Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Med type 1 diabetes tar det litt tid før alle de insulinproduserende cellene er ødelagt. Alt i pancreas dør ikke på en gang, det tar tid. Det kan ta over et år til og med. 
Dette kalles "honeymoon phase". Det kan hende de tenker at du fortsatt produserer insulin. Og det kan godt hende du gjør, da du selv skriver her at du ikke har symptomer. Men fortsatt rart at blodsukkeret er så høyt, så synes ikke du skal gi deg før du får et klart svar på hvorfor de mener det er forsvarlig. Hvis de mener det er forsvarlig så er det nok det, men de bør kunne si hvorfor.

("The Honeymoon Phase (or Honeymoon Period) amongst people with type 1 diabetes refers to the period of time shortly following diabetes diagnosis when the pancreas is still able to produce a significant enough amount of insulin to reduce insulin needs and aid blood glucose control.")

Endret av blæddi
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk diabetes som åtteåring ble jeg lagt inn ganske raskt. Jeg husker det hadde blitt tatt blodprøve på legekontoret, og så ble jeg lagt inn dagen etter. Jeg er overrasket og skuffet over å lese om behandlingen du får. Diabetes er en sykdom man ikke skal ta lett på.

Det er ikke nødvendigvis lurt å trene dersom blodsukkeret er høyt heller, da kan det stige enda mer.

Anonymkode: 01657...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Gå på legevakten, bli innlagt. Nyoppdaget diabetes SKAL legges inn pga faren for ketoacidose, noe annet er uansvarlig. 

Anonymkode: 8d56a...267

Skrevet
13 timer siden, vannmelon91 skrev:

Jeg var på sykehuset i dag og tok blodprøver. Der målte de blodprosent, blodplatene, vitaminer, hormoner osv. Er dette vanlig? Får så lite informasjon. Er urolig at de mistenker noe annet da de måler blodprosent osv. Eller stresser jeg meg bare opp? 

Håper noen med diabetes eller noen som har peiling kan hjelpe meg litt, da fastlegen min og alle rundt meg ikke informerer meg. 

De mistenker nok ikke noe annet, men det er vanlig å ta rutine-blodprøver for å utelukke noe annet, og for å se hvordan ting står til ellers med kroppen din. Det hadde jo vært en kjempetabbe å ikke ta disse blodprøvene i tilfelle det var noe annet.
I tillegg har de sannsynligvis tatt en blodprøve som heter C-peptid for å sjekke om du fortsatt produserer insulin og hvilken type diabetes du har.

Gjest FarDareisMai
Skrevet
Et øyeblikk siden, vannmelon91 skrev:

Var nettopp på apoteket og kjøpte slike sticks. Den var ikke den mørkeste lilla fargen, men den nest mørkeste. 

Målte da blodsukkeret mitt og det var litt over 10. Jeg forstår ikke meg helt på disse sticksa. Kan det være pga lavkarbo dietten jeg har mye ketoner? 

Hvorfor er legevakten best? :) 

Tusen takk for det! 🙏🏻 Er godt å høre at flere reagerer på det! Det er veldig rart, og jeg blir unødvendig bekymra! :/ 

Det ser vel ut til at lavkarboen og metformintablettene dine fungerer, til en viss grad. Så hvis du har type 2, så er dosen for lav og må tilpasses videre. Men har du type 1, så er det mulig du har noe insulin igjen i kroppen, som sammen med tablettene holder blodsukkeret i sjakk til en viss grad. Hvis man går med høyt blodsukker over tid, så vil det danne seg ketoner i urinen. Hvis du etter hvert føler deg dårlig, trøtt, slapp og må tisse mye, selv med metformintabletter og lavkarbo, så er det tydelig at det ikke er nok, og at du må ha høyere dose, eller starte med insulin. 

Regner med at legevakta har mye førstehåndserfaring med diabetikere og syreforgiftning (det som skjer når man har gått med ketoner i kroppen over lang tid) så de henviser til sykehus ganske raskt, og du kommer inn i systemet fortere. Fastleger har som regel ikke samme erfaring, de har som regel mer erfaring med type 2. Syntes det er rart hvis du ikke har fått sjekket blodet for c-peptider, de gir en indikasjon på hvilken type du har. 

Nå er jo blodsukkeret ditt ikke så veldig høyt, så foreløpig er det nok ikke stor fare, men ville fortsatt fulgt med og vært forsiktig med hva du spiser og drikk mye vann, det driver ut ketonene fra kroppen. 

