AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Det startet for omtrent 2 år siden. Jeg våknet og skjønte ikke helt hva som skjedde, men merket at det var noe galt. Tok litt tid før jeg skjønte at det var hjertet som raste avgårde. Jeg hadde puls på 220. Jeg spratt opp av senga og trodde jeg skulle dø. Fikk vondt i hodet og kjeven. Ble også svett og svimmel. Det ga seg vel etter 5 minutter - da datt pulsen ned til rundt 70. Jeg fikk mast meg til legetime den dagen. De tok en EKG. Siden jeg har slitt mye med angst i rundt 10 år konkluderte legen med at det var et angstanfall. Disse "hjerteproblemene" har vart i 2 år nå - disse anfallene kommer noen ganger i måneden og pulsen varierer fra 150-220 når det står på. Det varer fra 1 minutt til 10 minutter. Etter 1 år med disse plagene ba jeg om flere undersøkelser. Jeg fikk da en 24-timers EKG. Selvfølgelig merket jeg ingenting under disse 24 timene. Legen fant heller ikke noe feil med hjertet. Både lege og psykolog sier det er angst, men jeg er helt uenig. Jeg har hatt angst så lenge at jeg vet hvordan det føles. Dette er noe annet. Så hva kan det være? Jeg har en del tics som går ut på at jeg må strekke/vri og vende på venstre skulder/rygg til jeg får vondt. Har tenkt at kanskje dette plager hjertet på en måte? Jeg har ingen smerter mens anfallene skjer, men det er veldig ubehagelig. Det som er rart er at dette skjer i 99% av tilfellene når jeg ligger i senga. Har også litt vondt midt i brystet og til venstre rundt der hjertet sitter. Men dette kan jo også være muskulært på grunn av tics og tvangstanker. Er redd og vurderer å dra til legen igjen. Men når de vet man har angst er det lett for dem å konkludere med dette. Hva slags tester kan legen gjøre videre bortsett fra EKG? Anonymkode: 78c70...bc8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Beklager å måtte si det, men det høres veldig ut som angst/panikk. Jeg jobbet på legevakten tidligere, og jeg har ikke tall for hvor mange ganger pasienter kom inn med mistanke om infarkt/hjertesvikt, hvor det viste seg å være angstrelatert. Det er rett og slett utrolig hvor fysisk disse anfallene føles på kroppen. Prøv dette neste gang: du skriver at du spretter opp av senga og tror du skal dø. Istedefor dette, når du kjenner at det skjer, fokuser med hele deg på pusten din. Kun på pusten. Rolig inn, rolig ut. Inn med nesen, saaakte. Blås ut med munnen. Hvis du klarer dette tør jeg faktisk banne på at du anfallet ditt forsvinner. Det er vel iallefall verdt et forsøk? Klem til deg. Anonymkode: cee60...a56 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager å måtte si det, men det høres veldig ut som angst/panikk. Jeg jobbet på legevakten tidligere, og jeg har ikke tall for hvor mange ganger pasienter kom inn med mistanke om infarkt/hjertesvikt, hvor det viste seg å være angstrelatert. Det er rett og slett utrolig hvor fysisk disse anfallene føles på kroppen. Prøv dette neste gang: du skriver at du spretter opp av senga og tror du skal dø. Istedefor dette, når du kjenner at det skjer, fokuser med hele deg på pusten din. Kun på pusten. Rolig inn, rolig ut. Inn med nesen, saaakte. Blås ut med munnen. Hvis du klarer dette tør jeg faktisk banne på at du anfallet ditt forsvinner. Det er vel iallefall verdt et forsøk? Klem til deg. Anonymkode: cee60...a56 Takk for svar:) Det kan jo selvfølgelig være angst, men det er så rart at jeg kan våkne av dette? Har man angst når man sover? Trodde sånne anfall ville komme i stressende situasjoner for eksempel, men de kommer jo nesten alltid når jeg skal sove, og jeg liker jo å sove 😅 det er jo også rart at jeg har hatt angst i over 10 år, men så plutselig begynner hjertet å tulle 😐 men jeg skal prøve tipset ditt neste gang det skjer 😀 Anonymkode: 78c70...bc8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå