Sh999 Skrevet 24. mai 2016 #1 Skrevet 24. mai 2016 Hei! Lurer bare på om det er noen her inne som vet litt om rus enten dere har vært der selv, eller er pårørende? Jeg blir så forvirret av min eks som ruser seg og har levd på "gaten" i 3 mnd nå. Måtte jo kaste han ut pga vi har et barn som IKKE skal oppleve rus i hjemmet! Har ikke hatt mye kontakt disse mnd og han har sagt at han ikke har de rette følelsene for meg osv, at jeg må gå videre! (Jeg elsker han enda) men så i forrige uke kom han og ville ha hjelp, sa han elsket meg osv.. Jeg blir så forvirret?! Kan ikke tro at han bare bruker meg heller.. Og er det fordi han har rust seg på noe at han plutselig ble så kjærlig ? Sukk.. Som dere forstår, dette er slitsomt, men jeg klarer ikke helt og bare slå hånden av han og tenke på meg selv heller.. What to do?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #2 Skrevet 24. mai 2016 Nei, nei, nei. Bra du kastet ham ut, men for ditt og barnets skyld må du innfinne deg med at et forhold til ham er uaktuelt. Anonymkode: d6813...f6c
ajarRun Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 Hvis du lurer på om han er ruset kan du jo bare be han pisse i en sånn kopp fra Apoteket, koster sånn 300 spenn tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 4 minutter siden, Sh999 skrev: Hei! Lurer bare på om det er noen her inne som vet litt om rus enten dere har vært der selv, eller er pårørende? Jeg blir så forvirret av min eks som ruser seg og har levd på "gaten" i 3 mnd nå. Måtte jo kaste han ut pga vi har et barn som IKKE skal oppleve rus i hjemmet! Har ikke hatt mye kontakt disse mnd og han har sagt at han ikke har de rette følelsene for meg osv, at jeg må gå videre! (Jeg elsker han enda) men så i forrige uke kom han og ville ha hjelp, sa han elsket meg osv.. Jeg blir så forvirret?! Kan ikke tro at han bare bruker meg heller.. Og er det fordi han har rust seg på noe at han plutselig ble så kjærlig ? Sukk.. Som dere forstår, dette er slitsomt, men jeg klarer ikke helt og bare slå hånden av han og tenke på meg selv heller.. What to do? Hallo? du skal leve ditt liv og ta vare på barnet, ikke vær naiv. Anonymkode: 7339b...165
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 Ikke godt å si hva han egentlig føler, men vil tro det skifter fra svart til hvit pga rus ja. Men han er ubrukelig for deg nå uansett hva han føler. Få han på avrusing, og ta vare på deg selv og barnet uten ham. Anonymkode: 198f4...768
Sh999 Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2016 Takk for svar! Ja, han venter på avrusning nå. Var med han til lege i går og fikk skrevet henvisning. Så han er kommet der at han ønsker selv å legges inn! Han søker trøst og støtte hos meg når han har det vanskelig, sånn har det alltid vært. Og det er nok fordi han vet at jeg står her alltid klar til og ta imot han når han er klar... Ønsker ikke et forhold til han nå selvfølgelig, det må evt bli den dagen han er ferdig i behandling. Og tviler faktisk på om vi noen gang kan ha et forhold uansett, jeg vil aldri klare og stole på han, og vi har helt forskjellige verdier. Men det er jo og så vanskelig å gå videre og glemme han, når hjertet mitt ligger hos han. Og da må jeg ha avstand for å klare det! Da kan ikke han bruke meg som støtte lenger, og jeg føler meg så slem for og si det til han. Han har ikke så mange..
Gjest Loverdose 2.0 Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 Det kan ikke sammenlignes, men en tidligere forelskelse av meg har av og på kontakt med meg. Han elsker meg over alt på jord, påstår han. Jeg tror det for det meste er rusen som snakker, men også håpet etter å leve et liv sammen med noen. Han snakker konstant om at han aldri kommer til å få familie da på bakgrunn av rusavhengigheten hans. Han er dog ikke så flink til å innse problemer selv, han står ikke på venteliste til avrusing da han selv mener han er rusfri (noe jeg gjentatte ganger har sett og forstått at han ikke er). Jeg syns så klart umåtelig synd på han og vil gjerne gå ut for å spise med han når han spør om det, men jeg vet han ønsker meg som kjæreste og ikke venninne. Da blir det plutselig veldig vanskelig da jeg ikke har romantiske følelser for han, kun omsorgsfølelse. Altså jeg ser på han som en venn. Han aksepterer ikke dette og har per nå blokkert meg på sosiale medier fordi jeg avslo sist gang han spurte. Jeg tar ikke kontakt med han av eget initiativ, så regner med han har gjort dette for å gi seg selv space nok til å glemme meg. Det har skjedd mange ganger før forøvrig. Jeg er ikke rusfri selv, men jeg er ikke avhengig, om det gir mening. Du bryr deg jo åpenbart mye om mannen og slik jeg leser det har du romantiske følelser for han også. Da blir det soleklart vanskelig å la han gå. Jeg ser også at du har barn, og da blir saken plutselig litt annerledes. Tenk på hva barnet kan utsettes for om du tar han inn i hjemmet ditt igjen. Hadde jeg vært deg ville jeg brutt alle bånd, da dette kun er skadelig i lengden. Så klart kan der være håp om han blir rusfri og greier å ta imot behandlingen, men det vil kun tiden vise. Om han vil ha deg tilbake forstår han deg om du velger å kutte kontakten og ber han ta kontakt når han er rusfri. Jeg regner med du kjenner han godt nok til å kunne se om han er ruset eller ikke og legge merke til oppførsel som tyder på at noe skurrer?
Sh999 Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2016 Tusen takk for et godt, utfyllende svar! Skjønner at du vet litt hva det går i.. Jeg har aldri rust meg på annet enn alkohol som normalt er (noen glass vin av og til om helgene) så jeg har ikke snøring på hvor vanskelig dette er for han egentlig! Jeg skifter mellom fortvilelse og sorg, forbannelse og kjærlige følelser på en gang. Vil så gjerne stole på han og tro på han, men jeg har og lært at jeg skal være forsiktig der. Jeg skuffer meg selv gang på gang når jeg er der for han og så får jeg ikke en dritt tilbake! Men samtidig kan jeg ikke klage fordi det er jo jeg som må sette grensene her. Han er jo ikke helt på plass nå, og kan ikke forvente så mye. Klarer vel stort sett og merke/se det nå ja! Men tviler av og til enda😳
Gjest Loverdose 2.0 Skrevet 24. mai 2016 #9 Skrevet 24. mai 2016 Hva er det han ruser seg på? Vet du bakgrunnen til at han ruser seg, har han hatt en traumatisk barndom eller begynte han med det av ren nysgjerrighet? Ja, det er du som må sette grensene her. Du går gjennom det samme som mange pårørende til rusmisbrukere gjør, håper du får kontakt med noen som er i samme situasjon! Det er fort gjort å tvile da rusmisbrukere er mestere i å lyve for å skjule sitt misbruk og oppbygge nok tillit til at de kan ruse seg på siden uten at partneren legger merke til det. Det er nesten en kunst å kunne se forbi manipulasjonen. Det er viktig at du ikke mister deg selv oppi alt dette og er klar over at ingenting er din feil. Det er ikke din feil at du ikke kan redde han, det er på hans vilje det står.
Sh999 Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #10 Skrevet 24. mai 2016 Igjen tusen takk😊 han har ikke hatt det helt lett i barndommen nei og begynte tidlig og eksperimentere med rus dessverre. Allerede vært 2 ganger på avrusning, kom til slutt inn under LAR , men så ramler han utpå igjen ! Han har rust seg på ALT, rivitril, hasj, amfetamin, heroin og dolcotin som jeg vet, og sikkert mye mer jeg ikke vet.. Han har prøvd syre (lsd) og vet jeg.. I sprøyteform.. Ja, så det dekker vel det meste😳
Gjest Loverdose 2.0 Skrevet 24. mai 2016 #12 Skrevet 24. mai 2016 Huff, med andre ord er det ganske alvorlig rusmisbruk. En ting hadde det vært om det gikk i hasj, pulver og syre en gang i blant, men når man begynner med sprøyter er turen tilbake til et normalt liv ganske lang. Jeg sier forøvrig ikke at der ikke er håp. Veldig trist å høre. Håper så klart det ordner seg for han og at du etterhvert finner ut hva som er best for deg. Det beste for deg ville jo uten tvil vært å holde deg unna han og bryte all kontakt en gang for alle, han har jo selv sagt at du burde komme deg videre, men forvirrer deg ved å sprette frem fra intet og be om hjelp. Det er nok som du sier fordi han vet du står klar til å hjelpe han. Du må sette grensene selv og stå fast ved dem, respekten han har for deg vil blasse ganske fort om du selv bryter grensene du setter. Sender deg forresten en liten PM også. Lykke til, håper igjen det ordner seg. Vanskelig og ekkel situasjon å være i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå