Gå til innhold

Er alle typer kropp egnet for jogging/løping?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva slags kroppstype dere som liker å jogge/løpe har. Er løping best egnet for atletiske kropper eller er alle kroppstyper egnet for jogging/ løp?

Jeg er 165 cm høy og 82 kg og absolutt en del kilo for tung. Har begynt å løpe etter et løpeprogram (mye intervall) og lurer på om naturloven gir meg en like stor mulighet til på sikt å kunne løpe like lett som er lang og slank.  I følge BMI-en ligger jeg på 30.3 noe som tilsier "fedme". Jeg vil likevel ikke betegne meg selv som feit, kanskje isteden i kategorien "kort og grovt bygd" med en del kilo ekstra. Har alltid vært sterk.

Hadde vært interessant å høre hvilken kroppstype dere løpeentusiaster har. :)

Anonymkode: fea36...d4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spørs jo hva slags løping man driver med da, lang distanse for eksempel kan det være en fordel  å være lav og tynn. Eksplosive løpere er jo mer kraftige, men da i form av muskler og ikke fett. Du vil helt sikkert oppleve at det blir lettere å løpe om du går ned noen kg...

Endret av Puny
  • Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Er 173 høy. Den var tynnfeit da jeg startet å løpe så jeg så ikke særlig atletisk ut for 7 år siden kan man si :fnise:

Endret av Runforit
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg tror alle kroppstyper kan oppnå bra resultater i form av økt utholdenhet, men jeg tror ikke alle kroppstyper har forutsetninger for å bli "gode" løpere i forhold til for eksempel hurtighet. I mine godt trente perioder da jeg jogget mye, kunne jeg godt jogge langt eller i lang tid, men jeg har aldri vært rask, ikke engang som barn. Er litt under middels høy og tettbygd, så jeg tror ikke jeg er bygd for fart :) 

Skrevet

Nei det tviler jeg på. Min kropp er iallefall IKKE egnet for noe over gangtempo 😂 Jeg har jogget en del og har generelt god kondis men uansett hvor mye jeg "øver" så ser jeg alltid ut som en kråke når jeg løper. Null kordinasjon og kroppskontroll. Tror bare ikke jeg er bygget for det :P Jeg er ca 1,80 og 67-68kg så er relativt slank.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Runforit skrev:

Har sånn kropp.

Wow. Visste du var tynn, men du er jo virkelig syltynn.

Anonymkode: fb551...04a

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Visste du var tynn, men du er jo virkelig syltynn.

Jaha? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Runforit skrev:

Jaha? 

Ikke hør på vedkommende, du har en flott og slank kropp :)

Anonymkode: 375d8...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Jo større du er jo mer utsatt er du for belastningsskader. Så mitt råd er å ta det veldig med ro i starten. Jeg har jogget av og på i femten år, og merker stor forskjell i hurtighet, utholdenhet og anlegg for skader i de periodene jeg har veid litt mer enn idealvekten. Er også 165 og har veid alt fra 53 til 62 kg. Når jeg er lettere er det lettere å løpe, og jeg har perset på ulike distanser når jeg er på mitt tynneste. Men om kroppen din tåler jogging så kjør på. Det er en fantastisk form for trening.

Anonymkode: 6e51e...00e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er typisk timeglass. Etterhvert som kiloene har forsvunnet så har løpingen også gått bedre!

Jeg er ca 155 cm og er nå 62 kg. Var 67 da jeg starta, så få kilo har gjort stort utslag!

Anonymkode: 03a9a...358

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva slags kroppstype dere som liker å jogge/løpe har. Er løping best egnet for atletiske kropper eller er alle kroppstyper egnet for jogging/ løp?

Jeg er 165 cm høy og 82 kg og absolutt en del kilo for tung. Har begynt å løpe etter et løpeprogram (mye intervall) og lurer på om naturloven gir meg en like stor mulighet til på sikt å kunne løpe like lett som er lang og slank.  I følge BMI-en ligger jeg på 30.3 noe som tilsier "fedme". Jeg vil likevel ikke betegne meg selv som feit, kanskje isteden i kategorien "kort og grovt bygd" med en del kilo ekstra. Har alltid vært sterk.

Hadde vært interessant å høre hvilken kroppstype dere løpeentusiaster har. :)

Anonymkode: fea36...d4b

Om du er skapt for løping kommer nok mest an på bekken, knær og bein. Kvinner har en utfordring fordi bekkenet er bredt og lårbeinet skrår innover mot kneet, som gjør at man fort kan pådra seg belastningsskader. Jeg vil tro at jo smalere hofter og jo rettere bein jo du har jo lettere løper du. 

• Liker 1
Skrevet

Min kropp er ikke skapt for løping. Jeg er 160 og veier 60 kg men løping skaper stress i musklene så for meg er en aktiv gåtur med litt tempo bedre. 

Skrevet

Mener man kan ha ulik andel av type muskelfibre i kroppen. Altså, noen er best egnet på aerob aktivitet, andre på anaerob. Den siste typen er for typisk aktivitet som er intensiv men kortvarig (sprint), den første på mer langvarig og roligere aktivitet (jogging). Jeg har en søster jeg har trent med i alle år, og selv om vi tener like mye (eller hun i perioder mye mer enn meg), så er jeg mer utholdende enn henne når vi jogger sammen. Men hun er sterkere, og løper fortere enn meg når vi tar en kort spurt, og mye sterkere om vi skulle sammenlignet styrketreningsøvelser. Og hun har alltid vært mer "muskuløs" enn meg, og får lett store muskler. Jeg derimot... nei. Men jeg kan jogge, hoho! Og vi har ikke trent ulikt i oppveksten, så det der må være en medfødt ulikhet i typen muskelfibre...

Man har ulike styrker og svakheter, og så jobber man med det utgangspunktet man har! Og man trenger ikke være "best" i noe for å drive med det heller akkurat. Finn ditt eget tempo og en passelig lang rute. Og man blir alltid bedre enn utgangspunktet, så "konkurrer" med deg selv, og ikke alle rundt deg. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For min del handler det ikke så mye om vekt(altså, selvsagt har det noe å si i større variasjoner).

Det går mer på ledd/muskler og eventuelle svakheter. 

Jeg får kjapt typiske løpeskader/vondter på hardt underlag fordi jeg grunnet sykdom i barneår raskere får vondt i knær i tillegg til at jeg kjapt får problemer i nakken ved harde støt/feil skobruk. 

Mannen min er typisk litt mer muskuløs av natur og har langt bedre atletiske forutsetninger enn meg, og han klarer mye av all slags aktivitet. Han kan jogge på asfalt hver dag og drive med eksplosive ting- får sjeldent vondter og skader. 

Anonymkode: ddbcb...eed

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Runforit skrev:

Jaha? 

Ja, det fotoet der synes jeg faktisk du skal fjerne. Det er jo nærmest thinspiration.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til at jeg etter fødsel også raskt får vondt i bekkemet- men gode sko og mykere underlag(helst mølle dessverre) har bedret mye. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker mer på det at det er mange anorektikere på KG som kan trigges.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Anonymkode: 375d8...e5c

Takk :) 

Må si meg fornøyd med å være 34 år og ha poppet ut en unge :P 

Folk har selvsagt forskjellige preferanser på hva deres drømmekropp er, men å disse andres kropper (med mindre de spør om hva noen synes om kroppen) er smakløst. 

Når det er sagt så er det sånn kroppen min ser ut. Jeg spiser godt, løper hver dag og er aktiv med trilleturer og løfter og hopper rundt med en baby. Ble enda mer rippet etter fødsel pga amming.

Jeg har også talent for yoga, kampsport og klatring. Kan ikke si at jeg har en "kampsportkropp". Vanskelig å kategorisere hva "kroppstype" som passer til hva. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker mer på det at det er mange anorektikere på KG som kan trigges.

Om vi bare dropper debatt rundt kroppen til folk så utartes det ikke, vet du. 

Forøvrig er det ikke hyggelig å betegne andre som sykelig tynne. Så nå foreslår jeg en dropper debatten om enkelte brukere(selv om jeg er enig i at bilde virker noe malplassert og underlig i diskusjonen)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høy og slank, med lange smale muskler, men er ikke skapt for jogging. Utholdenhetsidretter har jeg aldri klart, men idretter som krever eksplosivitet f.eks passer meg mye bedre. Har ganske lik kroppsform som min mor, som skryter av at hun var veldig god i friidrett og jogga mye før hun fikk barn, men allikevel er vi helt forskjellige på dette punktet, selvom vi ser tilsynelatende veldig like ut i bygning, med lange smale lemmer og smale hofter (og store pupper). Så hva det kommer av aner jeg ikke, vi burde jo hatt like forutsetninger med tanke på utseendet...

Anonymkode: c4d1e...5f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...