Gå til innhold

Allergivennlig buffetrett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg og. og jeg sier at jeg er allergisk mot nøtter: jeg spesifiserer ikke. Folk flest tenker på peanøtter som nøtter. Og det er hvertfall ikke no å gamble på når man ikke er sikker og kke vet omfanget av allergien. Er det sjanse for anafylastisk sjokk bør man ikke "glatt ta med" noe som helst. 

Anonymkode: 66012...013

Jeg gjør ikke det Jeg pleier å spørre de som sier de har nøtteallergi, men jeg glemmer det fra tid til annen. Så om du har peanøttallergi og sier nøtteallergi kan du lett få en snickerskake hos meg. Lager sjelden snickerskake da jeg har en i familien med peanøttallergi, men akkurat derfor lager jeg det ofte når denne personen ikke er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 22.5.2016 at 17.29, VinterSnø skrev:

Jeg gjør ikke det Jeg pleier å spørre de som sier de har nøtteallergi, men jeg glemmer det fra tid til annen. Så om du har peanøttallergi og sier nøtteallergi kan du lett få en snickerskake hos meg. Lager sjelden snickerskake da jeg har en i familien med peanøttallergi, men akkurat derfor lager jeg det ofte når denne personen ikke er det

Da kan du lese denne artikkelen, eller andre som omhandler nøtte/peanøttallergi: http://www.klikk.no/helse/doktoronline/helseleksikon/allmennmedisin/allergi/notteallergi/

Det står bl.a: " Peanøtt er egentlig ikke en nøtt, men en belgfrukt. Mange omtaler likevel peanøttallergi som en "nøtteallergi." De vanligste typene nøtter å reagere kraftig på er peanøtter, hasselnøtter, paranøtter og valnøtter" 

Så det er helt utrolig at du gampler med en nøtteallergiker ved å servere noe som inneholder peanøtter. Du burde i det minste spørre vedkommende.

Anonymkode: 71554...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du lese denne artikkelen, eller andre som omhandler nøtte/peanøttallergi: http://www.klikk.no/helse/doktoronline/helseleksikon/allmennmedisin/allergi/notteallergi/

Det står bl.a: " Peanøtt er egentlig ikke en nøtt, men en belgfrukt. Mange omtaler likevel peanøttallergi som en "nøtteallergi." De vanligste typene nøtter å reagere kraftig på er peanøtter, hasselnøtter, paranøtter og valnøtter" 

Så det er helt utrolig at du gampler med en nøtteallergiker ved å servere noe som inneholder peanøtter. Du burde i det minste spørre vedkommende.

Anonymkode: 71554...52d

Jeg sier jo jeg pleier å spørre? Om jeg opplyser jo at det er peanøtter i kaken, så jeg gambler jo ikke med dem. Som oftest spiser jeg kake i lag meg ei som ikke tåler peanøttstøy i rommet så det er veldig sjelden jeg baker snickerskake. Om du er såpass allergisk at du ikke tåler rester i rommet må man uansett si ifra for folk kan fort ha nøtter i lommen eller spist peanøtter tidlgere på dagen om det ikke påpekes. 

 

Ikke enig at jeg gambler med noen, jeg bare tenker ikke nøtt = peanøtt og kan komme til å bake en kake til et bord hvor ikke alle kan spise den. Jeg kan heller ikke spise alle kakene på et bord så ser ikke det problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jeg sier jo jeg pleier å spørre? Om jeg opplyser jo at det er peanøtter i kaken, så jeg gambler jo ikke med dem. Som oftest spiser jeg kake i lag meg ei som ikke tåler peanøttstøy i rommet så det er veldig sjelden jeg baker snickerskake. Om du er såpass allergisk at du ikke tåler rester i rommet må man uansett si ifra for folk kan fort ha nøtter i lommen eller spist peanøtter tidlgere på dagen om det ikke påpekes. 

 

Ikke enig at jeg gambler med noen, jeg bare tenker ikke nøtt = peanøtt og kan komme til å bake en kake til et bord hvor ikke alle kan spise den. Jeg kan heller ikke spise alle kakene på et bord så ser ikke det problemet.

