Gå til innhold

Du som har vært arbeidsledig lenge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge gikk du før du fikk jobb? Nå har jeg vært arbeidsledig i over et år, søkt nesten 250 stillinger. Skal det være så vanskelig? Har dere tips å komme med?

Jeg er registrert i nesten alle bemanningsbyråene. Ringer og spør, og det har noen ganger ført til intervju. Men sliter med at folk har mer erfaring enn meg. 

Anonymkode: 2b183...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hva slags jobber søker du på? Har du bedt om tilbakemelding etter noen intervjuer?

Samboeren min var arbeidsledig i over ett år før han fikk et vikariat som utviklet seg til full stilling.

Anonymkode: 1e32d...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags jobber søker du på? Har du bedt om tilbakemelding etter noen intervjuer?

Samboeren min var arbeidsledig i over ett år før han fikk et vikariat som utviklet seg til full stilling.

Anonymkode: 1e32d...2c2

Saksbehandler, inkasso, regnskap osv. Ja tilbakemeldingene har vært brae, men det er alltid andre som har mer erfaring innen feltet.

Anonymkode: 2b183...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du mangler erfaring for å få den jobben du ønsker deg må du utvide området du søker på, enkelt og greit. Når du har fått deg jobb kan du sørge for å bygge på kompetansen din gjennom å få erfaring fra f.eks. regnskap for en frivillig organisasjon eller mer kurs/utdanning, samtidig som du fortsetter å søke på den typen jobber du vil ha.

Jeg har tatt de vikariatene jeg har kunnet få, så på papiret har jeg vært arbeidsledig i tilsammen 3 mnd, vikariatene (både relevante og urelevante) har ført meg inn i den faste drømmestillingen som saksbehandler.

Anonymkode: 979ef...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i landet er du? Vet at Vestlandet er i så desperate tider at der er beste tips å flytte.

Anonymkode: 3b04f...8eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du mangler erfaring for å få den jobben du ønsker deg må du utvide området du søker på, enkelt og greit. Når du har fått deg jobb kan du sørge for å bygge på kompetansen din gjennom å få erfaring fra f.eks. regnskap for en frivillig organisasjon eller mer kurs/utdanning, samtidig som du fortsetter å søke på den typen jobber du vil ha.

Jeg har tatt de vikariatene jeg har kunnet få, så på papiret har jeg vært arbeidsledig i tilsammen 3 mnd, vikariatene (både relevante og urelevante) har ført meg inn i den faste drømmestillingen som saksbehandler.

Anonymkode: 979ef...f64

Jeg har prøvd meg på vikariater men der igjen konmer det folk med erfaring. Hva slags utdanning har du?

Anonymkode: 2b183...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk jobb som forsikringsrådgiver. De fleste med litt stå-på-vilje får slike jobber. Og med gode muligheter til avansement dersom man er dyktig. 

Anonymkode: 1b971...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk jobb som forsikringsrådgiver. De fleste med litt stå-på-vilje får slike jobber. Og med gode muligheter til avansement dersom man er dyktig. 

Anonymkode: 1b971...d26

Ikke så dumt tips det. Jeg mistet jobben og fikk jobb som det etter 3 mnd arbeidsledighet i et veldig krevende jobbmarked. Ikke relevant for utdanningen min i det hele tatt. Fordelen for meg er at jeg prøvde å søke rådgiver/salgsstillinger i mitt yrke før jeg mistet jobben. Så når det ikke var mulig å få til søkte jeg på slike stillinger i andre bransjer og fikk det i forsikringsbransjen. 

Det som er verdt å nevne er at en slik jobb krever mye stå på vilje som du sier. Ofte er det ren provisjonslønn så man må virkelig gå inn for å klare det, ellers blir det dårlig med lønn. Må kunne prestere, ellers blir det ofte mye mas i fra salgssjefer og daglig leder. Lønnen derimot kan være veldig bra. Kan være kjekt å få jobb hos en seriøs aktør, ikke de minste forsikringsselskapene.

Ikke alle disse plassene jobber over telefon heller. Kan også være mye kundemøter, enten hos privatpersoner, eller ute hos bedrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.6.2016 at 9.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd meg på vikariater men der igjen konmer det folk med erfaring. Hva slags utdanning har du?

Anonymkode: 2b183...e77

Jeg har lang og variert utdanning, ikke fra økadm. Poenget er heller ikke hvilken utdanning jeg har, men hva jeg kunne trekke ut fra utdanningen som relevant opp i mot de vikariatene jeg tok.

Anonymkode: 979ef...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vikariatene også går til andre må du sørge for å få deg erfaring fra andre steder, f.eks. frivillig arbeid eller øke kompetansen din.

Anonymkode: 979ef...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...