Gå til innhold

Voksne lærer barn å mobbe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Voksne er jo faktisk mye verre enn barna til å mobbe. Og det er der de har det fra - selvfølgelig. Og enkelte ser ut til å aldri vokse det av seg. De tar heller med seg den stygge mobbingen inn i voksenlivet, fordi enkelte enda ikke klarer å se andre nå suksess uten å ødelegge den for dem. Voksne kan lett lære barna sine å mobbe mens de sitter i stua og forteller om de irriterende kollegene på jobben, mens de selvfølgelig regnet med at barnet ikke får med seg hva som blir sagt. Voksne kan lære barna sine å mobbe ved å lirke av seg en liten kommentar om kvinnen som har på seg for liten kjole på stranda. Voksne kan lære barn å mobbe, ved å spy ut de fæleste ting om andre mennesker på nett, som barna selvfølgelig lett kan finne frem til - faktisk ved ren tilfeldighet. 

Hvorfor er det voksne mennesker som velger å være mobbere? Hvorfor er det enkelte som ikke engang ser, eller som ikke vil innrømme, at de driver med mobbing? Og hvorfor må de på død og liv videreføre styggheten sin til barn? Kanskje til og med uten å skjønne det selv? 

Det jeg ønsker, er at dere alle lærer dere å heller skrive frustrasjonene deres i en bok. For hånd. I en notatbok i nattbordskuffen. Der ingen vil finne den. Kanskje til og med brenne den når den er skrevet ut. Fordi ingen har godt av at du baksnakker eller kommenterer andres utseende eller væremåte. Det er faktisk ingen som har noen som helst nytte av det. Så hvorfor ikke bare skrive det ned der ingen kan lese de fæle ordene som sirkler inni deg? For jeg forstår at de fleste støter på mennesker og situasjoner der mindre pene tanker kan dukke opp. Noen har en trang til å få dem ut. Det er helt greit faktisk - bare du gjør det for deg selv. Skriv dem ned, og lat som om notatboka er en hemmelig venn som du kan snakke med, som du skriver brev til, og reflekterer med. MYE bedre enn å spre negativiteten ut til andre. Og spesielt for barn, som faktisk lærer av dere. Og jeg håper selvfølgelig at de aller fleste er enige i det.

Anonymkode: 5d997...983

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uenig.

De som er 'ordentlig' mobbere bruker ofte mobbing som utløp for dårlige følelser, som det å føle seg mindreverdig, uro i hjemmet o.l. Det å dytte andre ned for å føle seg selv bedre er noe så alt for menneskelig og langt fra noe som er forbeholdt den voksne verden.

Barn kan være ondskapsfulle. Voksne kan være infernalske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Uenig.

De som er 'ordentlig' mobbere bruker ofte mobbing som utløp for dårlige følelser, som det å føle seg mindreverdig, uro i hjemmet o.l. Det å dytte andre ned for å føle seg selv bedre er noe så alt for menneskelig og langt fra noe som er forbeholdt den voksne verden.

Barn kan være ondskapsfulle. Voksne kan være infernalske.

Beklager men om du alvorlig talt tror at Voksne ikke mobber og at voksne ikke kan være ondskapsfulle så er du en ufattelig naiv person.

 

Og infernalsk betyr da også ondskapsfull 

Infernalsk, eg. som hører til underverdenen, til helvete; nå: i høy grad ubehagelig, sjenerende; djevelsk, ondskapsfull.  https://snl.no/infernalsk

 

Men dette du skriver er jo bare et av mange eksempler på voksne som ikke vil ta det inn over seg at voksne også mobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom/Loki
2 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Uenig.

De som er 'ordentlig' mobbere bruker ofte mobbing som utløp for dårlige følelser, som det å føle seg mindreverdig, uro i hjemmet o.l. Det å dytte andre ned for å føle seg selv bedre er noe så alt for menneskelig og langt fra noe som er forbeholdt den voksne verden.

Barn kan være ondskapsfulle. Voksne kan være infernalske.

 

02fb232e290e954e31cbc27727ca24d5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Feologild skrev:

Beklager men om du alvorlig talt tror at Voksne ikke mobber og at voksne ikke kan være ondskapsfulle så er du en ufattelig naiv person.

 

Og infernalsk betyr da også ondskapsfull 

Infernalsk, eg. som hører til underverdenen, til helvete; nå: i høy grad ubehagelig, sjenerende; djevelsk, ondskapsfull.  https://snl.no/infernalsk

 

Men dette du skriver er jo bare et av mange eksempler på voksne som ikke vil ta det inn over seg at voksne også mobber. 

Hvor i allverden skriver jeg at voksne ikke mobber? Poenget er at det er feil å si at unger lærer mobbing utelukkende fra de voksne. Da anbefaler jeg å jobbe med barn og/eller lese faglitteratur.

Og jeg vet da inderlig vel definisjonen på infernalsk, så før du prøver å være nedlatende så bør du lese det som skrives.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Hvor i allverden skriver jeg at voksne ikke mobber? Poenget er at det er feil å si at unger lærer mobbing utelukkende fra de voksne. Da anbefaler jeg å jobbe med barn og/eller lese faglitteratur.

Og jeg vet da inderlig vel definisjonen på infernalsk, så før du prøver å være nedlatende så bør du lese det som skrives.

Jeg har jobbet med barn. Og jeg gikk ett år på barn- og ungdomsarbeiderlinjen på vgs. Så konklusjonen min kommer faktisk fra både opplesning og observasjoner. 

Jeg hverken sier eller mener at mobbingen kommer utelukkende fra voksne som lærer barna å mobbe. Det kan selvfølgelig være mange andre mulige årsaker som påvirker barnet til en trang til å være fæl mot andre barn. Men jeg mener at voksne ofte er en stor del av de årsakene. Etter å ha observert voksne, både på nett og i virkeligheten, så ser jeg at det faktisk er helt utrolig hva voksne klarer å lure ut av seg, med barna som publikum. Jeg tror at for mange voksne regner for mye med at barna ikke får med seg det som blir sagt mellom de voksne. Eller at det ikke er noen fare for at barna kommer borti de fæle innleggene sine på nett, uansett om det er på facebook, kvinneguiden eller andre nettsteder. Men jeg vet at det faktisk er utrolig lett å havne på kg ved ren tilfeldighet - bare av å google noe til en skoleoppgave. 

Enten man liker det eller ei, så lærer barn holdningene sine fra de voksne rundt seg. Det er de som går fram som et eksempel for barna. Når de lirker av seg alt mulig rart av frekkheter, så åpner de for barna å gjøre det samme. Hvis man som voksen sitter i stua og kommenterer hvordan overvektige bare er for late til å slanke seg (eksempel), så kan barn fange opp denne holdningen og videreføre den til skolehverdagen sin. 

Barn kan selvfølgelig også lære mobbing av hverandre. Men de barna må jo også ha fått holdningene sine fra et sted. Og jeg mener at til syvende og sist så har de tatt det fra voksne. Derfor mener jeg at vi voksne må bli flinkere til å holde negativiteten for oss selv. 

Anonymkode: 5d997...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med barn, og noen ganger lirer ungene av seg noe jeg vet de ikke akkurat har fra barne-TV.... Etter tid kan vi lett legge merke til de som har foreldre som ikke bryr seg om hva som blir sagt foran barna.

Samtidig er det jo noen barn som slår og mobber selv om foreldre er verdens mest oppegående. Men da er det gjerne en diagnose i grunn, eller at barnet ikke klarer å kontrollere sinne og misunnelighet osv. Det viktige da er ikke at foreldre bare snakker pent foran barnet, men at det blir satt grenser. Og at det åpnes for samarbeid med ppt, bup osv.

Også fins det jo de barna som har så store psykiske problemer at det tar flere år å gjør noe med.

Anonymkode: ea043...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn, og noen ganger lirer ungene av seg noe jeg vet de ikke akkurat har fra barne-TV.... Etter tid kan vi lett legge merke til de som har foreldre som ikke bryr seg om hva som blir sagt foran barna.

Samtidig er det jo noen barn som slår og mobber selv om foreldre er verdens mest oppegående. Men da er det gjerne en diagnose i grunn, eller at barnet ikke klarer å kontrollere sinne og misunnelighet osv. Det viktige da er ikke at foreldre bare snakker pent foran barnet, men at det blir satt grenser. Og at det åpnes for samarbeid med ppt, bup osv.

Også fins det jo de barna som har så store psykiske problemer at det tar flere år å gjør noe med.

Anonymkode: ea043...7e0

Det er det jeg mener med at det selvfølgelig er andre faktorer som spiller inn. Jeg mener bare at veldig mange voksne kunne hatt godt av å gå litt inn i seg selv for å prøve å legge merke til hva de faktisk sier foran barna. Og passe på at det ikke er styggheter. Jeg tror at mye av problemet ligger i innrømmelsen av at foreldre, tanter og onkler (og andre nære voksne) kan være de som lærer et barn å mobbe. Jeg tror at mobbingen faktisk ville blitt mye redusert hvis mange voksne bare gadd å holde negativiteten sin for seg selv. 

Anonymkode: 5d997...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt foreldre gjør - men også ikke gjør.
Har hørt så mange foreldre mene at ungen er gullungen, og hvis læreren sier at barnet forstyrret timen, har negativt adferd eller er frekk mot medelever, så er det inn til rektoren for å klage! 

Når barnet viser dårlig holdning og er stygg i kjeften velger mange foreldre å ikke ta opp konflikten.

Foreldre kan å snakke stygt om andre og se bort fra at ungen deres kan gjøre noe galt. Det er en utrolig dårlig holdning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det fins også de foreldre som ikke evner å gjøre noe med problemet. Selv om de ikke snakker nedlatende om andre foran barna. Men når barnet likevel begynner å mobbe, velger de å legge ansvaret på andre, som for eksempel lærer. Eller de skylder på de andre barna.

Mange foreldre tror at den eneste arenaen hvor mobbeproblemer kan løses, er på skolen. Men jeg mener at det er foreldre som har det største ansvaret. Det er DE som hovedsakelig har ansvaret for at barnet deres ikke ender opp som en dårlig person. Hvis de ikke takler å hanskes med ungen på egenhånd kan de kontakte eksterne instanser selv, evt be skolen om hjelp til hvem de kan kontakte og hva de kan gjøre hjemme. Selvfølgelig kan jo skolen gjøre sitt, og det skal de. Men det betyr ikke at foreldre ikke skal ta noe som helst del i det.

Anonymkode: ea043...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Enten man liker det eller ei, så lærer barn holdningene sine fra de voksne rundt seg. Det er de som går fram som et eksempel for barna. Når de lirker av seg alt mulig rart av frekkheter, så åpner de for barna å gjøre det samme. Hvis man som voksen sitter i stua og kommenterer hvordan overvektige bare er for late til å slanke seg (eksempel), så kan barn fange opp denne holdningen og videreføre den til skolehverdagen sin. 

Barn kan selvfølgelig også lære mobbing av hverandre. Men de barna må jo også ha fått holdningene sine fra et sted. Og jeg mener at til syvende og sist så har de tatt det fra voksne. Derfor mener jeg at vi voksne må bli flinkere til å holde negativiteten for oss selv. 

Anonymkode: 5d997...983

Enig.

Anonymkode: cae39...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbe? De voksne lærte barna sine og sloss, å true å skrike. Å bruke vold for å få viljen sin.

Dette kalles ikke mobbing, det kalles barn som tar etter mor og far og mener at vold er greit. Når det er sagt så mobber noen av dem også. Jeg har til gode å se en så sint unge som i tillegg var livsfarlig før han hadde fylt 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, michaeline__07 skrev:

Mobbe? De voksne lærte barna sine og sloss, å true å skrike. Å bruke vold for å få viljen sin.

Dette kalles ikke mobbing, det kalles barn som tar etter mor og far og mener at vold er greit. Når det er sagt så mobber noen av dem også. Jeg har til gode å se en så sint unge som i tillegg var livsfarlig før han hadde fylt 10 år.

Ja, enkelte situasjoner går såpass langt at det er snakk om vold. Det er enkelte barn som slår andre fordi det er "det de gjør hjemme". Men jeg tenker at det er en litt annen diskusjon igjen, for i et sånt tilfelle så burde lærer eller barnehageansatt observere barnet og barnets familie når de er tilstede, for å vurdere om det burde meldes ifra til barnevernet. Vold i hjemmet er jo noe helt annet enn foreldre som bare kommer med kommentarer om kollegene sine uten å tenke seg om.. det tenker ihvertfall jeg. 

Anonymkode: 5d997...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enkelte situasjoner går såpass langt at det er snakk om vold. Det er enkelte barn som slår andre fordi det er "det de gjør hjemme". Men jeg tenker at det er en litt annen diskusjon igjen, for i et sånt tilfelle så burde lærer eller barnehageansatt observere barnet og barnets familie når de er tilstede, for å vurdere om det burde meldes ifra til barnevernet. Vold i hjemmet er jo noe helt annet enn foreldre som bare kommer med kommentarer om kollegene sine uten å tenke seg om.. det tenker ihvertfall jeg. 

Anonymkode: 5d997...983

Ja - det blir en helt annen diskusjon for de som må være med i en slik diskusjon. Alle barn kommer vel i en alder hvor de utfordrer og prøver seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, michaeline__07 skrev:

Ja - det blir en helt annen diskusjon for de som må være med i en slik diskusjon. Alle barn kommer vel i en alder hvor de utfordrer og prøver seg.

Da synes jeg du skal gi deg da tråden ikke handler om det, og eventuelt lage en ny tråd.

Anonymkode: cae39...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, michaeline__07 skrev:

Ja - det blir en helt annen diskusjon for de som må være med i en slik diskusjon. Alle barn kommer vel i en alder hvor de utfordrer og prøver seg.

Slike tilfeller er vel heller i kategorien mulig mishandling i hjemmet - enten det er mot husdyr, foreldre eller barnet selv. Du kan eventuelt lage en egen tråd, som AB over har nevnt. Det jeg derimot sikter til er voksne som skjødesløst kommer med negative kommentarer og bemerkelser om andre rundt barna, som barna fanger opp og kan ta med seg i sitt eget liv. Mange av de tilfellene kan være rene uhell, eller at man ikke tenker over at barnet får det med seg, eller at man ikke klarer å innse det selv (manglende selvinnsikt). Eller voksne som ikke vil innrømme det engang. Det handler om å bli mer bevisst på hva vi sier rundt barn, på hva vi egentlig lærer dem når vi sier ting vi ikke burde si. Det er ofte ikke noe voksne er bevisst på, i forhold til vold. Vold og annen mishandling er da en helt annen diskusjon. 

Anonymkode: 5d997...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...