Det du skrev som jeg reagerte på var: "Jeg pleier å spørre de som sier de har nøtteallergi, men jeg glemmer det fra tid til annen. Så om du har peanøttallergi og sier nøtteallergi kan du lett få en snickerskake hos meg"

Derfor mener jeg at du må opplyses slik at dette ikke kommer til å skje. 

Anonymkode: 71554...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skrev som jeg reagerte på var: "Jeg pleier å spørre de som sier de har nøtteallergi, men jeg glemmer det fra tid til annen. Så om du har peanøttallergi og sier nøtteallergi kan du lett få en snickerskake hos meg"

Derfor mener jeg at du må opplyses slik at dette ikke kommer til å skje. 

Anonymkode: 71554...52d

Jeg glemmer å spørre ja. Men det blir det samme som at folk glemmer at melkeallergi og laktoseintoleranse ikke er det samme. Ingen dør av at det bakes feil kake. Den merkes alltid med peanøtt, selv om den er nøttefri. Merker alt jeg lager med kjente allergener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, VinterSnø skrev:

Jeg glemmer å spørre ja. Men det blir det samme som at folk glemmer at melkeallergi og laktoseintoleranse ikke er det samme. Ingen dør av at det bakes feil kake. Den merkes alltid med peanøtt, selv om den er nøttefri. Merker alt jeg lager med kjente allergener.

Det er bra! :)

Anonymkode: 71554...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 20.5.2016 at 11.47, Knaggrekke skrev:

En ostekake med kjeksbunn vil vel fungere?

Matretten kan jo være hva som helst, neste. Hva med wrap kutter i mindre biter? Smurt med Philadelphia, røkelaks og ruccola? Og noen med pesto, kalkunpålegg og ruccola? Evt spekeskinke og smøreost på noen?

Ellers er jo ulike salater godt. 

Spyd med grønnsaker, kylling, scampi osv. 

Likte ideen om wraps :)

Anonymkode: 80759...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.5.2016 at 16.56, Mynona skrev:

Pavlova som kake kanskje? 

(hvis du ender med ostekake som noen foreslo, pass på at kjeksen du bruker er helt uten spor av nøtter) 

Pavlova, ja, kanskje.. men det må tåle å stå i varme (kanskje opptil 27 grader) i 30-60 min! Krem tåler vel ikke det?

Den 22.5.2016 at 16.58, Fredsmegleren skrev:

Potetsalat eller falafel?

Falafel suger jeg på å lage ;) Men potetsalat.. regnes det som en rett? Er ikke det tilbehør? 

Anonymkode: 80759...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.5.2016 at 17.05, AnonymBruker skrev:

Med fri for spor v nøtter så egner ikke noe som helst mat seg for buffe. En som skal ha fri for mat, tåler ikke at at det blir brukt samme kniv i smøret en gang. Dette burde du diskutere med den som må ha frifor soya og nøtter mat fordi det er for omfattende og komplisert å drive opplæring via ett nettforum. 

Anonymkode: 50267...c9e

Det er JEG som er allergisk. Og vil ha med meg noe jeg også kan spise, for jeg kan ikke røre noe de andre tar med.

Anonymkode: 80759...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.5.2016 at 7.08, AnonymBruker skrev:

Skal diske opp med både kake/boller og en matrett til buffet. "Alle tar med noe hver". 

Matretten og kaken må egne seg til buffet (dvs ikke lasagne eller lignende) og være fri for og fri for spor av alle typer nøtter, soya, koffein, sjokolade. 

Noen gode tips? 

Anonymkode: 80759...812

Asparges med strandaskinke rundt, naaam! stekes i ovn å smaker fortreffelig! Evt. kan du jo ta med en deilig frisk fruktsalat? ta med vaniljesaus til de som tåler det, så kan jo allergikeren spise uten (jeg syns uansett det smaker best :)  ) evt. om du finner en allergivennlig vaniljesaus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...