Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Er det ikke sånn at hvis man blir uføretrygdet, så får man slettet studielånet sitt da? Mener jeg har lest det opptil flere ganger her inne på KG. Dette bør du definitivt tipse din bekjente om! Undersøk med Lånekassen.

Kommer an på inntekten. Info hos Lånekassen. :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som om du aldri har klagd på noe som ikke er verre andre steder. Sur på naboen? Han prøver ihvertfall ikke å bombe deg. Sur på kollegaen? Han prøver ihvertfall ikke voldta deg og få deg pisket for hor. Hatt en dårlig dag? Du har i det minste mat på bordet

Anonymkode: c7819...58c

Jeg har i perioder av livet plukket flasker langs veien jeg for å kunne kjøpe mat, men jeg går da ikke rundt å klager på at jeg bor i et råttent samfunn for det. Vi er jævlig heldige som er født i Norge, det er det da vel overhode ingen tvil om. Men om man velger å la samfunnet forsørge seg i stedet for å kjempe seg gjennom harde tider selv velger man kanskje samtidig å ikke være takknemlig?

Anonymkode: 689e6...41a

AnonymBruker
Skrevet

Har 21.900 i minstesats ung ufør, men får utbetalt 16.900kr. Betaler 26% skatt noe som er endel for den inntekten. Heldig som bor i norge, men veldig dyrt og bo i norge også. Skal nå ta snekkerkurs, så man kan ta noen småjobber og tjene litt ved siden når livet lyser litt. Så skal ihvertfall få tjent disse 60.000kr. Så får man håpe at dem fjerner denne 15% mindre i utbetalt pga samboer.

Anonymkode: 73e45...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får utbetalt ca 16 000, dette er med barnetillegg for ett barn. Jeg er gift så lever heldigvis ganske greit. Vi har en bil, men om jeg hadde vert alene så hadde jeg ikke hatt råd til det pga forhøyede helseutgifter.

Anonymkode: 77964...577

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 21.900 i minstesats ung ufør, men får utbetalt 16.900kr. Betaler 26% skatt noe som er endel for den inntekten. Heldig som bor i norge, men veldig dyrt og bo i norge også. Skal nå ta snekkerkurs, så man kan ta noen småjobber og tjene litt ved siden når livet lyser litt. Så skal ihvertfall få tjent disse 60.000kr. Så får man håpe at dem fjerner denne 15% mindre i utbetalt pga samboer.

Jeg får det ikketil å stemme at du får utbetalt 16900 kr hvis du betaler 26 % i skatt på minstesatsen på ung ufør.

Sånn som jeg regner på det så ville du fått utbetalt 16206 kr med 26 % skatt. 

Men godt mulig jeg tar feil 😛 Kunne du forklart ?

Anonymkode: 5a426...f24

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får det ikketil å stemme at du får utbetalt 16900 kr hvis du betaler 26 % i skatt på minstesatsen på ung ufør.

Sånn som jeg regner på det så ville du fått utbetalt 16206 kr med 26 % skatt. 

Men godt mulig jeg tar feil 😛 Kunne du forklart ?

SKulle stå 22.900 ^^

AnonymBruker
Skrevet
Den 20.5.2016 at 12.41, NotNaomi skrev:

Jeg er bare halvt ufør og får 13 000 i mnd,en vet at n en som er helt,får det samme,så tror det er lavest beløp,da de regner fra tidligere inntekt. Det bør gå rundt,for en ( helt ufør ),får bostøtte. Mat og klær er ikke dyrt om en er litt bevisst! Bil er jo dyrt da,med avgifter,bensin og vedlikehold. Tog og buss derimot blir billig om du får sånt kort som helt uføre får.

Litt feil at alle får bostøtte.Det gjør man ikke.

Har 13500 utbetalt og jeg ville ikke klart meg uten min mann.

Anonymkode: f5de2...ca5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SKulle stå 22.900 ^^

Men det stemmer ikke at det er minstesatsen på ung ufør. Da får du mere en minstesatsen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er minstesats på ung ufør, om du ikke har minstesats så har du ikke ung ufør. Så der tar du nok feil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det stemmer ikke at det er minstesatsen på ung ufør. Da får du mere en minstesatsen

Men jeg antar at du har for meget med tid omdagen og kverulere om en slik ting. Uføre, og hobby som kverulant på kvinneguiden? Pen hobby.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det spesielle regler for ung uføre? Vanlig uføre kan kun tjene rundt 30000 kr i året før det trekkes i trygden. Tidligere var det ca 60 000 eller 1 g, men etter den nye reformen kom ble den grensen senket. 

Anonymkode: 4774a...eef

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt feil at alle får bostøtte.Det gjør man ikke.

Har 13500 utbetalt og jeg ville ikke klart meg uten min mann.

Anonymkode: f5de2...ca5

Men du hadde fått bostøtte om du ikke hadde en mann, med den inntekten der.

AnonymBruker
Skrevet

Rett under 20.000 utbetalt. Ca 2.000,- fra en forsikring utbetalt. Og en del tusen i renter fra oppsparte midler. Det går så det suser :) Er også heldig og ha samboer og ja vi har en gammel bil :)

Anonymkode: d1523...b30

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det spesielle regler for ung uføre? Vanlig uføre kan kun tjene rundt 30000 kr i året før det trekkes i trygden. Tidligere var det ca 60 000 eller 1 g, men etter den nye reformen kom ble den grensen senket. 

Er du uføretrygdet før 2016, så kan du tjene 60.000kr i året til 2019. Men etter dette, så kan alle tjene 0.4

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du hadde fått bostøtte om du ikke hadde en mann, med den inntekten der.

Jeg har også 13500 utbetalt, bor alene og får ikke bostøtte. 

Anonymkode: d0a65...9b0

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også 13500 utbetalt, bor alene og får ikke bostøtte. 

Anonymkode: d0a65...9b0

Ok, det kommer an på hvor høy husleie man har også. Men jeg fikk bostøtte med den inntekten med en husleie på 5000 kr i mnd. Har du andre inntekter ved siden av?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du uføretrygdet før 2016, så kan du tjene 60.000kr i året til 2019. Men etter dette, så kan alle tjene 0.4

ok, det visste jeg ikke. 

Gjest kaninen
Skrevet
Den 21.5.2016 at 20.19, AnonymBruker skrev:

Som ufør som har slitt hele livet med helsa, så er det surt å få minsteutbetaling på 14000 mens andre som har jobbet og fått høy lønn får mye mye mer.. 25000,- Det er 11000 mer! Hvorfor skal syke straffes for å ikke ha kunnet jobbe??

Anonymkode: 3006c...470

Synes den tankegangen om man straffes er så feil! Se heller på som om du BELØNNES med 14,000 kr, noe som er vannvittig mye mer enn du ville fått i de aller, aller fleste andre land. Det er leit for de som er for syke til å jobbe, men dere blir på ingen måte straffet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg antar at du har for meget med tid omdagen og kverulere om en slik ting. Uføre, og hobby som kverulant på kvinneguiden? Pen hobby.

Virkelig beklager at jeg fornærmet deg, det var virkelig ikke meningen. Det er bare at jeg er mdt i en veldig vond prosess hvor jeg har sett meg nødt til og søke ung ufør , minstesats. Sånn jeg hadde forstått det så får man da 2,91 G da som jeg har regnet til at blir 21 841 brutto i  Måndten. Tydeligvis har jeg misforstått :( var ikke meningen og fornærme i det hele tatt. Kan du heller forklare meg hvordan du har kommet frem til regnestykket ditt ? Vær så snill og ikke svar spydig tilbake :( 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår den tankegangen om å bli straffet. Først "straffes" de ved å holdes utenfor arbeidslivet, miste mestringsfølelse og gå glipp av alt det sosiale. Og så "straffes" de ved å bli avspist med smuler. Tenker da på dem som aldri har vært i jobb pga sykdom, og ikke har fått mulighet til å forsøke seg i arbeidslivet. De straffes på en måte fordi det ikke skal lønne seg å være ufør. Men disse har ikke et valg. Jeg tror ikke noen av oss klarer å fullt ut sette oss inn i situasjonen. 

Anonymkode: 26256...b4b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...