Ardwinna Skrevet 20. mai 2016 #22 Skrevet 20. mai 2016 (endret) Jeg har en tung kropp med 30 i BMI og synes løping er noe herk. Synes alle andre ser så spretne ut når de løper, og føler at jeg selv ser ut som en utskremt hval med elendig kroppskontroll når jeg løper. Så min favoritt-trim er å gå tur i skogen, gjerne i bratt oppoverbakke så jeg virkelig kjenner at jeg går tur. Jeg hadde sikkert løpt lettere og finere om jeg hadde trent meg sterkere og også gått ned i vekt, men synes skogstur er et greit alternativ All aktivitet teller, og uansett hvor sakte man går/løper så knuser man dem som blir sittende i sofaen Endret 21. mai 2016 av Bond 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #23 Skrevet 20. mai 2016 13 minutter siden, Frida skrev: Kanskje noe av svaret finnes her? Interessant. Datteren min og meg har nesten lik høyde og vekt. Jeg har smale hofter og små bryster, mens datteren min er har brede hofter og stor byste. Begge er treige som snegler når vi løper, men er utholdende. . Det som er interessant er at hun er mye mer utsatt for belastningsskader i beina enn jeg er, selv om vi løper omtrent like mye, jeg litt mer enn henne, og på nøyaktig samme underlag. Det kan i følge artikkelen være fordi hun har en annen vinkel enn jeg har, og det er en interessant tanke. Dette kan ha noe for seg, men prestasjonsmessig er jeg usikker på om kroppstypen i seg selv har stor betydning. Anonymkode: a1a47...593
Frida Skrevet 20. mai 2016 #24 Skrevet 20. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Interessant. Datteren min og meg har nesten lik høyde og vekt. Jeg har smale hofter og små bryster, mens datteren min er har brede hofter og stor byste. Begge er treige som snegler når vi løper, men er utholdende. . Det som er interessant er at hun er mye mer utsatt for belastningsskader i beina enn jeg er, selv om vi løper omtrent like mye, jeg litt mer enn henne, og på nøyaktig samme underlag. Det kan i følge artikkelen være fordi hun har en annen vinkel enn jeg har, og det er en interessant tanke. Dette kan ha noe for seg, men prestasjonsmessig er jeg usikker på om kroppstypen i seg selv har stor betydning. Anonymkode: a1a47...593 Jeg leste denne artikkelen for en god stund siden, og syntes den hadde noen interessante poenger. Jeg har en mistanke om at jeg er en av dem som ikke egner seg til jogging, men vet ikke. Jeg har aldri likt å jogge, men har egentlig aldri gått inn for å like det heller. Jeg har lyst til å utfordre meg selv til iallfall å prøve, minimum to måneder, så får jeg se om jeg kan lære å like jogging.
HemmeligBruker Skrevet 20. mai 2016 #25 Skrevet 20. mai 2016 Jeg tror ikke jeg egentlig passer til løping,da jeg har mange fler utfordringer enn folk det er naturlig å sammenlikne meg med. Men jeg elsker det, så det blir 3-4 turer i uken likevel (når jeg ikke er skadet,da). Er normalt slank, men litt kraftig/tung ,litt høy,og får veldig lett muskler. Er langt ifra liten og nett med andre ord. Men gjør sågodt jeg kan, og merker stadig forbedring😊 1
Frida Skrevet 20. mai 2016 #26 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, HemmeligBruker skrev: Jeg tror ikke jeg egentlig passer til løping,da jeg har mange fler utfordringer enn folk det er naturlig å sammenlikne meg med. Men jeg elsker det, så det blir 3-4 turer i uken likevel (når jeg ikke er skadet,da). Er normalt slank, men litt kraftig/tung ,litt høy,og får veldig lett muskler. Er langt ifra liten og nett med andre ord. Men gjør sågodt jeg kan, og merker stadig forbedring😊 Beundringsverdig og inspirerende! 2
XaoS Skrevet 20. mai 2016 #27 Skrevet 20. mai 2016 Jeg vet ikke om jeg er enig med det som blir sagt her at talent for løping ørst og fremst handler om kroppsform og ikke kroppsvekt. Jeg har selv brede hofter, såkalt "pæreform" og har ikke hatt noe problemer med belastningsskader. Jeg har deltatt i flere løp, og ser flere av de raskeste med samme kropp som meg. Google løpere på elitenivå så finner man flere bilder av damer med bredere hofter. Feks vinneren av London maraton:
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #28 Skrevet 20. mai 2016 1 time siden, Frida skrev: Kanskje noe av svaret finnes her? Ts her: Veldig interessant artikkel. Dessverre fikk jeg bare bekreftet det jeg antok. Har fulgt ntnus løpeprogram i 7 uker og planen er å fortsette med de neste 7 ukene. Litt motløst å tenke på at jeg nok neppe kommer til å bli en av dem som nærmest svever avgårde når jeg løper. 😔 Anonymkode: fea36...d4b
Frida Skrevet 20. mai 2016 #29 Skrevet 20. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her: Veldig interessant artikkel. Dessverre fikk jeg bare bekreftet det jeg antok. Har fulgt ntnus løpeprogram i 7 uker og planen er å fortsette med de neste 7 ukene. Litt motløst å tenke på at jeg nok neppe kommer til å bli en av dem som nærmest svever avgårde når jeg løper. 😔 Anonymkode: fea36...d4b Nettopp det å sveve avgårde er min drøm også! Bare løpe og løpe og nyte det. Men men...godt mulig det ikke er for meg, men i så fall får jeg finne det som er for meg. Men jeg vil gjøre et skikkelig forsøk først, hvis ikke kan jeg ikke vite helt sikkert. Skal se på det programmet du holder på med og se om det blir løping i løpet av sommeren/høsten. Har en skade i en ankel som må vente til den er bra. Det går stadig fremover så jeg tror nok det går bra.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #30 Skrevet 20. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her: Veldig interessant artikkel. Dessverre fikk jeg bare bekreftet det jeg antok. Har fulgt ntnus løpeprogram i 7 uker og planen er å fortsette med de neste 7 ukene. Litt motløst å tenke på at jeg nok neppe kommer til å bli en av dem som nærmest svever avgårde når jeg løper. 😔 Anonymkode: fea36...d4b Tror det genetisk betinget. Kjenner en som kan løpe som en rakket men han trener ikke så ofte. Anonymkode: b6792...c4c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #31 Skrevet 20. mai 2016 4 timer siden, Nanne70 skrev: Jeg tror alle kroppstyper kan oppnå bra resultater i form av økt utholdenhet, men jeg tror ikke alle kroppstyper har forutsetninger for å bli "gode" løpere i forhold til for eksempel hurtighet. I mine godt trente perioder da jeg jogget mye, kunne jeg godt jogge langt eller i lang tid, men jeg har aldri vært rask, ikke engang som barn. Er litt under middels høy og tettbygd, så jeg tror ikke jeg er bygd for fart Signerer denne her, spesielt mtp fart. Fart kan trenes, men ikke veldig mye. "Sprinters are born, not made" som de sier. Det er genetiske forskjeller på distanseløp også, men det er mye lettere å trene seg til bedre kondis enn bedre akselerasjon/fart. En person med "dårlige" kondisjonsgener vil kunne løpe fortere på 3000m enn en person med veldig gode kondisgener som ikke har trent. Dette går ikke på sprint, da en utrent person med gode gener vil knuse en naturlig treig person som trener masse sprint. Verdensklasses sprintere som Usain Bolt ville nok klart å løpe 100m på under 11 sekunder uten trening, jeg vil tippe rundt 10.50s. Å løpe 100m på 10.xx elektronisk er det veldig få som klarer, selv med mye sprinttrening. Anonymkode: cc761...a5b 2
Ciara Skrevet 20. mai 2016 #32 Skrevet 20. mai 2016 Personlig tror jeg vel de aller, aller fleste kan bli gode løpere. Løping er tross alt en av de mest naturlige måtene for et menneske å forflytte seg på, fra naturens side. Vi er skapt til å gå og løpe. Når det likevel ikke føles slik for mange tror jeg det har mange årsaker: 1) Man er utrent. Det forhistoriske mennesket var vant til å løpe. 2) Man er for tung. (Jeg har selv merket hvordan fem kilo over idealvekt har gjort det mye tyngre å løpe.) Men - løpsstil er individuell. Alle vil ikke se ut som gaseller, men ifølge det jeg har lest er det ikke slik at en elegant stil er synonymt med en effektiv stil. Man kan fint løpe fort selv om man ikke ser så lettbeint ut. 4
