Gå til innhold

Cheesecake med gele?

Fremhevede innlegg

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg har ved noen tilfeller fått servert en nyyydelig ostekake med digestive-bunn og gele på toppen. Har sinnsykt lyst til å prøve meg på dette selv, er det noen som har en god oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunn:

ca 250g kjeks (bixit eller digestive)

125g smør

- knus kjeksen og bland i smeltet smør

Fyll:

2 1/2 dl kremfløte

200g philadelfiaost

120g melis

3 dl creme fraise

1 pk sitrongele m/halv mengde vann

1 pk bringebærgele

Pisk krem,

ost,creme fraise,melis blandes

avkjølt sitrongele røres inn

vend krem inn

avkjølet bringebærgele has på toppen

vips, så har du en god kake!

Gjest Litjmæ
Skrevet

OOoh, tusen takk! Det skal jeg prøve i helga! :P

Skrevet

Prøv nesten samme oppskrift med appelsingele både i ostemassen og på topp. Jeg lager kaken med halv mengde vann i geleen som skal i ostemassen. På topp bruker jeg full væskemengde, men erstatter vannet med utblandet, sterk Simpson appelsinsaft, gir en mye fyldigere smak enn vann. Husk å ikke ha på toppingen før laget under er stivnet.

Ellers har jeg stor glede av mitt Bake it easy-fat fra Porsgrund. Smart oppfinnelse!

Altså:Bunn Som over (best med digestive). Det lønner seg å sette bunnen i fryseren mes du mekker ostemassen, da er det mindre risk for at ostemassen hvirvler opp smuler som blander seg men massen (litt udelikat).

Ostemasse:

1 beger kremfløte piskes med 2 dl melis

1 beger rømme eller crème fraiche og

200 g philadephia røres glatt og blandes med den piskede kremen

1 pk freia gele med halv væskemengde, avkjølt, røres i.

Litt revet appelsinskall i er også lekkert (bare det gule, skrubb godt først)

Hell alt over bunnen og la stivne noen timer.

Topping:

1 pk freia gele, bruk utblandet simpson appelsinsaft som væske. Avkjøl og hell forsiktig over ostemassen.

La stivne. Lekkert hvis du pynter med physalis eller spiselige blomster.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Takk for tips hera! Hadde nok gått i baret med toppingen :oops: er ikke så tålmodig :ler:

Skrevet

.. synes den blir bedre uten geleen på toppen jeg :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Noe som er enda bedre er å dekke toppen med frukt av forskjellig slag og så pensle med sitrongele slik at frukten blir "blank" og fin.

Bruk halv vannmengde i geleen.

nero

Gjest Litjmæ
Skrevet

Jeg vurderer å lage kaken i morra når svigers kommer på middag, men jag har bare en appelsingele og en jordbær hjemme - tror dere det ville funke å ta appelsin i osten og jordbær på toppen, eller crasher det? Hvor lang tid tar det til sammen før den er spiseklar?

Skrevet
Jeg vurderer å lage kaken i morra når svigers kommer på middag' date=' men jag har bare en appelsingele og en jordbær hjemme - tror dere det ville funke å ta appelsin i osten og jordbær på toppen, eller crasher det? Hvor lang tid tar det til sammen før den er spiseklar?[/quote']

I ostekake må det være sitrongele, det blir ikke like godt med noe annet. På kaken kan du velge hvilken som helst smak.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Sorry Susanne, du tok nok feil :wink:

Jeg lagde kaken med appelsin i ostemassen og jordbær på toppen, ble kanoners det! Derimot så syntes jeg selve oppskriften var litt ute av proposjon! Hva slags form bruker dere til den? Jeg fikk TO kjempestore kaker og måtte likevel kaste masse fyll! Måtte lage litt ekstra bunn for å få till to også, så syntes det var litt rart..

Skrevet
Sorry Susanne, du tok nok feil  :wink:  

Jeg lagde kaken med appelsin i ostemassen og jordbær på toppen, ble kanoners det! Derimot så syntes jeg selve oppskriften var litt ute av proposjon! Hva slags form bruker dere til den? Jeg fikk TO kjempestore kaker og måtte likevel kaste masse fyll! Måtte lage litt ekstra bunn for å få till to også, så syntes det var litt rart..

Smak og behag selvsagt, men mener som sagt at sitrongele er det eneste alternativet. Jeg bruker en nesten identisk oppskrift som du fikk (bruker mindre melis), og det blir nok til en kake. Hadde du halv mengde vann til geleen?

Skrevet

Har du prøvd med appelsin? Skal jo ikke si noe jeg heller da, for jeg har ikke prøvd med sitron heller, men jeg syntes i alle fall kaka ble kjempegod og det syntes alle som fikk smake også :-)

Hadde halv vannmengde ja, hva slags form bruker du da? Stor?

Skrevet
Har du prøvd med appelsin?

Hadde halv vannmengde ja, hva slags form bruker du da? Stor?

Har smakt appelsin ja. Synes den ble litt vel søt på en måte. Jeg har en 24 cm springform. Et lite tips: bruk springformen uten bunn og plasser kaken rett på kakefatet. Fjern formen etter at den har stivnet.

Skrevet

Renner ikke gelen gjennom på sidene og ut under da? Det skjedde nemlig med meg da jeg hadde en sånn form med bunn, så jeg måtte ta en "hel" paiform på den andre kaken, den ble bedre. Må kjøpe sitrongele neste gang jeg er hjemme i Norge da.. :-)

Skrevet
Renner ikke gelen gjennom på sidene og ut under da? Det skjedde nemlig med meg da jeg hadde en sånn form med bunn' date=' så jeg måtte ta en "hel" paiform på den andre kaken, den ble bedre. Må kjøpe sitrongele neste gang jeg er hjemme i Norge da.. :-)[/quote']

Ah, gele. Jeg lager ostekake uten geletopp, så det har jeg ikke prøvd. Men sannynligheten for at den renner ut er stor ja..

Skrevet
Bunn:

ca 250g kjeks   (bixit eller digestive)

125g smør

- knus kjeksen og bland i smeltet smør

Fyll:

2 1/2 dl kremfløte

200g philadelfiaost

120g melis

3 dl creme fraise

1 pk sitrongele m/halv mengde vann

1 pk bringebærgele

Pisk krem,  

ost,creme fraise,melis blandes

avkjølt sitrongele røres inn

vend krem inn

avkjølet bringebærgele has på toppen

vips, så har du en god kake!

Den var KJEMPE GOD!!! :sikle:

Skrevet

Ang. utrenningsproblematikk:

Igjen, damer:Har dere prøvd Bake it Easy-fatet fra Porsgrund? Ild- og frysefast fat som fungerer som springformbunn. Fås hvitt eller dekorert med bl.a. bondemønster eller nisser (penest i hvitt). Kan fryses og er dermed ideelt også til iskaker).

Fatet er dyrt, koster ordinært 499, men er ofte på tilbud til 299 både på Duka, Glasmagasinet, Pytt og Panne elleSmartClub. Anbefales!

Skrevet

Hera! Takk for tips! Det skal jeg ønske meg til jul :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...