Daiquiry Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Noen som i det siste har brukt disse? Leser dårlige omtaler, men de er flere år gamle. Holder på å kjøpe bunad til min datter.
Gjest morhjertegod Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Et øyeblikk siden, Daiquiry skrev: Noen som i det siste har brukt disse? Leser dårlige omtaler, men de er flere år gamle. Holder på å kjøpe bunad til min datter. Jeg har en vennine som kjøpte bunaden sin der, hun er kjempe fornøyd. Vi har samme bunad å har sammenlignet, ser ikke noe forskjell. Hun kjøpte den i Oslo for nærmere ti år siden, like fin. Kjenner flere som har brukt norske bunader som er kjempe fornøyde.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Venninnen min fikk feil farge på broderiet og måtte krangle for å få rett farge. Anonymkode: 06320...534 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Ha såpass respekt for norsk tradisjon og norsk kultur at du får den sydd i Norge. Skal absolutt alt outsources til Kina, dør kunnskapen her til lands. Og ja, jeg kjenner noen som har bunad derfra. De er storfornøyd, fordi de er kunnskapsløse idioter som ikke kan skille skitt fra kanel, men en som vet hvordan en bunad virkelig skal være gjenkjenner kinadrit når en ser det. Anonymkode: 9775b...0a3 15
Daiquiry Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2016 Har googlet masse og de sier at stoffet er kjøpt i Norge, og at det er kun grov kutting og brodering som foregår i Kina, resten blir gjort i Norge av skreddere...må nok sjekke selv... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ha såpass respekt for norsk tradisjon og norsk kultur at du får den sydd i Norge. Skal absolutt alt outsources til Kina, dør kunnskapen her til lands. Og ja, jeg kjenner noen som har bunad derfra. De er storfornøyd, fordi de er kunnskapsløse idioter som ikke kan skille skitt fra kanel, men en som vet hvordan en bunad virkelig skal være gjenkjenner kinadrit når en ser det. Anonymkode: 9775b...0a3 Oi, så sint.. Anonymkode: 6c1c6...cf2 5
Daiquiry Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2016 Ifølge Thyrum kjøper Norske Bunader stoff fra samme leverandører som Husfliden og de fleste andre bunadsprodusenter. Bunadene hans blir riktig nok grovskåret og brodert i Kina, men montering og justering skjer i Norge.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Ja? Brodering er ikke en liten jobb, det er størstedelen av arbeidet på mange bunader. Det er i broderiene kulturen ligger, det er broderiene som er inspirert av gamle plagg funnet på gårder, eller gamle møbler. Montering og justering tar ikke på langt nær så lang tid som broderiene gjør. Anonymkode: 9775b...0a3 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 3 minutter siden, Daiquiry skrev: Ifølge Thyrum kjøper Norske Bunader stoff fra samme leverandører som Husfliden og de fleste andre bunadsprodusenter. Bunadene hans blir riktig nok grovskåret og brodert i Kina, men montering og justering skjer i Norge. Takk for at du opprettet denne tråden. Jeg vurderer å kjøpe bunad hos dem, men er litt usikker. Skal derfor ha med meg en bunadskundig godt voksen inn for å se på bunad der. De må jo nesten få sydd mesteparten av monteringen i Norge fordi der er prøvinger og tilpassing. Det går ikke an å få til bare etter mål. Ikke alle bunader har broderi, den jeg skal ha har ikke noe broderinger. Hvem er Thyrum? Anonymkode: e16d5...ddd 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Jeg er veldig fornøyd med min bunad derfra. Jeg utfordrer enhver til å finne en forskjell på min bunad og min mor sin som er sydd av husfliden... Anonymkode: a5ef2...ef9 2
Daiquiry Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #11 Skrevet 20. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du opprettet denne tråden. Jeg vurderer å kjøpe bunad hos dem, men er litt usikker. Skal derfor ha med meg en bunadskundig godt voksen inn for å se på bunad der. De må jo nesten få sydd mesteparten av monteringen i Norge fordi der er prøvinger og tilpassing. Det går ikke an å få til bare etter mål. Ikke alle bunader har broderi, den jeg skal ha har ikke noe broderinger. Hvem er Thyrum? Anonymkode: e16d5...ddd Markedsansvarlig hos Norskebunader.no.
Daiquiry Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2016 Tenkte også å ta med meg en kyndig person for å se....er litt skeptisk, men vil ha et åpent sinn til det motsatte er bevist.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 De kan vel å brodere i Kina også? At Husfliden skal ha monopol på bunadssøm er noe stort tull. Anonymkode: 73550...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kan vel å brodere i Kina også? At Husfliden skal ha monopol på bunadssøm er noe stort tull. Anonymkode: 73550...7c9 Det er ikke kineserne som har hatt arbeidet med å forske på gamle drakttradisjoner. Æres den som æres bør. Anonymkode: 9775b...0a3 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke kineserne som har hatt arbeidet med å forske på gamle drakttradisjoner. Æres den som æres bør. Anonymkode: 9775b...0a3 nei,bare nordmenn det.. ærlig talt ro ned . Bunad er bare et plagg. Anonymkode: a9415...f29
Frida Skrevet 20. mai 2016 #16 Skrevet 20. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke kineserne som har hatt arbeidet med å forske på gamle drakttradisjoner. Æres den som æres bør. Anonymkode: 9775b...0a3 Ære skal de gjerne få, men blir den mindre om bunader broderes i Kina? Og hva gjør vi om det ikke finnes nok folk som broderer bunader i Norge? Milelange ventelister og enda dyrere bunader? 1
Skogkatten Skrevet 20. mai 2016 #17 Skrevet 20. mai 2016 (endret) Bunad er ikke bare et ferdig produkt, det er en prosess, og i den prosessen det er å sy og brodere en bunad ligger en del av vår immaterielle kulturarv. Om vi sender alt dette arbeidet utenlands mister vi denne kunnskapen i Norge, og med det mister vi også denne kulturarven. Joda, stoffene kjøpes i Norge, men deres enorme samlebåndsproduksjon setter et press på stoffprodusentene som gjør at stoffene blir levert i stadig dårligere kvalitet. Bunadene både tilskjæres og broderes i Kina av folk som ikke har noen opplæring i bunadsøm, de kopierer bare det de ser. I Norge sys de raskt sammen på maskin, av skreddere fra Øst-Europa som heller ikke kan noe om bunadsøm. Resultatet er at mange seriøse tilvirkere i Norge som har kvalifikasjonene i orden stadig får i oppdrag å fikse bunader som er helt feil sydd. Jeg vil også råde de som vurderer å kjøpe kinabunad til å tenke over arbeidsforholdene til brodøsene i Kina. Mange bunader er ikke så mye billigere i innkjøp enn de er hos Husfliden, gitt at arbeidskraft i Kina er ganske mye billigere enn i Norge kan man jo lure på hvem som sitter igjen med det store overskuddet. Jeg gjetter på at det i alle fall ikke er arbeiderne i Kina. Samtidig jobber kvalifiserte tilvirkere her i Norge for luselønn fordi de blir presset på pris. Det tar rundt 200 timer å brodere et forkle til hardangerbunaden, og det selges gjerne for 6000-7000 kroner. Så kan du dele det på antall timer og tenke at av den inntekten er det flere utgifter i forbindelse med produksjonen som skal dekkes også. Om du fortsatt synes det er dyrt med bunad forstår jeg ikke hvilken planet du lever på. Edit: Rettet opp autocorrect Endret 20. mai 2016 av Skogkatten 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #18 Skrevet 20. mai 2016 12 minutter siden, Skogkatten skrev: Bunad er ikke bare et ferdig produkt, det er en prosess, og i den prosessen det er å sy og brodere en bunad ligger en del av vår immaterielle kulturarv. Om vi sender alt dette arbeidet utenlands mister vi denne kunnskapen i Norge, og med det mister vi også denne kulturarven. Joda, stoffene kjøpes i Norge, men deres enorme samlebåndsproduksjon setter et press på stoffprodusentene som gjør at stoffene blir levert i stadig dårligere kvalitet. Bunadene både tilskjæres og broderes i Kina av folk som ikke har noen opplæring i bunadsøm, de kopierer bare det de ser. I Norge stå de raskt sammen på maskin, av skredderen fra Øst-Europa som heller ikke kan noe om bunadsøm. Resultatet er at mange seriøse tilvirkere i Norge som har kvalifikasjonene i orden stadig får i oppdrag å fikse bunader som er helt feil sydd. Jeg vil også råde de som vurderer å kjøpe kinabunad til å tenke over arbeidsforholdene til brodøsene i Kina. Mange bunader er ikke så mye billigere i innkjøp enn de er hos Husfliden, gitt at arbeidskraft i Kina er ganske mye billigere enn i Norge kan man jo lure på hvem som sitter igjen med det store overskuddet. Jeg gjetter på at det i alle fall ikke er arbeiderne i Kina. Samtidig jobber kvalifiserte tilvirkere her i Norge for luselønn fordi de blir presset på pris. Det tar rund 200 timer å brodere et forkle til hardangerbunaden, og det selges vanligvis for 6000-7000 kroner. Så kan du dele det på antall timer og tenke at av den inntekten er det flere utgifter i forbindelse med produksjonen som skal dekkes også. Om du fortsatt synes det er dyrt med bunad forstår jeg ikke hvilken planet du lever på. Alt dette er jeg ikke enig med. Noen syr faktisk sine bunader hjemme hos seg selv. Jeg har sydd en og vet hvilket arbeid det er. Der er ikke aå mange igjen som jobber med bunadssøm i dag i forhold til for 10 til 30 år isden. Bunader ble på landsbygda sydd av bestemødre, tanter, mødre og andre stykkevis og delt. Utstyr som stoff og tilbehør ble kjøpt på Husfliden fordi de var de eneste som hadde dette. Det var og de som hadde mønstre, mønstre som er så elendige at du må ha enten gode håndarbeidsferdigheter eller en god læremester som kunne hjelpe deg med å finne ut av mønsteret/oppskriften. Ikke for særlig mange dager siden hørte jeg en som har drevet med håndarbeid i over 70 år klage over Husflidens elendige mønstre. Så mange seriøse tilverkere i Norge, er der ikke i forhold til alle de bunadene som blir til i Norske stuer og kjøkken. Du trekker frem forholdene Kineserne sitter og jobber under. Men tenker du på at de kanskje ikke hadde hatt arbeid om det ie var for Norskebunader.no? Hva tror du Kineserne som jobber med å sy bunader foretrekker, arbeid eller ikke? At stoffene blir av dårligere kvalitet har jeg ingen som helst tro på. Veving, kjemikalier til farging og grunnmaterialet er det samme. Tror du huslfliden med sine strenge krav, vil godta dårligere kvalitet på hovedmaterialet sitt? Forskjellen på den bunaden jeg skal ha, sydd hos Norske bunader, er en besparelse på omlag femtentusen NKR, dersom jeg ikke skal gjøre/sy noe selv med bunaden. Men jeg har ikke tatt en endelig beslutning på hvordan ny bunad skal bli til. En gang i tiden ble det meste av klær sydd hjemme, så forsvant stoffbutikkene etterhvert som billigbutikker tok over hele markedet. Det svarte seg ikke lenger å sy. Anonymkode: e16d5...ddd 1
Trimsi Skrevet 20. mai 2016 #19 Skrevet 20. mai 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke kineserne som har hatt arbeidet med å forske på gamle drakttradisjoner. Æres den som æres bør. Anonymkode: 9775b...0a3 Nja, det er vel ikke de som gjør broderi-jobben på husfliden som har forsket på gamle drakttradisjoner heller? Og hva om en kineser blir ansatt for å sy her i Norge, blir det også feil? Jeg skjønner godt skepsisen når norsk tradisjonssøm blir gjort i et annet land, og ikke minst uro over arbeidsvilkår for arbeiderne i Kina, men bunader er heldigvis ikke en hellig religion. Så lenge produsentene er åpne om hvor ting blir gjort synes jeg det er helt greit. Etterspørselen etter bunader er større enn det de tradisjonelle bunadsleverandørene kan levere. For de som ønsker billigere utgaver og raskere levering må dette være greit..
Daiquiry Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #20 Skrevet 20. mai 2016 Er det flere steder man ka få kjøpt Hardangerbunad? Eller er det kun Husfliden som et et alternativ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå