Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Daiquiry skrev:

Er det flere steder man ka få kjøpt Hardangerbunad? Eller er det kun Husfliden som et et alternativ?? 

Husfliden, Norske bunader og du kan gå på ulike kurs hvor du lærer å sy bunaden selv. Eller du kan være heldig å finne en som kan lage forkle, en annen som lager stakk og liv, en tredje som lager belte og bringeduken. Som sistnevnte var det bunader ble laget fra gammelt av, eller deler ble arvet fra mor/bestemor til kommende konfirmant. 

Anonymkode: e16d5...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette er jeg ikke enig med. Noen syr faktisk sine bunader hjemme hos seg selv. Jeg har sydd en og vet hvilket arbeid det er. Der er ikke aå mange igjen som jobber med bunadssøm i dag i forhold til for 10 til 30 år isden. Bunader ble på landsbygda sydd av bestemødre, tanter, mødre og andre stykkevis og delt. Utstyr som stoff og tilbehør ble kjøpt på Husfliden fordi de var de eneste som hadde dette. Det var og de som hadde mønstre, mønstre som er så elendige at du må ha enten gode håndarbeidsferdigheter eller en god læremester som kunne hjelpe deg med å finne ut av mønsteret/oppskriften. Ikke for særlig mange dager siden hørte jeg en som har drevet med håndarbeid i over 70 år klage over Husflidens elendige mønstre. Så mange seriøse tilverkere i Norge, er der ikke i forhold til alle de bunadene som blir til i Norske stuer og kjøkken. 

Du trekker frem forholdene Kineserne sitter og jobber under. Men tenker du på at de kanskje ikke hadde hatt arbeid om det ie var for Norskebunader.no? Hva tror du Kineserne som jobber med å sy bunader foretrekker, arbeid eller ikke? 

At stoffene blir av dårligere kvalitet har jeg ingen som helst tro på. Veving, kjemikalier til farging og grunnmaterialet er det samme. Tror du huslfliden med sine strenge krav, vil godta dårligere kvalitet på hovedmaterialet sitt? 

Forskjellen på den bunaden jeg skal ha,  sydd hos Norske bunader, er en besparelse på omlag femtentusen NKR, dersom jeg ikke skal gjøre/sy noe selv med bunaden.  Men jeg har ikke tatt en endelig beslutning på hvordan ny bunad skal bli til. 

En gang i tiden ble det meste av klær sydd hjemme, så forsvant stoffbutikkene etterhvert som billigbutikker tok over hele markedet. Det svarte seg ikke lenger å sy. 

Anonymkode: e16d5...ddd

Jeg vet ikke om jeg kanskje misforstår deg, eller om vi på et eller annet vis snakker forbi hverandre, men jeg synes innlegget ditt vinter om at du ikke helt forstår problematikken.

En av årsakene til at det går tregt med rekrutteringen av nye bunadtilvirkere er at de ser at de må jobbe mye for veldig lite. Utenlandsproduksjonen tatt i betraktning er jo faktisk selve yrket bunadtilvirker også truet og ingen ønsker å utdanne seg til arbeidsledighet. Om mønstrene til Husfliden er vanskelige er det vel fordi de skal være for de innvidde, enten de som har fagbrev og er ansatt av Husfliden, eller de som har gått kurs. De må jo også ha en mulighet til å beskytte sine arbeidsplasser.

Videre kritiserer jeg jo ikke arbeiderne i Kina for at de tar jobbene de blir tilbudt. Jeg ber dere som kjøper kinabunad tenke på hvor overskuddet havner. Si en bunad koster 20 000, men på tross av mange arbeidstimer koster det ikke så mye å få en bunad brodert av kinesiske arbeidere. Jeg tviler på at arbeiderne får betalt ekstra selv om bedriften går med enormt overskudd. Hele produksjonen vitner om at det ikke handler om hverken omtanke for arbeiderne eller kjærlighet til håndverket, det er kun profitt som teller.

Og jo, stoffene kan bli dårligere i kvalitet når produksjonen går opp. Dette fordi de ikke lenger har tid til den samme kvalitetskontrollen som tidligere. Vevstolene, arbeiderne og det hele kan være det samme så mye det vil, men har man ikke tid til å gjøre godt arbeid går kvaliteten ned. Husfliden har jo ikke så mye valg, de som andre tilvirkere må jo bruke de stoffene som er å få tak i. De er jo ikke som at det finnes overveldenede mange veverier som produserer disse stoffene. Men jeg kjenner faktisk flere tilvirkere som fortviler over at kvaliteten blir dårligere, og som har en dialog med veveriene angående dette.

