Gå til innhold

Ny E18 gjennom Bærum


Far til 2

Anbefalte innlegg

Nå vurderes det altså å erstatte eksisterende E18 gjennom Bærum med en del tunneler frem til Asker sentrum til over 40 milliarder.

Fra før vet vi hva som skjer når tunnelene på eksisterende hovedveier i Oslo må oppgraderes. Idag er det langt på vei kaos ved  Brynstunnelen og Smestadtunnelen, og enda har de ikke begynt på det som blir kaos med oppgradering av Vålerenga tunnelen og Opera tunnelen.
Nå skal de altså erstatte eksisterende E18 med nye tunneler. Hadde det ikke vært smartere å legge en helt ny vei utenfor Oslo (gjerne i tunnel gjennom Kolsås og Vestmarka) slik at det i det minste er en avlastning når de nye tunnelene skal vedlikeholdes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Far til 2 skrev:

Nå vurderes det altså å erstatte eksisterende E18 gjennom Bærum med en del tunneler frem til Asker sentrum til over 40 milliarder.

Fra før vet vi hva som skjer når tunnelene på eksisterende hovedveier i Oslo må oppgraderes. Idag er det langt på vei kaos ved  Brynstunnelen og Smestadtunnelen, og enda har de ikke begynt på det som blir kaos med oppgradering av Vålerenga tunnelen og Opera tunnelen.
Nå skal de altså erstatte eksisterende E18 med nye tunneler. Hadde det ikke vært smartere å legge en helt ny vei utenfor Oslo (gjerne i tunnel gjennom Kolsås og Vestmarka) slik at det i det minste er en avlastning når de nye tunnelene skal vedlikeholdes ?

40 milliarder er sykt mye penger.  Bærum kommune ønsker altså dette, mens Oslo kommune nekter å bygge ut vei og vil heller investere i kollektivt.

Oslo vil aldri bygge ut e-18 da deres policy er å få flere over på kollektivt og færre biler i byen. Så det vil bli en propp ved Lysaker uansett og fortsatt like lange køer. Et eneste stort sløseri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Far til 2 skrev:

Nå vurderes det altså å erstatte eksisterende E18 gjennom Bærum med en del tunneler frem til Asker sentrum til over 40 milliarder.

Fra før vet vi hva som skjer når tunnelene på eksisterende hovedveier i Oslo må oppgraderes. Idag er det langt på vei kaos ved  Brynstunnelen og Smestadtunnelen, og enda har de ikke begynt på det som blir kaos med oppgradering av Vålerenga tunnelen og Opera tunnelen.
Nå skal de altså erstatte eksisterende E18 med nye tunneler. Hadde det ikke vært smartere å legge en helt ny vei utenfor Oslo (gjerne i tunnel gjennom Kolsås og Vestmarka) slik at det i det minste er en avlastning når de nye tunnelene skal vedlikeholdes ?

Det er nok ingen vei utenom stengte/delvis stengte tuneller når de skal vedlikeholdes. Men, hadde de som bestemmer hatt evne til å bygge vei utenom Oslo, slik at all trafikk som er gjennomgangstrafikk ikke gikk gjennom byen, hadde det vært noe helt anna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye E18 er 40 _år_ på etterskudd. E18 var en gang en 4-felts vei som man i ettertid har klemt inn to ekstra felt på ved å gjøre veiskulderen uforsvarlig slank samt at filene er av minimal bredde.

Man kan kanskje ikke bygge seg ut av kø, men når den veien er en av Europas tregeste hovedveier er det et klart signal om at den må bygges ut. Køen løser seg nesten alltid opp ved avkjøringen til Ring 3, så argumentet om at Oslo nå vil bli en propp holder ikke vann. Ring 3 er derimot en propp på lik linje som E18. Hvis Oslo bekymrer seg så veldig for kø foreslår jeg at dere bruker noen av bompengene vi bilistene utenfor Oslo sponser kollektivtrafikken deres med til å bygge Ring 4. For grunnen til at kollektivtrafikk i Oslo er så billig er bompengeinntektene fra folk som bor utenfor Oslo ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 problemer med dagens forslag.

Pris og beliggenhet.

Pris
Det har vært 3 alternativer for ny hovedvei mellom Oslo og Bergen. Det er stamveien (Haukeli), Riksvei 7 og riksvei 52. Disse 3 alternativene har lengder på hhv 379 km, 385 km og 439 km. Den laveste prisen er 19 millioner (Riksvei 52) og den dyreste er Haukeli på 37,7 millioner.

Det rimeligste alternativet mellom Oslo og Bergen koster dermed 43 millioner pr km.
Det dyreste alternativet mellom Oslo og Bergen koster 99 millioner pr km.

Lysaker - Asker på E18 er ca 16km og skal koste 41 milliarder, dvs mer enn det dyreste alternativet for ny vei mellom Oslo og Bergen. Dette gir en pris pr km på 2652 millioner pr km.

Dvs at beboerne i Asker og Bærum krever en vei som pr km koster 59 til 26 ganger mer enn veien mellom Oslo og Bergen. En vei med mange rasulykker hvert eneste år. Er virkelig beboerne i Asker og Bærum verd så mye mer enn beboerne i resten av landet ?

Bompenger
Det er nevnt beløp på bompenger som varierer fra kr. 100,- til 140,-. Det er i og for seg greit at det finnes en del mennesker som er rikere enn andre i disse 2 kommunene, men det finnes ant. også vanlige mennesker.
Å fra mennesker arbeidsplasser om de er tvunget til å bruke bil blir helt feil. Om de også må gjennom bommer på andre siden av byen blir det enda vanskeligere. Jeg tror mange tvinges til å si opp jobben, 140,-/mnd tilsier ca 3000,- pr mnd. Med 40% skatt må altså de som skal kjøre gjennom bommene hver dag tjene ca 55.000,-. ekstra i året bare for å kunne betale bomavgiftene. Det er ikke alle arbeidsgivere som vil øke lønningene så mye.

Kø problemer
Oslo har det siste året hatt massevis av køer , i hovedsak på Ring 3 pga vedlikehold av tunnelene. Men dette er bare småtteri i forhold til det som ant kommer når Vålerenga tunnelen og Opera tunnelen stenger.  En kan bare tenke seg kaoset om tunneler på E18 skulle stenge på samme måte. Folk kommer til å sitte i bilene og skyte på hverandre med pistol.
Om politikerne kan se for seg løsninger der de BÅDE må skape mindre køer og samtidig ikke skape krise ved vedlikehold av  tunnelene bør de helt klart vurdere en alternativ trase slik at disse kan avlaste hverandre. Jeg kan vanskelig se for meg at lenge tunneler lenger vest vil bli dyrere enn ny vei mellom Oslo og Bergen.

Mer penger til transport
Vi vet at Bærum også har forlangt ny bane/vei fra Fornebu. Noen mener at banen bør gå til Majorstuen eller sentrum. Kostnadene ved Fornebu banen har variert med årene, men de siste tallene jeg har sett omtaler 4,5-5 milliarder. Det finnes sikkert både høyere og lavere tall. Uansett blir snakk om VANVITTIG MYE PENGER.

Kanskje en litt annen prioritering med noen milliarder til eldre og uføre samt barn kunne vært en løsning som er bedre selv om det medfører at det går ut over f.eks. nye E18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man gjerne skulle brukt penger på. Grunnen til at det koster så enormt mye penger å utvide E18 nå er fordi vi har hatt 40 år med inkompetente politikere på Stortinget som ikke har skjønt at det er dyrere å spare seg til fant i stedet for å kontinuerlig vedlikeholde veinettet. I tillegg må du se på kostnadene knyttet til at så mange sitter i kø hele dagen. Bare at varetransporten står i kø på E18 koster 1 milliard kroner i året. Så kan du jo i tillegg ta med i regnestykket at folk som står i kø ikke får jobbet eller utnyttet fritiden sin. De nærmeste regnestykkene jeg finner er NAF sine beregninger som viser at kø koster Norge (i alle landets "storbyer") 2,6 millioner kroner i minuttet og at kø i Oslotrafikken vil koste 19,2 milliarder kroner i året i 2030 hvis vi ikke umiddelbart håndterer køene i Oslo. Du skal ha ganske mange dødsulykker på hovedveiene mellom Oslo og Bergen før det lønner seg samfunnsøkonomisk å droppe E18 til fordel for ny hovedvei til Bergen (som uansett burde tas med tog).

For å svare på avsporingen om Fornebubanen: en forutsetning for å kunne bygge ut på Fornebu var at Fornebubanen skulle bygges. At den fremdeles er på planleggingsstadiet er ikke noe annet enn en skandale og politisk blemme av dimensjoner. Men det er vel ingen som er direkte overrasket, i den grad at norske politikere over flere tiår har bevist at de ikke evner å planlegge infrastruktur for fremtiden. Kollektivtransport på vei løser heller ikke problemet uten at veinettet utvides: Ruter har selv sagt i Aftenposten at dersom de skulle satt opp flere leddbusser ut til Fornebu, så ville de røde bybussene stått i konstant kø til og fra Fornebu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå sier de altså at 16 km bei skal koste omtrent det samme som et forsvarsbudsjett- Burde de da ikke legge veien et annet sted. Som jeg har nevnt trenger tunneler vedlikehold og vi har sett hva dette har medført av kaos i Oslo. Lag en 20 km lang tunnel  med av/på kjøring i Asker/Sandvika og Oslo og legg store deler av trafikken dit. Det fjerner køen på dagens E18 og gir mulighet for mindre kaos når tunnelene skal vedlikeholdes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Det er vel ganske stor enighet om at dette er et direkte ulønnsomt prosjekt. Det er vel snart bare Bærum Høyre som vil ha denne veien, så det er på tide at man vurderer andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sunhands skrev:

Det er vel ganske stor enighet om at dette er et direkte ulønnsomt prosjekt. Det er vel snart bare Bærum Høyre som vil ha denne veien, så det er på tide at man vurderer andre løsninger.

Jeg skal love deg det er ganske mange andre enn Bærum Høyre som vil ha den veien. 

Synes også du har en uvanlig sterk tiltro til den temmelig usikre vitenskapen "beregning av samfunnsmessig nytte". (Med usikker mener jeg ikke unyttig eller ubrukelig, bare at dette er et område der det er veldig vanskelig å sette to streker under svaret.)

Anonymkode: d08ee...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...