deg trygg og komfortabel nok til å spørre ut personen. Og si at hvis ikke de sender ambulanse så kommer du til å forlate stedet fordi du føler deg truet av atferden til personen. Så lenge du har varslet AMK så har de ansvar. Hvis du ønsker så kan du eventuelt flytte deg unna litt og følge med hvis du har sjans. I tilfelle tilstanden skulle endre seg. Og så kan du prøve å få hjelp av andre personer før du ringer ambulansen, så du får støtte underveis Takk for tips:) hun dama var ikke i dårlig humør, før jeg hadde ringt. Hun hadde i tillegg spurt om jeg hadde penger, men jeg kan liksom ikke gi bort penger heller. Jeg tror det må være generell misnøye til psykiatri som gjorde det, og det skjønner jeg egentlig. Var borte og prata med henne flere ganger. Var til og med flere som prata med henne, satt seg ned hos henne, til og med. Var liksom ikke før dem bad meg spørre om hun kunne reise seg at hun 'klikka' litt. Så lurer på om det er noen andre jeg kan kontakte om jeg ser narkomane som ligger på bakken, osv?
Luckiness Skrevet 29. mai 2016 #4 Skrevet 29. mai 2016 22 minutter siden, Mari Y skrev: Takk for tips:) hun dama var ikke i dårlig humør, før jeg hadde ringt. Hun hadde i tillegg spurt om jeg hadde penger, men jeg kan liksom ikke gi bort penger heller. Jeg tror det må være generell misnøye til psykiatri som gjorde det, og det skjønner jeg egentlig. Var borte og prata med henne flere ganger. Var til og med flere som prata med henne, satt seg ned hos henne, til og med. Var liksom ikke før dem bad meg spørre om hun kunne reise seg at hun 'klikka' litt. Så lurer på om det er noen andre jeg kan kontakte om jeg ser narkomane som ligger på bakken, osv? I grunnen er det vel ingen andre du kan kontakte. Eneste du kan gjøre er å ringe 113 om du har mistanke om at det er noe alvorlig. Så får de avgjøre om det er nødvendig å rykke ut eller ikke Eventuelt så kan du kontakte vakter hvis dette er på f.eks. en jernbanestasjon, rett utenfor et kjøpesenter o.l. Disse får du nok tak i via resepsjonen eller ved å henvende deg i en butikk som videre kan ringe på dem.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #5 Skrevet 29. mai 2016 Det er klar AMK ikke kan sende ambulanse til alle som ser litt sløv ut, det er det virkelig ikke nok ressurser til. Når dama er våken, snakker til deg og ikke vil ha hjelp, så formidler du det. For øvrig må du lære deg forskjellen på rus og psykiatri, det er ikke det samme. Anonymkode: 70416...fd0
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #6 Skrevet 29. mai 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klar AMK ikke kan sende ambulanse til alle som ser litt sløv ut, det er det virkelig ikke nok ressurser til. Når dama er våken, snakker til deg og ikke vil ha hjelp, så formidler du det. For øvrig må du lære deg forskjellen på rus og psykiatri, det er ikke det samme. Anonymkode: 70416...fd0 Personer som sliter med rus kan i tillegg ha psykiske problemer og motsatt, det er ikke svart hvitt - særlig ikke når det gjelder mennesker som lever på gata eller i en annen svært vanskelig livssituasjon, og det er ikke enkelt for en lekmann å vurdere forskjeller eller tilfeller der en person i større og mindre grad kan være rammet av begge deler. Selv om man ikke kan forvente at det er ressurser til å sende ambulanse til folk som "bare" ser sliten ut så forventer jeg at situasjoner der noen oppfører seg aggressivt prioriteres og jeg ville også uten videre videreformidlet en slik forventning til AMK sentralen. Selv om man skal hjelpe til så er slike tilfeller deres jobb, og det er de som sitter med fagkompetansen og skal kunne vurdere om man kanskje skal sende politi istedet, evt. en politieskorte sammen med ambulansen. Det kan du faktisk ikke forvente av en tilfeldig borger som med all sannsynlighet er lekmann i forhold til faglige vurderinger. Hvis AMK slutter å bry seg om slike situasjoner, så bidrar de direkte til at flere også gir faen i å hjelpe (det er ingen som er interessert i å sette seg selv i fare når det kommer til stykket) med de konsekvensene det kan få. Anonymkode: 1215f...7db 1
Mari Y Skrevet 30. mai 2016 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er klar AMK ikke kan sende ambulanse til alle som ser litt sløv ut, det er det virkelig ikke nok ressurser til. Når dama er våken, snakker til deg og ikke vil ha hjelp, så formidler du det. For øvrig må du lære deg forskjellen på rus og psykiatri, det er ikke det samme. Anonymkode: 70416...fd0 Nå tror jeg ikke du har lest igjennom hele innlegget. Hun var ikke bare litt sløv, hun lå nede i bakken. Om hun bare hadde sett sløv ut, hadde jeg selvsagt gått forbi. Hva jeg må lære meg om psykiatri og rusbehandling, har ikke noe med det her å gjøre. Det var jo først ETTER at jeg ringte nødnummeret og de bad meg om å sjekke at de stod, at hun gav uttrykk for at hun ikke ville ha hjelp. Og det med å bli sint og følge etter meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå