AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 Hei:-) Jeg er genuint interessert i å kjøre bil. Men jeg har litt angst for å parkere. Fikk lappen for noen uker siden. Jeg er redd for å bulke min og andres biler.. Det har alltid gått bra men det er nok litt flaks Er dette noe som kan bli bedre etter hvert som jeg får mer erfaring? Skal øve masse på parkering fremover. Tips mottas med TAKK! Anonymkode: 2cfc3...674
Dricka Skrevet 28. mai 2016 #2 Skrevet 28. mai 2016 Ja, du blir garantert tryggere og flinkere. Kjør sakte, bruk speil og ikke parker der du synes det er trangt. Du lærer dette! Bruk masse tid på parkering om nødvendig 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 Garantert noe som blir bedre når du får mer erfaring! Fikk selv lappen for litt under et halvt år siden, og den lille angsten for å parkere går gradvis bort, hehe. Forsøker fortsatt å finne ganske de greieste parkeringsplassene når jeg skal parkere da Kjør forsiktig og ta det i ditt tempo, så går det så greit så! Anonymkode: a5882...1f8
1337 Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 Bilen er som regel myye mindre enn du tror! Og når du tror du er 1mm unna å kræsje, er det også snakk om kanskje en halv meter! 😊
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Jeg har parkeringsangst eller jeg er redd/gruer meg til å parkere. Kan godt kjøre i Oslo osv... men parkering er ikke min sterke side. Jeg unngår alltid å parkere mellom to biler og rygger heller meg på plass der det ikke står mange biler. I forrige uke så skulle jeg kjøre en kollega på jobb (hadde samme vakt) og jeg tenkte at jeg nå skulle være grei selvom jeg gruet meg til parkeringen( og føler jeg må parkere på parkeringsplasser som ikke er langt borte når noen sitter på) Det som skjedde var at jeg kjørte inn skeivt og måtte rygge litt tilbake ( pleier å rygge inn, men siden han satt på orket jeg ikke å kave med det. Når jeg skulle rette opp og rygge tilbake så var jeg ekstremt nærme bilen vedsiden av og han spurte "Skal jeg hjelpe deg" og tok tak i rattet og snudde det litt rundt. Dette var ganske flaut da jeg liksom var den som skulle kunne kjøre bil :O Heldigvis var den ene bilen vedsiden av borte når jeg skulle hjem og kunne da rygge trygt ut!! Spørsmål: hvor tidelig kan jeg egentelig svinge ut av luken ( når jeg har fronten ut) ? dette er jo avhengig av bilen, men jeg har nesten hele eller hele bilen ute av luken når jeg svinger og det går ikke på jobbparkeringen :/ Anonymkode: 27b18...291
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 Det er alltid mye bedre å rygge inn, enn å rygge ut. Da har du full oversikt, og kan bare kjøre rett ut igjen etterpå. Anonymkode: 98803...41b 4
johanan Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 Rygg inn hver gang( eller når det er praktisk) Begynn på tom parkeringsplass, så når du parkerer neste gang så rygger du inn (velg en plass som nødvendigvis ikke har mye trafikk eller biler rundt) og ta den tiden du trenger. Etter hvert kan du rygge inn mellom to biler. Slet med dette i starten og gruer meg litt ennå, men det blir bedre
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål: hvor tidelig kan jeg egentelig svinge ut av luken ( når jeg har fronten ut) ? dette er jo avhengig av bilen, men jeg har nesten hele eller hele bilen ute av luken når jeg svinger og det går ikke på jobbparkeringen :/ Anonymkode: 27b18...291 Ikke sikker på at jeg skjønner spørsmålet ditt helt, men du kan vel svinge for fult når halve bilen er ut. Å rygge inn parallelt mellom to biler krever full sving når bakhjulene har passert den fremste bilen. Bare prøv å se for deg hvordan bilen styrer: Alltid med fremhjulene. Anonymkode: f3167...1f4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikker på at jeg skjønner spørsmålet ditt helt, men du kan vel svinge for fult når halve bilen er ut. Å rygge inn parallelt mellom to biler krever full sving når bakhjulene har passert den fremste bilen. Bare prøv å se for deg hvordan bilen styrer: Alltid med fremhjulene. Anonymkode: f3167...1f4 Var akkurat det jeg mente takk for svar... Jeg har ikke problem med å forstå når jeg skal rygge inn, men sliter med å tenke hvor bakdelen av bilen er når jeg svinger ut (I speilet ser det så nærme ut) Anonymkode: 27b18...291
Kamikatze Skrevet 31. juli 2016 #11 Skrevet 31. juli 2016 Få en haug med like pappesker fra dagligvarebutikken din, brett dem sammen, så de tar minimalt med plass i bagasjerommet. På kvelden, etter at kjøpesenter/jobb er stengt, og parkeringen er tom, bretter du ut igjen kartongene, og lager "biler" av dem, slik at du kan øve deg i ro og mak på parkeringslommer og lukeparkering. Noen kan ha nytte av å kjøpe seg en lekebil med sving på forhjulene. Dette kan bedre "den intuitive forståelsen" av hvordan bilen oppfører seg forlengs og baklengs. Ellers har youtube flere gromme videosnutter som forklarer og gir deg lure tips, triks og hint. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #12 Skrevet 31. juli 2016 Hjulene følger jo bare etter, så med mindre du har en E klasse, Camry, V70 eller annet med enormt overheng bak er dette et nokså ufarlig manøver. Anonymkode: f3167...1f4 1
