AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 Jeg har vært oppblåst i rundt 6 mnd sammenhengende, det begynte etter en tur til Asia noen mnd før det ble kronisk. Jeg har selvfølgelig prøvd omtrent alt når det kommer til kosthold (glutenfritt, melkefritt, low fodmap etc), en periode spiste jeg kun 100% plantebasert (mest ris, potet, tomater og bananer). Men det endrer seg ikke. Jeg er like oppblåst om morgen og selv etter faste. Har tatt gastroskopi og der var det ingen ting å se, samme med avføringsprøver. Var hos spesialist i Oslo (balderklinikken), der trodde han det kunne være SIBO og ba meg følge lowfodmap (som jeg allerede har gjort en god stund) plus ta probiotika og et annet naturprodukt. Dette har heller ikke hjulpet. Blir så sliten av at ingen vet noe. Er det noen som har hatt noe lignende? Begynner og lure om det kan være parasitter.. Men ville jo tro at det skulle kommet frem ved gastroskopi?! Anonymkode: 2486b...85a
KaDust Skrevet 28. mai 2016 #2 Skrevet 28. mai 2016 Hvor lenge tester du ut hvert kosthold? Har du testet flere ting samtidig (som glutenfritt og melkefritt samtidig f.eks)? Har du testet å unngå soya? Har du testet å unngå for mye fruktose? Har du testet å unngå gjær? Det er vel omkring 4 uker uten at man merker eventuell bedring. Har du sjekket deg for candida?
isbjørnungen Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært oppblåst i rundt 6 mnd sammenhengende, det begynte etter en tur til Asia noen mnd før det ble kronisk. Jeg har selvfølgelig prøvd omtrent alt når det kommer til kosthold (glutenfritt, melkefritt, low fodmap etc), en periode spiste jeg kun 100% plantebasert (mest ris, potet, tomater og bananer). Men det endrer seg ikke. Jeg er like oppblåst om morgen og selv etter faste. Har tatt gastroskopi og der var det ingen ting å se, samme med avføringsprøver. Var hos spesialist i Oslo (balderklinikken), der trodde han det kunne være SIBO og ba meg følge lowfodmap (som jeg allerede har gjort en god stund) plus ta probiotika og et annet naturprodukt. Dette har heller ikke hjulpet. Blir så sliten av at ingen vet noe. Er det noen som har hatt noe lignende? Begynner og lure om det kan være parasitter.. Men ville jo tro at det skulle kommet frem ved gastroskopi?! Anonymkode: 2486b...85a Parasitter sjekker man for ved avføringsprøver, ikke gastroskopi. Oppblåsthet er et ganske vanlig symptom ved IBS, og dessverre har ikke alle med IBS effekt av low FODMAP-diett. Jeg var veldig plaget med oppblåsthet tidligere (over ett par år), det gikk over da jeg begynte å gi faen i å prøve å ikke være oppblåst og sluttet å stresse med kostholdet Kan jo være verdt å forsøke? Enkleste behandlingen jeg har vært borti ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 I januar startet jeg vegan kosthold. Det er flere mnd siden jeg helt kuttet soyaprodukter. Spiser heller ikke gluten, og lager knekkebrød fra bunnen av selv uten gjær. Har den siste tiden begynt å spise egg og litt fisk igjen. Men det virker som at uansett hva jeg gjør så blir det ingen endring. Når det gjelder fruktose, vil det si at jeg kanskje bør prøve et kosthold uten noe som helst frukt? Eller er det ok med litt bær etc? Alle prøver har vært fine. Ble også testet for cøliaki under gastroskopien. Kanskje det beste er å prøve å ikke tenke mer på det, kjipt å måtte kutte ut så mye matvarer som er bra for kroppen som feks alle grønnsaker og frukter som har høy fodmap :/ Tusen takk for svar - Trådstarter Anonymkode: 2486b...85a
Sulosi Skrevet 28. mai 2016 #5 Skrevet 28. mai 2016 Melk, sukker og hvetemel samt egg er ting som gjør meg oppblåst hvis jeg får i meg for mye av det. Etter ett år helt uten melk og hvetemel (da ble og egg og sukker redusert som en bieffekt) ble magen som ny igjen. Etterpå introduserte jeg alle matvarene igjen og det får greitt så lenge jeg balanserer det så ikke det blir for mye. Når jeg merker det tar seg opp kjører jeg en liten periode uten. Jeg kunne gått på diett alltid men pga resten av familiens Mat ønsker og økonomi blir det upraktisk i lengden. Råder deg til å velge bort ett produkt av gangen og bruk noen uker før du bestemmer deg for å bytte til ett annet produkt. Det kan være ett eller flere produkt du ikke kan ha. Før matdagbok sammen med symptomer så får du lettere oversikt.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #6 Skrevet 28. mai 2016 Jepp, er kronisk oppblåst. Eneste som hjelper meg er å spise lettfordøyelig mat. Linsesupper og grønnsaksupper med mye vann. For mye fett gjør magen dårligere. Tunge måltider som humus, bønnestuing, kjøtt blir for "vanskelig" for magen og gjør meg oppblåst og nummen i magen. Etter noen måneder med supper, proteinpulver og mye flytende mat ble jeg bedre. Kan spise noen tyngre måltider innimellom, men spiser jeg for mye blir magen nummen igjen. Men merker at magen blir "bedre" på å takle tyngre mat dess bedre den blir. For mye sukker er ikke bra heller. Hveteprodukter gjør meg rar i magen, selv de som er "glutenfrie". Melkeprodukter og egg kjennes også dårlig for magen. Unngår som regel "ferdigprodukter" og lager mat fra bunnen av. Blir også rar av peanøtter. Vanlige tomater og tomatpure går greit, hermetiske tomater kan bli for tunge merkelig nok. For mye frukt er ikke bra for meg. Det jeg spiser som er mindre problematisk: risnudler, wok, ris med olivenolje, frosne grønnsaker i vann (altså suppe), linsesuppe, vanlig salt potetgull, salatingredienser (dvs agurk, salat osv), erteproteinpulver, risproteinpulver (bruker det i rismelk). Krydder og tilbehør jeg bruker: eddik, tomatpure, olivenolje, rapsolje, alle typer krydder (oregano, paprikakrydder osv), hvitløk, kokosfett. Var alt jeg kom på akkurat nå. Anonymkode: de5bc...274
KaDust Skrevet 28. mai 2016 #7 Skrevet 28. mai 2016 Ja, kutt ned på frukt med høyt fruktoseinnhold og grønnsaker med høyt fruktosekosthold hvis du vil teste om det er fruktose. Selv ble jeg bare gitt IBS som diagnose etter å ha slitt med oppblåsthet lenge. Orket ikke lenger finne ut av hva som forårsaket oppblåstheta og bestemte meg heller for å satse på et rent og sunt kosthold. Når jeg slutta å stresse over det og spiste rent så hadde jeg brått mye mindre problemer med oppblåsthet. Så det kan rett og slett være alle tilsettingsstoffene som er i maten også. Det jeg mistenker at er mitt tilfelle, siden jeg er mye bedre når jeg ikke spiser noe mat med tilsetningsstoffer i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå