Gå til innhold

Hvordan elsker man seg selv?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt å elske andre, ha kjærlighet for dem, og verdsette og bry seg. Men jeg forstår ikke hvordan jeg kan gjøre det for meg selv. Men jeg tror mangelen på omtanke og kjærlighet for meg selv fører til at jeg har et vanskeligere liv. Jeg har det mye vondt, og føler på at jeg er verdiløs. Jeg prøver å lære meg at jeg er verdifull, og prøver å være glad i meg selv. Men hvordan? 

Hvordan kan jeg vise meg selv at jeg er glad i meg selv? At jeg setter pris på meg selv?

Til andre viser jeg at jeg er glad i dem ved å si det, være der for dem, oppmuntre dem, vise forståelse, gjøre tjenester eller hjelpe dem, lytte til dem om de har problemer, stille opp om det er noe praktisk, fortelle dem hva jeg liker med dem, huske på dem om det er begivenheter i livet deres jeg vet er viktig, osv. Mange måter å vise og si og jeg er glad i dem og verdsetter dem, og at jeg ser på dem som verdifull. Men hvordan i alle dager gjør jeg det mot meg selv? Jeg kan ikke gå lenger i livet og føle på fullstendig manglende kjærlighet for meg selv. Ikke så mye selvhat lenger, men ingen verdsettelse av meg selv heller. Får en del fra andre, men jeg kjenner den ikke siden jeg ikke har for meg selv. Så hvordan lære meg å elske meg selv, og hvordan vise meg selv det? 

Anonymkode: fc25a...fe6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Elske seg selv syns jeg er litt voldsomt. For meg er det nok å akseptere at jeg har svakheter og styrker, og at om andre oppfører seg som dritt mot meg så er de kjipe mennesker som jeg ikke burde gjøre til lags. Man er ikke snill med kjipe mennesker, om det er deg selv eller andre de er kjipe mot.

Syns heller ikke jeg er "verdifull", men det betyr ikke at det er greit at andre utnytter meg heller. Jeg aksepterer meg selv, jeg trenger ikke sette meg selv på en pidestall

Anonymkode: a810f...eab

Gjest Bestyrerinnen
Skrevet

Jeg tror mennesker har veldig forskjellig syn på hva det vil si å elske seg selv. Jeg viser kjærlighet til meg selv ved å være tro mot mine verdier og ved å bevare min integritet. Dette gjør jeg ved å være et godt medmenneske, være lojal mot mannen min, være ærlig, gjøre fine ting for andre selv om det ikke kan spores tilbake til meg osv. I tillegg prøver jeg å fortelle meg selv at jeg er god nok, at jeg er den beste versjonen av meg - og at det får være greit. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...