drikkerbrushverdag Skrevet 22. mai 2016 #21 Skrevet 22. mai 2016 Jeg synes hun får finne ut av dette med sminke og klær selv, men hygiene bør du absolutt ta opp. Det er veldig sosialt stigmatiserende. Fokuser på renslighet i første omgang, ikke si at "ingen liker deg fordi du ikke vasker deg" (regner ikke med at du hadde sagt det sånn uansett, men du skjønner hva jeg mener). Det siste tror jeg hadde ført mer til trass. 1
Cata Skrevet 22. mai 2016 #22 Skrevet 22. mai 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Klær og sminke trenger du ikke legge deg opp i, men hygiene bør en tenåring lære seg. Anonymkode: 50153...e47 Enig i denne. Klær, sminke og "guttehobby" må hun få avgjøre selv, men det som angår hygiene bør du prøve å hjelpe henne med å lære seg. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #23 Skrevet 22. mai 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ei lillesøster som er hele 10 år yngre enn meg. Hun er nå i midten av tenårene. Våre foreldre er skilt, og hun bor hjemme hos min mor og stefar. Der hjemme er det null fokus på hygiene og etikette(?). Det har vært slik så lenge jeg kan huske. Huset står på halv åtte, og min mor har aldri brydd seg om hvordan hun eller vi barna ser ut mtp renslighet osv. Men samtidig har hun et hjerte av gull, hun bare evner ikke å se disse tingene. Tilbake til poenget... Min søster som snart skal begynne på vgs, eier ikke manerer, har så og si alltid fett og flokete hår(tror ikke hun klarer å vaske ut såpen ordentlig), kan ofte gå med skitne klær og matrester i munnvikene, lukter svette og vasker ikke hendene etter toalettbesøk. Det er også mye annet en kan sette fingeren på når det kommer til hygiene. Samtidig er hun en skikkelig guttejente som spille mye data, går med komfortable klær, null sminke og bh. Jeg har bodd borte i flere år, har derfor ikke lagt så godt merke til hvordan ting er før de siste 2 årene. Føler alle i familien unnskylder henne, at hun enda er ung osv når jeg prøver å ta opp dette Burde jeg gjøre noe? Den store verdenen der ute er hard, enda hardere for de som ikke passer inn... Anonymkode: a2d9f...74e Ser hun ikke hva venninner er opptatt av? Ingen lærere som har sagt noe? Ha henne hjemme hos deg i ferien og oppdra henne.veilede Anonymkode: f1dec...c14
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #24 Skrevet 22. mai 2016 Synes dere skal være forsiktig med å legge skylden på foreldrene hennes, jeg var sånn når jeg var på hennes alder og mine foreldre maste og maste om at jeg skulle dusje og skifte klær etch, jeg ble bare sinna og tok det som mas, og gjorde hva jeg ville. Kvinne 35 Anonymkode: 5d474...c15
Olava Skrevet 22. mai 2016 #25 Skrevet 22. mai 2016 21 timer siden, Herr Heftig skrev: Jeg syens ikke du burde si ifra. Det er typisk sånn som velmenende foreldre gjør. De tror de sier ifra, sånn at barnet ikke skal bli mobbet-plaget-utestengt, men så er det foreldrene som ender opp med å være mobberne. Eller i dette tilfellet blir det deg som blir mobbern. Er det noen som burde kunne si ifra om slike ting så er det familien. Og man burde selvfølgelig uansett gå forsiktig fram for å formidle budskapet, så det ikke tolkes som mobbing eller erting. Jeg er selv storesøster, og jeg vet at hvis det du beskriver hadde vært tilfellet med mine lillebrødre, så hadde jeg sagt ifra. Jeg er for eksempel ikke redd for å be dem om å vaske hendene sine, hvis de glemmer det eller unngår det. Nå er de fortsatt barn da, så er nok ganske annerledes her. Poenget er at det er lov til å bekymre seg og si ifra som storesøster også. Vi kan også veilede og være forbilder for søsknene våre, noen ganger har kanskje vi mer påvirkningskraft enn foreldre. Jeg tror du gjør søstera di en stor tjeneste hvis du hjelper henne med den personlige hygienen. Men gjør det varsomt, så hun ikke får problemer av det du sier. 1
fullkornspasta Skrevet 22. mai 2016 #26 Skrevet 22. mai 2016 Jeg syns du burde skamme deg om du ikke tar ansvar!
Kvinne87Rogaland Skrevet 22. mai 2016 #27 Skrevet 22. mai 2016 Det er jo det vi har storesøstre til! Du kan fint gi henne noen tips og litt veiledning. Når jeg vokste opp lærte jeg utrolig mye av min storesøster. Hun ga beskjed dersom jeg var helt ute på viddene når det gjaldt klær/sminke, og fremdeles er det slik at jeg spør henne om råd, for jeg vet at hun er 100% ærlig.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #28 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, Verena skrev: Er det noen som burde kunne si ifra om slike ting så er det familien. Og man burde selvfølgelig uansett gå forsiktig fram for å formidle budskapet, så det ikke tolkes som mobbing eller erting. Jeg er selv storesøster, og jeg vet at hvis det du beskriver hadde vært tilfellet med mine lillebrødre, så hadde jeg sagt ifra. Jeg er for eksempel ikke redd for å be dem om å vaske hendene sine, hvis de glemmer det eller unngår det. Nå er de fortsatt barn da, så er nok ganske annerledes her. Poenget er at det er lov til å bekymre seg og si ifra som storesøster også. Vi kan også veilede og være forbilder for søsknene våre, noen ganger har kanskje vi mer påvirkningskraft enn foreldre. Jeg tror du gjør søstera di en stor tjeneste hvis du hjelper henne med den personlige hygienen. Men gjør det varsomt, så hun ikke får problemer av det du sier. Hvis du har lest tråden, så ser du at det er mange som skylder på foreldrene, jeg har aldri sagt at storesøster ikke skal si noe, men at jeg synes at man skal forsiktig med å dømme foreldre, jeg var helt jævlig når jeg var liten, og det var ikke mine foreldre seg feil, de prøvde det beste de kunne. Jeg var bare veldig vanskelig. Noen barn/voksne vil rett og slett ikke høre på autoriteter uansett hvem det er. Anonymkode: 5d474...c15
Olava Skrevet 22. mai 2016 #29 Skrevet 22. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har lest tråden, så ser du at det er mange som skylder på foreldrene, jeg har aldri sagt at storesøster ikke skal si noe, men at jeg synes at man skal forsiktig med å dømme foreldre, jeg var helt jævlig når jeg var liten, og det var ikke mine foreldre seg feil, de prøvde det beste de kunne. Jeg var bare veldig vanskelig. Noen barn/voksne vil rett og slett ikke høre på autoriteter uansett hvem det er. Anonymkode: 5d474...c15 Jeg har ikke sagt noen ting om at det er foreldrene sin skyld. Det trenger det da ikke å være. Men jeg skrev at ofte kan storesøsken ha større påvirkningskraft på søsknene enn foreldrene har. Derfor kan det være greit at storesøsken er de som sier ifra, og de som setter et godt eksempel for søsknene sine. Det er jo som du skrev, at ikke alle barn og ungdommer vil høre på autoriteter. Da tenker jeg at søsken ikke akkurat anses som autoritære ovenfor hverandre, som kanskje gjør det lettere for storesøsken å formidle ting til yngre søsken.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #30 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, Verena skrev: Jeg har ikke sagt noen ting om at det er foreldrene sin skyld. Det trenger det da ikke å være. Men jeg skrev at ofte kan storesøsken ha større påvirkningskraft på søsknene enn foreldrene har. Derfor kan det være greit at storesøsken er de som sier ifra, og de som setter et godt eksempel for søsknene sine. Det er jo som du skrev, at ikke alle barn og ungdommer vil høre på autoriteter. Da tenker jeg at søsken ikke akkurat anses som autoritære ovenfor hverandre, som kanskje gjør det lettere for storesøsken å formidle ting til yngre søsken. Jamen, Jeg skrev at jeg mente at man skal være forsiktig med å legge alt skyld på foreldre-det var alt helle innlegget mitt handlet om, da må du vel forvente at jeg skal holde meg til saken når du sitere meg. Jeg synes du på disse 2 innleggene har lagt en del ord i munnen på meg. Anonymkode: 5d474...c15
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #31 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, Verena skrev: Jeg har ikke sagt noen ting om at det er foreldrene sin skyld. Det trenger det da ikke å være. Men jeg skrev at ofte kan storesøsken ha større påvirkningskraft på søsknene enn foreldrene har. Derfor kan det være greit at storesøsken er de som sier ifra, og de som setter et godt eksempel for søsknene sine. Det er jo som du skrev, at ikke alle barn og ungdommer vil høre på autoriteter. Da tenker jeg at søsken ikke akkurat anses som autoritære ovenfor hverandre, som kanskje gjør det lettere for storesøsken å formidle ting til yngre søsken. Sorry jeg ser nå at jeg så feil siteringa. Anonymkode: 5d474...c15
