Gå til innhold

Dere som har barn i barneskolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ber dere hele klassen til bursdagen? Eller f.eks bare gutter eller bare jenter? Hva er vanlig?

Anonymkode: 7bd5b...18c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke barn selv, men her er det vanlig med alle jentene/guttene, eller hele klassen. Klassene i barneskolen har mellom 12 og 23 elever, så hva man velger kommer nok litt an på klassestørrelse.

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet

Har førsteklassing, gutt. Inviterte bare guttene, de er 8 stk(forøvrig 8 jenter også). Har inntrykk av at det er de andre også har gjort.

Anonymkode: 05075...e18

Gjest Chroma
Skrevet

Her har skolen laget egne bursdagsgrupper, men man kan også velge å invitere alle jentene/guttene. Man står selvsagt fritt til å invitere hvem man vil, men dette er for å sikre at ingen blir utelatt.

Vi er fornøyd med ordningen.

Skrevet

Bare barna av samme kjønn. De er 26 elever i klassen så halvparten av dette er nok til hjemmebursdager. Her har alle invitert kun samme kjønn. 

Skrevet

Aldri hørt om noen som har bedt bare noen av guttene eller bare noen av jentene. Er som regel hele klassen, eller enten ALLE jenter/gutter. Nå har jeg ikke barn selv :fnise: Men hadde tenkt litt rart om de som evt hadde gjort det annerledes, nettopp pga at man ikke skal utelate noen.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bedt alle jentene i klassen. Dvs 8 stk i tillegg til henne. Vi bor ganske trangt, og å ta med guttene når vi ikke kan være ute, går ikke.

Nå har vår datter gått på skolen i ett år snart. Hun har vært invitert i 4 bursdager til de andre jentene i klassen. Hva de resterende 4 jentene har gjort, vet jeg ikke, om de ikke har hatt bursdag i det hele tatt eller om de kun har invitert noen få.

Anonymkode: 08762...225

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
9 timer siden, Alethia skrev:

Aldri hørt om noen som har bedt bare noen av guttene eller bare noen av jentene. Er som regel hele klassen, eller enten ALLE jenter/gutter. Nå har jeg ikke barn selv :fnise: Men hadde tenkt litt rart om de som evt hadde gjort det annerledes, nettopp pga at man ikke skal utelate noen.

Vi kommer til å be kanskje tre stk fra klassen, det er da nabobarna. Vår går i første klasse og de er over 50 stk i kullet. Så langt har det vært ca en bursdag i UKA, fordi alle inviterer enten alle i hele klassen eller alle av samme kjønn. Det blir for voldsomt rett og slett. Skal man prioritere alle disse bursdagene må man droppe turer på hytta, reise bort osv. Å be de i naboområdet mener jeg derfor er "innafor", da er det jo majoriteten som blir "ekskludert". Hadde man derimot invitert alle uten tre, SÅ ekskluderer man. Kanskje er det aktuelt å invitere alle av samme kjønn eller hele klassen når barnet blir eldre, men for nå holder det med tre nabobarn og tre, fire barn fra omgangskrets av oss foreldre, altså andre lekekamerater utenfor skolen. Endel av bursdagsfokuset blir nærmest hysteri, spør du meg. 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet

De er 50 unger på trinnet, så ber verken hele klassen eller alle jentene. Ber en håndfull av både gutter og jenter av de som er de faktiske vennene til barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Her er de også 50 unger på trinnet, men de er jo delt opp i 3 klasser. I klassen til min datter har alle sammen hittill (2.trinn) bedt alle i klassen. Det har vært litt til og fraflyttning, men de er nå 17 stykker i klassen. Det betyr ikke at det er 17 bursdager i året, for veldig ofte slåes bursdager sammen med 2-3 andre barn. Veldig greit å gjøre det sånn syns jeg, så deler vi foreldre på ansvaret også. Etterhvert blir det sikkert bare enten jenter eller gutter hos mange, men da alle jentene eller guttene i klassen.

Anonymkode: 1086b...858

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er de også 50 unger på trinnet, men de er jo delt opp i 3 klasser. I klassen til min datter har alle sammen hittill (2.trinn) bedt alle i klassen. Det har vært litt til og fraflyttning, men de er nå 17 stykker i klassen. Det betyr ikke at det er 17 bursdager i året, for veldig ofte slåes bursdager sammen med 2-3 andre barn. Veldig greit å gjøre det sånn syns jeg, så deler vi foreldre på ansvaret også. Etterhvert blir det sikkert bare enten jenter eller gutter hos mange, men da alle jentene eller guttene i klassen.

Her rullerer gruppene slik at alle er i samme klasse i løpet av året, helt sykt opplegg, men trinnet er altså en klasse. Det er et mareritt med 25 unger i en bursdag og ikke liker jeg det og ikke liker barnet det. Så vi går for koselig og med venner fremfor en hylefest med gærne unger.

Skrevet

Det er ikke alle som har mulighet til å invitere hele klassen, det kan være ganske mange. Vi har ikke hatt bursdag enda, men skal ha neste måned. Vi kommer enten til å be hele klassen (men da må vi leie lokale, da vi har en liten leilighet), eller alle jentene, som til nød får plass hjemme hos oss. Problemet er at min datter ofte leker med noen av guttene også. 

Jeg synes man enten inviterer en liten gruppe (på tvers av kjønn, med de barna leker mest med), da er det majoriteten som blir "ekskludert", alle jentene eller guttene, eller hele klassen. Det man IKKE gjør, er å utelate bare én eller noen få. I tillegg synes jeg man har et visst ansvar som forelder (i samarbeid med skole og FAU) å sørge for at det ikke er slik at ett barn aldri får bursdagsinvitasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Harlekin skrev:

Det er ikke alle som har mulighet til å invitere hele klassen, det kan være ganske mange. Vi har ikke hatt bursdag enda, men skal ha neste måned. Vi kommer enten til å be hele klassen (men da må vi leie lokale, da vi har en liten leilighet), eller alle jentene, som til nød får plass hjemme hos oss. Problemet er at min datter ofte leker med noen av guttene også. 

Jeg synes man enten inviterer en liten gruppe (på tvers av kjønn, med de barna leker mest med), da er det majoriteten som blir "ekskludert", alle jentene eller guttene, eller hele klassen. Det man IKKE gjør, er å utelate bare én eller noen få. I tillegg synes jeg man har et visst ansvar som forelder (i samarbeid med skole og FAU) å sørge for at det ikke er slik at ett barn aldri får bursdagsinvitasjoner. 

Dette synes jeg er mye bedre enn å slavisk følge regler og tenke at man da har gjort sitt. Men det er få som vil gjøre det sånn, fordi det fører til at man faktisk må sette seg inn i ting og tenke selv, det er jo slitsomt.

Sønnen min ble aldri invitert i bursdager i barnehagen fordi han var eneste gutt i sitt årskull. Årskullene over og under var på 8-10 stk, passe store til et selskap, så alle der inviterte sitt eget årskull. Min sønns årskull bestod av ham og 4 jenter, så jentene der inviterte heller alle jentene på avdelingen. Begge deler var innenfor "reglene" men førte altså til at min sønn ble ekskludert totalt.

Anonymkode: 99075...593

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Harlekin skrev:

Viktig!! 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg er mye bedre enn å slavisk følge regler og tenke at man da har gjort sitt. Men det er få som vil gjøre det sånn, fordi det fører til at man faktisk må sette seg inn i ting og tenke selv, det er jo slitsomt.

Sønnen min ble aldri invitert i bursdager i barnehagen fordi han var eneste gutt i sitt årskull. Årskullene over og under var på 8-10 stk, passe store til et selskap, så alle der inviterte sitt eget årskull. Min sønns årskull bestod av ham og 4 jenter, så jentene der inviterte heller alle jentene på avdelingen. Begge deler var innenfor "reglene" men førte altså til at min sønn ble ekskludert totalt.

Anonymkode: 99075...593

Jeg har i alle fall hatt god erfaring med dialog både i barnehagen og nå i skolen, jeg kan ringe og sende mail til lærer og SFO-leder hvis det er noe jeg vil gi beskjed om eller lurer på. 

Ditt tilfelle synes jeg er helt utrolig. Hvem utelater en elev i en klasse på 5 stykk, bare fordi han er eneste gutt?? Hadde han venner i klassen sin?

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Silfen skrev:

Her rullerer gruppene slik at alle er i samme klasse i løpet av året, helt sykt opplegg, men trinnet er altså en klasse. Det er et mareritt med 25 unger i en bursdag og ikke liker jeg det og ikke liker barnet det. Så vi går for koselig og med venner fremfor en hylefest med gærne unger.

Ja, skjønner at det blir vanskelig med barnebursdager der hele klassen inviteres da. Vil tro dette ikke er noe "krav" hos dere foreldre heller, når skoleklassen er lagt opp på denne måten? Merkelig opplegg av skolen. Skjønner at de ønsker at trinnet skal bli kjent, men dette kan jo løses på veldig mange andre måter istedenfor å drive å rullere på den måten. Ikke på grunn av at bursdager blir vanskelig, selvsagt, men veldig mange barn i småskolen har godt av den tryggheten det er å hovedsakelig forholde seg til en klasse. Kan jo være vanskelig for noen barn å bli godt kjent med andre barn om de blir rullert på den måten. Så kan de f.eks dele barna opp i en bestemt gruppe på tvers av trinnene, som har en dag sammen en gang i uken eller noe. Men nå kan det tenkes at jeg umiddelbart ble så negativ til denne løsningen, fordi jeg ikke kjenner til deg og derfor synes den hørtes fryktelig rotete ut. Men nå avsporte jeg litt her ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har invitert alle guttene i klassen. To ganger har min gutt blitt invitert til en jente , men da har hele klassen blitt bedt og det har vært i et stort lokale. Så det virker som det er vanligst å be kun jenter eller kun gutter.

Nå er trinnet delt inn i tre klasser, det har aldri vært snakk om å be andre barn på trinnet, kun klassevis.

Anonymkode: 24a46...1ac

Skrevet

Enten hele klassen eller alle jentene/guttene som jeg synes det bør være.

Vi har regler for det heldivis

Skrevet

Vi har både hatt bare guttene/jentene og hele klassen til mellomste da h*n ble 10 ( da leide vi fritidsklubben i nærmiljøet her 30 unger var litt mye å ha hjemme :fnise:

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner at det blir vanskelig med barnebursdager der hele klassen inviteres da. Vil tro dette ikke er noe "krav" hos dere foreldre heller, når skoleklassen er lagt opp på denne måten? Merkelig opplegg av skolen. Skjønner at de ønsker at trinnet skal bli kjent, men dette kan jo løses på veldig mange andre måter istedenfor å drive å rullere på den måten. Ikke på grunn av at bursdager blir vanskelig, selvsagt, men veldig mange barn i småskolen har godt av den tryggheten det er å hovedsakelig forholde seg til en klasse. Kan jo være vanskelig for noen barn å bli godt kjent med andre barn om de blir rullert på den måten. Så kan de f.eks dele barna opp i en bestemt gruppe på tvers av trinnene, som har en dag sammen en gang i uken eller noe. Men nå kan det tenkes at jeg umiddelbart ble så negativ til denne løsningen, fordi jeg ikke kjenner til deg og derfor synes den hørtes fryktelig rotete ut. Men nå avsporte jeg litt her ;)

Kunne jo valgt barna på gruppen. Men jeg syns det er poengløst å feire bursdag uten vennene sine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...