Man kan jo gå lenge med noe forhøyet blodsukker uten at det blir farlig, det er jo ikke sånn at man stryker med av å gå med BS på 10 over noen uker, men bra er det ikke for kroppen. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis lurt å trene dersom blodsukkeret er høyt heller, da kan det stige enda mer.

Det stemmer ikke. Trening senker blodsukkeret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min fikk diabetes i voksen alder, rett før han traff meg. Han fortalte meg at det startet med at han plutselig følte at han så veldig dårlig når han kjørte bil. Siden han brukte mye bil i jobben så dro han til optiker raskt, optikeren kunne tydeligvis se noe på øynene han og ba han dra til lege. Der ble det bekreftet at han hadde fått diabetes 1. Samboeren min er en veldig optimistisk fyr så han tok dette greit, mens legene tok dette veldig på alvor og var veldig opptatt av at han måtte prate med noen om dette "sjokket". Dagen etterpå ble han innlagt og fikk opplæring. 

Så det virker jo nesten som dette ikke taes like mye på alvor i dag. Jeg synes det høres rart ut at du ikke får time tidligere, men mulig det er for at du enda ikke har fått bekreftet hvilken type diabetes det evt. er du har. 

Anonymkode: 24b06...9a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dere snakker om sykehustimer og veiledere her; er dette noe bare type 1-pasienter skal ha...?

Jeg ble diagnostisert med diabetes for 11 måneder siden etter at en tilfeldig måling av langtidsblodsukkeret var for høy, og fikk vite at det sannsynligvis er type 2 siden jeg er kraftig overvektig og nærmer meg 40 (det er flere i familien min med type 2, men også to personer som har fått påvist type 1 som godt voksne). Men det er ikke blitt tatt noe blodprøver (ergo heller ikke C-peptider) og jeg har ikke fått noe veiledning, kun resept på blodsukkerapparat og metformin 1000 mg x 3.

Jeg har aldri ekstremt høyt blodsukker, og heller aldri lavt, men ligger mellom 6 og 14 et sted nesten alltid. Jeg prøver å finne et system på dette med blodsukker, men jo mer jeg måler, jo mer forvirra blir jeg. Alt jeg leser tilsier at blodsukkeret mitt burde stige den første tida etter et måltid, for så å gå jevnt og trutt nedover fram til neste måltid, og at det bør være på det laveste om morgenen, etter en hel natt uten mat/drikke. Men blodsukkeret mitt fungerer ikke sånn... 

Ofte kan blodsukkeret mitt ligge på for eksempel 8 før kveldsmat, for så å ligge på 7 en time etter kveldsmat og 8 igjen etter 2-3 timer.  Men på morgenen, da etter 8-9 timer faste, kan det pluselig ligge på 13, for så å gå ned til for eksempel 9 en times tid etter frokost. Hvorfor skjer dette? Hvordan får jeg kontroll over dette når jeg opplagt ikke greier å styre det med kosten og det jeg forstår er maksdose blodsukkerregulerende medisiner...? 

Beklager at jeg kupper tråden din, ts, jeg bare følte det var så mange her inne med mye kunnskap om diabetes... 

Anonymkode: 21c4d...47f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Arkana skrev:

Trening betyr at musklene forbruker energi som kommer til dem vis blodet.

Energien er blodsukkeret for å si det enkelt.

Insulinen et nøkkelen som låser opp døren inn til hver celle slik at den får energi.

Så type 1 diabetikere kan du piske gjennom en marathon  uten at blodsukkeret senkes dersom de (og det gjør de) mangler insulin.

Anonymkode: 115e8...258

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, vannmelon91 skrev:

Jeg var ekstremt tørst og tisset veldig mye når jeg spiste godteri og karbohydrater før det ble oppdaget. Ble veldig slapp og trøtt også har jeg hatt soppinfeksjon i mange måneder + jeg har mistet mye hår. 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg ligger på et gjennomsnitt på 13 når jeg ikke spiser karbohydrater og tar en pille som skal øke følsomheten for insulin. Jeg trener også, men blodsukkeret vil ikke ned.  Pillen heter metformin og type 2 diabetikere bruker den. Legen sa at jeg kunne teste den.. Men det virker ikke som jeg har så veldig mye insulin i kroppen da? Jeg har aldri vært under 10 uansett hva jeg har gjort. 

Har lest at kroppen tar skade av høyt blodsukker på sikt. Legen målte også langtidsblodsukkeret mitt og det har vært høyt i mange måneder. Syns da det er rart at jeg skal gå enda lenger med unødvendig høyt blodsukker da risikoen for senkomplikasjoner er der. 

Har snakket med diabetesforbundet. Tror ikke det er noe spesiell ekspertise der. De synes det er unødvendig at jeg går med høyt blodsukker og at fastlegen kan sette insulin. Siden jeg ikke er dårlig og har symptomer på syreforgiftning nå, så er det ikke akutt sier de. 

Jeg trodde det var standard behandling å få insulin relativt fort når det blir oppdaget. Tydeligvis ikke! :0 

Les gjerne litt her om diabetes http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/type-1-diabetes-1152.html eller på http://diabetes.no/om-diabetes/diabetes-type-1/

Høres rart ut at du har type 1. Ved type 1 har en vel ikke noen insulinproduksjon lenger og uten tilførsel av insulin får en vel syreforgiftning.

Du skriver at du ikke spiser karbohydrater. Hva spiser du da? Det er karbohydrater i det meste av mat.

Ellers sier "langtidsblodsukkeret" noe om andelen sukker i blod over ca de siste 8 uker. 

Når er neste legetime din? For øvrig skjønner jeg ikke hva som er galt med svaret fra diabetesforbundet,

Skrevet
10 minutter siden, Illuminatum skrev:

Les gjerne litt her om diabetes http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/type-1-diabetes-1152.html eller på http://diabetes.no/om-diabetes/diabetes-type-1/

Høres rart ut at du har type 1. Ved type 1 har en vel ikke noen insulinproduksjon lenger og uten tilførsel av insulin får en vel syreforgiftning.

Du skriver at du ikke spiser karbohydrater. Hva spiser du da? Det er karbohydrater i det meste av mat.

Ellers sier "langtidsblodsukkeret" noe om andelen sukker i blod over ca de siste 8 uker. 

Når er neste legetime din? For øvrig skjønner jeg ikke hva som er galt med svaret fra diabetesforbundet,

Har lest mye om diabetes.

Som nevnt ovenfor så kan man ha litt insulinproduksjon selv med type 1. Bukspyttkjertelen slutter ikke å fungere på et knips. Jeg har antageligvis litt insulinproduksjon igjen, om jeg har type 1 diabetes så vil denne produksjonen avta etterhvert.

Jeg har kuttet bröd, pasta, ris, alt av sukkerholdige matvarer. Jeg sjekker näringsinnholdet på alt av pålegg og matvarer for å sjekke at det ikke er så mange karbohydrater per 100 g eller 100 ml. Det er veldig mye jeg ikke kan spise, men siden karbohydrater omdannes til sukker i kroppen, så er ikke det bra for en med diabetes og hvertfall ikke når jeg ikke har insulin.

Skulle egentlig på legen den 24, men han hadde ikke fått prövesvarene fra laben på Aker Brygge. Det har gått over 2 uker nå. Så jeg må selv ringe å höre om de har fått svar, för jeg får ny legetime.

Absolutt ikke noe feil med svaret fra diabetesforbundet. De har värt kjempestöttende og flinke når jeg har ringt de. All äre til de. Jeg har ringt de ganske mange ganger, og det blir mye repetisjon, da noen av de ikke er eksperter på diabetes. Kanskje jeg formulerte meg litt feil, men det er ingenting i veien med svaret fra de nei.

Skrevet
14 minutter siden, Illuminatum skrev:

Jo, du kan ha litt insulinproduksjon igjen. Noen dager før det ble konstatert diabetes 1 på meg, hadde jeg faktisk følingsymptomer.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dere snakker om sykehustimer og veiledere her; er dette noe bare type 1-pasienter skal ha...?

Jeg ble diagnostisert med diabetes for 11 måneder siden etter at en tilfeldig måling av langtidsblodsukkeret var for høy, og fikk vite at det sannsynligvis er type 2 siden jeg er kraftig overvektig og nærmer meg 40 (det er flere i familien min med type 2, men også to personer som har fått påvist type 1 som godt voksne). Men det er ikke blitt tatt noe blodprøver (ergo heller ikke C-peptider) og jeg har ikke fått noe veiledning, kun resept på blodsukkerapparat og metformin 1000 mg x 3.

Jeg har aldri ekstremt høyt blodsukker, og heller aldri lavt, men ligger mellom 6 og 14 et sted nesten alltid. Jeg prøver å finne et system på dette med blodsukker, men jo mer jeg måler, jo mer forvirra blir jeg. Alt jeg leser tilsier at blodsukkeret mitt burde stige den første tida etter et måltid, for så å gå jevnt og trutt nedover fram til neste måltid, og at det bør være på det laveste om morgenen, etter en hel natt uten mat/drikke. Men blodsukkeret mitt fungerer ikke sånn... 

Ofte kan blodsukkeret mitt ligge på for eksempel 8 før kveldsmat, for så å ligge på 7 en time etter kveldsmat og 8 igjen etter 2-3 timer.  Men på morgenen, da etter 8-9 timer faste, kan det pluselig ligge på 13, for så å gå ned til for eksempel 9 en times tid etter frokost. Hvorfor skjer dette? Hvordan får jeg kontroll over dette når jeg opplagt ikke greier å styre det med kosten og det jeg forstår er maksdose blodsukkerregulerende medisiner...? 

Beklager at jeg kupper tråden din, ts, jeg bare følte det var så mange her inne med mye kunnskap om diabetes... 

Anonymkode: 21c4d...47f

Type 1 diabetes er på mange måter farligere enn type 2, bl.a. pga faren for ketoacidose, derfor er det viktigere at disse innlegges og innstilles på medisin i sykehus. Hvis du føler behandlingen du får ikke stemmer for deg eller ønsker mer hjelp, så be fastlegen din om å henvise deg til endokrinolog og diabetessykepleier. Som du sikkert allerede har fått beskjed om er det utrolig viktig at du forsøker å gå ned i vekt om du er overvektig, diabetes i alle former har mange kjipe følgetilstander, og har du fått type 2 pga overvekt kan du forebygge mye med å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 8d56a...267

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min fikk diabetes i voksen alder, rett før han traff meg. Han fortalte meg at det startet med at han plutselig følte at han så veldig dårlig når han kjørte bil. Siden han brukte mye bil i jobben så dro han til optiker raskt, optikeren kunne tydeligvis se noe på øynene han og ba han dra til lege. Der ble det bekreftet at han hadde fått diabetes 1. Samboeren min er en veldig optimistisk fyr så han tok dette greit, mens legene tok dette veldig på alvor og var veldig opptatt av at han måtte prate med noen om dette "sjokket". Dagen etterpå ble han innlagt og fikk opplæring. 

Så det virker jo nesten som dette ikke taes like mye på alvor i dag. Jeg synes det høres rart ut at du ikke får time tidligere, men mulig det er for at du enda ikke har fått bekreftet hvilken type diabetes det evt. er du har. 

Anonymkode: 24b06...9a4

Så flott det ble oppdaget för han ble veldig dårlig da.

Er dette lenge siden han fikk det påvist? Jeg har blitt henvist til öyelege, men har ikke fått time för 16. August. Var han dårlig når han ble lagt inn?

Er bra legene tar det på alvor. Det er sikkert mange som blir veldig knekt av å få en slik diagnose. Jeg har tatt det ganske bra selv rent psykisk sett. Likevel så skulle jeg önske at jeg har fått litt mer stötte fra helsevesenet.

Har ikke fått bekreftet hvilken type jeg har enda, nei. Det har gått over to uker nå. Alt går ufattelig tregt!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Arkana skrev:

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det vil i de fleste tilfeller synke, men det kan også stige.

AnonymBruker
Skrevet

Min bestevenninne fikk konstatert diabetes2 for to år siden etter at øyelegen hennes ba henne sjekke seg. Hun tok dette helt kaldt & rolig men var på sykehus i to dager.

Nå er hun friskere enn på lenge, 20 kg. lettere etter å ha lagt om kostholdet og bruker (som hun selv sier) 20 sek. morgen og kveld på å måle blodsukker og sette insulin. Hun har aldri hatt føling.

Anonymkode: ca23a...fb0

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva som stod i henvisningen som fastlegen din sendte til Endokrinologisk avdeling på sykehuset, TS?

Dette fordi at ved mistanke om oppstått type 1 diabetes bør (merk "bør") pasienten henvises til spesialist/sykehus for videre utredning os start av insulinbehandling.

Barn og unge henvises som øyeblikkelig hjelp, det samme er tilfellet for voksne med tegn til ketoacidose.

Anonymkode: 115e8...258

Skrevet

Tror han skrev: Diabetes mellitus INA
Det var alt tror jeg. Vet ikka hva INA betyr. Vet du?:)

Har ikke hatt tegn til ketoacidose nå disse to ukene, heldigvis. Jeg er ikke redd for syreforgiftning nå, er mer urolig for senkomplikasjoner da langtidsblodsukkeret mitt viste at jeg har hatt höyt i måneder. I tillegg så må jeg vente i 5 uker til. Og fastlegen min tror det er type 1. Så jeg stusset litt på hvorfor det skal ta så lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke Nærmere Angitt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er sikre på at det er diabets mellitus du har, men de er ennå ikke helt sikre på hvilken type.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...