AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #1 Skrevet 21. mai 2016 Har ei lillesøster som er hele 10 år yngre enn meg. Hun er nå i midten av tenårene. Våre foreldre er skilt, og hun bor hjemme hos min mor og stefar. Der hjemme er det null fokus på hygiene og etikette(?). Det har vært slik så lenge jeg kan huske. Huset står på halv åtte, og min mor har aldri brydd seg om hvordan hun eller vi barna ser ut mtp renslighet osv. Men samtidig har hun et hjerte av gull, hun bare evner ikke å se disse tingene. Tilbake til poenget... Min søster som snart skal begynne på vgs, eier ikke manerer, har så og si alltid fett og flokete hår(tror ikke hun klarer å vaske ut såpen ordentlig), kan ofte gå med skitne klær og matrester i munnvikene, lukter svette og vasker ikke hendene etter toalettbesøk. Det er også mye annet en kan sette fingeren på når det kommer til hygiene. Samtidig er hun en skikkelig guttejente som spille mye data, går med komfortable klær, null sminke og bh. Jeg har bodd borte i flere år, har derfor ikke lagt så godt merke til hvordan ting er før de siste 2 årene. Føler alle i familien unnskylder henne, at hun enda er ung osv når jeg prøver å ta opp dette Burde jeg gjøre noe? Den store verdenen der ute er hard, enda hardere for de som ikke passer inn... Anonymkode: a2d9f...74e
KaDust Skrevet 21. mai 2016 #2 Skrevet 21. mai 2016 Jeg ville hvertfall ha sagt noe om vasking av hender etter dobesøk, men ja. Jeg hadde nok sagt ifra om de andre tingene også. Så får hun bestemme selv om det er noe hun vil gjøre noe med eller ei. 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 21. mai 2016 #3 Skrevet 21. mai 2016 Jeg syens ikke du burde si ifra. Det er typisk sånn som velmenende foreldre gjør. De tror de sier ifra, sånn at barnet ikke skal bli mobbet-plaget-utestengt, men så er det foreldrene som ender opp med å være mobberne. Eller i dette tilfellet blir det deg som blir mobbern.
KaDust Skrevet 21. mai 2016 #4 Skrevet 21. mai 2016 2 minutter siden, Herr Heftig skrev: Jeg syens ikke du burde si ifra. Det er typisk sånn som velmenende foreldre gjør. De tror de sier ifra, sånn at barnet ikke skal bli mobbet-plaget-utestengt, men så er det foreldrene som ender opp med å være mobberne. Eller i dette tilfellet blir det deg som blir mobbern. Går an å si det på en måte som ikke er mobbete. Hygiene er viktig, både for helse og andre ting (som arbeidslivet). 15
Tilma Skrevet 21. mai 2016 #5 Skrevet 21. mai 2016 Ville nok prøvd og sakt fra på en eller annen måte. men vanskelig hvordan en skal si fra. Påvirkningskraft eller noe? Om hun ikke vet alt det her, så må en jo begynne en plass - tenker jeg da. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #6 Skrevet 21. mai 2016 Vet du, jeg syns du burde sende mld til bv slik at mor kunne fått veiledning på slike grunnleggende ting som hygiene og å lære det vidre. Anonymkode: 75c1d...45b 15
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #7 Skrevet 21. mai 2016 Ja, du burde si noe. Anonymkode: 2f2fb...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #8 Skrevet 21. mai 2016 Jeg er selv storesøster til flere og ville tatt mye ansvar i en slik situasjon. Anonymkode: ad3f6...888 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #9 Skrevet 21. mai 2016 Klær og sminke trenger du ikke legge deg opp i, men hygiene bør en tenåring lære seg. Anonymkode: 50153...e47 10
Gjest Netttroll Skrevet 21. mai 2016 #10 Skrevet 21. mai 2016 Så klart burde du snakke med henne! Dette er veldig viktig med tanke på hvor mye mobbing det er i dag, prøv å fortelle henne litt om hvorfor hygiene og folkeskikk er viktig, snakk også om mobbing og venner. Når det kommer til klær og sminke kan du kanskje hjelpe henne med å handle noen nye klær til skolestart? Hun har nok aldri blitt lært opp å gå med Ok klær som inne er skitten, så det synes jeg er bare fint at du vil hjelpe. Men sminke kan du spare deg for, det er ikke viktig
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #11 Skrevet 21. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ei lillesøster som er hele 10 år yngre enn meg. Hun er nå i midten av tenårene. Våre foreldre er skilt, og hun bor hjemme hos min mor og stefar. Der hjemme er det null fokus på hygiene og etikette(?). Det har vært slik så lenge jeg kan huske. Huset står på halv åtte, og min mor har aldri brydd seg om hvordan hun eller vi barna ser ut mtp renslighet osv. Men samtidig har hun et hjerte av gull, hun bare evner ikke å se disse tingene. Tilbake til poenget... Min søster som snart skal begynne på vgs, eier ikke manerer, har så og si alltid fett og flokete hår(tror ikke hun klarer å vaske ut såpen ordentlig), kan ofte gå med skitne klær og matrester i munnvikene, lukter svette og vasker ikke hendene etter toalettbesøk. Det er også mye annet en kan sette fingeren på når det kommer til hygiene. Samtidig er hun en skikkelig guttejente som spille mye data, går med komfortable klær, null sminke og bh. Jeg har bodd borte i flere år, har derfor ikke lagt så godt merke til hvordan ting er før de siste 2 årene. Føler alle i familien unnskylder henne, at hun enda er ung osv når jeg prøver å ta opp dette Burde jeg gjøre noe? Den store verdenen der ute er hard, enda hardere for de som ikke passer inn... Anonymkode: a2d9f...74e Fikk du ikke rikelig svar i den tråden du opprettet for litt siden med helt nøyaktig samme innhold? Anonymkode: ca3c8...6bb 1
Dricka Skrevet 21. mai 2016 #12 Skrevet 21. mai 2016 (endret) Jeg tenker at hun sikkert finner ut av det selv snart. Når hun oppdager gutter kan det jo hende hun snur totalt. Du kan jo prøve å få henne interessert i sminke og sånne ting? Endret 21. mai 2016 av drop-dead
Ananas. Skrevet 21. mai 2016 #13 Skrevet 21. mai 2016 Nå kommer vel dette an på om du har økonomi til det eller om noen foreldre/besteforeldre evt. hadde hatt økonomi til å sponse det, men jeg tror den mest komfortable løsningen her kan være å invitere henne med deg på jentedag til frisør og shopping. Kanskje få se seg i speilet og føle at hun er fin. Kan være veldig sårbart å ta opp slike ting med ord. Men heller en samtale enn å ikke gjøre noe som helst, tenker jeg. Men velg da de mest kritiske tingene, som håndvask og svette.. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke rikelig svar i den tråden du opprettet for litt siden med helt nøyaktig samme innhold? Anonymkode: ca3c8...6bb Da må det være flere i samme situasjon. Jeg har ikke luftet denne problemstillingen her inne før. TS Anonymkode: a2d9f...74e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 15 timer siden, Herr Heftig skrev: Jeg syens ikke du burde si ifra. Det er typisk sånn som velmenende foreldre gjør. De tror de sier ifra, sånn at barnet ikke skal bli mobbet-plaget-utestengt, men så er det foreldrene som ender opp med å være mobberne. Eller i dette tilfellet blir det deg som blir mobbern. Det er akkurat det jeg er redd for. TS Anonymkode: a2d9f...74e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #16 Skrevet 22. mai 2016 Gjør som en over her sier, inviter henne med til frisøren. Sånn at dere fikser håret begge to. Kjøp noen hårprodukter til henne sånn at hun kan vedlikeholde det. Min stedatter var veldig lik som søsteren din, men det var ikke fordi hun ikke var opplært til det. Hver gang hun hadde vært på toalettet så måtte vi spørre om hun hadde vasket hendene og hver gang ble det retur for å vaske. Hun dusjet bare når hun fikk beskjed om det. Håret var konstant flokete og vi sendte henne på badet for å børste det når hun skulle ut eller før skolen. Hun pusset heller aldri tennene på egenhånd. Nå var hun yngre enn din søster, men oppførselen varte til et stykke opp i tenårene. Hver dag besto av terping på disse tingene. Vi snakket mye med henne om basic hygiene og det å stelle seg. De i klassen tok fullstendig avstand fra henne, men vi sa vel ikke så mye om det for ikke å tråkke på henne. Det var ikke så lett å ta opp dette første gangen, men vi anså det som så viktig (spesielt hygienemessig mht toalettbesøk og det å ha sunn tannhelse). Det går fint an å si ting på en hyggelig måte som ikke har med mobbing å gjøre. Bruk litt fakta (spre bakterier til resten av huset, andre kan bli syke, du kan bli syk av å spise middag hvis du ikke vasker hendene først, tennene blir dårlige, håret må kanskje klippes hvis det blir mye floker etc) Selv om det kan være vanskelig så er det viktig at du snakker med søsteren din om disse tingene. Hun risikerer å bli venneløs på vgs. Selv om hun kanskje ser etter hvert at hun ikke er helt på samme måte som de andre, og derfor endrer seg, så kan det være for sent til å få venner. Vgs er brutalt og hvis hun blir stemplet som "den rare" så er det gjort, dessverre. Anonymkode: 4b985...a46 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #17 Skrevet 22. mai 2016 Her tenker jeg foreldrene har svikta. Dette er noe et barn lærer opp igjennom årene. Spesielt å vaske hender etter do besøk og tannpuss morgen og kveld jeg ville snakket med min mor om hvor viktig det er at hun begynner å lære datteren sin hygiene. ville nok også tatt en prat med min søster lykke til Anonymkode: 3f798...f72 2
Hengebuksvinet Skrevet 22. mai 2016 #18 Skrevet 22. mai 2016 Her synes jeg absolutt du bør ta grep. Ungdomstiden er ikke lett for noen, og ofte tenker jeg at foreldre ved enkle grep kunne hjelpt barna å passe bedre inn sosialt. Jeg har tatt opp med foreldre og selvsagt eleven selv mange ganger at de må få på plass hygienen, og blir forbauset over at det likevel ikke blir forandring. Har fått. eks en åttendeklassing som bare pusser tennene i helgen (!!!), har fett hår, går i samme bukse på trening og på skolen og som lukter stramt. Stakkars gutt 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #19 Skrevet 22. mai 2016 Det er jo veldig avvikende å feks gå rundt med matgris rundt munnen i den alderen! Veldig spesielt at hun ikke selv har funnet ut av dette selv om foreldrene ikke har sagt noe. Dette bør du helt klart snakke med henne om, hvis ikke vil hun jo bli sett ned på. Ingen normale voksne mennesker går rundt med matsøl rundt munnen, med mindre det er et uhell en gang i blant. Anonymkode: b9bd7...3aa 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #20 Skrevet 22. mai 2016 Syns du kan si fra.. En god storesøster er gull verd når man har vokst opp med foreldre som ikke evner å lære bort slike vesentlige ting.. Anonymkode: ab785...c93 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå