Gå til innhold

Skoleuniform - et steg mot mindre mobbing?

Skoleuniform - positivt eller negativt?  

1. 1. Skoleuniform - positivt eller negativt?

• Syns det er positivt..
      24
    • Nei - det er negativt!!
      4
    • Tror ikke det gjør noen forskjell..
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen diskuterte jeg med flere andre foreldre fordeler og bakdeler med skoleuniformer - denne diskusjonene oppsto i et barneselskap hvor vi opplevde at et barn ble satt litt utenfor fordi hun ikke hadde kjole men bukser på.. Dette er barn, 5 år - men alt nå hadde altså jentene skjønt verdien av å være like...

Noe skolen forøvrig legger større vekt på en de kanskje offentliggjør også - så derfor kom vi innom skoleuniformer.

En av mødrene var fra Irland - de har uniformer, hun fortalte at fordelene var mange, for eksempel kunne ikke ungene uten videre skulke skolen - fordi alle visste at uniformene hørte til den eller den skolen og at ungene da skulle vært på skole - det var ingen som ble mobbet for klarne da alle var like - og skulle noe skje en unge visste man hvilken skole man kunne ta kontakt med.. Det var alltid klaging fra ungene sin side, men hun sa også at innerst inne var de nok stolte av uniformen sin..

Jeg har tenkt litt på dette - vi andre foreldre kunne ikke finne noen bakdeler, bortsett fra at det selvsagt var vi som måtte betale uniformene.. Men på den andre siden - hva koster ikke klær ellers da?? Og man kan jo arve en uniform, det er verre med avlagte og umoderne klær på en måte, når det gjelder mobbing i allefall...

Jo - jeg konkluderte med at skoleuniform nok ville være et positivt innslag i skolen - men hva mener dere? Er det bakdeler med skoleuniform??

Carrot.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Absolut positiv. visste hvordan skulle jeg stem:-(

jeg også har jeg tenket på det lenge.

Skrevet

Denne tanken har jeg også tenkt i årevis. Er absolutt FOR skoleuniform.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg har selv gått på skole med "dress code" og føler at jeg har all mulig rett til å uttale meg her!

Jeg er bare FOR skoleuniform på alle måter!!

Skrevet

Ingen ble mobbet? Der tar du nok feil, mobbing foregår i aller høyeste grad i land hvor man bruker skoleuniform. Det er ikke klærne som gjør at noen blir mobbet, og mobberne finner alltids noe å plukke på. Så nei, skoleuniform vil ikke endre på noe.

Skrevet

Må si meg enig med Arkana her.

De ble nok ikke mobbet for klærne. Men for mye annet.

Nå skal jeg ikke være påståelig, vi har jo liten erfaring med bruk av skoleuniform her i Norge. La gjerne noen skoler være forsøksskoler for uniform, og evaluer etterpå om det hadde noen virkning.

Men jeg tviler på at uniform alene får slutt på mobbing, ja.

Skrevet

Dette er negativt med skoleuniform (fikk jeg vite da jeg var på ekskursjon i England):

Man blir ikke lenger mobbet for klærne, men for kroppen - sammenlikning av størrelser, hvem ser best ut i klærne osv.

Skoleuniformene produseres i flere "utgaver" - alt fra de billige i dårlig kvalitet (tilsvarende klær man kan bli mobbet for å gå i) til de dyre og eksklusive utgavene. Barn av foreldre med dårlig økonomi får de billige, mens de andre får dyrere varianter...

(Det er sikkert mye positivt også, men dette er i allefall to negative sider ved skoleuniform) I tillegg er je4g enig i det som ble sagt over at mobbing ofte går på andre ting enn klær.

Skrevet

Min mann har gått på skole med uniform, og svigermot har kun positivt å si om det. Han også. Hun mente de sparte mye på klesbudsjettet, særlig fordi det var uniform med blazer og skjorte, slik at det var vanlig at den også ble brukt som dress hvis man skulle pynte seg.

I Norge ser jeg mer for meg uniform av dype olabukse/skjørt etter valg og collegenser med skolenavn på, evt i valgfri farge. Det har jo mange allerede.

Skrevet

Jeg tviler på at skoleuniform hadde hjulpet på mobbingen. Som Søndagsengel nevnte, så kan det føre til mobbing av kroppen og det må da føles mye verre.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Mobbing av kroppen forekommer jo allerede, for alle bør jo være like tynne. Vel, det er i alle fall slik de fleste tenker på ungdomsskolen.

Ved å ta i bruk skoleuniformer, får man faktisk borte det største problemet på mobbing. For veldig mange blir mobbet, fordi de ikke har de samme moteklærne som alle andre. Dette er et stort problem i skolen, og derfor burde skoleuniform blirr innført.