Supernova17 Skrevet 31. juli 2016 #13 Skrevet 31. juli 2016 Selv om du har førerkort kan du fortsatt ta med deg foreldre eller andre med erfaring til byen. Ikke for å øvelseskjøre, men for å øve på parkering. Det er lettere å veilede deg når man er rett ved siden av deg.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2016 #14 Skrevet 31. juli 2016 Den Saturday, May 28, 2016 at 23.58, AnonymBruker skrev: Hei:-) Jeg er genuint interessert i å kjøre bil. Men jeg har litt angst for å parkere. Fikk lappen for noen uker siden. Jeg er redd for å bulke min og andres biler.. Det har alltid gått bra men det er nok litt flaks Er dette noe som kan bli bedre etter hvert som jeg får mer erfaring? Skal øve masse på parkering fremover. Tips mottas med TAKK! Anonymkode: 2cfc3...674 Det der kommer seg med øvelse. Jeg hadde en enormt trang parkeringsplass og helt ny bil og førerkort. Først gangen jeg skulle parkere brukte jeg nesten en time. Nå noen år senere og en lettere og mindre bil, går dette på null komma niks. Anonymkode: 24430...f5e
ajarRun Skrevet 31. juli 2016 #15 Skrevet 31. juli 2016 Kjøp bil med sensorer, da får du bekreftelse for hvor langt unna du er. Mercedes har fine sensorer, både foran og bak. Kombinert med ryggekamera så kan selv moren min parkere.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #16 Skrevet 1. august 2016 De må øve. Pappesker/kjegler kan være til hjelp, du kan også reise til store parkeringsplasser på kveldstid med lite biler, og øver på rygge inn i strekene, så går du alltid ut av bilen og ser. Prøv å sett feks din høyre side på streken, bakerste punkt på bilen skal akkurat gå over streken, osv. Dette for å lære deg hvor stor bilen din er. Når du parkerer på ordentlig gå ut av bilen ti ganger om nødvendig for å se, for å gjøre det best mulig. Har du med en passasjer kan du be dem vinke deg på plass, også for å lære størrelse på bilen. (Forutsatt at personen er en dyktig "vinker") Anonymkode: 69aa7...21c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #17 Skrevet 1. august 2016 Tror det hadde hjulpet deg veldig å se noen animasjoner av parkering ovenfra - det ligger flere ute på YouTube. Problemet er jo at i det du svinger, vil den siden av bilen du svinger imot, legge seg mer inn i svingen enn fronten. Derfor man ofte ser biler som er oppskrapet på siden bak. Hadde du sett denne manøveren flere ganger i fugleperspektiv hadde du sikkert også skjønt det bedre Anonymkode: 1e6fd...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #18 Skrevet 1. august 2016 Den 28.5.2016 at 23.58, AnonymBruker skrev: Hei:-) Jeg er genuint interessert i å kjøre bil. Men jeg har litt angst for å parkere. Fikk lappen for noen uker siden. Jeg er redd for å bulke min og andres biler.. Det har alltid gått bra men det er nok litt flaks Er dette noe som kan bli bedre etter hvert som jeg får mer erfaring? Skal øve masse på parkering fremover. Tips mottas med TAKK! Anonymkode: 2cfc3...674 Jeg har hatt lappen i 8 år og gruer meg fremdeles til å parkere :D Men mest lukeparkering, for det har jeg ikke gjort på åresvis... Det som er cluet er at du bør alltid rygge inn i en parkering, da er det mye lettere å komme seg ut igjen og. KJør litt forbi bilen ved siden av og full sving på rattet, følg hele tiden med i begge speilene for å se hvor nært du er streken og bilene ved siden av, slik at du kan korrigere. Dette gjelder slike kjøpesenterparkeringer. Lukeparkering har jeg faktisk glemt hehe, men var det noe som at man skulle kjøre helt til bakerste hjula på bilen foran, at deres bakdekk står parallelt med dine bakdekk, så tar du full sving på rattet og kjører inn, og så retter du opp bilen mens du fortsetter sakte bak og følger med i speilet? Anonymkode: 462e7...321 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #19 Skrevet 1. august 2016 Den 31.7.2016 at 12.21, AnonymBruker skrev: Det er alltid mye bedre å rygge inn, enn å rygge ut. Da har du full oversikt, og kan bare kjøre rett ut igjen etterpå. Anonymkode: 98803...41b Tror kanskje det er lukeparkering ts frykter, ikke parkering på parkeringsplass. Er selv veldig lite glad i å lukeparkere, selv etter 25år som aktiv bilist (og mann!). Anonymkode: f38e8...ed9
penny_ Skrevet 3. august 2016 #20 Skrevet 3. august 2016 (endret) Hvis det gjelder på parkeringsplass, så er det bare å øve mye. Jeg rygget så og si hver gang da jeg øvelseskjørte, og jeg har blitt ganske god om jeg får si det selv Hvis det gjelder lukeparkering, har du fått en nøyaktig fremgangsmåte å gjøre det på? Jeg fikk det av kjørelæreren min, og den funker hver gang Endret 3. august 2016 av penny_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå