Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg lurer på om det er sånn at man kan ha en diagnose på papiret uten at man vet noe om det? 

Altså om man feks er blitt diagnostisert autist/Asperger  som barn. Men ikke har fått vite det? 

Anonymkode: eb5e8...bc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var visstnok schizofren i et år før jeg fikk vite det. 

Anonymkode: 7945f...9ff

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg lurer på om det er sånn at man kan ha en diagnose på papiret uten at man vet noe om det? 

Altså om man feks er blitt diagnostisert autist/Asperger  som barn. Men ikke har fått vite det? 

Ja, det kan man!

Det skjedde med barnet til en venninne av meg.
Hun fikk vite at barnet hennes hadde en autismediagnose mer enn 20 år etter at diagnosen hadde blitt satt.

Anonymkode: f77dd...2b3

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan man!

Det skjedde med barnet til en venninne av meg.
Hun fikk vite at barnet hennes hadde en autismediagnose mer enn 20 år etter at diagnosen hadde blitt satt.

Men visste barnet det da?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men visste barnet det da?

Nei.

Diagnosen ble satt da barnet var ca 2-3 år, og det tok mer enn 20 år før både barn og foreldre fikk vite om det.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Diagnosen ble satt da barnet var ca 2-3 år, og det tok mer enn 20 år før både barn og foreldre fikk vite om det.

Jeg kan legge til at grunnen til at de fikk vite det, var at barnet ble arbeidsledig, og meldte seg til NAV. Slik jeg har forstått det var det saksbehandleren hos NAV som fortalte barnet at diagnosen var meldt inn til dem.

Skrevet

Det kan vel kanskje skje, men slik jeg kjenner systemet nå vet jeg tror jeg at det skal mye til før foreldrene ikke vet om en diagnose satt på barna. Det er mange møter og sykehusbesøk og etter at diagnose(r) er satt får de et møte med de som har utredet. Jeg har vært på flere slike møter i jobbsammenheng. Men om barnet får vite om diagnosen er vel opp til systemet rundt og foreldrene. Ofte venter man litt med det.

AnonymBruker
Skrevet

Diagnoser er noe pasienten må ha innsyn i egen journal for å vite om. Men nå er sykehusjournalene tilgjengelig på nettet, slik at leger må være langt mer forsiktige med hva de skriver enn de  har vært tidligere. Der er mye både rart, direkte frekt og usaklig som skrives i journaler.  

Et godt eksempel på at pasienten ikke kjenner egen diagnose og at diagnoser kan være feil, er saken om hun som ble fratatt tvillingene sine like etter fødselen i vinter fordi hun angivelig skulle være psykisk utviklingshemmet. 

Anonymkode: 8ee91...481

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et godt eksempel på at pasienten ikke kjenner egen diagnose og at diagnoser kan være feil, er saken om hun som ble fratatt tvillingene sine like etter fødselen i vinter fordi hun angivelig skulle være psykisk utviklingshemmet. 

Anonymkode: 8ee91...481

I det tilfellet du snakker om ble det satt en diagnose som fastlegen satte for at hun skulle får hjelp.
Det er det samme som vennene mine regner med har skjedd i deres tilfelle, men de vet ikke med sikkerhet ennå.

Men det er ikke uvanlig at slikt skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...