juliane Skrevet 11. mai 2017 #761 Del Skrevet 11. mai 2017 Godt å høre at det virker som om medisinen fungerer! Jeg måtte google smilende brystvorter, men er fremdeles ikke helt sikker på hva du mener med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 11. mai 2017 Forfatter #762 Del Skrevet 11. mai 2017 21 minutter siden, juliane skrev: Godt å høre at det virker som om medisinen fungerer! Jeg måtte google smilende brystvorter, men er fremdeles ikke helt sikker på hva du mener med det. På den ene puppen har jeg en grop midt på brystvorten, mens på den andre har jeg en revne/fordypning. Når jeg da legger barnet til blir disse dratt utover, og hvis den da ikke er skikkelig mettet med fuktighet blir det fort sårt. Ammehjelpen kalte det visst smilehull Nå har jeg fått svar fra legen, og selvdiagnostiseringen var riktig. Glad jeg allerede har begynt på antibiotika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 11. mai 2017 #763 Del Skrevet 11. mai 2017 Så utrolig kjipt at du fikk infeksjon igjen denne gangen, men bra du kjente igjen symptomene og fikk behandling tidlig. Amming kan jo være smertefullt selv uten slike utfordringer, så føler virkelig med deg! Tok det lang tid før du merket bedring forrige gang? Smilende brystvorter høres jo egentlig utelukkende positivt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 14. mai 2017 Forfatter #764 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Puppene er mye bedre enn de var før jeg begynte på antibiotika, men det er fremdeles ett eller annet som ikke er som det skal være. Det virker som om det henger igjen litt infeksjon på den ene siden, pluss at det brenner litt i puppene innimellom ammingene. Det er så og si smertefritt å amme, etter de første sekundene der det gjør ganske vondt i hvert fall. Jeg mistenker at jeg har fått sopp? Det er jo vanlig å få det på antibiotika. Noen som vet om legen bør ta prøver før man tester ut canesten? Hvis det har effekt regner jeg med at A må ha behandling også, selv om jeg ikke kan se noe belegg hos henne enda... Jeg sliter litt med å få tatt de 4 dosene med antibiotika i døgnet da. De skal jo tas i forbindelse med måltid. Vanligvis spiser jeg 3 ganger i døgnet, med middag som siste måltid. I dag spiste jeg frokost først i halv tolv-tiden, og middag som måltid nr 2, så nå har jeg akkurat trykket i meg en brødskive for dose nr 3. Må huske å spise før jeg legger meg også! Ellers går det strålende her i heimen, A er ei fornøyd jente så lenge maten ikke er alt for treig med å bli disket opp. Det er litt godt å få bekreftet at førstemann kanskje var en større utfordring, for jeg syns det var ganske tøft frem til T var rundt 4 måneder... A kan være våken og bare titte seg rundt, mens T begynte å skrike etter mer mat så fort hun våknet etter powernap etter forrige måltid. Glad i mat er hun fremdeles Storesøster er flink og gir masse kos til lillesøster Derfor har vi nå 2 snørrete unger i hus. Immunforsvaret bygges opp i rekordfart med storesøsken i barnehagen 😅 Endret 14. mai 2017 av Nautika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 14. mai 2017 #765 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg fikk sopp flere ganger sist og det ble aldri tatt prøver av meg. Det stemmer at barnet skal behandles selv om hun ikke har symptomer. https://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske Det kan være lurt å printe skriver fra NKA som du finner på denne siden å ta med til legen. Dessverre mangelfull kunnskap blant helsepersonell om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j86 Skrevet 14. mai 2017 #766 Del Skrevet 14. mai 2017 Du kan bare kjøre på med canesten på brystvortene, det skader ikke. Du trenger ikke vaske det av før amming heller. Da kjenner du veldig fort om det faktisk er sopp du har, for det lindrer fort. Det er ikke så lett å påvise sopp med prøver, så legen stiller stort sett diagnosen ved at du forteller om symptomene. Det er en mikstur som er lokalvirkende som skal smøres på babys tunge/gommer og der du kommer til. Husk å be om den uten sukker hvis du kommer dit! Og så bare med den antibiotikaen. Jeg spurte om det med mat osv, men fikk vite at det aller viktigste er jevne doser ila dagen, ikke at det skal tas med mat. Så hvis du klarer å komme så nært som mulig hver 6 time (her er det så tidlig som mulig, ca 12, ca 18 og før legging) så har du jevnt med virkestoff bare husk å ikke legg deg ned rett etter, DET blir ubehagelig halsbrann! 😅 Så bra at det går fint ellers! Jeg tror det er noe i det at nr 2 blir enklere. Det er mye enklere her og enn det var med lillegutt, og det er jeg så takknemlig for ettersom formen min har vært rumpe. Ha en fin søndagskveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j86 Skrevet 14. mai 2017 #767 Del Skrevet 14. mai 2017 Og så bra du fant frem den linken @Nori reddet meg å ha det med! Mange leger som ikke kan nok om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 14. mai 2017 Forfatter #768 Del Skrevet 14. mai 2017 Takk for link @Nori! Jeg har vært innom og lest tidligere i dag. Tenker å smøre og se om det blir bedre, og hvis det blir bedring blir det mycostatin uten sukker til A. Jeg blir så uggen i magen hvis jeg ikke får spist samtidig, @j86. Må ha litt å fylle tarmene med sammen med antibiotikaen. Prøver å fordele utover døgnet så godt det lar seg gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 15. mai 2017 #769 Del Skrevet 15. mai 2017 Æsj, at det ikke skal bli bra da! Noen bedring i dag? Hvordan er det ellers å plutselig ha to barn, da? Noen store overraskelser hittil, eller er alt bare fryd og gammen? (Bortsett fra litt basselusker?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 15. mai 2017 Forfatter #770 Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Jeg tror det er bittelitt bedre i dag. Har vært på farten så har ikke lagt så mye merke til det. Orker ikke styre med legebesøk før 17.mai, så A sin behandling får vente til slutten av uka. Vi har fått luftet oss første dag alene i permisjon. A er så enkel å ha med å gjøre. Vi ammet i senga halv ti, så lå hun på stellematta på gulvet mens jeg dusjet, så kjørte vi til senteret der hun sov videre i vogna i halvannen time. Nok tid til at mamma fikk kjøpt (og prøvd!) noen ammevennlige topper OG spist lunsj helt i fred I morgen skal jeg prøve å finne bunadsko og bunadsskjorte til T, det ble bestemt nå i kveld at vi sjanser på den strikkede bunaden til henne i år. Håper på oppholdsvær! Jeg syns det går overraskende greit å ha 2 barn, ingen sjalusi å spore og A sover som regel uansett. Det verste er egentlig at jeg må våkne og holde T med selskap på morgenen mens M lufter bikkja Endret 15. mai 2017 av Nautika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 15. mai 2017 #771 Del Skrevet 15. mai 2017 Åh, jeg kjenner jeg er glad vi ikke har hund! Har gjort det ganske klart at jeg ikke skal ha noe ansvar for S om morgenen de første ukene, hvertfall ikke hvis lillesøster viser seg å ha samme døgnrytme som S hadde de første mnd. Hun var jo 10 uker før hun sluttet å ha natt fra 2-10. Egentlig ganske praktisk at de sover så mye til å begynne med, sånn med tanke på at storesøster skal ha oppmerksomhet også! Jeg ser dere gikk for pappaens navneforslag? Var det en selvfølge når hun først var på plass, eller føler du at han "vant" til slutt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 16. mai 2017 Forfatter #772 Del Skrevet 16. mai 2017 20 timer siden, juliane skrev: Åh, jeg kjenner jeg er glad vi ikke har hund! Har gjort det ganske klart at jeg ikke skal ha noe ansvar for S om morgenen de første ukene, hvertfall ikke hvis lillesøster viser seg å ha samme døgnrytme som S hadde de første mnd. Hun var jo 10 uker før hun sluttet å ha natt fra 2-10. Egentlig ganske praktisk at de sover så mye til å begynne med, sånn med tanke på at storesøster skal ha oppmerksomhet også! Jeg ser dere gikk for pappaens navneforslag? Var det en selvfølge når hun først var på plass, eller føler du at han "vant" til slutt? Jeg syns jo hans forslag var veldig fint, mens han syns min favoritt ikke var noe særlig. Nå kunne hun ikke vært noe annet enn en A, og mitt forslag virker litt "klønete" i forhold. Det blir spennende om jeg treffer på hun A som navnet er inspirert av, hun jobbet på biblioteket da jeg var yngre. Som bokorm og etterhvert lørdagshjelp der så har hun betydd mye i oppveksten min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 23. mai 2017 Forfatter #773 Del Skrevet 23. mai 2017 Kanskje på tide med en update her? Vi hadde en veldig fin 17.mai-feiring. A sov seg gjennom toget, mens T sjarmerte masse folk med krøllene sine og den strikkede bunaden sin Tenk at vi har laget to så fine barn da! Jeg orket ikke styre med legebesøk forrige uke, så A fikk først medisin mot trøske i går Jeg har merket bedring men det er allikevel ett eller annet på den ene puppen som ikke er på stell. Det kan virke som om det har blitt kapslet inn noen bakterier på selve brystknoppen, så jeg fikk beskjed om å forlenge antibiotika-kuren en uke til. Håper det gjør susen! Det gjør ganske vondt å amme på den siden, men heldigvis MYE bedre enn det var. I dag er planen å kjøpe takboks til bilen. Det blir dyrt, men allikevel noen titusener billigere enn å kjøpe ny bil 😅 M skal på tur med jobben ons-lør, og da skal vi være hos mine foreldre. To unger og bikkje er jeg ikke klar for å takle alene altså, og barnehagen er jo stengt både torsdag og fredag. Takboksen er nødvendig for å klare å få med oss vogn til både T og A pluss bikkje Jeg håper at perioden der vi trenger begge vogner ikke blir alt for lang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 23. mai 2017 Forfatter #774 Del Skrevet 23. mai 2017 Økedøgn i dag, så A har kun sovet 10 minutter her og der siden kl 13. Nå sluknet hun så jeg håper at det blir litt lengre strekk nå i natt. Jeg kommer vel til å våkne opp til melkespreng og tette melkeganger i så fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 24. mai 2017 Forfatter #775 Del Skrevet 24. mai 2017 (endret) A sov fra 23 til 6! Endret 24. mai 2017 av Nautika 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 24. mai 2017 #776 Del Skrevet 24. mai 2017 Hva er hemmeligheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 24. mai 2017 #777 Del Skrevet 24. mai 2017 Så herlig! L hadde tydeligvis fått med seg at dette var natten for soving, så hun sov fra 23 til 4! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 24. mai 2017 Forfatter #778 Del Skrevet 24. mai 2017 35 minutter siden, juliane skrev: Hva er hemmeligheten? Jeg tror cluet er at hun hang i puppen ganske konstant fra 14-15 og til kl 23. Veldig deilig å bli premiert med så mange timer søvn da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 24. mai 2017 #779 Del Skrevet 24. mai 2017 54 minutter siden, Nautika skrev: Jeg tror cluet er at hun hang i puppen ganske konstant fra 14-15 og til kl 23. Veldig deilig å bli premiert med så mange timer søvn da! Overfor ungen på kveldstid mao, det tipset skal jeg ta med meg til en natt jeg virkelig trenger søvn. Ble det veldig spreng? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nautika Skrevet 24. mai 2017 Forfatter #780 Del Skrevet 24. mai 2017 58 minutter siden, juliane skrev: Overfor ungen på kveldstid mao, det tipset skal jeg ta med meg til en natt jeg virkelig trenger søvn. Ble det veldig spreng? Overraskende lite spreng i morges! Men så var de ganske tomme og flate i går kveld da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå