Katie88 Skrevet 21. mai 2016 #1 Skrevet 21. mai 2016 Hei! Noen av dere som har erfaring med hjelp fra lab1 med tanke på matintoleranse? Nevn gjerne andre steder dere har erfaring med 😊 Jeg trenger hjelp til å finne ut hva jeg kan spise og ikke.
MissPierce Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 En blodprøve hos fastlege kan gi svar, men ikke alltid blødprøver slår ut selv om man har en intoleranse. Min blodprøve slo negativt ut på laktosintoleranse, men var ikke tvil på at jeg har det. Ble kjempe dårlig under testen på sykehuset. Slo også negativt ut på blodprøve for cøliaki, gastroskopi viste at jeg har det. Eliminerings test er faktisk det sikreste. Å før mat dagbok over tid kan gi en god pekepinn på hva man reagerer på. 3
Sulosi Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Blodprøvene hos legen viser knapt nok allergier. Jeg har spurt legen pga intoleranse men svaret fra to leger er at prøver ikke viser det. Eliminering er den eneste måten å finne ut hva kroppen reagerer på. Begynn med de matvarene som er mest vanlige å reagere på som melk og hvetemel. Ta ett produkt ut av kostholdet noen uker, blir du bedre kan du dobbeltsjekke med å ta produktet inn I kosten igjen. Blir du da verre kan du regne med at du ikke tåler det. Feks melk, man kan være laktoseintolerant (da er laktosefri melk løsningnen) eller man kan være intolerant for melkeproteiner og da må man over på type Ris melk eller soyamelk . 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 9 timer siden, Raspberrypai skrev: Om du har fastlege så kan man ta blodprøve der. Spør man fastlegen om test for allergener/intoleranse så kan han/hun skrive ut et skjema for blodprøver, hvor pasienten kan krysse av for hvilke allergener/intoleransen man vil bli testet for. Og da er det jo bare å krysse av for alle, da får man en ganske god pekepinn på hva man tåler og hva man ikke tåler Pasienter kan absolutt ikke krysse v selv på blodprøveskjemaet. Hver og en blodprøveanalyse koster skattebetalerne ganske mye penger å få analysert derfor skal bare det som er relevant for pasientens problemstilling undersøkes. Legen som skriver ut / rekvirerer blodprøver går og god for at de aktuelle prøvene er relevant og nødvendig. De fleste leger i større byer rekvirerer også nå blodprøver elektronisk, slik at pasienten ikke får noe blodprøveark å krysse på. Og ts, du bør snakke med fastlegen din. Å eksprimentere med eliminasjonsdiett er ikke noe noen skal gjøre på egenhånd. Om moen tiår vil jeg tro vi får en ny folkelivstilsykdom - grunnet feilernæring hos alle dem som kutter ut melk og gluten uten sykdom. Særlig kvinner bør tenke seg godt om før de kutter ut store og viktige matvaregruppper på egenhånd. De aller fleste ønsker vel barn en dag? Anonymkode: f5d17...248 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 14 timer siden, Raspberrypai skrev: Om du har fastlege så kan man ta blodprøve der. Spør man fastlegen om test for allergener/intoleranse så kan han/hun skrive ut et skjema for blodprøver, hvor pasienten kan krysse av for hvilke allergener/intoleransen man vil bli testet for. Og da er det jo bare å krysse av for alle, da får man en ganske god pekepinn på hva man tåler og hva man ikke tåler Å nei du, det går ikke. For det første er det dyrt å sjekke for allergier og intoleranser og det er ikke nødvendig å sjekke alt heller, kun det man har mistanke om. Om en lege krysser av alle testene for allergier og intoleranser så reagerer laben og kontakter legen, for som sagt dette er fryktelig dyrt. Anonymkode: 4d05b...f41
Ulla Ullsokk Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 Den kjappeste løsningen er å gå til f eks Baldeklinikken og ta sånne stikk i armen. Det koster litt, men hjalp meg veldig! Den testen vanlige leger tar sier nesten alltid at alt er bra, for den viser ikke intoleranser. Legen min mente jeg tålte melk, men jeg får ansiktet fullt av utslett og dårlig mage av den miste lille melketing. Den beste testen er kroppen, men hvis du leter i blinde, kan ihvertfall den stikktesten hjelpe deg på veien. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Lovisenberg har en "raskt tilbake" kampanje nå. Så det skal være lett å komme dit for utredning. Anonymkode: 14fee...926 2
Katie88 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2016 Hei, ts her. Tusen takk fra svar fra dere😊 Det er slik at blodprøvene jeg tok hos min lege så fine ut. Jeg gikk da til en privat lege og fikk utslag på flere matvarer(igg test) Kutta ut alle sammen en god stund og nå vil jeg prøve å finne ut om jeg kan tåle bra å spise noen av de. Ser jeg trenger hjelp til å legge en plan. Så lurer da hvor og hvem det er lurt for meg å kontakte. 😊
BlendaSensitive Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 1 time siden, Ulla Ullsokk skrev: Den kjappeste løsningen er å gå til f eks Baldeklinikken og ta sånne stikk i armen. Det koster litt, men hjalp meg veldig! Den testen vanlige leger tar sier nesten alltid at alt er bra, for den viser ikke intoleranser. Legen min mente jeg tålte melk, men jeg får ansiktet fullt av utslett og dårlig mage av den miste lille melketing. Den beste testen er kroppen, men hvis du leter i blinde, kan ihvertfall den stikktesten hjelpe deg på veien. Hva i all verden mener du at en blodprøve hos balder skal avsløre som det ikke gjør hos vanlig lege? Eller mener du prikk-test? (stikk i armen og man legger inn allgergener for så sjekke for reaksjon). Prikk test gjøres forøvrig hos allergilege også. Og er ofte en bedre metode enn blodprøve alene. TS: be om henvisning til allergiklinikk. At du testet negativt på blodprøvene hos legen og positivt hos privat lege, har bare med at blodprøver ikke er en helt trygg måte å teste for. De bruker samme metode for å teste - ofte til og med samme laboratorium. Se artikkel under for hvorfor en test kan vise feil. Den aller beste indikasjonen for allergi er om man reagerer eller ikke på allergenet. Om hvorfor allergitester kan ta feil: http://www.nrk.no/livsstil/--allergitester-tar-svaert-ofte-feil-1.8016985 http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/allergi/allergi-18577.html?page=4
BlendaSensitive Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 16 minutter siden, Katie88 skrev: Hei, ts her. Tusen takk fra svar fra dere😊 Det er slik at blodprøvene jeg tok hos min lege så fine ut. Jeg gikk da til en privat lege og fikk utslag på flere matvarer(igg test) Kutta ut alle sammen en god stund og nå vil jeg prøve å finne ut om jeg kan tåle bra å spise noen av de. Ser jeg trenger hjelp til å legge en plan. Så lurer da hvor og hvem det er lurt for meg å kontakte. 😊 Du ber legen om henvisning til allergispesialist.
MissPierce Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 Laktosintoleranse testes sjelden hos fastlege. Det er en omfattende test som tar noen timer. Første gangen tok jeg den på sykehus, og andre gangen hos FURST. Å føre mat dagbok kan gi en indikasjon på hva man reagerer på. For da ser man hva man har spist. Ikke så lett å huske absolutt alt man dytter i seg over flere dager. Å så kan man gjøre enn elminerings test etterhvert. Sammen med lege. Lovisenberg er kjempe flinke på mave og tarm problemer, samt allergier. Jeg fikk masse hjelp der. Fastlege kan som oftest for lite om det.
Katie88 Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #12 Skrevet 22. mai 2016 Igjen tusen takk for svar 😊 Har ikke så mye akutte reaksjoner etter jeg har spist noe, kun magesmerter. men får diffuse symptomer i ettertid. Så er litt i tvil om det er snakk om allergi? Dere som har vært på Lovisenberg. Hvor ofte var dere der, og hvor lang er prosessen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå