Gå til innhold

Ny jobb kræsjer med sovevaner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Hvorfor sier du ja til en jobb som ødelegger din hardt tiltrengte søvnrytme?

Er du klar over at de fleste jobber i helsevesenet medfører turnusjobbing - dvs at din hardt opptrente håndballkarriere må vike for vakter på kveld og nattetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener jeg må slutte å lese pensum så mye som jeg gjør (studerer medisin), og må slutte på håndball-laget fordi jeg ikke kan trene som jeg gjør per i dag? 

Anonymkode: 608e8...a96

Nei, men du må kanskje vurdere å slutte på håndballen om du ønsker erfaring innen helsevesenet. Det vil du få ugunstige vakter, og dette vil bli enda mer av som lege(i tillegg til doble vakter).

Jeg funker veldig dårlig med ugunstige arbeidstider fordi jeg i utgangspunktet får lett trøbbel med søvn ifbm sykdom jeg har, i tillegg til at jeg ikke har fysisk kapasitet til eksempelvis doble vakter. Derfor har jeg ikke utdannet meg til lege/sykepleier. 

Du kan også bytte jobb, men for deg som snart skal ut i jobb som lege så er ikke nødvendigvis dette noe du kan unngå. 

Klart du kan være heldig og få stilling som fastlege, men jeg vil tro det er vanskelig uten endel års erfaring. Og den erfaringen krever ugunstige vakter. 

Anonymkode: 2bd29...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du lagde tråden for å få bekreftet at du gjør rett i å ikke ta jobben, fordi du ikke har lyst til å ta den.

Anonymkode: 86fc3...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Soving på dagtid er rett og slett ikke akutelt for meg. Da får jeg heller prøve å overleve dagen trøtt som ei strømpe. Grunnen til at det ikke er aktuelt, er boforholdene mine + at jeg er på skole og treninger hele dagen gjennom, så jeg er rett og slett sjelden hjemme slik at jeg kan sove på dagtid. Sånn er det jo bare. Noen har anledning til å sove på dagtid, andre ikke. Jeg kan jo ikke legge meg ned i garderoben i sportshallen for å sove en time heller. 

Anonymkode: 608e8...a96

Hvis du legger deg 03 om natten, bruker ørepropper og øyemaske/blendingsgardiner og sover til du våkner, vil du gjerne klare 6-7 timers søvn uten å våkne. Får du for lite søvn og blir veldig trøtt utover dagen blir det jo uansett ikke en effektiv dag, da må du ha en pause på dagen. Jeg pleier å døse på sofaen, men du kan jo døse i en stol på lesesalen, en park i benken eller lukke øynene i kantina med musikk på øret for å koble ut. Det er mange måter å gjøre det på, helt ærlig fremstår du litt som prinsesse-vil-ikke. Du har fått mange råd i denne tråden, men nekter å ta dem til deg. På meg virker det heller ikke som du forstår hva det faktisk vil si å være stuptrøtt pga søvnmangel, men det finner du fort ut av når du har opplevd det, gjerne flere dager på rad. Jeg har for øvrig bodd i kollektiv i mange år, også som turnusarbeider, og det fungerer helt fint å sove på ukurante tider med litt plnlegging. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, nå måtte jeg le! :P 

Skjønner jo godt at de som har mulighet til det, liker å ta seg en middagslur på dagtid. Jeg har derimot aldri gjort det, rett og slett fordi jeg aldri har tid siden jeg sjelden er hjemme på dagtid, og i tillegg ødelegger dette for søvnen min om natten. Ikke alle har mulighet til å sove på dagtid, og derfor synes jeg det er merkelig at folk mener dette er noe "alle kan gjøre" hvis de føler seg trøtt. Som flere har påpekt her: Hva når man får barn? Da kan man ikke bare legge seg ned og sove midt på dagen da heller. Da må man holde ut på dagtid, og når ungen endelig har sovnet om kvelden, da skal man gjøre feks. husarbeid og andre gjøremål. SÅ kan man sove. Så nei, det er ikke "bare å sove en-to timer på dagtid" som folk påpeker her. Det må da gå an å finnes andre løsninger enn bare det. 

Anonymkode: 608e8...a96

Å få barn betyr å sove når du kan, samtidig som ungen har formiddagslur, når trillepiken kommer for en times tur, når ungen er i lekegrinden eller når barnet sovner kl 19:30, så kubber foreldrene kl 20:30. Sover du dårlig om natten pga nattjobb leverer du ungen i barnehagen og sover ut før du henter igjen. Husarbeid og andre gjøremål er dypt nedprioritert når søvnmangelen er prekær. (Du virker ikke helt å forstå hvordan mangel på søvn kan slå ut ett menneske over tid og i verste fall føre til sykdom, litt skremmende for en som skal bli lege.)

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er på jobb 36 timer i strekk. 

Anonymkode: 608e8...a96

Jo, i helsevesenet er det ikke uvanlig. Da er riktignok noe av vakten såkalt "hvilende vakt" der det er meningen legen skal kunne sove, men hvis det er travelt, dårlige pasienter, akutt hendelser o.l. så er det ikke alltid det blir så mye søvn. Vakthavende kirurg hos oss er stadard på jobb i 24 t i strekk i ukedagene og lenger i helgene, mangler det folk må de gjerne gå dobbelt som vil si 48 t vakt. Ikke forsvarlig, men sånn går det når politikerne tillateter unntak fra aml. I små kommuner er det ikke uvanlig at den som skal ha vakt på legevakten først har vanlig kontordag som fastlege, så vakt kveld/natt på legevakten, og så skal være på kontoret igjen en hel arbeidsdag, ca 32 t i strekk. Da skal de kunne sove om natten, men det avhenger selvfølgelig også av hva som skjer hvor mye søvn det blir. Ambulansearbeidere har også døgnvakter i distriktene, gjerne 48 timer i helgene fra 08 lørdag til 08 mandag. Så her bommer du.

Anonymkode: a9633...1ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...