Gå til innhold

Dempe sukkersug - hvordan?

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Jeg er overvektig og driver med omlegging av kostholdet nå. Har vært hos ernæringsfysiolog, og hun er jo flink med menyer osv, men jeg sliter likevel. Selv om jeg spiser hyppigere enn før, og har lagt inn mellommåltider, så har jeg ofte skikkelig sukkersug. Jeg har hatt et kosthold med for mye sukker tidligere, så jeg er nok sukkeravhengig. De siste årene har det vært litt for mye sjokolade og litt for lite fiber, for å si det slik. 

Er det noe som er lurt å spise når godtesjuken kommer som kastet på? Noe som demper sukkersuget umiddelbart? Erfaringer tas imot med takk :) 

Endret av Margit Spat
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Hva kosthold er du satt på?

Jeg merket at søtsuget jeg hadde forsvant med mer proteiner og fett i kostholdet :) 

Skrevet

Lag gelé av funsaft med gelatinplater... Hjelper meg når nøden er stor...

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Proteinpulver blandet med melk. Smaker som sjokolademelk. ca. 200 kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, om noe demper søtsuget umiddelbart er jeg usikker på, men du kan jo ta litt søt te om søtsuget blir uholdbart. Litt usikker på hvilket kosthold du har, men kanskje du kan lage deg bananis med litt kakao eller jordbær. Man kan også drikke et eller annet når søtsuget melder seg, holde seg unna godteri og gå en tur eller noe i stedenfor, for etterhvert vil søtsuget slippe taket. 

Anonymkode: 81a99...e30

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Puny skrev:

.

Endret av Puny
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg tror ikke min diett har noen fancy navn. Holder meg på et kalorinivå på 18-1900 per døgn fordelt på fire hovedmåltider + to mellommåltider. Ikke noe slikt med megamasse fett og proteiner.

Dessverre sliter jeg med laktoseintoleranse, så jeg kan ikke drikke melk med proteinpulver. 

Skrevet

Fun light gele med den laktosefrie proteinpuddingen (vanilje) synes jeg er en god erstatning😊

• Liker 1
Gjest Juami
Skrevet

Du kan lage sånne sukkerfri fugde med vikingmelk. Linda Stuhaug vet jeg har diverse oppskrifter på dette. Fun light/zeroh-gele et godt alternativ, gjerne med litt jordbær/blåbær/bringebær-puré. 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Takk for tips så langt! 

I morgen skal jeg kjøpe gelatinpulver og lage fun light-gele :) Dessuten må jeg enten finne igjen saftisformene fra barndommen eller kjøpe nye, så kan jeg lage fun light-is også. 

Jeg tar gjerne imot flere tips til søtsug-dempere. Det er nok mer et sug etter sukker enn et sug etter noe som smaker søtt jeg har. Ergo må jeg på sikt finne noe som «dreper» sukkerbehovet. Forhåpentligvis går det over etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Legg ferdig skrella banan eller pære i fryseren. Godt som snæcks når man blir fysen. 

Anonymkode: 37003...916

Skrevet
1 time siden, Juami skrev:

Du kan lage sånne sukkerfri fugde med vikingmelk. Linda Stuhaug vet jeg har diverse oppskrifter på dette. Fun light/zeroh-gele et godt alternativ, gjerne med litt jordbær/blåbær/bringebær-puré. 

De karamellene har færre kalorier/mindre fett enn de i smågodthylla, men de er langt fra kalorifattige.

Mitt beste tips mot sug etter søtt/sug etter snacks/sug etter mat er å ikke gi etter.  Selv om man føler seg avhengig av sukker, vil de færreste gå gjennom noen alvorlig abstinens ved å bare la være å innta det.

Som voksne mennesker omgitt av fristelser, som vi står fritt til å kjøpe, spise, etc, må vi lære oss å bare kunne si nei til oss selv.

• Liker 1
Gjest Juami
Skrevet
8 minutter siden, Hot mess skrev:

De karamellene har færre kalorier/mindre fett enn de i smågodthylla, men de er langt fra kalorifattige.

Mitt beste tips mot sug etter søtt/sug etter snacks/sug etter mat er å ikke gi etter.  Selv om man føler seg avhengig av sukker, vil de færreste gå gjennom noen alvorlig abstinens ved å bare la være å innta det.

Som voksne mennesker omgitt av fristelser, som vi står fritt til å kjøpe, spise, etc, må vi lære oss å bare kunne si nei til oss selv.

Joda, de har noen kalorier de også, men om man gjør som henne og får 12 stykk ut av oppskriften er det 24 kcal pr. stykk http://lindastuhaug.blogg.no/1392840247_magre_og_kalorilette_.html . Man behøver jo ikke hive i seg så mange for å dempe søtsuget. Tenkte mer om hun ville ha substitutt for godteri på helg, ikke at hun skulle spise dette hver gang hun har søtsug :) 

Men skal jeg dempe søtsuget, så lager jeg meg ofte vannmelonslush. Vannmelon kuttes i biter og has i fryseren til det er frossen. Kjøres sammen med litt lime eller appelsin og evt. litt sukrin gold som jeg har smeltet (om vannmelonen ikke er søt nok i seg selv) med en stavmikser. Supergodt:hjerte:

Skrevet
20 minutter siden, Juami skrev:

Joda, de har noen kalorier de også, men om man gjør som henne og får 12 stykk ut av oppskriften er det 24 kcal pr. stykk http://lindastuhaug.blogg.no/1392840247_magre_og_kalorilette_.html . Man behøver jo ikke hive i seg så mange for å dempe søtsuget. Tenkte mer om hun ville ha substitutt for godteri på helg, ikke at hun skulle spise dette hver gang hun har søtsug :) 

Men skal jeg dempe søtsuget, så lager jeg meg ofte vannmelonslush. Vannmelon kuttes i biter og has i fryseren til det er frossen. Kjøres sammen med litt lime eller appelsin og evt. litt sukrin gold som jeg har smeltet (om vannmelonen ikke er søt nok i seg selv) med en stavmikser. Supergodt:hjerte:

Da er jeg helt enig med deg, jeg bruker dem sånn selv. :)

Jeg mente jo ikke at man aldri skal unne seg noe, men å spise halvparten av de man får ut av en av standardoppskriftene på Stuhaug-karameller for ofte, når man er på en spesifikk kostplan med et bestemt kaloriinnhold, kan bli litt dumt- enten får man i seg for mange kcal, eller man må erstatte ordentlig mat for å få kalorier til overs til godteri. Men som nettopp erstatning for godterier, slik man bør regne også sunnere godterier som, er de karamellene gull.

Skrevet

Jeg har helt siden jeg var liten elsket godteri, spist så fort jeg hadde mulighet. Som tenåring var jeg høy og slank men i løpet av 20-30 år så la jeg på meg masse. For 4 år siden tok jeg tak, levde på ca 1500 kcal dagen, spiste godteri kun 1 dag i uken. Gikk ned ca 25 kg, jeg har klart å holde vekten sånn noenlunde men merker at hvis jeg skeier ut over litt tid legger jeg FORT på meg. Det jeg merker mest er at hvis jeg spiser noe godteri med sukker får jeg skikkelig sug dagen etter og hvis jeg da gir etter er det enda verre å unngå neste dag igjen.  Jeg har alltid sagt at jeg aldri i livet kan kutte ut godteri helt , men for en tid tilbake ville jeg prøve om jeg klarte kutte ut godteri med sukker 1 mnd, og det gikk faktisk helt greit etterhvert. Når den mnd var over spiste jeg smågodt et par helger og vips var suget der igjen.  Så jeg bare bestemte meg for at det her gidder jeg ikke så nå er det tilbake på "sukkerfri" hverdag. Jeg spiser chips i helga men det gir meg ikke noen trang til å spise mer. Så mitt råd er hvis du klarer å bare stille inn hodet ditt på at du ikke skal spise det så vil suget forsvinne etterhvert, og da er går det greit å holde seg unna, til og med for meg som virkelig har vært en sukker avhengig 😊

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Hot mess skrev:

Enig med dette. Det er uheldig å erstatte en craving med en annen. Og spise planlagte måltid, ikke småspise mellom. Det er en vane som bør avvennes. 

Anonymkode: e045c...c72

AnonymBruker
Skrevet

Frosne blåbær med sukrinmelis

Anonymkode: be486...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pepsi max!

Anonymkode: 2e6b7...279

• Liker 1
Skrevet

Kjøp deg ZMA-tabletter, og ta en morgen og en kveld. Og når du kjenner du blir sugen på sjokolade så spis heller en neve mandler. Sjokoladesug er et tegn på at kroppen vil ha magnesium så det verste vil nok forsvinne ved å gjøre dette. Ellers er vel mørkemørk sjokolade et noe sunnere alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Proteinbarer, gull verdt. Lite kalorier, tar søtsuget.

Anonymkode: ecd76...cd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...