 

  • Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Daiquiry skrev:

Er det flere steder man ka få kjøpt Hardangerbunad? Eller er det kun Husfliden som et et alternativ?? 

Det finnes flere private tilvirkere rundt om kring i landet som kan sy for deg om du kan skaffe materialpakke. Ellers er det tradisjon i Hardanger at forskjellige håndverkere produserer de ulike delene, som en annen også skriver.

Skrevet

Vel, jeg kjenner hun som driver Husfliden lokalt her. De produserer sine herrebunader - i Kina. HUSFLIDEN altså! Dette fortalte hun at gjelder de ALLER FLESTE Husflider. På damebunader så er det mest lokalt, men ikke alt. Resten kommer fra Kina. 

Forskjellen på firmaer som Norske Bunader og Husfliden er vel at førstnevnte er ærlige om praksisen.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Humbug og fanteri! Kjøp heller partydrakt på sparkjøp enn de dårlige kinagreiene der. 

Anonymkode: 1881f...ad7

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ikke du kjøpe bunaden brukt og brodere halsbringen selv da?

Synes å huske at du var sint på eksen din og kona hans pga de ville bestille ny bunad til datteren deres..

Hvis valget står mellom kinabunad og spleise med eksen på en ordentlig bunad så hadde jeg gått for det siste alternativet.

Har sett bunader fra der du vurderer å bestille, og de er ikke noe fine. 

Anonymkode: 5de7b...609

  • Liker 5
Gjest morhjertegod
Skrevet
6 minutter siden, Sirah skrev:

Vel, jeg kjenner hun som driver Husfliden lokalt her. De produserer sine herrebunader - i Kina. HUSFLIDEN altså! Dette fortalte hun at gjelder de ALLER FLESTE Husflider. På damebunader så er det mest lokalt, men ikke alt. Resten kommer fra Kina. 

Forskjellen på firmaer som Norske Bunader og Husfliden er vel at førstnevnte er ærlige om praksisen.

Dette har jeg også blitt fortalt på Husfliden i byen der jeg bor, så det stemmer nok.

Skrevet
2 minutter siden, morhjertegod skrev:

Dette har jeg også blitt fortalt på Husfliden i byen der jeg bor, så det stemmer nok.

Jeg fikk skikkelig sjokk for jeg har alltid trodd at Husfliden var helnorsk. Spurte litt på spøk fordi det var så mange diskusjoner ang Kinabunader.

  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Sirah skrev:

Vel, jeg kjenner hun som driver Husfliden lokalt her. De produserer sine herrebunader - i Kina. HUSFLIDEN altså! Dette fortalte hun at gjelder de ALLER FLESTE Husflider. På damebunader så er det mest lokalt, men ikke alt. Resten kommer fra Kina. 

Forskjellen på firmaer som Norske Bunader og Husfliden er vel at førstnevnte er ærlige om praksisen.

Her peker du på et annet stort problem i bunadverdenen. Det er helt sant det du skriver, noen husflider produserer i Kina, mange i Estland og enkelte i Bagladesh. Det er fullstendig tragisk, og jeg er ikke akkurat blodfan av Husfliden heller. Dog har jeg lyst til å forsvare dem på et lite punkt, og det er at de setter ikke bort produksjonen sin til disse landene for å spare penger, de gjør det fordi det ikke finnes nok kapasitet innen produksjon i Norge. Mange har også vært nøye med å utdanne arbeiderne i disse landene, og gi dem en anstendig lønn, dessverre ikke alle.

Jeg pusher private tilvirkere på alle jeg kjenner som vil ha bunad. Det du får er ikke bare et plagg som er produsert med kjærlighet og under gode forhold, men du får også mye fagkunnskap med på kjøpet. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at de private tilvirkerne er dyrere enn Husfliden, de har blant annet gjerne mindre utgifter gjennom at de for eksempel har mindre lokaler eller syr i studio hjemme. Dog må man ikke blande inn alle de private husflidene i dette, de som ikke er Norsk Flid eller Heimen, mange av dem har egen systue og gjør alt i Norge. Men her må man spørre, og ikke gi seg om de gir unnvikende svar.

  • Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet

Men skjønner ikke helt dette jeg. Da jeg var med min venninde for 10 år siden ca, på norske bunader som lå rundt bogsstad et sted. Så sydde de og broderte bunadene der, det satt flere damer i et rom som tilhørte butikken å broderte. Tror ikke hennes buand ble sendt noen stedere for brodering, hun var innom for flere prøvninger, jeg var med på en av de.

Skrevet
2 minutter siden, Skogkatten skrev:

Her peker du på et annet stort problem i bunadverdenen. Det er helt sant det du skriver, noen husflider produserer i Kina, mange i Estland og enkelte i Bagladesh. Det er fullstendig tragisk, og jeg er ikke akkurat blodfan av Husfliden heller. Dog har jeg lyst til å forsvare dem på et lite punkt, og det er at de setter ikke bort produksjonen sin til disse landene for å spare penger, de gjør det fordi det ikke finnes nok kapasitet innen produksjon i Norge. Mange har også vært nøye med å utdanne arbeiderne i disse landene, og gi dem en anstendig lønn, dessverre ikke alle.

Jeg pusher private tilvirkere på alle jeg kjenner som vil ha bunad. Det du får er ikke bare et plagg som er produsert med kjærlighet og under gode forhold, men du får også mye fagkunnskap med på kjøpet. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at de private tilvirkerne er dyrere enn Husfliden, de har blant annet gjerne mindre utgifter gjennom at de for eksempel har mindre lokaler eller syr i studio hjemme. Dog må man ikke blande inn alle de private husflidene i dette, de som ikke er Norsk Flid eller Heimen, mange av dem har egen systue og gjør alt i Norge. Men her må man spørre, og ikke gi seg om de gir unnvikende svar.

Du har nok veldig mye rett i det du skriver ang at en del av grunnen kort og greit er mangel på kapasitet i Norge. Alikevel syntes jeg at dette burde blitt opplyst om slik at man vet at man ikke kjøper et "lokalt" produkt. Jeg har alltid fått inntrykk av at Husfliden (og lignende steder) omtrent syr bunadene på bakrommet lissom. Sånn for å sette det på spissen.

Ang private tilvirkere er jeg fullstendig enig med deg! 

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Sirah skrev:

Du har nok veldig mye rett i det du skriver ang at en del av grunnen kort og greit er mangel på kapasitet i Norge. Alikevel syntes jeg at dette burde blitt opplyst om slik at man vet at man ikke kjøper et "lokalt" produkt. Jeg har alltid fått inntrykk av at Husfliden (og lignende steder) omtrent syr bunadene på bakrommet lissom. Sånn for å sette det på spissen.

Ang private tilvirkere er jeg fullstendig enig med deg! 

Ja, de burde absolutt informere om det. Man tror man sikrer seg og kjøper et lokalt tradisjonsprodukt når man går på Husfliden, og så få man noe som er produsert i et lavkostland. Men man må visst gå på dem ganske krast for å få dem til å innrømme at en bunad ikke produserer på huset. Gjerne svarer de noe sånt som at den ikke er produsert i deres lokaler, eller i annet studio, og det er kode for at det er produsert i utlandet. Tidligere var det jo sånn at alt ble produsert på egen systue, men det blir stadig færre husflider som har det. De som har det derimot er veldig tro mot sin jobb, og kjemper for å rekruttere mange nok tilvirkere til at de kan fortsette den praksisen. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ikke du kjøpe bunaden brukt og brodere halsbringen selv da?

Synes å huske at du var sint på eksen din og kona hans pga de ville bestille ny bunad til datteren deres..

Hvis valget står mellom kinabunad og spleise med eksen på en ordentlig bunad så hadde jeg gått for det siste alternativet.

Har sett bunader fra der du vurderer å bestille, og de er ikke noe fine. 

Anonymkode: 5de7b...609

Jo, men han nekter meg å være med på å se på dem, så jeg har sagt til han at det nekter jeg. Så hvis han ikke kan godta at jeg er med på hele prosessen, så kjøper jeg hele bunaden selv. Derfor spør jeg her 😊

Skrevet
8 minutter siden, Skogkatten skrev:

Ja, de burde absolutt informere om det. Man tror man sikrer seg og kjøper et lokalt tradisjonsprodukt når man går på Husfliden, og så få man noe som er produsert i et lavkostland. Men man må visst gå på dem ganske krast for å få dem til å innrømme at en bunad ikke produserer på huset. Gjerne svarer de noe sånt som at den ikke er produsert i deres lokaler, eller i annet studio, og det er kode for at det er produsert i utlandet. Tidligere var det jo sånn at alt ble produsert på egen systue, men det blir stadig færre husflider som har det. De som har det derimot er veldig tro mot sin jobb, og kjemper for å rekruttere mange nok tilvirkere til at de kan fortsette den praksisen. 

Ja jeg ble som sagt ganske satt ut. Jeg hadde blitt pisse sur dersom jeg trodde at jeg kjøpte et lokalt produsert produkt og endte opp med noe fra Kina eller Estland. Da kunne jeg jo like gjerne bestilt fra Norske Bunader i utgangspunktet og vist at jeg fikk noe Kinesisk noe. I min verden er en bunad noe som helst er produsert av bestemor.

  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Da har jeg vært og snakket med dem på Norske Bunader, hun var utrolig hyggelig og jeg fikk se og ta på bunader hun hadde hengende til kunder. Det er overhode ingen forskjell på stoffene, de kjøpes av samme leverandør som Husfliden. Hadde nøyaktig de samme valgene her som på Husfliden. Var innom Huslfiden også, og fy søren så sure de er....Så vi kommer til å kjøpe bunaden hos NB. De har livstidsgaranti på søm og broderi. Skal oppdatere her når vi har begynt prosessen. Jeg holder på å sy bringeduken selv, og får avslag på prisen. Hun på NB syns det var så koselig at jeg skulle sy den selv, mens de på HF var så skeptisk og det var ikke mye hjelp å få der. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 20.5.2016 at 23.25, Skogkatten skrev:

Her peker du på et annet stort problem i bunadverdenen. Det er helt sant det du skriver, noen husflider produserer i Kina, mange i Estland og enkelte i Bagladesh. Det er fullstendig tragisk, og jeg er ikke akkurat blodfan av Husfliden heller. Dog har jeg lyst til å forsvare dem på et lite punkt, og det er at de setter ikke bort produksjonen sin til disse landene for å spare penger, de gjør det fordi det ikke finnes nok kapasitet innen produksjon i Norge. Mange har også vært nøye med å utdanne arbeiderne i disse landene, og gi dem en anstendig lønn, dessverre ikke alle.

Jeg pusher private tilvirkere på alle jeg kjenner som vil ha bunad. Det du får er ikke bare et plagg som er produsert med kjærlighet og under gode forhold, men du får også mye fagkunnskap med på kjøpet. Det er heller ikke nødvendigvis sånn at de private tilvirkerne er dyrere enn Husfliden, de har blant annet gjerne mindre utgifter gjennom at de for eksempel har mindre lokaler eller syr i studio hjemme. Dog må man ikke blande inn alle de private husflidene i dette, de som ikke er Norsk Flid eller Heimen, mange av dem har egen systue og gjør alt i Norge. Men her må man spørre, og ikke gi seg om de gir unnvikende svar.

Husfliden på Lillehammer sa klart at hyllevarene for menn var laget i øst-europa, mens om det ble sydd etter mål ble det laget i Norge. Igjen er det prisen som avgjør

Anonymkode: 06320...534

Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husfliden på Lillehammer sa klart at hyllevarene for menn var laget i øst-europa, mens om det ble sydd etter mål ble det laget i Norge. Igjen er det prisen som avgjør

Anonymkode: 06320...534

Selvsagt er skreddersøm hvor produsenten sitter i et høykostland dyrere enn konfeksjonssøm produsert i lavkostland. Det er dyrere på Savile Row enn på Dressmann også, av akkurat samme grunn. Det jeg sier i innlegget du siterer er at du kan kjøpe en bunad billigere hos en privat tilvirker enn hos Husfliden, men du kan ikke regne med å betale mindre enn for en konfeksjonsbunad sydd i Øst-Europa.

Endret av Skogkatten
La til setning
AnonymBruker
Skrevet
Den 26.6.2016 at 11.47, Skogkatten skrev:

Selvsagt er skreddersøm hvor produsenten sitter i et høykostland dyrere enn konfeksjonssøm produsert i lavkostland. Det er dyrere på Savile Row enn på Dressmann også, av akkurat samme grunn. Det jeg sier i innlegget du siterer er at du kan kjøpe en bunad billigere hos en privat tilvirker enn hos Husfliden, men du kan ikke regne med å betale mindre enn for en konfeksjonsbunad sydd i Øst-Europa.

Det var ment som støttende tilleggsinformasjon.  Skjønner ikke helt reaksjonen din

Anonymkode: 06320...534

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var ment som støttende tilleggsinformasjon.  Skjønner ikke helt reaksjonen din

Anonymkode: 06320...534

Da har jeg misforstått, og beklager selvsagt at jeg var litt skarp. Jeg har blant annet opplevd å bli kalt rasist fordi jeg er imot kinabunader, så det hender nok at jeg leser ting i verste mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...