Gå til innhold

MÅ ned 20 kg til oktober!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kraftig overvekt??? Jeg har samme høyde som TS, og veier 4 kg mindre. Jeg har en bmi som viser overvekt, men legen mener at jeg bare skal gå ned fem kg, og ikke mer. Med en slik høyde er man normalvektig etter bmi når man når 69 kg. Å veie 15 kg for mye er IKKE kraftig overvekt, kjære vene. Jeg veier 11 kg for mye til å kalles normalvektig. 

Det får da være måte på hva man skal si om vekten til folk her. 

Anonymkode: d8498...44b

Ro deg ned. Jeg plottet tallene til ts inn i en BMI-kalkulator og da kommer det opp "helseskadelig overvekt". 

Å veie 15 kilo for mye kan være kraftig overvekt jo. Det spørs jo hvor høy du er i utgangspunktet. Og siden tS ikke er spesielt høy faller hun inn i kategorien helseskadelig overvekt med den vekten hun nå har. 

Hva legen din mener om din situasjon har da heller ikke noe med ts sin sak å gjøre? 

Anonymkode: 8f954...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ro deg ned. Jeg plottet tallene til ts inn i en BMI-kalkulator og da kommer det opp "helseskadelig overvekt". 

Å veie 15 kilo for mye kan være kraftig overvekt jo. Det spørs jo hvor høy du er i utgangspunktet. Og siden tS ikke er spesielt høy faller hun inn i kategorien helseskadelig overvekt med den vekten hun nå har. 

Hva legen din mener om din situasjon har da heller ikke noe med ts sin sak å gjøre? 

Anonymkode: 8f954...92c

Enhver med sunn fornuft og et oppegående hode forstår at 15 kg overvekt ikke er kraftig overvekt. Du også, om du tenker deg litt om. Hun er 15 kg fra å regnes som normalvektig. 

Anonymkode: d8498...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enhver med sunn fornuft og et oppegående hode forstår at 15 kg overvekt ikke er kraftig overvekt. Du også, om du tenker deg litt om. Hun er 15 kg fra å regnes som normalvektig. 

Anonymkode: d8498...44b

Helseskadelig overvekt. Fedme. Kall det hva du vil, men alle bmi-kalkulatorene du plotter inn det tallet på går et nivå opp fra overvekt. Jeg skrev det ikke for å fornærme ts (noe jeg ikke har inntrykk av at jeg gjorde), men det virket som om ts trodde hun ikke hadde bikket over. 

Det er kanskje greit at noen kaller en spade for en spade fremfor å bagatellisere noe som kalles for helseskadelig overvekt. 

Anonymkode: 8f954...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Helseskadelig overvekt. Fedme. Kall det hva du vil, men alle bmi-kalkulatorene du plotter inn det tallet på går et nivå opp fra overvekt. Jeg skrev det ikke for å fornærme ts (noe jeg ikke har inntrykk av at jeg gjorde), men det virket som om ts trodde hun ikke hadde bikket over. 

Det er kanskje greit at noen kaller en spade for en spade fremfor å bagatellisere noe som kalles for helseskadelig overvekt. 

Anonymkode: 8f954...92c

Jeg vet hva bmi-kalkulatoren sier, men hadde virkelig håp for at folk klarer å tenke selv. Med 166 i høyde er man normalvektig på 69 kg. Det skal mer enn 15 kg til for å gå fra å være normalvektig til å være helseskadelig fet. At bmi-kalkulatoren fungerer på denne måten er vel de fleste klar over, men fornuften vår styrer vi selv, det er lov å bruke sitt eget hode.

Anonymkode: d8498...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva bmi-kalkulatoren sier, men hadde virkelig håp for at folk klarer å tenke selv. Med 166 i høyde er man normalvektig på 69 kg. Det skal mer enn 15 kg til for å gå fra å være normalvektig til å være helseskadelig fet. At bmi-kalkulatoren fungerer på denne måten er vel de fleste klar over, men fornuften vår styrer vi selv, det er lov å bruke sitt eget hode.

Anonymkode: d8498...44b

Ja. Så det er din fornuft som er fasit?

