Gå til innhold

Skoleuniform - et steg mot mindre mobbing?

Skoleuniform - positivt eller negativt?  

1. 1. Skoleuniform - positivt eller negativt?

• Syns det er positivt..
      24
    • Nei - det er negativt!!
      4
    • Tror ikke det gjør noen forskjell..
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må bare støtte Arkan m.fl. Det vil alltid være ting å mobbe for, og i f.eks. England er det mobbing bl.a. fordi man kan kjøpe både billigere og dyrere utgaver. I tillegg finner de andre ting som blir brukt som statussymboer, f.eks. smykker, hårstrikker, mobiler etc. Jeg synes det er naivt å tro at det vil bli mindre mobbing av skoleuniformer, jeg har ihvertfall ikke sett noen beviser på at barn med skoleuniform mobber mindre. Mobbing er (desverre) en del av hverdagen til mange barn, og jeg synes heller man burde arbeide med barnas og foreldrenes holdninger.

Personlig synes jeg også at det er negativt å ensrette barn. Jeg er klar over at barn i dag også går veldig likt kledd, men her har man jo et valg.

Piglet

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det vil alltid være ting å mobbe for, og i f.eks. England er det mobbing bl.a. fordi man kan kjøpe både billigere og dyrere utgaver. I tillegg finner de andre ting som blir brukt som statussymboer, f.eks. smykker, hårstrikker, mobiler etc.

Ja, og i England er skoleuniformen kun de mest grunnleggende klærne. Ytterjakke, sko, ransel, penal m/innhold osv må foreldrene kjøpe selv, og det gir også grobunn for mobbing. Men, det er aldri klærne selv som er mobbegrunnlaget. Mobberne mobber de som lar seg mobbe, og om vedkommende tilfeldigvis har "stygge" klær, tannregulering eller er overvektig er det bare en unnskyldning. Foreldrene burde heller lære barna sine selvtillit istedet for å tro at de kan kompensere med moteriktige klær og nyeste mobil.

Skrevet

I england har man billige og dyre uniformer?? Min veninne er fra England - eller Irland da som har de samme uniformsreglene som landet ellers og hun kjenner ikke igjen denne uttalensen :-) men så sier hun også at de selvsagt gjør uniformene sin egen ved å forandre litt på skjørtet, rulleopp linningen elle dra ned strømpene til de ligger som en klump rundt ankelen :-) gutta knyter slipset løst og knepper opp skjorta, noen henger den utenpå buksen andre stapper den nedi.... Så å gjøre drakten individuell er vel for så vidt ikke et problem, og ungdommer får jo vise sin identitet gjennom andre ting enn klær, man lærer på den måten en annen holdning - noe jeg tror de fleste i dag kan nyte godt av..

Jeg tror heller ikke det vil bli slik at all mobbing forsvinner, men jeg tror det kan være et steg i riktig retning med tanke på alle merkevarene de unge utsettes for i klesveien..

En bukse fra Fubu, Fuz eller Jhonny Blaze koster som regel rundt en tusenlapp i dag, en bukse fra Jack & Jones koster rundt 800 mens en bukse fra Cubus koster 300..

Jeg vet at mine barn er "heldige" de får de klær de vil ha - dette er fordi jeg syns det er greit at de er pent kledd også, og det er for å unngå å sette dem i en press-situasjon på skolen nettopp på grunn av klær..

Min eldste har flere ganger fortalt om de på skolen som faktisk sjekker merket på klærne før de går til angrep - ord som "var det den styggeste Cubus hadde" eller "fant du ikke noe mer billig og tarvelig" er hverdagslig i den sammenhengen..

Dette mener jeg en uniform ville fjærnet - og det fordi alle kun hadde ett valg!

Og prisen ville da være av mindre betydning, både siden klesbudsjettet vil gå ned og siden uniformen bare ble kjøpt inn ettersom barnet vokste. Og det er mulig å sy inn/opp/ned/ut klær - noen skoler har til og med en innbytteordning - der alle elever får bytte uniformsdeler på skolekontoret etterhvert - altså er det skolen som eier uniformene, og elevene leier dem mens ved kjøp kan man arve fra eldre søsken uten at noen dermed går i "gamle" klær som skiller seg ut..