Olava Skrevet 22. mai 2016 #32 Skrevet 22. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sorry jeg ser nå at jeg så feil siteringa. Anonymkode: 5d474...c15 Hehe, begynte å bli ganske forvirra ja.. for jeg har helt ærlig ikke lest hele tråden, og har heller ikke sagt noe om å legge all skylda på foreldre.. misforståelser skjer, ingen skade skjedd
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #33 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, Verena skrev: Hehe, begynte å bli ganske forvirra ja.. for jeg har helt ærlig ikke lest hele tråden, og har heller ikke sagt noe om å legge all skylda på foreldre.. misforståelser skjer, ingen skade skjedd Anonymkode: 5d474...c15
Tilma Skrevet 22. mai 2016 #34 Skrevet 22. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns du kan si fra.. En god storesøster er gull verd når man har vokst opp med foreldre som ikke evner å lære bort slike vesentlige ting.. Anonymkode: ab785...c93 Helt enig der igrunn jeg. storesøstre kan være en pain in the ass så mange ganger, men det ligger jo mye godt bak det også. så hvorfor ikke bruke tittlen. BEdre at det kommer fra familie eller noen utad også mener jeg. Jeg hadde vertfall likt det bedre om det var søster eller annen familie som hadde sakt fra, fremfor den kuleste gutten på bakerste rad på i klassen! =)
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #35 Skrevet 22. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det jeg er redd for. TS Anonymkode: a2d9f...74e Det er ikke mobbing å si i fra på en ordentlig måte, men det er utrolig ille hvis ingen sier noe. Ja, hun er stor og vet kanskje mye av det selv, men ære være de familiemedlemmene som ikke gir opp når det kommer til slike ting. Er det ikke bedre at hun hører det fra deg enn at folk begynner å viske bak ryggen hennes? Hvis du pusher på om hvor viktig hygiene er, tror du hun kommer til å sitte som voksen å irritere seg over at du gjorde det, eller tror du hun kommer til å fatte selv at du gjorde det for hennes beste? Om du ikke sier noe risikerer du at hun senere lurer på hvorfor ingen tok tak i dette. Bryr man seg, sier man i fra, selv om det er ubehagelig. Anonymkode: 1b4e9...23c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #36 Skrevet 22. mai 2016 Hvordan var du selv som barn/ungdom, hvis foreldrene deres ikke ser viktigheten av dette som du skriver. Var det noen som hjalp deg? Jeg synes du skal si i fra, ikke om sminke og klær det handler mer om interesser. Men hygiene er viktig. Det er bedre at du sier det enn at hun skal ertes/mobbes på skolen. Har man først fått en dårlig start på vgs så skal det mye gjøres for å får det bort. Anonymkode: 931a8...1af
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #37 Skrevet 22. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var du selv som barn/ungdom, hvis foreldrene deres ikke ser viktigheten av dette som du skriver. Var det noen som hjalp deg? Jeg synes du skal si i fra, ikke om sminke og klær det handler mer om interesser. Men hygiene er viktig. Det er bedre at du sier det enn at hun skal ertes/mobbes på skolen. Har man først fått en dårlig start på vgs så skal det mye gjøres for å får det bort. Anonymkode: 931a8...1af Jeg var slik på barneskolen. Men ble tidlig opptatt av klær, sminke og gutter, og ble da mer obs på hvordan jeg så ut ute blant folk. Jeg er nok generelt en mer jentejente enn søsteren min, tror kanskje det også hjalp noe. Samtidig var jeg heldig og hadde en god venninne som sa ifra til meg. Tusen takk for alle svar og gode råd. Jeg får prøve å ta en prat med moren min, og samtidig kanskje tilbringe mer tid med min lillesøster. Jeg har nok ikke økonomi til å ta henne med til frisør og shopping av egen lomme, men kan kanskje ha en velværekveld hjemme hos meg istedenfor TS Anonymkode: a2d9f...74e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå