Gå til innhold

"Månedens ansatte"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi begynte med det i år, og jeg mener at feil person har blitt valgt ved minst 2-3 anledninger. Jeg mener jo at jeg selv burde blitt valgt en av disse månedene, for jeg vet at jeg er en av de dyktigste. Vi er kanskje hundre "vanlige" ansatte, og denne uken ble jeg som en av fire kalt inn til et slags møte hvor vi skulle diskutere hvordan ting fungerer, hva vi kan endre på osv. To av disse har blitt valgt til månedens ansatte, mens vi to andre ikke har blitt det. Denne siste personen er i mine øyne en midt-på-treet-ansatt. 

Jeg er egentlig ikke så opptatt av at jeg selv skal bli valgt, men jeg synes det var verdt å nevne. Jeg reagerer mest på at de gjentatte ganger velger feil person. Det er et par andre kandidater som også burde blitt valgt, og jeg mener som sagt at de rett og slett har valgt helt feil person flere ganger.

Hun som nå har blitt valgt er et surrehue. Hun kløner noe voldsomt. I mine øyne er det bare så vidt det er forsvarlig å ha henne her. Hun må være 60+. Vi hadde et slags informasjonsmøte der hun ble brukt som skrekkeksempel (et taleopptak, som jeg håper at hun har samtykket til). 

Er det vanlig at helt feil person blir valgt til månedens ansatte? Kanskje det er best å ikke velge en person som månedens ansatte? Jeg vet ikke om noen synes at dette er demotiverende. For meg går det greit, men jeg blir jo litt oppgitt og tenker mitt om disse lederne. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi begynte med det i år, og jeg mener at feil person har blitt valgt ved minst 2-3 anledninger. Jeg mener jo at jeg selv burde blitt valgt en av disse månedene, for jeg vet at jeg er en av de dyktigste. Vi er kanskje hundre "vanlige" ansatte, og denne uken ble jeg som en av fire kalt inn til et slags møte hvor vi skulle diskutere hvordan ting fungerer, hva vi kan endre på osv. To av disse har blitt valgt til månedens ansatte, mens vi to andre ikke har blitt det. Denne siste personen er i mine øyne en midt-på-treet-ansatt. 

Jeg er egentlig ikke så opptatt av at jeg selv skal bli valgt, men jeg synes det var verdt å nevne. Jeg reagerer mest på at de gjentatte ganger velger feil person. Det er et par andre kandidater som også burde blitt valgt, og jeg mener som sagt at de rett og slett har valgt helt feil person flere ganger.

Hun som nå har blitt valgt er et surrehue. Hun kløner noe voldsomt. I mine øyne er det bare så vidt det er forsvarlig å ha henne her. Hun må være 60+. Vi hadde et slags informasjonsmøte der hun ble brukt som skrekkeksempel (et taleopptak, som jeg håper at hun har samtykket til). 

Er det vanlig at helt feil person blir valgt til månedens ansatte? Kanskje det er best å ikke velge en person som månedens ansatte? Jeg vet ikke om noen synes at dette er demotiverende. For meg går det greit, men jeg blir jo litt oppgitt og tenker mitt om disse lederne. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

 

Du og lederen har trolig ulike krav til hva månedens ansatt skal være

Anonymkode: df9c3...871

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo åpenbart. Men jeg skrev også at de har valgt et surrehue nå, og da skal det ikke være så vesentlig om hun er blid og hyggelig. Det er det uansett flere som er. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, prt90 skrev:

Er det rart det er krig i verden?

Vet ikke om du svarte i riktig tråd nå. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker god stemning på Abeidsplassen, så kan du starte med geriljakåring av  "ukas dust" Dette har vist som et nyttig verktøy for å virkelig ødelegge en arbeidsplass. Lag en fin plakett, og sett opp en poster på oppslagstavlen med bilde av vedkommende. Men aller viktigst de er jo du som bestemmer da, slik at du vill alltid velge rett person! 

Anonymkode: 121c9...9be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kriteriene for månedens ansatt gjort kjent? Det kan være det er enkelt basert på den ansattes omsetning (målbart og udiskutabelt), men det kan også være basert på mindre målbare sider som å skape best sosialt miljø, komme med beste ideen etc. Da er det veldig subjektivt, og hva er forresten den beste ideen? Den som skaper best miljø eller den som sparer størst utgifter.

Skal du bli månedens ansatt, får du spille mer minions!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo åpenbart. Men jeg skrev også at de har valgt et surrehue nå, og da skal det ikke være så vesentlig om hun er blid og hyggelig. Det er det uansett flere som er. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

 

Det kan gå på helt andre faktorer også, ref til DrKula sitt innlegg. 

Anonymkode: df9c3...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kriteriene for å bli valgt? Er det den med best resultater? Har du oversikt over alles resultater?

kan det være en som har bidratt til godt arbeidsmiljø? I så fall kan det jo være surrehuet er veldig hyggelig og bidrar på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månedens ansatt er jo ikke det samme som månedens beste ansatt, eller tidenes beste ansatt for den saks skyld. Avhengig av hva sjefene har tenkt kan jo være en som har utviklet seg raskt, en som tok initiativ til en usedvanlig hyggelig felleslunsj, en som har økt sin omsetning, en som kom med et bra forslag eller en som oppdaget en feil som reddet arbeidsplassen for mye ekstraarbeid eller utgifter. Det betyr jo bare at det er en person som av en eller annen grunn fortjente en klapp på skulderen akkurat denne måneden. 

I tillegg må man huske at en bedrift ofte har ansatte som gjør mindre synlig, men fantastisk arbeid. Flinke renholdere, hun som lager den eksepsjonelt gode suppen i kantinen eller sekretæren som alltid har full kontroll. 

Kanskje du må rette litt på målestokken din, TS?

Endret av isbjørnungen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en av mine forrige arbeidsplasser fikk jeg iløpet av 12 måneder, månedens ansatt 5 ganger :fnise: 
Men...Jeg hadde mest salg og flest kunder som var fornøyd med servicen jeg gav. For meg brydde jeg meg ikke om det å være månedens ansatt, med bilde på veggen, mine andre kollegaer likte dette veldig dårlig. Men for meg, betydde det; Mer lønn. For hardt arbeid. Og om de andre ville nå meg i salg, så burde de ha fått fingeren ut av ræva og faktisk gjort noe med det istedet for å klage.

Nå vet jeg ikke hva kriteriene er for dere, men jeg tviler at de har valgt feil person, personen har nok gjort noe for å fortjene den plassen. Og er du uenig...Jobb hardere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke kriteriene for å bli månedens ansatt er kjent kan jeg skjønne din reaksjon. Jeg ville ikke sett på månedens ansatt som noe som fremmet arbeidsmiljøet. Kanskje en påskjønnelse om det er konkurranse inne i bildet, men ellers kan det fort bli skuling i krokene, som det tydeligvis har blitt her. Det blir fort etter skjønn, og mange vil se på saken som ufortjent. Personlig hadde jeg blitt flau.

Anonymkode: e88c7...e7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker god stemning på Abeidsplassen, så kan du starte med geriljakåring av  "ukas dust" Dette har vist som et nyttig verktøy for å virkelig ødelegge en arbeidsplass. Lag en fin plakett, og sett opp en poster på oppslagstavlen med bilde av vedkommende. Men aller viktigst de er jo du som bestemmer da, slik at du vill alltid velge rett person! 

Anonymkode: 121c9...9be

Vet ikke hva du sliter med, men håper at det er noe som psykologen din kan hjelpe deg med. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Er kriteriene for månedens ansatt gjort kjent? Det kan være det er enkelt basert på den ansattes omsetning (målbart og udiskutabelt), men det kan også være basert på mindre målbare sider som å skape best sosialt miljø, komme med beste ideen etc. Da er det veldig subjektivt, og hva er forresten den beste ideen? Den som skaper best miljø eller den som sparer størst utgifter.

Skal du bli månedens ansatt, får du spille mer minions!

Det er som sagt ikke viktig for meg å bli valgt, men jeg mener at jeg burde blitt valgt. Vi aner ikke hva som er kriteriene, og da burde dette  være en totalvurdering og i samsvar med hva vi vanlige ansatte mener om saken. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, isbjørnungen skrev:

Månedens ansatt er jo ikke det samme som månedens beste ansatt, eller tidenes beste ansatt for den saks skyld. Avhengig av hva sjefene har tenkt kan jo være en som har utviklet seg raskt, en som tok initiativ til en usedvanlig hyggelig felleslunsj, en som har økt sin omsetning, en som kom med et bra forslag eller en som oppdaget en feil som reddet arbeidsplassen for mye ekstraarbeid eller utgifter. Det betyr jo bare at det er en person som av en eller annen grunn fortjente en klapp på skulderen akkurat denne måneden. 

I tillegg må man huske at en bedrift ofte har ansatte som gjør mindre synlig, men fantastisk arbeid. Flinke renholdere, hun som lager den eksepsjonelt gode suppen i kantinen eller sekretæren som alltid har full kontroll. 

Kanskje du må rette litt på målestokken din, TS?

Er lett å måle hver enkelts innsats og vedkommendes evner. Denne gangen var det definitivt helt feil person, og jeg tror at de ville fått store problemer med å argumentere for at dette var riktig person, hvis man begynner å spørre om det. 

Man kan ikke bare si at vedkommende har vist litt fremgang (tviler på at det er tilfelle), og så driter man i de ca hundre andre. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som sagt ikke viktig for meg å bli valgt, men jeg mener at jeg burde blitt valgt. Vi aner ikke hva som er kriteriene, og da burde dette  være en totalvurdering og i samsvar med hva vi vanlige ansatte mener om saken. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Du ser motsetningen i det du skriver i den uthevete setningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Du ser motsetningen i det du skriver i den uthevete setningen?

Du vet nok ikke hva en motsetning er. Slå det opp, kontakt språkrådet eller noe, og ikke drit deg ut her. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en implisitt motsetning i setningen. Men du er nok preget av at du selv er forfatteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker ganske selvopptatt. Du evner åpenbart ikke å se de positive sidene til de som har blitt valgt og mener at dette har vært gale valg. 

For det første fatter jeg ikke hvorfor dette er noe å henge seg opp i. For det andre synes jeg du skal jekke deg litt mer ned og se muligheten i at de som har fått denne oppmerksomheten faktisk gjør en bedre jobb enn det du tror. 

Anonymkode: f09b9...d37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi begynte med det i år, og jeg mener at feil person har blitt valgt ved minst 2-3 anledninger. Jeg mener jo at jeg selv burde blitt valgt en av disse månedene, for jeg vet at jeg er en av de dyktigste. Vi er kanskje hundre "vanlige" ansatte, og denne uken ble jeg som en av fire kalt inn til et slags møte hvor vi skulle diskutere hvordan ting fungerer, hva vi kan endre på osv. To av disse har blitt valgt til månedens ansatte, mens vi to andre ikke har blitt det. Denne siste personen er i mine øyne en midt-på-treet-ansatt. 

Jeg er egentlig ikke så opptatt av at jeg selv skal bli valgt, men jeg synes det var verdt å nevne. Jeg reagerer mest på at de gjentatte ganger velger feil person. Det er et par andre kandidater som også burde blitt valgt, og jeg mener som sagt at de rett og slett har valgt helt feil person flere ganger.

Hun som nå har blitt valgt er et surrehue. Hun kløner noe voldsomt. I mine øyne er det bare så vidt det er forsvarlig å ha henne her. Hun må være 60+. Vi hadde et slags informasjonsmøte der hun ble brukt som skrekkeksempel (et taleopptak, som jeg håper at hun har samtykket til). 

Er det vanlig at helt feil person blir valgt til månedens ansatte? Kanskje det er best å ikke velge en person som månedens ansatte? Jeg vet ikke om noen synes at dette er demotiverende. For meg går det greit, men jeg blir jo litt oppgitt og tenker mitt om disse lederne. 

Anonymkode: 0e82b...d4d

Ledelsen legger ikke nødvendigvis de samme kriteriene som du til grunn for utvelgelsene? Er ikke forresten dette en relativt unorsk måte å gjøre det på? Virker ikke som det er spesielt motiverende heller, ut fra din reaksjon.

Anonymkode: 32fc0...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...