Og det er ikke til å komme bort fra at hele livet er det ditt utseende, dine klær og det førsteinntrykk du gir andre som følger deg - så hvorfor ikke prøve gjøre noe positivt for ungene ved å skjerme dem fra akkurat det presset? Og hva med å forsøke lære dem at utsiden ikke er viktig men at innsiden teller mest??

Dessuten, mobbing er ingen ny tendens.. Den har alltid eksistert og vil nok aldri bli borte da det finnes mennesketyper som bare må hevde seg over andre ved å gå på deres svakhet.. Spørsmålet må vel være hva foreldrene gjør for å hindre sine barn i å være mobbere....

C.

Skrevet

Du så kanskje det jeg skrev over, om at de med dårlig råd kjøper skoleuniformer av dårlig kvalitet, som de blir mobbet for?

Må man innføre to forskjellige kvaliteter da? Nei det må man ikke....

Skrevet
Personlig synes jeg også at det er negativt å ensrette barn. Jeg er klar over at barn i dag også går veldig likt kledd, men her har man jo et valg.

Piglet

Denne veldige individualiseringen av skolebarn står høyt her i landet. Og så kan man sammenligne med andre land i Europa og i USA hvor de driver skole på helt andre og kanskje for oss gammeldagse prinsipper, med kleskode og respekt for autoriteter og så videre - og hva ser vi? Norske skoleelever ligger langt etter når det gjelder kunnskapsnivå.... Her skal det være så mye kos og dusseduss i skolen at man kan bli dårlig! det er ikke farlig for barn å bli stilt krav til - det kravet blir de møtt med senere i livet uansett, og da er det kjipt og ha vært forskånet for det hele livet.

Skrevet

Ja, og i England er skoleuniformen kun de mest grunnleggende klærne. Ytterjakke, sko, ransel, penal m/innhold osv må foreldrene kjøpe selv, og det gir også grobunn for mobbing. Men, det er aldri klærne selv som er mobbegrunnlaget. Mobberne mobber de som lar seg mobbe

Dette er så riktig!!! Det spiller ingen rolle verken hva du har på deg eller hvordan du snakker. Lar du deg mobbe så blir du mobbet. Her må foreldrene gjøre en jobb med å gi ungene selvtillit nok til ikke å bli mobbeoffere, eller mobbere - begge deler bunner nemlig i samme greie.

Skrevet
I england har man billige og dyre uniformer?? Min veninne er fra England - eller Irland da som har de samme uniformsreglene som landet ellers og hun kjenner ikke igjen denne uttalensen :-)

Nei, men kvalitetene har da ikke noe med uniformsreglene å gjøre! Det er bare sånn det har blitt fordi at ingen har monopol på å produsere skoleuniformer!!

Skrevet

Norske skoleelever ligger langt etter når det gjelder kunnskapsnivå.... Her skal det være så mye kos og dusseduss i skolen at man kan bli dårlig! det er ikke farlig for barn å bli stilt krav til - det kravet blir de møtt med senere i livet uansett, og da er det kjipt og ha vært forskånet for det hele livet.

:bukke: :tommelsmil: :bukke:

Kunne ikke sagt det bedre selv altså - viktig poeng.....

Skrevet

Den dagen barna går ut av skolen, må de møte hverdagen i helt vanlige klær. Da er det kanskje greit at de, helt fra de er små, lærer seg å håndtere det å være individuelle også i klesveien - det må da være mer positivt at de lærer dette, framfor å skjerme dem?

De møter hverandre i "vanlige" klær ellers utenfor skolen så det kommer neppe som et sjokk den dagen de er ferdige med grunnskolen uansett :-)

Mitt poeng er at en uniform vil gjøre det lettere også i se hvor barna "hører til" en hvis tid på dagen - man ville reagere mer dersom noen dro et uniformert barn med seg i gatebildet for eksempel, dersom et barn skulket i uniform ville det bli lagt merke til - så av barnas sikkerhet ville det kanskje heller ikke være så dumt?? Hvor mange barn blir ikke borte per år - noen av opplysningene og erfaringene fra Australia, Usa og England er nettopp at de er lettere å spore dersom de har en uniform - alle vet hvor uniformen hører til osv....

Kanskje noe å tenke på???

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært utvekslingselev i et land med skoleuniform. Der var det ikke forskjellige uniformer av lavere og høyere kvalitet, men én uniform som alle hadde. Halve poenget med uniform forsvinner jo faktisk hvis man skal ha billige og dyre uniformer...!

Selvsagt forekom det mobbing, det blir man ikke KVITT, man må være realistisk. Men det likestiller barna mye mer, absolutt. Det krever streng håndheving av uniformeringen, så ikke jentene dukker opp som Britney Spears-lookalikes.

Jeg er absolutt for uniformering ihvertfall.

Skrevet
Synes tenåringer skal få lov til å kle seg som de vil' date=' og vise sin egen identitet gjennom klærne.[/quote']

Det er liskom et paradoks, for er det noen som kler seg likt, så er det jo jammen meg tenåringer!! Miss Sixtybukser og bare mager, saggebukser og cap/tørkle på hodet. Mye personlighet kan vises via sminke, hårfrisyre og generell holdning, i tillegg til klær på fritiden.

Skrevet

De TROR faktisk selv at de kler seg individuelt. Ref min egen datter Liten. "Jeg følger ingen mote, jeg kler meg sånn som JEG synes er stilig" - bare så pussig at det alltid er moten hun synes er stilig? :ler:

(Men én ting har hun gjort klinkende klart: Hun kommer aldri aldri i hele sitt liv til å gå med de buksene som er på vei inn i motebildet, uten sleng og med høyt liv. Aldri! Vi har veddet en hundrings, men dette var en liten utglidning)

Skrevet

(Men én ting har hun gjort klinkende klart: Hun kommer aldri aldri i hele sitt liv til å gå med de buksene som er på vei inn i motebildet' date=' uten sleng og med høyt liv. Aldri! Vi har veddet en hundrings, men dette var en liten utglidning)

:hoho:

Kjenner igjen den utglidningen ja.. Min sønn skulle aldri slutte med de sirompa buksene som alltid falt inn under skoa heller, og i allefall ikke de digre hettegenserene som var til å drukne i... Men nå går det i mer "normale" klær som har plass til en rumpe og et par ben uten at det ser ut som om buksen er tre nr. for store og skjorter med genser over - han ser faktisk nesten voksen ut.. Selv om jeg passer meg vel for å si det høyt siden han alt tror han er voksen siden ungdomsskole jo er laaangt mer enn barneskole osv....

:kul:

Men over til tema -

Dersom man ville innføre uniform i skolen - hvordan gjorde man det da? Tar det opp med FAU og Rektor?? Noen erfaringer??

Carrot..

Skrevet

(Men én ting har hun gjort klinkende klart: Hun kommer aldri aldri i hele sitt liv til å gå med de buksene som er på vei inn i motebildet' date=' uten sleng og med høyt liv. Aldri! Vi har veddet en hundrings, men dette var en liten utglidning)

:hoho:

Kjenner igjen den utglidningen ja.. Min sønn skulle aldri slutte med de sirompa buksene som alltid falt inn under skoa heller, og i allefall ikke de digre hettegenserene som var til å drukne i... Men nå går det i mer "normale" klær som har plass til en rumpe og et par ben uten at det ser ut som om buksen er tre nr. for store og skjorter med genser over - han ser faktisk nesten voksen ut.. Selv om jeg passer meg vel for å si det høyt siden han alt tror han er voksen siden ungdomsskole jo er laaangt mer enn barneskole osv....

:kul:

Men over til tema -

Dersom man ville innføre uniform i skolen - hvordan gjorde man det da? Tar det opp med FAU og Rektor?? Noen erfaringer??

Carrot..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...