Barn av "fattige" foreldre, kunne fått føle seg lik som alle de andre. Fordi de da hadde fått gått i de samme klærne.

Huff, dette ble rotete, men håepr dere forstår hva jeg vil frem til :wink:

Skrevet

Barn av "fattige" foreldre, kunne fått føle seg lik som alle de andre. Fordi de da hadde fått gått i de samme klærne.

Du så kanskje det jeg skrev over, om at de med dårlig råd kjøper skoleuniformer av dårlig kvalitet, som de blir mobbet for?

Gjest becca ikke innlogget
Skrevet

Du så kanskje det jeg skrev over, om at de med dårlig råd kjøper skoleuniformer av dårlig kvalitet, som de blir mobbet for?

Men hvem har sagt at man må ha et system med billige og eksulsive utgaver at uniformene?? :roll: Man kan jo ta lærdom av event feil andre har gjordt før.. :sjarmor:

Klart man forsatt vil bli mobbet for kropp og utseende, men det hadde vært deilig (husker fra min hverdag) p slippe å bli mobba pga at man ikke hadde rå til Levis bukser osv..

:oops:

Skrevet

Jeg tror uniform kan fjerne noe mobbing, men absolutt ikke all! Hva med fysiske funksjonshemninger? Avvikende utseende? Fett hår? Kviser? Lærehemninger? Manglende sosial kompetanse?

Skrevet

Men hvem har sagt at man må ha et system med billige og eksulsive utgaver at uniformene?? :roll: Man kan jo ta lærdom av event feil andre har gjordt før.. :sjarmor:

Klart man forsatt vil bli mobbet for kropp og utseende, men det hadde vært deilig (husker fra min hverdag) p slippe å bli mobba pga at man ikke hadde rå til Levis bukser osv..

:oops:

Det er da ingen som har bestemt at det være slik. Men i et samfunn finnes det folk med mye penger og folk med lite penger. De som ikke har så mye vil naturlig nok ikke ha råd til å kjøpe skoleuniform og alt som hører med, og det vil måtte finnes ordninger som f.eks. i England hvor man får en slags kupong og kan kjøpe skoleuniformer billig, men ikke fra de vanlige butikkene, de må kjøpes i egne butikker. Det er jo klart at barna får med seg hvem som har kjøpt klærne sine hvor. Barn vet utmerket hvilke foreldre som har god råd og hvilke som har dårlig råd, en skoleuniform gjør ingen forskjell.

Gjest Primula
Skrevet

Jeg tror ikke at skoleuniform ville ha fjernet mobbing i skolen, men den ville fjernet noe av kjøpepresset. Jeg blir nesten redd av det presset som er idag, med at man bare kan gå med det og det merke for å være med i gjengen. Det er en privatskole i trondheim som har innført skoleuniformer, men det er ikke uniformer slik de fleste ser dem for oss. Det er dongeribukser, og collegegensere i flere forskjellige farger.

Ved å innføre dette, hadde man sluppet mye av kjøpepresset.

Skrevet
Ved å innføre dette' date=' hadde man sluppet mye av kjøpepresset.[/quote']

Hva med etter skoletid da?

Skrevet

Er absolutt for, men på barneskolen vel og merke. Synes tenåringer skal få lov til å kle seg som de vil, og vise sin egen identitet gjennom klærne.

Skrevet

Datteren vår bruker skoleuniform. Jeg har ennå ikke sett en ulempe med det. De har flere valgmuligheter, men en standaruniform som alle må bruke på bestemte dager. Standaruniformen er lik for jentene i 1-4 klasse og 5-9 klasse.

Vi kan ikke velge "billig" eller "dyr" uniform, vi kan kun kjøpe uniformene i to spesielle butikker.

Skrevet
Datteren vår bruker skoleuniform. Jeg har ennå ikke sett en ulempe med det. De har flere valgmuligheter, men en standaruniform som alle må bruke på bestemte dager. Standaruniformen er lik for jentene i 1-4 klasse og 5-9 klasse.  

Vi kan ikke velge "billig" eller "dyr" uniform, vi kan kun kjøpe uniformene i to spesielle butikker.

Det er nok fordi skoleuniform ikke er vanlig. Dermed velger ikke folk med dårlig råd å sende barna sine på en skole med slike ekstrautgifter og det er derfor ikke behov for prisforskjeller på uniformene. Men hvis skoleuniform blir påbudt for alle det bare bli slik. Hvis man skal sammenligne seg med noe må det bli land hvor alle skolebarn har uniformer, som f.eks. England. Det er forskjell på å velge å bruke uniform og det å måtte bruke uniform.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...