Gå til innhold

Vurderer å melde til barnevern

Fremhevede innlegg

Gjest Sisti
Skrevet

Det er jo litt trist at flere her mener at bv ikke skal kontaktes før det er for sent (altså ikke før misbruk eller alvorlig omsorgssvikt har oppstått). Dette er jo en sak hvor bv faktisk har anledning til å sette inn gode tiltak, hvor de faktisk kan hjelpe både foreldre og barn, men så skal de ikke få den muligheten fordi ungene ikke er ødelagte nok??? 

Jeg syns du skal melde fra. Du melder om hva du observerer, de blir ikke fratatt ungene på det grunnlaget (blir de fratatt barna er det fordi bv har avdekket mer alvorlige forhold). 

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet
3 timer siden, Sisti skrev:

Det er jo litt trist at flere her mener at bv ikke skal kontaktes før det er for sent (altså ikke før misbruk eller alvorlig omsorgssvikt har oppstått). Dette er jo en sak hvor bv faktisk har anledning til å sette inn gode tiltak, hvor de faktisk kan hjelpe både foreldre og barn, men så skal de ikke få den muligheten fordi ungene ikke er ødelagte nok??? 

Ikke bare skal man mistenke omsorgsvikt, eller misbruk, men i følge mange her inne så skal man omtrent ha sett misbruket med egne øyne før man melder i fra. 

Hårreisende syns jeg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at alt dette er en families privatsak, og ingen barnevernssak.

Dersom det ofte ser ut som en svinesti der, så er det naturligvis noe som ikke er greit. Men siden husmorvikaren utgikk med døden på syttitallet, og barnevernet nok neppe tilbyr vaskehjelp eller annen hjelp i huset , så er det nok til mer hjelp og nytte for familien om du selv påpeker ovenfor foreldrene at du synes at det alt for ofte ser rotete eller møkkete ut hos dem og at det bekymrer deg med tanke på barna.

Anonymkode: f8e00...ae5

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎24‎.‎05‎.‎2016 at 8.59, AnonymBruker skrev:

Enig. I tillegg til svinestien, så er heller ikke alkoholisert bestefar og foreldre som sliter (er fr deprimert?) noe bra. Synes folk i tråden e ahr for høy terskel - det handle om å sende en bekymrignsmeldig som beskrivr stuasjonen. Dete ikke svar hvitt.

Jeg ville meldt om at barna lever under kummerlige og sktine forhold i et vanskelig hjem med veldig trang økonomi, men at barna ikke mishandles og omsorgsevnene synes å være grei, men at foreldrene trenger avlastning og hjelp.

Anonymkode: b7177...bf1

Ganske utrolig hvor fanatisk tillit mange har til barnevernets mulighet for å hjelpe her.

Barnevernet er ikke økonomer, og de kan ikke gjøre annet for økonomien enn å kontakte NAV for å høre hva de kan tilby familien av støtte Og dersom familien er noenlunde oppegående, så har de nok allerede vært i kontakt med NAV.

Barnevernet har heller ikke noen form for hjelp med logistikk eller husarbeid å tilby familier. Kvinnen i media i fjor som hadde brukket begge armene, var alene med tre barn og hadde søkt kommunen om hjemmehjelp, fikk avslag. Husmorvikaren som trådte inn når det var et midlertidig behov eller en kortvarig krise i en familie, finnes ikke lengre.

Avlastning har foreldrene kanskje behov for, dersom de er svært slitne. Samtidig sitter det nok langt inne hos mange å takke ja til dette, og mange ha nok prioritert nettopp det å ta vare på kvalitetstiden med barna fremfor å ha det strøkent, når de i perioder ikke har hatt krefter til begge deler.

Veiledning i foreldrerollen er det neppe mer behov for hos dem enn i en hvilken som helst gjennomsnittsfamilie?

Du er av den oppfatning at barna har det bra? Da mener jeg at det er langt mer nytte i omsorg og hjelp fra familie og venner, enn en bekymringsmelding i en sak som denne hvor barnevernet har lite å tilby. En bekymringsmelding vil nok kunne medføre at foreldrene blir enda mer slitne, og i tillegg til andre bekymringer familien har så kan den kanskje også være med på å skape en depresjon.

Anonymkode: f8e00...ae5

Skrevet

Joda, barnevernet kan sette inn tiltak mtp renhold og rot hjemme. Jeg har selv hatt ett slikt oppdrag for bv hvor foreldre trengte oppfølging og hjelp til å holde hjemmet I ok stand. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at barna ikke skal ha det helseskadelig. Et veldig rotete og skittent hjem er også urolig for hodet. Og hva når de ikke tør å invitere venner hjem pga at de er så flau over hvordan det ser ut? Og hvordan skal de få kose seg med lekene sine når de ligger under en haug med skrot og snus og bananskall?

Jeg var på visning et sted (privat visning uten noe langt forvarsel, type: passer det at vi kommer om 5 minutter), og der luktet det litt i det ene rommet. Eier sa at det lå et bananskall der et sted i dungen med klær/ting/boss. De holdt på å pusse opp litt og pakke, men likevel...

Anonymkode: 97549...181

AnonymBruker
Skrevet

Du kan melde, så kan bv og/eller nav bidra med økonomistyring og praktisk hjelp/veiledning i hjemmet. 

Du legger til i meldingen at du ikke er bekymret for omsorgsevnen, men for foreldrenes evne til å tilrettelegge for barna gjennom å ha en forutsigbar økonomi og et adekvat miljø i hjemmet. 

Anonymkode: c0adb...296

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...