Anonymkode: 8f954...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

En har naturligvis en større vektnedgang de første ukene når en endrer kosthold. Det betyr ikke automatisk at en kommer til å gå ned like mye hver uke. 

Anonymkode: 8f954...92c

Det er jeg da fullt klar over, er mye vann man blir kvitt på starten og sånt, men jeg mener allikevel at det er fullt mulig å gå ned 20 kg innen oktober hvis man bare står på.

Anonymkode: 5d3ae...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å melde deg inn i vg.no sin vektklubb. Det gjorde jeg og har oppnådd fantastiske resultater. Dersom man vil ned i vekt er kosthold alfa omega. Trening er viktig for å opprettholde muskelmasse, men ikke viktigst i slanke-sammenheng. Jeg har ikke trent mye (for det meste gått rolige turer) og har gått ned 25 kg.

Vektklubb.no gir deg kunnskap og verktøy til å klare dette.

Lykke til!

Anonymkode: 17df5...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar alle :) 

Dere som diskuterer bmi, jeg ser absolutt poenget til dere begge.. Helt ærlig ser jeg ikke på meg som så overvektig , hva med de med 30, 40 ++ for mye? Jeg er jo nesten i samme kategori som de med mine 15. 

Men at bmien min tilsvarer det, for noen varsellamper til å gå. Jeg har jo ikke lyst til å være katorisert som helseskadelig overvektig. Jeg har ikke lyst å være missfornøyd lengre. 

Ja, jeg er helt enig at i et normalt travelt liv så er 1300kcal lite. Som sakt jeg er en sofapotet :fnise: i noen uker til pga skade. 

Men jeg bruker de 1300kcal fornuftig (liker jeg å tro?) dette spiste jeg igår:

frokost: 2grove polarbrød med leverpostei og litt majones.

mellom: gresk yoghurt.

middag: en hel pakke med wok+ 300g kyllingfilet (delte middagen i 2 og spiste med noen timer i mellom) 

kvelds: 3 fullkorn riskaker +eple. 

+2,5 skummet melk i kaffe, 1ss tran, 1/2ts Cocosa.         Sum: 1340kcal. 

Dette er en livsstilsendring, jeg skal leve "normalt" etter de 20kg er borte ligge på 2000kcal men også trene og bevege meg mer :) 

Ts

Anonymkode: 0486e...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe seg en slik sykkel du kan sykle på inne? 

Anonymkode: 3fd9c...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen takk for svar alle :) 

Dere som diskuterer bmi, jeg ser absolutt poenget til dere begge.. Helt ærlig ser jeg ikke på meg som så overvektig , hva med de med 30, 40 ++ for mye? Jeg er jo nesten i samme kategori som de med mine 15. 

Men at bmien min tilsvarer det, for noen varsellamper til å gå. Jeg har jo ikke lyst til å være katorisert som helseskadelig overvektig. Jeg har ikke lyst å være missfornøyd lengre. 

Ts

Anonymkode: 0486e...36f

Var ikke meningen å tråkke på noen tær, men jeg har selv veid en god del kilo for mye og jeg var veldig flink med å komme opp med unnskyldninger for meg selv. Jeg anså meg heller ikke som overvektig og da jeg så i speilet så jeg fremdeles den tynne versjonen av meg selv. For meg så var det et stort slag i trynet den dagen jeg tastet inn tallene i bmi-kalkulatoren og jeg var nesten helskeskadelig overvektig. Jeg visste jo ikke at jeg var overvektig en gang :P

Jeg forstår veldig godt at du ikke har lyst til å være misfornøyd, men 20 kilo til oktober, det blir veldig tøft og sjansen er stor for å mislykkes. Du har ikke mulighet til å vente til oktober neste år? 

Anonymkode: 8f954...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke meningen å tråkke på noen tær, men jeg har selv veid en god del kilo for mye og jeg var veldig flink med å komme opp med unnskyldninger for meg selv. Jeg anså meg heller ikke som overvektig og da jeg så i speilet så jeg fremdeles den tynne versjonen av meg selv. For meg så var det et stort slag i trynet den dagen jeg tastet inn tallene i bmi-kalkulatoren og jeg var nesten helskeskadelig overvektig. Jeg visste jo ikke at jeg var overvektig en gang :P

Jeg forstår veldig godt at du ikke har lyst til å være misfornøyd, men 20 kilo til oktober, det blir veldig tøft og sjansen er stor for å mislykkes. Du har ikke mulighet til å vente til oktober neste år? 

Anonymkode: 8f954...92c

Ble ikke fornærmet :) er veldig flink til å lyve  for meg selv "men du er ikke sååå stor"  når jeg prøvet klær blir det litt sånn wtf hvorfor passer ikke str 42? Ikke lenge siden jeg brukte 36. 

Sykelig overvekt er et stort slag i trynet! Det er vel ingen som har lyst å trø over den grensen.. 

Jeg har lyst å gi alt de neste 4 mnd alt jeg har. Om jeg går ned 10,15 eller 20kg så blir jeg ikke lei meg. Drømmen er selvfølgelig 20. 

Jeg er deprimert over at ikke lever livet mitt for det fulle. Nå skal jeg endre det som står i veien, ja det er så overfladisk som overvekt og utsende. Jeg trenger å like det jeg ser i spesielt for å føle meg vel :) 

ts

Anonymkode: 0486e...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble ikke fornærmet :) er veldig flink til å lyve  for meg selv "men du er ikke sååå stor"  når jeg prøvet klær blir det litt sånn wtf hvorfor passer ikke str 42? Ikke lenge siden jeg brukte 36. 

Sykelig overvekt er et stort slag i trynet! Det er vel ingen som har lyst å trø over den grensen.. 

Jeg har lyst å gi alt de neste 4 mnd alt jeg har. Om jeg går ned 10,15 eller 20kg så blir jeg ikke lei meg. Drømmen er selvfølgelig 20. 

Jeg er deprimert over at ikke lever livet mitt for det fulle. Nå skal jeg endre det som står i veien, ja det er så overfladisk som overvekt og utsende. Jeg trenger å like det jeg ser i spesielt for å føle meg vel :) 

ts

Anonymkode: 0486e...36f

Jeg forstår deg veldig godt. Har vært der selv, men er (heldigvis) på god vei ned nå selv om det tar altfor lang tid syns jeg. Var ikke like vanskelig å legge på seg. Anbefaler deg å kaste deg med på denne tråden, får mye støtte og motivasjon fra andre der. 

 

Anonymkode: 8f954...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.5.2016 at 22.54, AnonymBruker skrev:

Hjelp! Jeg må ned 20kg til 1/10 pga en operasjon veier i dag 84kg og er 166cm. 

Er det overkommelig? Har tenkt å være så sunn så mulig frem til da denne operasjon er viktig for meg.. 

Kosen skal være frukt :) 

problemet er at jeg pridag har veldig lavt aktivitet nivå.  Men nå som jeg har fått grønt lys skal jeg starte å gå turer og gradevis jobbe igjen (butikk) 

Anonymkode: 0486e...36f

Oi det høres tøfft ut å klare det. Tren. Men du må jo spise og drikke. det er jo viktig.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av, men jeg klarer ikke å holde meg lenger :P Er "helseskadelig overvekt" virkelig et begrep som brukes? BMI-skalaen har kategoriene undervekt, normalvekt, overvekt og fedme grad 1, 2 og 3. Helserisikoen øker med økende vekt, men det er ikke noe punkt hvor vekten plutselig blir skadelig, det er mange faktorer som spiller inn her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pringle skrev:

Ikke for å spore av, men jeg klarer ikke å holde meg lenger :P Er "helseskadelig overvekt" virkelig et begrep som brukes? BMI-skalaen har kategoriene undervekt, normalvekt, overvekt og fedme grad 1, 2 og 3. Helserisikoen øker med økende vekt, men det er ikke noe punkt hvor vekten plutselig blir skadelig, det er mange faktorer som spiller inn her. 

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/verktoy/bmi-kalkulator/?gclid=CIiR_raV_MwCFWUlcgodTuoHow

Ja. Melk.no bruker det begrepet. 

Anonymkode: 8f954...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

OK, takk. Jeg "fryktet" at det var en av de overvektsklinikkene igjen... Melk.no kaller det "helseskadelig overvekt/fedme", men "overskriften" er "helseskadelig overvekt". Jeg synes det er et ullent begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...