physics Skrevet 20. mai 2016 #33 Skrevet 20. mai 2016 (endret) Løping er genetisk betinget, som nesten alt annet. Fart er dessverre noe man er født med, og som ikke kan trenes veldig mye. Kondisjon er også genetisk betinget, men så og si alle kan forbedre seg masse kondisjonsmessig. Det er som sagt over her: "sprinters are born, not made". Jeg liker å se på sprint og kondisjon som dette: sprint er 70% gener og 30% arbeid/trening. Kondisjon er 30% gener og 70% arbeid/trening. Nå er dette bare tilfeldige tall jeg har tatt ut av rumpa, men det illustrerer viktigheten av genetikk kontra trening. Er du treig eller gjennomsnittlig når det gjelder fart, vil du nok aldri klare å trene deg raskere enn han raske som aldri løper/trener når det gjelder sprint. Derimot kan en person som har veldig god kondisjon uten trening, bli slått av en person med dårlig utgangspunkt, men som trener mye når det gjelder langdistanse. Jeg husker da vi hadde 3000m test på VGS, og det var en gutt som røykte og aldri trente. Han løp 3000m på 11 minutter, som er en ekstremt bra tid hvis man er utrent. 11min er forsåvidt en veldig god tid uansett, og løper du 3000m på 11min ville jeg sagt du har god kondisjon. En utrent person som bruker 15min på 3000m, kan fint bruke ett år på å trene, og løpe på 10.xx min, og slå han med det gode utgangspunktet gitt at han ikke trener. På sprint derimot er det veldig vanskelig å forbedre seg. Det er mulig, men det er så lite man kan forbedre seg, slik at utgangspunktet ditt veier mye mer. La oss si begge personene er 20 år og normalvektige, altså ferdig utvokste. Person 1 løper 60m uten trening på 7.00s FAT(fully automatic timing). Person 2 løper 60m på 8.00 s. Person 2 vil nok aldri klare å løpe 60m fortere enn person 1, uansett hvor mye han trener. Han vil kanskje klare å senke tiden til 7.5s på 60m med mye trening etter noen år, men ikke noe veldig mye mer enn det. På 100m så er man veldig rask om man løper under 11.00. Når man er nede på 10-tallet, er man i toppen nasjonalt sett. En tid på 10.xx er godt nok til at man kan delta på såkalte elitestevner, der de beste i landet konkurrerer. Løper man under 10.50 er man i verdensklasse/diamond league, og er man rundt 10.00 eller raskere, snakker vi olympisk nivå. Folk som er naturlig raske vil kunne komme under 11.00 med mye trening. Da er man veldig rask, og som sagt, nasjonalt nivå. Det finnes dog personer som er _ekstremt_ begavede genetisk, og vil klare å løpe rundt 10.50 uten særlig trening gitt at de ikke er overvektige. De som løper i OL osv er disse løperne. Typiske eksempler på dette er Bolt, Blake, Lemaitre osv. Endret 20. mai 2016 av physics 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #34 Skrevet 20. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hva slags kroppstype dere som liker å jogge/løpe har. Er løping best egnet for atletiske kropper eller er alle kroppstyper egnet for jogging/ løp? Jeg er 165 cm høy og 82 kg og absolutt en del kilo for tung. Har begynt å løpe etter et løpeprogram (mye intervall) og lurer på om naturloven gir meg en like stor mulighet til på sikt å kunne løpe like lett som er lang og slank. I følge BMI-en ligger jeg på 30.3 noe som tilsier "fedme". Jeg vil likevel ikke betegne meg selv som feit, kanskje isteden i kategorien "kort og grovt bygd" med en del kilo ekstra. Har alltid vært sterk. Hadde vært interessant å høre hvilken kroppstype dere løpeentusiaster har. Anonymkode: fea36...d4b Hei lurer litt på det samme, har gått opp 50 kg på et år fra å være 80 kg til 130 kg, Kan vel overvektig i forhold😅 Anonymkode: b618d...d01
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #35 Skrevet 20. mai 2016 På barne/ungdomsskolen var jeg alltid en av de beste i gymmen: løp fortest i stafetter, hoppet lengst, var mykest, sterkest osv. Dette selv om jeg ikke drev noen form for aktiv trening. Men å jogge gjorde jeg sjelden, syns det var kjedelig. Nå er jeg 40 + og har så lyst å få til skikkelig løping! Både for å gå ned i vekt, få bedre kondis og for å få bedre psyke. Jeg har alltid likt å gå fort! Har kjøpt gode løpesko og springer bare på grusveger og skogsløyper. Tror jeg har en ok teknikk på løpinga. Kjenner det er tungt for beina med alle kiloene, men løper en del i oppoverbakker for å redusere belastninga. Har tidligere drevet en del styrketrening så har en del muskler i rumpe, lår og legger. Hadde vært så gøy å få det til! Anonymkode: fea36...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #37 Skrevet 20. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hva slags kroppstype dere som liker å jogge/løpe har. Er løping best egnet for atletiske kropper eller er alle kroppstyper egnet for jogging/ løp? Jeg er 165 cm høy og 82 kg og absolutt en del kilo for tung. Har begynt å løpe etter et løpeprogram (mye intervall) og lurer på om naturloven gir meg en like stor mulighet til på sikt å kunne løpe like lett som er lang og slank. I følge BMI-en ligger jeg på 30.3 noe som tilsier "fedme". Jeg vil likevel ikke betegne meg selv som feit, kanskje isteden i kategorien "kort og grovt bygd" med en del kilo ekstra. Har alltid vært sterk. Hadde vært interessant å høre hvilken kroppstype dere løpeentusiaster har. Anonymkode: fea36...d4b Ikke for å være uhyggelig, men du er litt større enn "grovt bygd" eller kraftig. Holdningen må endres før du skal kunne gå ned i vekt. De fleste kroppstyper er egnet for å løpe, og overvekt har man selv påført seg selv. Hvis en tung person mener man ikke er egnet fra naturens side fordi det er så tungt, er det bare tull. Anonymkode: ccf46...56b 3
Gjest Runforit Skrevet 21. mai 2016 #38 Skrevet 21. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: På barne/ungdomsskolen var jeg alltid en av de beste i gymmen: løp fortest i stafetter, hoppet lengst, var mykest, sterkest osv. Dette selv om jeg ikke drev noen form for aktiv trening. Men å jogge gjorde jeg sjelden, syns det var kjedelig. Nå er jeg 40 + og har så lyst å få til skikkelig løping! Både for å gå ned i vekt, få bedre kondis og for å få bedre psyke. Jeg har alltid likt å gå fort! Har kjøpt gode løpesko og springer bare på grusveger og skogsløyper. Tror jeg har en ok teknikk på løpinga. Kjenner det er tungt for beina med alle kiloene, men løper en del i oppoverbakker for å redusere belastninga. Har tidligere drevet en del styrketrening så har en del muskler i rumpe, lår og legger. Hadde vært så gøy å få det til! Anonymkode: fea36...d4b Hadde en venninne på barneskolen som var tynn som en flis, men som aldri trente noe. Jeg trente håndball, fotball, kampsport og var i bedre "form" enn henne. Allikevel var hun den raskeste av alle jentene på skolen. Så er riktig at noen er født sprintere. Men ALLE kan jogge og bli i bedre løpeform og klare mila på under 1 time. At noen aldri kan bli nr 1 innenfor sprint eller maraton er en én ting, men alle kan bli joggere, få Runners High og kunne kose seg med joggingen. Det vil også bli lettere og lettere etterhvert som du blir lettere Lurt av deg å løpe i motbakke. Ikke bare gir det mindre belastning, men du øker også pulsen og forbrenningen og får en lengre og mer intens "afterburn". Jeg var ikke stor da jeg startet å løpe, kun tynnfeit, men fytti rakkeren så ræva form jeg var i. Det var tortur for lungene og beina å starte å jogge. Så har ingen tvil om at du vil få til løpingen
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #39 Skrevet 21. mai 2016 2 timer siden, Runforit skrev: Men ALLE kan jogge og bli i bedre løpeform og klare mila på under 1 time. Nei, alle kan ikke klare mila på under 1 time. Ca 10 % av befolkningen er såkalte "non-respondere", disse får ikke økt oksygenopptak (kondisjon) gjennom trening. (Dette er målbart, og derfor ikke en unnskyldning for manglende teknikk, styrke, eller vilje til å gå ut over komfortsonen for å øke oksygenopptaket) Siden økt oksygenopptak (kondisjon) er en nødvendighet for å øke tempo, vil disse menenskene være "stuck" på det nivået de er. Anonymkode: a1a47...593 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #40 Skrevet 21. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å være uhyggelig, men du er litt større enn "grovt bygd" eller kraftig. Holdningen må endres før du skal kunne gå ned i vekt. De fleste kroppstyper er egnet for å løpe, og overvekt har man selv påført seg selv. Hvis en tung person mener man ikke er egnet fra naturens side fordi det er så tungt, er det bare tull. Anonymkode: ccf46...56b Vær så snill, du trenger ikke å fortelle meg at jeg trenger å gå ned i vekt. Jeg er fullt klar over det og hvis du leser innleggene mine er heller ikke dette noe jeg benekter! Jeg tviler ikke på at løping vil være lettere for meg dersom jeg går ned i vekt. Løping er liksom en av faktorene jeg ønsker å bruke for å få det til! Målet mitt er å komme ned til ca 73 kg. Anonymkode: fea36...d4b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå