Gjest Lizbet Skrevet 31. oktober 2004 #1 Skrevet 31. oktober 2004 Jeg sliter med å få vasket taket og veggene i leiligheten vår reine. De har vel aldri (etter at vi flyttet inn)vært helt hvite, men dette sotlaget som kommer krabbene inn hver vinter og sitter som bare heia, hvordan får jeg dette bort?? :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #2 Skrevet 31. oktober 2004 Det er ofte lettere å male over enn å prøve å vaske det jevnt og rent...
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2004 #3 Skrevet 31. oktober 2004 Men hvis det er så mye sot at det setter seg på både vegger og tak hver vinter, tror jeg at jeg ville sjekket peisen og pipa. Vi fyrer jevnlig og er ikke nevneverdig plaget av soten, men vi levde med grå vegger da vi leide et sted hvor røyken slo innover hver gang dørene på kaminen ble åpnet...
Gjest Lizbet Skrevet 31. oktober 2004 #4 Skrevet 31. oktober 2004 Det er ikke det at det kommer inn mye, men litt jevnt og trutt. Og det blir jo mye når jeg ikke får vasket det reint. Vi vurderer faktisk å male det før vi skal selge. FØr vi begynner med visninger. Selv om stua nok må pusses opp av neste mann...
Gjest Madden Skrevet 31. oktober 2004 #5 Skrevet 31. oktober 2004 Fikk i tips å bruke kraftvask! Det får du kjøpt på byggvarehus o.l.
Gjest gjest1 Skrevet 1. november 2004 #6 Skrevet 1. november 2004 Det er ikke det at det kommer inn mye, men litt jevnt og trutt. Og det blir jo mye når jeg ikke får vasket det reint. Vi vurderer faktisk å male det før vi skal selge. FØr vi begynner med visninger. Selv om stua nok må pusses opp av neste mann... Hvis dere skal selge ville jeg absolutt malt heller enn å vaske. Det tar ikke mer tid heller, fordi vaskingen tar sinnsykt med tid om du vil unngå at det blir skjoldete.
Gjest Madden Skrevet 1. november 2004 #7 Skrevet 1. november 2004 Men er det så lurt å male direkte over soten uten å vaske da? vil det ikke slå igjennom? tror nok at jeg hadde lagt litt mer energi i det og vasket ned med evt. kraftvask før jeg malte noe..dobbelt arbeid, men en unngår eventuelle plager senere....
Plonk Skrevet 1. november 2004 #8 Skrevet 1. november 2004 Nevøen min kjøpte en leilighet som var fullstendig innrøykt. De vasket taket med salmiakk før de malte (måtte vaske mange ganger, det var kjempeekkelt). Vet ikke om sigarettrøyk og sot går litt ut på det samme, sånn at kanskje salmiakk kan være tingen? Det gjør i alle fall flaten overmalbar etterpå.
Gjest Lizbet Skrevet 1. november 2004 #9 Skrevet 1. november 2004 Jeg fant noe på et nettsted med masse husmormateriale. Salmiakk, oppvaskmiddel og kaldt vann så ikke salmiakken fordamper. Får prøve det. Tenkte å forsøke nå, selv om det ikke er før til sommeren vi skal selge. Får bare prøve å se....
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #10 Skrevet 1. november 2004 Mal for guds skyld ikke uten å vaske skikkelig først. Skitten trekker gjennom malinga og lager stygge flekker fortere enn du aner!
Fakse Skrevet 2. november 2004 #11 Skrevet 2. november 2004 Om det er mye sot får du omtrent garantert skjolder når du vasker. Vask grundig med salmiakkvann eller kraftvask, og mal deretter over. Om det er hvitt trenger dere bare et strøk.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #12 Skrevet 9. november 2008 hei! har vaska med grønnsåpe og kraftvask, det funka! lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #13 Skrevet 9. november 2008 hei! har vaska med grønnsåpe og kraftvask, det funka! lykke til! Ville ikke brukt grønnsåpe, hvis jeg skal male. Og i hvertfall ikke kraftvask, hvis jeg ikke skal male da. kraftvask matter ned malingsfilmen.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2008 #14 Skrevet 9. november 2008 Jeg bruker grønnsåpe, salmiakk og microfiberklut. Det er sagt av produsenter av microfiberkluter at de ikke skal brukes sammen med vaskemidler fordi effekten da blir dårligere. Derfor har jeg aldri gjort det før nå. Jeg tenkte jeg skulle kaste en gammel klut av den typen som lignet frotè, fordi jeg synes den var dårlig. Ombestemte meg og brukte den som klut med grønnsåpe og salmiakk, og for et resultat. Det jeg trodde var slitasje, som aldri før har latt seg vaske vekk, forsvant. Det er helt utrolig så rent det ble.
Gjest dkth Skrevet 10. november 2008 #15 Skrevet 10. november 2008 Om det er hvitt trenger dere bare et strøk. stemmer desverre ikke om skitten sitter godt....vi flytta nettopp inn i en leilighet som var innrøyka, men det skjønte vi ikke før vi hadde forsøkt tre strøk med hvit takmaling og det fortsatt lyste gult og skjoldete gjennom. det endte med oljebasert grunning, det funka som gull. men slenger meg på at man selvfølgelig må vaske med kraftvask eller salmiakk for man maler, ellers sitter ikke malingen godt nok. en ting til er at når man først starter å male en ing, så ser man hvor ille resten ser ut.......iallefall var det sånn når vi startet oppussingen:) "...er veggen og karmene virkelig sååå stygge? :gjeiper: "
Gjest Faerie Skrevet 10. november 2008 #16 Skrevet 10. november 2008 Ettersom dette er en tråd fra 2004 vil jeg tro de fleste rådene kommer litt i seneste laget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå